کد خبر : 1700329 | 15 مرداد 1399 ساعت 22:22 | 10.4K بازدید | 0 دیدگاه

کناره گیرى رافائل نادال پذیرفته نمى شود؟

قواعد اپن آمریکا سخت تر از پروتکل هاى بهداشتى!

پیش بینى می شود موج کناره گیری از اُپن آمریکا طی روزهای باقی مانده تا آغاز مسابقات، با همراهی بسیاری از بازیکنان تراز اول دنیای تنیس روبرو شود.

قواعد اپن آمریکا سخت تر از پروتکل هاى بهداشتى!

به گزارش "ورزش سه"، رافائل نادال، قهرمان آخرین دوره گرنداسلم آمریکا شب گذشته با انتشار یک رشته توییت از حضور در مسابقات این فصل به دلیل شیوع گسترده کرونا در جهان، کناره گیری کرد. تصمیمی منصفانه که البته از سوی برگزارکنندگان آمریکایی مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

 

نادال دلیل کناره گیری اش را ناتوانی در کنترل شیوع این بیماری عنوان کرده؛ دلیلی که البته باعث لغو بسیاری از تورنمنت های ورزشی و همچنین سومین گرنداسلم سال یعنی ویمبلدون در بریتانیا شد. اما فدراسیون تنیس آمریکا، مصرانه قصد دارد تا مسابقات امسال را با وجود تمام مشکلات ریز و درشت برگزار کند. تورنمنتی که تا این لحظه با کناره گیری سه نفر از ده نفر نخست رنکینگ جهانی یعنی رافائل نادال، راجر فدرر و الکساندر زوورف همراه بوده و دامینیک تیم دیگر بازیکن شناخته شده نیز انجام این بازی ها را «خیلی خطرناک» توصیف کرده است. پیشبینی می شود، موج کناره گیری از اُپن آمریکا طی روزهای باقی مانده تا آغاز مسابقات، با همراهی بسیاری از بازیکنان تراز اول دنیای تنیس روبرو شود.


مسابقات اُپن آمریکا، امسال با وجود تمام هشدارهای اهالی تنیس، در تاریخ دهم شهریورماه مطابق هرسال در نیویورک برگزار خواهد شد. مسئولان این مسابقات وعده داده اند که تمام پروتکل های بهداشتی و ارائه شده از سوی فدراسیون جهانی تنیس را رعایت خواهند کرد؛ بخشنامه ای که شامل استفاده از حوله های شخصی، توپ های مجزا، عدم دخالت توپ جمع کن ها در خلال مسابقات و البته عدم حضور هواداران در ورزشگاه های محل برگزاری خواهد بود. اما دلیل مخالفت کارشناسان، هواداران و حتی بازیکنان با برگزاری مسابقات، سابقه تلخ تورنمنت «زادار» است. رقابتی که ماه گذشته به مدد نواک جوکوویچ و هشت نفر از بازیکنان شناخته شده اهل اروپای شرقی در شهری با همین نام در کشور کرواسی برگزار و باعث ابتلای تمام تنیس بازان به بیماری کووید-19 شد. تورنمنتی دوستانه که البته با سهل انگاری مسئولان برگزار کننده در رعایت پروتکل های بهداشتی همراه بود اما ایفای نقش ضعیف فدراسیون جهانی تنیس در مقابله با برگزاری و تجربه اندک آنها پس از شیوع بیماری کرونا، اکنون نگرانی های بسیاری را ایجاد کرده. این نگرانی ها زمانی فزونی می یابد که نخستین تورنمنت دارای اهمیت و رسمی پس از شیوع گسترده بیماری کرونا، به انجام رساندن یک گرنداسلم با حضور نزدیک به هزار بازیکن باشد. اما مخالفت ها تا بدین لحظه که کمتر از یک ماه تا آغاز مسابقات زمان باقی است، نه تنها کارساز نبوده که با سخت گیری هایی نیز از سوی مسئولان فدراسیون تنیس آمریکا مواجه شده است.

 

در شیوه نامه جدید مسابقات که اخیراً توسط روزنامه مارکا منتشر شده، آمده است که اگر بازیکنی قصد کناره گیری از مسابقات را داشته باشد، تنها اظهار «کلامی» کفایت نخواهد کرد و این تصمیم، باید با «اجازه کتبی» مدیر تورنمنت و یا تایید «پزشک رسمی مسابقات» باشد، در غیر این صورت، بازیکن خاطی ضمن اخراج از مسابقات با جریمه نیز مواجه خواهد شد. این شیوه نامه البته در قبال همراهان و مربیان بازیکنان، سخت گیری های بیشتری را لحاظ کرده؛ به طور مثال اگر اعلام انصراف از مسابقات، از سوی مربی و یا همراهان بازیکن باشد، اعتبارنامه فرد واسطه برای حضور در تورنمنت امسال و همچنین سال آینده باطل و اگر در حین برگزاری مسابقات باشد، تنها بیست و چهار ساعت برای خروج از هتل محل اقامت خود زمان خواهد داشت. ابلاغیه ای که البته تنها مربوط به مسابقات سال 2020 نیست اما همزمانی انتشار آن با مسابقات پیش رو، حساسیت های زیادی را ایجاد کرده است. این شیوه نامه، البته با مخالفت بسیاری از بازیکنان بزرگ دنیای تنیس همچون «اندی ماری»، قهرمان پیشین اُپن آمریکا مواجه شده؛ کسی که به دلیل مجازات های سنگین در نظر گرفته شده، علیه آمریکایی ها موضع گرفته است. او در بخشی از مصاحبه اخیر خود گفته: "فکر می کنم اغلب بازیکنان از قواعد پیروی کنند اما اینکه فکر کنیم حتی یک نفر هم از دستورات تخطی نخواهد کرد، احمقانه است."


در دیگر بخش های این شیوه نامه آمده است که اگر بازیکنان در طول مسابقات، به جای حضور در هتل های رسمی، قصد اجاره خانه شخصی داشته باشند، باید آن را از طریق فدراسیون تنیس آمریکا پیگیری کرده و به پروتکل های ایمنی پایبند باشند؛ همچنین بازیکنان می بایست تمام هزینه های مربوط به برقراری امنیت 24 ساعته در خانه های شخصی که مورد تایید قرار گرفته را تمام و کمال پرداخت و همچنین توسط فدراسیون تنیس آمریکا، قابلیت پیگیری داشته باشند؛ ضمن اینکه بازیکنان قادر به ماندن و یا ملاقات با افرادی غیر از کسانی که به طور رسمی توسط فدراسیون تنیس آمریکا برای این ویروس مورد آزمایش قرار گرفته اند را ندارند. البته این را هم باید اضافه کرد که در خلال تورنمنت، هر بازیکن تنها قادر به همراهی «سه نفر» از اعضای تیم خود خواهد بود.

 

پس از همه گیری بیماری کرونا، تا کنون هیچ تورنمنت بزرگ تنیس به انجام نرسیده است. دومین گرنداسلم سال یعنی رولن گروس که هر ساله در اردیبهشت و خرداد به انجام می رسد، با تصمیم برگزارکنندگان و با چند ماه تاخیر، در ماه مهر برگزار خواهد شد، تصمیمی که البته همانند اُپن آمریکا با مخالفت های زیادی مواجه شده و امکان لغو آن نیز وجود دارد. مسئولان مسابقات ویمبلدون نیز که سومین گرنداسلم دنیای تنیس محسوب می شود، امسال قید برگزاری رقابت ها را زدند و این در حالی است که تا کنون، بسیاری از تورنمنت های پانصد امتیازی و مسترز در قالب تور جهانی لغو شده است.

 

در صورت اصرار آمریکایی ها در برگزاری رقابت ها، نواک جوکوویچ بخت نخست قهرمانی خواهد بود و غیبتِ همزمان فدرر و نادال، پس از بیست و یک سال در یک گرنداسلم اتفاق خواهد افتاد.

 

نویسنده: کوروش کازرانى

دیدگاه‌ها