کد خبر : 1700418 | 16 مرداد 1399 ساعت 14:08 | 61.1K بازدید | 2 دیدگاه

به بهانه دیدار دوباره گل محمدی و ذوب آهن

یحیی و درآوردن اشک پرسپولیس با این ستاره‌ها

یحیی گل محمدی در شرایطی باید همراه با پرسپولیس در مقابل ذوب آهن جشن قهرمانی به راه بیندازد، که روزگاری سرمربی این تیم بود و کارنامه خوبی را با خود در اصفهان به یادگار گذاشت.

یحیی و درآوردن اشک پرسپولیس با این ستاره‌ها

به گزارش "ورزش سه"، فردا شب پرسپولیسی ها در ورزشگاه آزادی و در غیاب هوادارانشان جشن قهرمانی را به راه خواهند انداخت تا یحیی گل محمدی نخستین قهرمانی خود در لیگ برتر را تجربه کند. این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که یحیی پیش از این تجربه 3 عنوان قهرمانی در حذفی و سوپرجام ایران را با همین تیم ذوب آهن داشته است. او در فصل 93-94 و 94-95 دو بار پیاپی با ذوب آهن به مقام قهرمانی جام حذفی رسید و در سال 95 نیز با برتری 4-2 مقابل استقلال خوزستان، عنوان قهرمانی سوپرجام ایران را برای اصفهانی ها به ارمغان آورد.


بد نیست نگاهی بیندازیم به تیم پرستاره و قدرتمند ذوب آهن در زمان حضور یحیی گل محمدی بر روی نیمکت این تیم.

 

 

ذوب آهن یحیی؛ شایسته تحسین، مستحق احترام


ذوب آهن در فصل 92-93 و پیش از آمدن یحیی، رکورد عجیبی را خلق کرد. آنها در یک فصل، چهار سرمربی را روی نیمکت تیمشان دیدند. ذوبی ها ابتدا با محمود یاوری شروع کردند، سپس لوکا بوناچیچ جای او را گرفت، با کنار رفتن سرمربی کروات، مجتبی تقوی هدایت ذوب آهن را برعهده گرفت و پس از جدایی تقوی، این فیروز کریمی بود که فصل عجیب ذوب آهن را به پایان رساند و آنها تنها بخاطر تفاضل گل بهتر (منفی 12) نسبت به فجرسپاسی (منفی 14)، از حضور در پلی آف سقوط به دسته یک یا بقا در لیگ برتر، فرار کردند. 


اما با روی کار آمدن گل محمدی، بازیکنانی نظیر سپهر حیدری، محسن بیاتی نیا و محمد صلصالی از جمع ذوبی ها جدا شدند و بازیکنانی نظیر محسن مسلمان، محمد باقر صادقی، قاسم دهنوی، مسعود حسن زاده، احسان پهلوان، هادی محمدی و... به جمع شاگردان یحیی اضافه شدند. آنها بازیکنانی نظیر قاسم حدادی فر، اکبر ایمانی، سینا عشوری، اسماعیل فرهادی، رشید مظاهری، علی حمام، دانیال اسماعیلی فر و مهدی رجب زاده را نیز در ترکیب تیمشان داشتند تا یک ذوب آهن پرستاره و پرمهره در اختیار یحیی باشد.

 

 

1517124

 


یحیی گل محمدی به عنوان سرمربی، نقشی غیر قابل انکار در موفقیت های آن فصل تیم ذوب آهن داشت، این مرد دوست داشتنی که در دوران بازیگری اش یک چهره کاملا دوست داشتنی و محبوب بود، با حضور در راس کادر فنی تیم ذوب آهن همان شخصیت را در پستی جدید به نمایش گذاشت و با تزریق یک آرامش محسوس در تیمی که سال ها بود دچار یک نابسامانی ناخواسته شده بود، تحولی را باعث شد که نتیجه آن قرار گرفتن در بین چهار تیم برتر فصل، قهرمانی در جام حذفی و کسب سهیمه لیگ قهرمانان آسیا بود.


ذوب آهن فصل 94-93 به همه نشان داد که برای خوب بودن الزاما نیاز نیست که بمب بترکانی و در راس اخبار قرار داشته باشی. این تیم کم حاشیه خیلی بی سر و صدا از میانه های جدول خود را به رده های بالایی رساند و پس از غلبه بر حریفان بزرگ و بر جای گذاشتن رکورد سیزده بازی بدون شکست، در جایگاهی از جدول قرار گرفت که تیم های بزرگی چون استقلال، پرسپولیس و فولاد را پایین تر از خود می دید. قرار گرفتن در زیر سایه تیم بزرگ سپاهان که تیم اول شهر اصفهان محسوب می شود به نوعی فشار را از روی شاگردان یحیی گل محمدی برداشته بود و این تیم بدون دغدغه و حاشیه خاص بازی هایی را در لیگ چهاردهم ارائه داد که سال ها در ذهن فوتبال دوستان باقی خواهد ماند.

 

 

1517126

 


در آشفته بازار فوتبال ایران، تیم یحیی به همه نشان داد که می توان چشم نواز فوتبال بازی کرد و نتیجه گرفت. اگر ذوب آهن 94-93 را از بعد فنی بررسی کنیم ارزش هایش بیش از پیش نمایان می شود. این تیم خوب و یکدست در فصلی که گذشت خالق صحنه هایی بود که مشابهش تا کنون در آرشیو فوتبال داخلی دیده نشده بود. حفظ توپ به مدت 3 دقیقه و 45 ثانیه با رد و بدل کردن 87 پاس مداوم و سالم در بازی هفته بیست و نهم مقابل ملوان گوشه ای از شاهکار فنی شاگردان یحیی گل محمدی بود که ذوب آهن فصل چهاردهم را بدل به یک تیم متفاوت و محترم کرد. ذوبی ها در بازی با ملوان در مجموع 674 پاس بین خودشان رد و بدل کردند که 89 درصد آن را پاس های سالم تشکیل می داد؛ مقایسه این رقم با میانگین پاس های رد و بدل شده در لیگ برتر کافی است که بدون هیچ حرف و حدیثی این تیم را یک سر و گردن بالاتر از سایر تیم های فوتبال ایران بدانیم.


کسب عنوان قهرمانی جام حذفی با عبور از سد تیمی چون نفت که بی شک بهترین تیم فوتبال ایران از لحاظ عملکرد در لیگ و آسیا بود اوج کار ذوبی ها به شمار می رود. آنها توانستند در تهران شکست یک بر صفر را با پیروزی سه بر یک عوض کرده و جامی را بالای سر ببرند که مکمل فصل رویایی شان بود.

 

 

1517127

 

 

آنها در فصل بعد نیز توانستند به خوبی راه فصل قبل را ادامه دهند. ذوبی ها با حفظ ستاره های خود و جذب محمدرضا حسینی و اکبرصادقی، خود را محیای یک فصل خوب دیگر کردند هرچند قاسم دهنوی و اکبر ایمانی از جمع شاگردان یحیی جدا شدند. دهنوی راهی صبا شد و ایمانی به فولاد پیوست.


حضور بازیکنانی نظیر رشید مظاهری، محمد باقر صادقی، محمد نژآد مهدی، هادی محمدی، حجت حق وردی، علی حمام، محمدرضا حسینی، احسان پهلوان، مهدی مهدی پور، قاسم حدادی فر، اکبرصادقی، مرتضی تبریزی، کاوه رضایی، مسعود حسن زاده، مهدی رجب زاده و دانیال اسماعیلی فر دست یحیی را برای ساختن یک ذوب آهن خوب باز گذاشته بود. 


ذوب آهن فصل را در لیگ ایران با کسب رتبه ششم به پایان رساند. آنها در جام حذفی از سد بادران و گسترش فولاد گذشتند و در دیدار مرحله یک چهارم نهایی به مصاف پرسپولیس رفتند. حساب کار دو تیم در پایان 90 دقیقه تلاش با حساب بدون گل به پایان رسید، کار به وقت های اضافی کشیده شد که شاگردان یحیی با گل های مرتضی تبریزی و رضا شکاری در دقایق 107 و 115 از سد حریف پرآوازه خود گذشتند.

 

 

1517129

 

• تصویری از یکی از بازیهای  ذوب آهن مقابل پرسپولیس با هدایت گل محمدی که با برتری شاگردان یحیی به پایان رسید. چه ستاره‌هایی!

 


اوج شاهکار یحیی غلبه بر سپاهان و استقلال در نیمه نهایی و دیدار فینال بود. آنها در دیدار ماقبل فینال مقابل همشهری خود در پایان 120 دقیقه تلاش به تساوی 2-2 رسیدند تا ضربات پنالتی تکلیف تیم فینالیست را مشخص کند. در ضربات پنالتی هادی عقیلی و علی کریمی پنالتی هایشان را از دست دادند تا ذوبی ها با گل کردن هر 4 پنالتی خود، از سد سپاهان بگذرند و در دیدار فینال در ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر به مصاف استقلال بروند. در دیدار فینال، بازی در پایان 120 دقیقه تلاش با حساب 1-1 به پایان رسید تا ضربات پنالتی تکلیف قهرمان را مشخص کند.


در ضربات پنالتی هر 5 پنالتی ذوبی ها به گل تبدیل شد و با توجه به از دست دادن پنالتی توسط رمضانی بازیکن استقلال، ذوب آهن با یحیی برای دومین سال متوالی بر فراز قله قهرمانی جام حذفی بایستد. آنها در دیدار سوپرجام نیز 4-2 از سد استقلال خوزستان گذشتند تا یحیی با ذوب آهن طی 2 فصل، 3 بار قهرمان شود.

 

 

1517125

 


ذوب آهن با یحیی در آسیا نیز خوش درخشید. آنها در مرحله گروهی بدون شکست و با کسب 4 پیروزی و 2 تساوی و ثبت رکورد 5 کلین شیت در 6 دیدار، به عنوان تیم اول گروه B راهی مرحله بعد شدند. آنها با تیم های قدرتمند لخویا قطر (الدحیل کنونی)، النصر عربستان و بنیادکار ازبکستان همگروه بودند که در 2 دیدار رفت و برگشت و با نتیجه مشابه 3-0 از سد نماینده عربستان گذشتند و مقابل لخویا و بنیادکار صاحب دو پیروزی و دو مساوی شدند تا با کسب 14 امتیاز با اقتدار صدرنشین گروهشان باشند.


تیم گل محمدی در مرحله یک هشتم نهایی مقابل العین ظاهر شد و در حالیکه در دیدار رفت و در امارات با این تیم به نتیجه خوب 1-1 دست یافته بود، در دیدار برگشت و در اصفهان با 2 گل مغلوب شد تا ذوبی ها با وجود شایستگی فراوان، در مرحله یک هشتم نهایی رقابت های لیگ قهرمانان آسیا کنار بروند.


حالا و با گذشت 4 سال از حضور گل محمدی در اصفهان، تیم سابق او در رده دوازدهم قرار گرفته و تا منطقه سقوط تنها 2 امتیاز اختلاف دارد. حالا و در شبی که یحیی اولین قهرمانیش در لیگ برتر را با پرسپولیس جشن می گیرد، ذوب آهن به دنبال امتیاز مقابل تیم سرمربی سابقش است تا بتواند بقای خود را در لیگ برتر، تثبیت کند.

دیدگاه‌ها