کد خبر : 1700994 | 19 مرداد 1399 ساعت 10:26 | 74.4K بازدید | 2 دیدگاه

 رکوردهای خاص قهرمانان نوزده دوره 

شناخت بدترین از میان بهترین‌های تاریخ لیگ برتر

بد نیست بدانید که بهترین عملکرد را در بین تمام قهرمانان نوزده دوره قبلی لیگ برتر را کدام تیم ها داشته اند.

شناخت بدترین از میان بهترین‌های تاریخ لیگ برتر 

به گزارش "ورزش سه"، نوزدهمین دوره لیگ برتر فوتبال ایران نیز رو به اتمام است و قهرمانی پرسپولیس چند هفته ایست که مسجل شده است. شاگردان گل محمدی در بیست و هشتمین هفته لیگ برتر، مقابل ذوب آهن تن به شکست دادند تا پنجمین باخت این فصل خود را تجربه کنند. 


جالب است بدانید که در میان قهرمانان 18 دوره قبلی لیگ برتر، کمترین باخت از آن پرسپولیس در لیگ هجدهم است و سپاهان در لیگ دوم و استقلال در لیگ هشتم با تحمل 6 شکست، در میان قهرمانان دوره های قبلی لیگ برتر، بیشترین میزان شکست را دارند.


در این گزارش قصد داریم نگاهی بیندازیم به رکوردهای تیم های قهرمان در 19 دوره ای که از لیگ برتر می گذرد.

 

بیشترین و کمترین برد:


در طول برگزاری نوزده دوره لیگ برتر، بیشترین تعداد پیروزی، متعلق به پرسپولیس لیگ شانزدهم و لیگ نوزدهم است. البته سرخپوشان در لیگ کنونی، 2 دیدار دیگر پیش روی دارند و در صورت پیروزی در یکی از این دیدارها، می توانند در این زمینه، رکورد خود را افزایش دهند. 


نکته ای که کار پرسپولیس را بزرگتر می کند این است که در دوره های هفتم تا دوازدهم، لیگ برتر با حضور 18 تیم برگزار شده و تیم ها در پایان فصل 34 بازی انجام می دادند و این یعنی در آن دوره ها، تیم ها 4 دیدار بیشتر نسبت به لیگ های سیزدهم تا نوزدهم انجام می دادند و با این وجود، قهرمانان آن دوره ها، هرگز نتوانستند به تعداد 20 پیروزی برسند.


اما رکورد کمترین پیروزی در میان قهرمانان قبلی لیگ برترنیز در اختیار پرسپولیس است. آنها در اولین دوره لیگ برتر با کسب 13 پیروزی توانستند به مقام قهرمانی برسند. البته نباید فراموش کرد نخستین دوره لیگ برتر، با حضور 14 تیم برگزار شد و پرسپولیس در 26 بازی به این تعداد پیروزی دست یافت. 

 

1518031

 

بیشترین و کمترین تساوی:


پرسپولیس در لیگ نوزدهم تنها با 3 مساوی، کمترین تعداد تساوی را بین قهرمانان 18 دوره قبلی لیگ برتر دارد. البته این تیم هنوز 2 دیدار دیگر تا پایان لیگ پیش روی دارد ولی بعد از پرسپولیس، سپاهان در دومین دوره لیگ با 4 تساوی، در رده بعدی قرار دارد. پرسپولیس در لیگ هیجدهم با 13 و استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم با 12 مساوی، بیشترین تعداد تساوی را به نام خود ثبت کرده اند.

 

1517565

 

بیشترین و کمترین باخت:


همانظور که ذکر شد، پرسپولیس در لیگ هیجدهم با تنها یک باخت در مقابل فولاد، کمترین تعداد باخت در طول یک فصل از تمامی 19 دوره لیگ قبلی را به نام خود کرده است. پس از این تیم، پرسپولیس در لیگ اول، پاس تهران در لیگ سوم، استقلال در لیگ پنجم و استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم با 3 باخت، کمترین باخت را داشته اند.


اما در میان قهرمانان دوره های گذشته لیگ برتر، سپاهان در لیگ دوم و استقلال در هشتم با 6 شکست، بیشترین باخت را در میان قهرمانان قبلی لیگ برتر داشته اند. پرسپولیس در لیگ فعلی 5 بار شکست خورده و در صورت باخت در دیدارهای پیش رو، در این زمینه به استقلال و سپاهان می رسد.

 

1517588

 

بیشترین و کمترین گل زده:


استقلال در لیگ هشتم با خط حمله ویرانگری که داشت، رکورد فوق العاده 70 گل در 34 دیدار را به ثبت رساند. رکوردی که در لیگ نهم سپاهان با به ثمر رساندن 67 گل در 34 بازی به آن نزدیک شد. در میان تیم هایی که با 30 دیدار قهرمان شده اند، پرسپولیس لیگ هفدهم با 48 گل عملکرد بهتری داشته است. همچنین پاس تهران در لیگ سوم در 26 دیدار 48 بار به گل رسید که آمار جالب توجهی محسوب می شود.
درصورتی که بخواهیم میانگین گل زده به تعداد بازی را محاسبه کنیم، بازهم استقلال لیگ هشتم با به ثمر رساندن 2.06 گل در هر دیدار بهترین خط حمله تمام ادوار لیگ برتر را در اختیار دارد. هیچ تیمی جز استقلال نتوانسته به میانگین 2 گل در هر دیدار در طول برگزاری 19 دوره لیگ برتر برسد.


اما رکورد کمترین گل زده نیز در اختیار استقلال خورستان است. شاگردان ویسی در حالیکه به لطف تفاضل گل قهرمان پانزدهمین دوره لیگ برتر شدند که کمترین تعداد گل را در میان تیم های قهرمان دوره های قبل به ثمر رساندند. آنها در طی 30 بازی تنها 33 بار موفق به گلزنی شدند. پس از خوزستانی ها، پرسپولیس در لیگ های اول و هیجدهم با 36 گل زده، گل های کمتری به ثمر رسانده است.

 

1518032

 

بیشترین و کمترین گل خورده:


استقلال خوزستان در لیگ پانزدهم و پرسپولیس در لیگ های شانزدهم، هیجدهم و نوزدهم با دریافت 14 گل، بهترین خط دفاعی را از آن خود کرده است. با این تفاوت که هنوز 2 دیدار از لیگ نوزدهم باقی مانده و در صورت باز شدن دروازه سرخپوشان، آنها در این زمینه رکورد خوب خود را از دست می دهند.


پرسپولیس و استقلال در لیگ های هفتم و هشتم در شرایطی به مقام قهرمانی رسیدند که با دریافت 34 گل، در این زمینه بدترین عملکرد را در میان تیم های قهرمان دوره های قبل، داشته اند.

 

1518033

 

بیشترین و کمترین امتیاز:


سپاهان در لیگ های نهم و یازدهم به همراه استقلال در لیگ دوازدهم با کسب 67 امتیاز، بیشترین میزان امتیاز را در تاریخ لیگ برتر از آن خود کرده اند. البته با این تفاوت که در این 3 دوره، لیگ برتر 18 تیمی بود و آنها 34 دیدار را انجام دادند.


پرسپولیس یحیی گل محمدی در لیگ نوزدهم که تا پایان هفته بیست و هشتم 63 امتیازی است، در صورت پیروزی در 2 دیدار باقیمانده، می تواند رکورد بیشترین میزان امتیاز تاریخ لیگ برتر را از آن خود کند آن هم در شرایطی که لیگ نوزدهم 16 تیمی است و هر تیم نهایتا 30 بار می تواند در زمین حاضر شود.


اما چنانچه نسبت امتیاز به بازی را در نظر بگیریم، پرسپولیس در لیگ نوزدهم با کسب 2.25 امتیاز در هر دیدار بهترین عملکرد را از خود نشان داده و پرسپولیس لیگ شانزدهم با کسب 2.20 امتیاز در هر مسابقه در رده بعدی قرار دارد. فولاد در لیگ چهارم و پرسپولیس در لیگ هفدهم با کسب 2.13 امتیاز در هر دیدار در رده بعدی قرار دارند. سایپا در لیگ ششم با کسب 1.87 امتیاز در هر مسابقه، ضعیفترین عملکرد را در بین تیم های قهرمان داشته است. باید مجددا این نکته را متذکر شد که همچنان 2 هفته از لیگ نوزدهم باقی مانده و این رکوردها می تواند دستخوش تغییرات شود.

دیدگاه‌ها