کد خبر : 1700996 | 19 مرداد 1399 ساعت 10:27 | 48K بازدید | 3 دیدگاه

مورد عجیب دربی استقلال - سپاهان

ژنرال در لابیرنت؛ داستان‌واره‌ای از امیر قلعه‌نویی

شکست شنبه شب دو بر یک سپاهان برابر استقلال در رقابت‌های لیگ برتر و شکست برای امیر قلعه نویی گران تمام شد، تا آمار او در رقابت‌های این دو تیم منفی باقی بماند.

ژنرال در لابیرنت؛ داستان‌واره‌ای از امیر قلعه‌نویی

به گزارش "ورزش سه" شاید خود امیر قلعه‌نویی هم فکر نمی کرد 18 سال بعد از بازگشت پرشکوه او در رقابت‌های حذفی سال 81 با استقلال برابر سپاهان و شادی استقلالی‌ها از این پیروزی بزرگ دوباره در یک روز مشابه این بار مقابل استقلال قرار بگیرد.

 

1518053


نزدیک به 20 سال پیش و در زمانی‌که منصورخان پورحیدری سرمربی استقلال بعد از از دست دادن لیگ برتر در هفته آخر رقابت‌ها  استعفا داده بود قلعه نویی 39 ساله برای اولین بار هدایت تیم را در بازی برگشت مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی در مقابل ذوب آهن اصفهان به عهده گرفت که به پیروزی ۳–۱ دست یافت. سپس نخستین آزمون سخت سرمربی‌گری برای او در استقلال در دیدار نیمه نهایی با سپاهان در اصفهان روی داد؛ استقلال در ابتدای نیمه دوم ده نفره شد و در پی اشتباهات دروازه بانش تا دقیقه ۵۵، ۴–۰ از سپاهان عقب افتاد تا استقلال بی‌روحیه در آستانه یک نتیجه فاجعه‌آمیز قرار بگیرد. قلعه نویی  سرمربی جوان آن روزهای استقلال  با تعویض دروازه‌بان و تغییر روش بازی، توانست نتیجه را ۴–۲ کند و در شرایطی که با اخراج سهراب بختیاری‌زاده استقلال در ۱۰ دقیقه پایانی ۹ نفره شده بود، بازی رفت با همین نتیجه ۴–۲ به پایان رسید. چهار  روز بعد در بازی برگشت در تهران استقلال ۳–۱ سپاهان را شکست داد و راهی فینال شد و با شکست فجر سپاسی در فینال قهرمان حذفی شد و سهمیه اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا را کسب کرد.

 

1518038

 

مورد عجیب دربی استقلال - سپاهان
او در این فاصله 18ساله ایجاد شده بعد از قهرمان کردن استقلال در جام حذفی، سه بار دیگر به استقلال برگشته و سه دوره استقلال را قهرمان لیگ برتر کرده است و در دو دوره حضورش در اصفهان در دوره اول، این تیم را دو بار قهرمان لیگ کرد و در این دو سالی که سرمربی این تیم شده هنوز موفق به تکرار عادت قهرمان کردن‌های خود نشده است. 
امیر قلعه‌نویی که عنوان پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر را یدک می‌کشد، در این دو دهه بارها سرمربی دو تیم استقلال و سپاهان بوده و با این دو تیم روبروی هم قرار گرفته است. شاید شنیدنی باشد که قلعه‌نویی تا حالا نتوانسته برتری آماری را در رقابت‌های این دو تیم با مربی‌گری خود به ثبت برساند. او که مجموعاً 28 بار تا کنون روی نیمکت دو تیم نشسته است مجموعاً 7 پیروزی، 13شکست (شکست جام حذفی در ضربات پنالتی در سال 92 محاسبه شده است) و 8 تساوی را در بازیهای رودررو به دست آورده است. 


او با استقلال در برابر سپاهان در برابر 9 شکستی که پذیرفته، پنج بار پیروز شده و 6 تساوی نیز در کارنامه او به ثبت رسیده است. عملکرد او در تیم سپاهان برابر استقلال 4 شکست، 2پیروزی و 2 تساوی می‌باشد.

 

1518052

 

هنر تعویض و تعویض پرحرف و حدیث 
او که تعویض‌های منحصر به‌فردش در دو دیدار دو تیم تا چندین روز زبانزد اهالی فن و رسانه‌ها بود در آخرین دیدار دو تیم دست به تعویضی جنجالی زد که در سرنوشت بازی تاثیر داشت. قلعه‌نویی البته هنر تعویض خود در این بازی بخصوص را به رخ کشیده است. 
تعویض طلایی هادی طباطبایی در خرداد 81 دیدار رفت دو تیم و درحالی که استقلال با چهار گل از سپاهان عقب بود، در نهایت منتج به نتیجه برابر پنج دو تیم و صعود استقلال به خاطر گل زده بیشتر در خانه حریف شد و استقلال را قهرمان رقابت‌های حذفی کرد. قلعه‌نویی در بازی بزرگ دو تیم در فصل 90_89 که استقلال در نیمه اول با سه گل از سپاهان جلو بود با تغییر تاکتیک و اضافه کردن یانوش به خط حمله نتیجه را ظرف مدت 15دقیقه سه بر سه کرد، هر چند گل به‌خودی عنایتی در نهایت شکست 4 بر 3 سپاهان را رقم زد. 

 

1516101


آخرین تعویض قلعه‌نویی که می‌توانست او را زبانزد خاص و عام کند، تعویض بین دو نیمه نورافکن تک اخطاره در بازی شنبه شب بود. جنجال‌های امید نورافکن با بازیکنان استقلال و وریا غفوری منجر به گرفتن اخطار دو بازیکن شد. چند دقیقه بعد آرش رضاوند با خطا روی نورافکن اخراج شد تا تیم استقلال 10 نفره شود. قلعه‌نویی که به دلیل بیماری در تهران نبود دستور تعویض نورافکن به جهت جلوگیری از اخراج او را از اصفهان صادر کرد تا خط هافبک سپاهان را در برابر علی کریمی و مسعود ریگی جنگنده خلع سلاح شود .شاید قلعه نویی  به این فکر کرده باشد که این تعویض می‌توانست انجام نشود تا سپاهانی‌ها جنگ فیزیکی و تاکتیکی  را به هافبک‌های خوب این روزهای استقلال نمی‌باختند. البته بداقبالی‌های قلعه نویی  با باخت این تیم برابر نساجی قائم شهر تکمیل شده و کار به‌جایی رسیده که بازی استقلال به منزله آخرین تیر در کمان برای ژنرال فوتبال ایران تلقی می شود.

 

هیس  و دلار
 مسابقه  این دو تیم در بازی فردا شب نبرد مرگ و زندگی برای امیر قلعه نویی شده است ، او که با تیمش   از روز گذشته  به تهران آمده و اردوی پیش ازبازی دوشنبه را برگزار کرده برای اعاده حیثیت و کسب سهیمه راهی جز شکست استقلال ندارد. در روبروی او مجیدی ایستاده است که برای  پیروزی برابر قلعه نویی از جیب هم به بازیکنانش پاداش می دهد مثل کاری که در دیدار شنبه هفته قبل کرد و بعد از هیسی که به دوربین ها نشان داد در رختکن نفری 200دلار به بازیکنانش پاداش داد. 
دوشنبه داغی برای فوتبال ایران در پیش است . دوشنبه ای از جنس ناب فوتبال.

 

محمدرضا تقی خانی

 

دیدگاه‌ها