کد خبر : 1701458 | 21 مرداد 1399 ساعت 11:51 | 28.4K بازدید | 4 دیدگاه

اولین استعفای امیر قلعه نویی بعد از 20 سال!

قطعا 20 مرداد 99 شب تلخی است در دوران فوتبال حرفه ای امیر قلعه نویی. جایی که او برای اولین بار، مجبور به استعفا شد.

اولین استعفای امیر قلعه نویی بعد از 20 سال!

به گزارش "ورزش سه"، سپاهانی که تا میانه فصل لیگ نوزدهم مدعی اصلی کسب عنوان قهرمانی بود، ولی هم لیگ را به پرسپولیس باخت، هم در جام حذفی توسط استقلال حذف شد و هم اینکه حالا حتی کسب سهمیه نیز برایش تا حدودی زیادی دور از دسترس شده است. 


تمام این عوامل دست به دست هم داد تا امیر قلعه نویی برای اولین بار در طول دوران سرمربیگری اش، یک فصل فوتبالی را ناتمام رها کند و دست به استعفا بدهد و به قول خودش، در سپاهان «دیگر حوصله و زمانی برای ادامه سوتفاهم وجود ندارد.»


*امیر قلعه نویی دوران پر فراز و نشیب مربیگریش را از تیم کشاورز آغاز کرد. او ابتدا مدت کوتاهی در تمرینات بایرلورکوزن آلمان حضور داشت و سپس هدایت کشاورز را بر عهده گرفت. او سپس راهی تیم برق تهران شد و در فصل 80-81 نتوانست این تیم را راهی لیگ دسته اول کند. تیم او در جام حذفی و در پایان وقت های تلف شده به پرسپولیس باخت و اولین بار چهره مربیگری ژنرال در دیدار با سرخپوشان در قاب تلویزیون دیده شد.


*اولین حضور امیر در استقلال تهران به سال 81 برمیگردد.  امیر قلعه نویی برای اولین بار هدایت تیم را در بازی برگشت مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی در مقابل ذوب آهن  به عهده گرفت که به پیروزی ۳–۱ دست یافت. نخستین آزمون سخت سرمربیگری برای او در استقلال در دیدار نیمه نهایی با سپاهان در اصفهان روی داد؛ جایی که استقلال بی روحیه در ابتدای نیمه دوم ده نفره شد و در پی اشتباهات دروازه بانش (هادی طباطبایی) تا دقیقه ۵۵، ۴–۰ از سپاهان عقب افتاد تا استقلال در آستانه یک نتیجه فاجعه‌آمیز قرار بگیرد. قلعه نویی با تعویض دروازه‌بان و تغییر روش بازی، توانست نتیجه را ۴–۲ کند و در شرایطی که با اخراج بختیاری زاده استقلال در ۱۰ دقیقه پایانی ۹ نفره شده بود، بازی رفت با همین نتیجه ۴–۲ به پایان رسید. چهار روز بعد در بازی برگشت در تهران استقلال ۳–۱ سپاهان را شکست داد و راهی فینال شد. نهایتاً استقلال با شکست دادن تیم فجر سپاسی در مجموع دو بازی رفت و برگشت فینال، قهرمان جام حذفی شد تا سهمیه حضور در نخستین دوره لیگ قهرمانان آسیا را بگیرد.

 

1518622


*قلعه نویی برای فصل بعد، یعنی در لیگ برتر فصل ۸۲–۸۱ به عنوان کمک مربی استقلال و دستیار رولند کخ منصوب شد، اما به دلیل اختلاف نظر با وی قبل از شروع فصل از سمتش استعفا داد و در اواسط نیم فصل اول به عنوان سرمربی به استقلال اهواز پیوست.استقلال اهواز سومین تجربه مربیگری قلعه نویی بود. او اواسط فصل جایگزین جلال چراغپور شد و توانست در آخرین هفته لیگ، استقلال اهواز قعر جدولی را در لیگ برتر حفظ کند


*او در فصل 82-83 مجددا و با انتخاب محمدحسین قریب، به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شد. قلعه نویی در این فصل، یعنی سومین دوره لیگ برتر، استقلال را در آستانه قهرمانی قرار داد، اما در هفته ماقبل پایانی با شکست در مقابل استقلال اهواز صدر جدول را از دست داد و نایب قهرمان شد. استقلال در این فصل با شکست مقابل سپاهان، نایب قهرمان جام حذفی نیز شد.


*ژنرال  در دومین فصل حضورش، با دو شکست مقابل ذوب آهن و فولاد، از کورس قهرمانی جا ماند و سوم شد. اما در سومین فصل حضورش، توانست استقلال را برای اولین بار در تاریخ لیگ برتر، به مقام قهرمانی برساند. پس از قهرمانی با استقلال در لیگ برتر، قلعه نویی در تابستان ۱۳۸۵ به عنوان مربی تیم ملی منصوب شد.


*بعد از حذف تیم ملی در مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا و جدایی قلعه نویی از تیم ملی، در زمستان ۱۳۸۶ به تیم انتهای جدولی مس کرمان پیوست و یک نیم فصل موفق (نیم فصل دوم) را در این تیم سپری کرد. او در انتهای فصل ۸۷–۸۶، یعنی در بهار ۱۳۸۷ مجدداً به استقلال پیوست. استقلال که در این فصل با مربیگری ناصر حجازی و فیروز کریمی با رتبه ۱۳ ام لیگ برتر را به پایان برده بود، قهرمان جام حذفی ایران در این سال شد که امیر قلعه نویی در ۳ بازی نیمه نهایی و فینال (رفت و برگشت) این جام سرمربی استقلال بود.


*در فصل بعد، یعنی لیگ برتر فوتبال ایران ۸۸-۸۷ استقلال در کورس قهرمانی رقابت تنگاتنگی با ذوب آهن اصفهان داشت. سرانجام در آخرین بازی با پیروزی استقلال در مشهد و شکست ذوب آهن در اهواز، تیم استقلال با تفاضل گل بهتر قهرمان لیگ برتر شد و به این شکل دومین قهرمانی استقلال و امیرقلعه نویی در لیگ برتر به دست آمد. 


*قلعه نویی در پایان فصل از استقلال جدا شد و به سپاهان پیوست و دو فصل متوالی (88-89 و 89-90) با این تیم قهرمان لیگ برتر شد. ژنرال در فصل 90-91 هدایت تراکتورسازی را برعهده گرفت و در پایان فصل تراکتورسازی با ۶۶ امتیاز نایب قهرمان لیگ برتر شد و توانست برای اولین بار سهمیه انتخابی جام باشگاه‌های آسیا را بدست آورد.

 

1518372


*قلعه نویی پس از ۳ فصل دوری از استقلال، سرانجام در بهار ۱۳۹۱ به استقلال بازگشت و یک فصل موفق را با استقلال پشت سر گذاشت. نقل شده که پیش از آغاز فصل اعضای هیئت مدیره استقلال به منزل وی رفتند و او را دعوت به سرمربیگری استقلال کردند. در این فصل استقلال به فاصله یک هفته به پایان لیگ قهرمانی خود را مسجل کرد تا پنجمین قهرمانی قلعه نویی در لیگ برتر، و چهارمین قهرمانی او در لیگ ظرف پنج سال رقم بخورد.


*پس از آن، قلعه نویی 2 فصل کابوس وار را با استقلال سپری کرد و در آخرین فصل حضورش، رکورد نباختن های او در شهرآورد تهران نیز شکسته شد و در پایان فصل، استقلال را به مقصد تبریز ترک کرد. او طی سالهای 94 تا 96 که هدایت تراکتور را بر عهده داشت، این تیم را به رتبه های چهارم و سوم رساند و از آنجا راهی ذوب آهن شد. 


*او در فصل 96-97 توانست ذوب آهن را بالاتر از سپاهان و استقلال و پایین تر از پرسپولیس به مقام نائب قهرمانی لیگ برتر برساند و سپس راهی سپاهان شد. ژنرال در سپاهان نیز زیر سایه پرسپولیس قرار گرفت و بازهم دوم شد اما در لیگ نوزدهم و پس از شکست مقابل استقلال در جام حذفی، برای اولین بار در طول دوران مربیگریش، استعفا داد تا فصل را به پایان نرساند. 


*امیر قلعه نویی 3 بار با استقلال و 2 بار با سپاهان به مقام قهرمانی لیگ برتر رسیده، 2 بار نیز با استقلال جام حذفی را از آن خود کرده و به همراه تیم ملی ایران، به مقام قهرمانی بازی های غرب آسیا رسیده تا به عنوان پرافتخارترین مربی ایرانی شناخته شود. 


به هر حال، قطعا 20 مرداد 99 در کارنامه سرمربگیری امیر قلعه نویی شب تلخی محسوب می شود. جایی که او برای اولین بار در طول 20 سال مربیگری، مجبور به استعفا شد.

دیدگاه‌ها