کد خبر : 1701901 | 23 مرداد 1399 ساعت 18:37 | 44.2K بازدید | 5 دیدگاه

دلایل پیشرفت استقلال در گفتگویی مفصل با صالح مصطفوی

اپل واچ؛ از کی روش تا فرهاد مجیدی

مربی جوان استقلال در گفتگویی در خصوص دلایل پیشرفت استقلال و اهداف این تیم در آینده صحبت کرد.

اپل واچ؛ از کی روش تا فرهاد مجیدی

 به گزارش "ورزش سه"، صالح مصطفوی این روزها به‌عنوان یکی از کمک‌های فرهاد مجیدی با توجه سواد بالای فوتبالی‌اش نقش ویژه‌ای در موفقیت‌های اخیر استقلال داشته است.ازهمین رو شاید او در حال حاضر بهترین فرد برای صحبت درخصوص مسائل فنی استقلالی محسوب می شود که هفته‌به‌هفته می‌توان رگه‌های پیشرفت را دربازی‌های این تیم مشاهده کرد.


با او گفتگوی مفصلی را انجام دادیم تا هم در جریان امور فنی استقلال قرار بگیریم و هم اینکه دلایل پیشرفت این تیم را تا آنجایی که مقدور است برای ما توضیح دهد.


باهم این گفتگو را می‌خوانیم:


 *به‌عنوان تنها کسی از کادر فنی قبلی در تیم حضور دارید و اشراف به مسائل تاکتیکی دارید لطفاً به ما بگویید که استقلال دوران استراماچونی و مجیدی چه تفاوت‌هایی باهم دارند؟


مصطفوی: «هر مربی سبک و سیاق خودش و طبیعتاً هر بازی لازمه تاکتیکی خودش را دارد. حتی اگر شما دقت کنید متوجه خواهید شد که در دو بازی مقابل سپاهان، استقلال با سه روش تاکتیکی مختلف بازی کرد. یکی تا آن زمانی که 11 به 11 در لیگ مقابل سپاهان بازی می‌کردیم، دومین حالت به زمانی برمی‌گردد که آرش رضاوند اخراج شد و ما مجبور شدیم یک‌نیمه 10 نفرِ مقابل سپاهان 11 نفرِ بازی کنیم و سومین حالت هم مربوط به آخرین دیدار استقلال مقابل همین سپاهان می‌شود.


خب بازیکنان مختلفی برای هر دو تیم در این دو دیدار بازی می‌کنند، یا در بازی دوم ما تعدادی از مهره‌های کلیدی خود را در اختیار نداشتیم و مسائلی ازاین‌دست باعث خواهد شد که شما روش‌های مختلفی را برای هرکدام از این شرایط اتخاذ کنید، درعین‌حال که شاید اگر آقای استراماچونی بود روش‌هایی متفاوت ازآنچه ما در نظر گرفتیم را در پیش می‌گرفت. بنابراین توضیحات، من فکر می‌کنم مقایسه این دو سرمربی باهم کار درستی نیست. شاید اگر بخواهیم تنها وجه تشابه این دو نفر را در نظر بگیریم باید به این موضوع اشاره‌کنیم که هیچ‌کدام از این دو سرمربی تیمی را که در اختیاردارند را خودشان نبسته‌اند.»


*نظر شما درباره اینکه بعضا گفته می‌شود مجیدی باید از ابتدا روی تفکرات خودش تیم را هدایت می‌کرد و از عدم نتیجه‌گیری واهمه‌ای نداشت چیست؟


مصطفوی: «به نظر من آقای مجیدی از همان ابتدا سعی کرد که تفکرات خودش را در تیم غالب کند. برای مثال من نظر شما را به دو دیدار استقلال مقابل الکویت و الریان جلب می‌کنم که استقلال روش متفاوتی را در مقایسه با آخرین تجربه حضور استراماچونی مقابل پدیده پیاده کرد، اما متأسفانه از بیرون صرفاً به تعداد مدافعین نگاه می‌کنند، غافل از آنکه بدانند همان آرایش 3-5-2 رأس عقب و رأس جلو دارد، ضمن اینکه هر بازیکن به‌تبع پستش شرح وظایف جداگانه‌ای برایش در نظر گرفته می‌شود.. همانطورکه همین مسائل در دوران استراماچونی نیز وجود داشت. شما بروید 3-5-2 ای را که استقلال در بازی سپاهان پیاده کرده را با 3-5-2 دیدار مقابل پدیده در آخرین حضور سرمربی ایتالیایی مقایسه کنید که بدون شک با یک آنالیز دقیق متوجه خواهید شد که این دو شیوه باهم بسیار فرق دارند.»


*می‌توانید برای خوانندگان مختصراً به فرق اجرای این دو سیستم اشاره‌کنید؟


 مصطفوی: «اگر بخواهم فقط به یک نکته خیلی کوچک اشاره‌کنم باید بگویم که 3-5-2 ای را که ما در برابر الریان تحت هدایت مجیدی بازی کردیم با رأس عقب هافبک بوده، اما همین آرایش در مصاف با پدیده با رأس جلو اجراشده است. به این دلیل که ما در آن بازی فرشید اسماعیلی را در اختیار نداشتیم و بر اساس آن با توجه به نفراتی که در اختیار داشتیم تغییر روش دادیم.»


*آقای مصطفوی چرا در این فصل علی کریمی به نسبت سال‌های دیگر، بیشتر گلزنی می‌کند و میل به هجوم بیشتری دارد؟


مصطفوی: «اول این را بدون هیچ اغراق و تعصبی بگویم که به نظر من در حال حاضر علی کریمی با اختلاف آماده‌ترین هافبک ایران محسوب می‌شود. او سال‌به‌سال پخته‌تر شده و این در حالی است که در سال‌های قبل تا حدی تحت تأثیر آسیب‌دیدگی‌ها قرار داشت اما در این فصل در اکثر قریب به‌اتفاق بازی‌ها به میدان رفته است. درخصوص او باید به این نکته هم اشاره کرد که کریمی بازیکن بسیار تأثیرگذاری است واصطلاحا جزو آن دسته از بازیکنان کار دربیار به شمار می‌رود. علاوه بر همه این‌ها وی در این فصل چه در دوران استراماچونی و چه در زمان مجیدی نقش محوری داشته و این بازیکن هم لیاقت و قابلیت این اعتماد را نشان داد.»

 

1519171


*اگر خاطرتان باشد استقلال تا قبل از دیدار مقابل العین که منجر به آن شکست تلخ شد، هیچ‌وقت با چهار مدافع مرکزی به میدان نرفت اما این بار این تجربه مقابل سپاهان بسیار مفید واقع شد. می‌توانید دلیل استفاده مجدد از این حربه را بفرمایید.


مصطفوی: «اولاً درخصوص آن بازی باید بگویم که در آن دیدار ما به‌غیراز فرشید باقری هیچ هافبک تدافعی دیگری نداشتیم و جالب آنجاست که تا قبل از خروج او به علت مصدومیت نتیجه بازی 0 بر 0 مساوی دنبال می‌شد. ضمن آنکه علی منصوریان در همان دیدار یک جوانمردی هم در حق امید نورافکن کرد و او را که تا 72 ساعت قبل برای تیم جوانان به میدان رفته بود، به خاطر اینکه ممکن است فشار مضاعفی را تحمل کند به بازی نفرستاد. شاید هر مربی دیگری بود ریسک آسیب‌پذیری وی را به تنش می‌مالید و از او استفاده می‌کرد که درنهایت آن نتیجه به دست آمد.


البته استقلال در نیم‌فصل اول هم در مقابل فولاد وقتی‌که ده‌نفره شده بود با چهار مدافع مرکزی به شیوه 4-4-1 با همین خط دفاع بازی کردند، ضمن آنکه فراموش نکنید محمد دانشگر و عارف غلامی توانایی بازی در پست کنار را هم دارند.»


*علت استفاده از این شیوه در دیدار مقابل سپاهان دقیقا چه بود؟


مصطفوی: «ما با توجه به آنالیزمان از سپاهان دریافتیم که کی روش استنلی به دنبال این است که از مدافعان وسط ما خود را جدا کند تا روی سر دو مدافع کناری بتواند از خاصیت سرزنی خودش بهره ببرد. ما نیز به همین خاطر دو مدافع کناری را به شکلی انتخاب کردیم که وی نتواند روی سر این دو نفر به‌راحتی ضربه سر بزند و از طرفی در نظر داشتیم که با اُور لود (over louad) در جناحین اجازه ارسال را به سپاهانی‌ها ندهیم. چراکه ما بازی درخشان رضا میرزایی را در مصاف با نساجی دیده بودیم و به همین خاطر سریع‌ترین مدافعمان را در دفاع چپ به کار گرفتیم تا اسیر سرعت خوب میرزایی نشویم. به‌این‌ترتیب جلوی دو حربه سپاهانی‌ها در حمله با این تصمیم گرفته شد. من فکر می‌کنم دیدار ما مقابل سپاهان در جام حذفی یکی از موفق‌ترین بازی‌های استقلال از حیث اجرای دستورات تاکتیکی از ابتدای فصل تا به الآن بود.


 کافی است شما بازی قبل سپاهان مقابل نساجی را نگاه کنید که در آن دیدار می‌شد گفت نتیجه عادلانه شاید پیروزی سپاهان با اختلاف 4 گل بود. حالا آن سپاهان را شما ظرف یک هفته با اتخاذ یک تاکتیک صحیح کاری می‌کنید که حتی یک فرصت گل به آن تیم نمی‌دهید که این امر بسیار باارزش است. این امر عملکرد درخشان بازیکنان و اجرای موبه‌موی تاکتیک‌ها و انگیزه بالای تک‌تک بازیکنان را می‌رساند که خدا را شکر یکی از بازی‌های تاکتیکی استقلال را بعد از بازی مقابل الریان در این فصل را رقم زد.»


*با توجه به صحبت‌های آقای نامجو مطلق در نشست خبری پس از بازی مقابل تراکتور و رضایت از اجرای شیوه 4-3-3 در نیمه دوم آن بازی تصور می‌شد من‌بعد استقلال با حضور سه مهاجم خطرناکش به نام‌های دیایاته، قائدی و مطهری از ابتدا به میدان خواهد رفت اما این امر هرگز میسر نشد دلیل آن را می‌توانید توضیح دهید؟


مصطفوی: «ببینید ارسلان، دیاباته و قائدی سه مهاجم خوب هستند که شاید بتوانیم این سه مهاجم را در ردیف 5 مهاجم برتر لیگ قلمداد کنیم و حتی سه مهاجم برتر لیگ، ولی با توجه به سیستم‌هایی که ما در این چند بازی اخیر طراحی کردیم حداکثرمی توانستیم با دو مهاجم بازی را شروع کنیم. استقلال خیلی تیم خوش‌شانسی است که این سه مهاجم را به‌طور هم‌زمان در اختیار دارد و ما از این سه نفر مجبوریم دو نفر را با در نظر گرفتن میزان آمادگی‌شان و شرایط بازی به میدان بفرستیم. ولی این را بدانید که هر سه آن‌ها شدیداً تیم را دوست دارند و شدیداً به دنبال آن هستند که به تیمشان کمک کنند و هر سه نفر آن‌ها هر زمان که به زمین آمدند توانستند بازی تأثیرگذاری را از خود به نمایش بگذارند. وقتی وضعیت به این شکل است هم کادر فنی خوشحال است و هم اینکه هیچ‌کدام هیچ‌وقت اعتراضی نداشتند.


خدا را شکر این تیم از نظر کار فنی، کادر پزشکی و بازیکنانشان به‌قدری همدل هستند که حضور در آن انرژی خاصی به تو می‌دهد. برای مثال شما به تلاش‌های کادر پزشکی در دیدار مقابل سپاهان توجه کنید که محمد دانشگر و علی کریمی را با تمهیداتی آنی کاری کردند که تا پایان در زمین بمانند که واقعاً جای تشکر از همه آن‌ها را دارد و من همین‌جا واقعاً به‌عنوان یک عضو کوچک‌تر از کادر پزشکی، فنی و بازیکنان سپاسگزارم.»


*نمی‌شود در مورد مسائل تاکتیکی صحبت کرد اما حرفی از مسعود ریگی و نقش بارزش در موفقیت‌های این فصل به میان نیاورد. می‌توانید در مورد وی کمی صحبت کنید؟


مصطفوی: «مسعود ریگی در این فصل در سه پست برای ما (استقلال) بازی کرده است. پست شماره 8، 6 مکمل و 6 تک. و در هر سه تا پست نمایش فوق‌العاده‌ای داشته است. او کلاً بازیکنی است که معمولاً کم ریسک بازی می‌کند و دوندگی بی‌امانی در زمین دارد. ضمن اینکه جاگیری و پوشش‌هایش بسیار خوب است. شاید درخصوص او بتوانیم بگوییم که بهترین خرید این فصل استقلال به شمار می‌رود.»

 

1501269


*سعید الهویی مربی سپاهان در نشست خبری قبل و بعد دیدار مقابل استقلال، داشتن ساعت اپل روی دستان مجیدی را خلاف مقررات دانست، نظر شما نسبت به این موضوع چیست؟


مصطفوی: «من صراحتاً بگویم که هیچ کادری خارج از نفراتی را که روی نیمکت حضور دارند در استقلال نداریم و اپل واچ آقای مجیدی هم یک ساعت است و اینکه من نمی‌دانم چرا یک سری حساسیت‌ها روی این مسئله به وجود آمده است. اما این نکته را باید بگویم که فیفا از جام جهانی 2018 ارتباط بیرون زمین را با نیمکت قانونی اعلام کرد. نمونه بارز آن‌هم صحنه پنالتی در دیدار ایران مقابل پرتغال بود که در آن بازی کی روش با توجه به همین تکنولوژی نسبت به خطای مدافع حریف روی طارمی درخواست پنالتی کرد. من قانون لیگ خودمان را البته نمی‌دانم ولی ازلحاظ فیفا این امر بلامانع است و تخلفی محسوب نمی‌شود.»


*به نظر شما با توجه به مصدومیت  طولانی مدت اسماعیلی آیا بهتر نبود به اسماعیلی فرصت بیشتری برای ریکاوری داده میشد؟

 

مصطفوی: «فرشید اسماعیلی بازیکن فوق‌العاده تأثیرگذاری است، شماره ۱۰ به این جنگندگی در کل ایران نداریم و هرزمانی هم که بازی کرده است تأثیرش را در تیم گذاشته، منتها من معتقدم متر و عیاری را که بعضی از هواداران و رسانه‌ها او را اندازه می‌گیرند متر درستی نیست. آن‌ها با پاس گل و گل این بازیکن را می‌سنجند که به نظر من باید بازیکن را با توجه به خواسته‌هایی که کادر فنی از او دارد موردسنجش قرار دارد.

 

فرشید بسیار بازیکن تاکتیک‌پذیری است و همواره آنچه را که کادر فنی از وی خواسته به بهترین نحو در همه بازی‌ها انجام داده است.»


*همان‌طور که می‌دانید یکی از دلایل موفقیت تیم رقیب ثبات و حفظ شاکله اصلی تیم است ‌می توانید این موضوع را در استقلال فصل بعد تضمین کنید.

 

مصطفوی: «ببینید به نظر من باید شاکله اصلی این تیم حفظ شود. من می‌دانم که باشگاه به دنبال این است که اسکلت اصلی تیم این فصل را حفظ کند. البته این را هم باید در نظر بگیریم که باشگاه درگیر مسائلی است که ربطی به مدیریت فعلی ندارد، رقم و ارقامی را باید پرداخت کند که هیچ ربطی به مدیریت دوران خودش ندارد. اما امیدوارم آخر فصل بتوانیم این تیم را حفظ کنیم و درعین‌حال ۲ تا ۳ بازیکن شاخص را به جمع تیم اضافه کنیم تا در فصل بعدی نیز استقلال مثل سایر فصول مدعی قهرمانی باشد این تیم جوانان بسیار خوبی دارد که می‌توانند با سال‌های دیگر در استقلال بازی کند که امیدوارم با توجه به تلاشی که مسئولان انجام می‌دهند بتوانیم این فصل بازیکنی را از دست ندهیم.»

 

*به‌عنوان آخرین سؤال می‌خواهیم نظر شما را درخصوص شیطنت‌های رسانه‌ای که اخیراً انجام شده است از قبیل انتشار قرارداد شیخ دیاباته بدانیم


مصطفوی: «در این خصوص باید بگویم یکی از دوستان مطلبی را با این عنوان منتشر کرده بود که" استقلال بی کلک‌ترین تیم لیگ " واقعاً هم این بچه‌ها بسیار بی‌شیله‌پیله و درواقع خیلی سالم هستند. امیدوارم که پیشکسوتان هواداران و رسانه‌ها حمایتی درخور این بچه‌ها داشته باشند. خیلی از این بچه‌ها با مصدومیت‌های شدید خودشان را به بازی می‌رسانند، برای مثال محمد دانشگر پس از پایان دیدار مقابل سپاهان در جام حذفی از ۷ یا ۸ ناحیه دچار کبودی پا شد و می‌توان گفت آن‌ها از دل‌وجان دارند مایه می‌گذارند که امیدوارم در آینده حمایتی متناسب با تلاش و غیرت این بچه‌ها را از سوی پیشکسوتان، هواداران و رسانه‌ها داشته باشیم.»

 

1459833


در پایان اگر صحبت خاصی دارید بفرمایید:


مصطفوی: استقلال تیم محبوب من از دوران کودکی است و به‌نوعی عاشق این تیم هستم و موفقیت این تیم را چه خودم حضور داشته باشم چه نباشم آرزوی قبلیم است.

دیدگاه‌ها