کد خبر : 1702186 | 25 مرداد 1399 ساعت 13:30 | 71.1K بازدید | 5 دیدگاه

زورآزمایی آمریکا مقابل ایران در 24 ساعت پرماجرا

بایرن -بارسا و شکست تاریخی ترامپ مقابل ایران

قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید ممنوعیت تسلیحاتی ایران، نتوانست از سد شورای امنیت سازمان ملل متحد بگذرد و شکست خورد.

بایرن -بارسا و شکست تاریخی  ترامپ مقابل ایران

به گزارش ورزش سه کمتر از سه ماه تا  انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دولت ترامپ سرنوشت خود را در سیاست خارجی به تمدید تسلیحاتی ایران گره زده بود.ایران در مذاکرات برجام موفق شده بود در قطعنامه ۲۲۳۱ که متعاقب برجام به تصویب شورای امنیت رسید، ممنوعیت تسلیحاتی خود را بعد از  ۱۳ سال در ۲۷ مهرماه امسال لغو کند و در حالیکه این تحریم نزدیک به دو ماه دیگر به اتمام خواهد رسید آمریکا با تمام تلاش برآن بود قطعنامه جدیدی علیه ایران و تحریم تسلیحاتی‌اش به تصویب برساند. 


عملیات دیپلماتیک آنها در روز سه شنبه به اوج رسید اما با این حال اکثریت قریب به اتفاق اعضای شورای امنیت با این مساله مخالف بودند چرا که این کار به معنای شلیک تیر آخر به برجام می‌دانستند و در نهایت شب گذشته و در شرایطی که توجهات عمومی دنیا متوجه بازی بارسا و بایرن بود در رای‌گیری آنلاینی به قطعنامه پیشنهادی آمریکا که از ساعت ۵.۳۰ عصر پنج‌شنبه به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد،این اقدام آمریکا با شکست مواجه شد. 

 

1519729

قطعنامه آمریکا تنها رای مثبت این کشور و جمهوری دومنیکن را به همراه داشت. روسیه و چین به آن رای منفی دادند و ۱۱ کشور دیگر از جمله فرانسه و بریتانیا دو عضو دیگر شورای امنیت رای ممتنع دادند.

 


درجریان رای گیری روسیه و چین قطعنامه را وتوکردند، اروپایی‌ها و غیرمتعهدها هم به آن رای ممتنع دادند و تنها دومنیکن کنار آمریکا قرار گرفت . به این ترتیب، آمریکا طعم تلخ شکست دیپلماتیک در برابر ایران را چشید.رای گیری انجام شده با  ۱۱ رای ممتنع، ۲ موافق(آمریکا و جمهوری دومنیکن)و ۲ مخالف شکست خورد.


اما نکته جالب؛ واکنشها به این موضوع بود. مجید تخت‌روانچی، سفیر دائمی ایران در سازمان ملل متحد، دقایقی بعد از پایان رای‌گیری در توییتر، رد قطعنامه پیشنهادی آمریکا را نشانه "انزوای ایالات متحده و شکست یکجانبه‌گرایی" دانست. تخت روانچی در توییتر نوشته: "آمریکا باید از این افتضاح درس بگیرد و بداند که تلاش این کشور برای بازگرداندن فوری تحریم‌های علیه ایران، اقدامی غیرقانونی است و از سوی جامعه بین‌المللی رد شده است. رای‌گیری امروز گواهی بر این بود."

 

1519742

 


همچنین یکی از اولین توییتها را  ایان گلدنبرگ تحلیلگر مسائل خاورمیانه منتشر کرد. او که مدر یک اندیشکده آمریکایی هم هست  شکست ترامپ  در تمدید تحریم تسلیحاتی ایران از طریق شورای امنیت را در حالی که تنها یک کشور دیگر از این قطعنامه حمایت کرد، به شکست ۸ بر ۲ بارسلونا در برابر بایرن مونیخ تشبیه کرد!

 

بعضی واکنش‌ها به توئیت گلدنبرگ:

 

1519730

 

رئیس جمهور را اخراج کنید؛ همانطور که بارسا، سرمربی‌اش را اخراج کرد.

 

1519731

 

به طور شگفت انگیزی شرم آور و تحقیرکننده

 

1519732

 

بهتر از ۸ - ۲

 

دیدگاه‌ها