کد خبر : 1703125 | 30 مرداد 1399 ساعت 01:15 | 46.2K بازدید | 2 دیدگاه

رای قاضی هلندی و حاشیه‌های جدید

جزییات جدید حکم ویلموتس؛ علیه پیش‌داوری‌ها

فدراسیون فوتبال ایران درخواست خود را برای دریافت گِراندز (جزئیات) حکم فیفا به این نهاد بین المللی اداره کننده فوتبال ارائه کرده است.

جزییات جدید حکم ویلموتس؛ علیه پیش‌داوری‌ها

به گزارش "ورزش سه"، در فاصله 72 ساعت بعد از انتشار حکم بدوی کمیته تعیین وضعیت فیفا مبنی بر جریمه هنگفت فدراسیون فوتبال ایران و پرداخت سقف مبلغ تعیین شده قرارداد مارک ویلموتس به این سرمربی، گمانه‌زنی‌های مختلفی درباره علت این حکم در گرفته است؛ بنا بر آنچه که برخی از حقوقدان شاغل در ورزش ایران درباره آن صحبت می‌کنند مبلغ قید شده در حکم فیفا که نتیجه رسیدگی یک قاضی هلندی به این پرونده است، ناعادلانه بوده و در صورت ارجاع یک دفاعیه محکم به فیفا احتمال شکستن و کاهش جریمه ایران وجود دارد. البته این در شرایطی است که حضور ایران در دادگاه عالی ورزش هزینه‌های خود را به همراه خواهد داشت.

با این حال، ایران با توجه به مبلغی که از سوی فیفا جریمه شده، حتما به این رأی اعتراض می‌کند چرا که مبلغ 6.2 میلیون یورو ارزش ریسک تجدیدنظر را دارد؛ اما نکته مهم در این‌باره مسئله چرایی اعلام این رأی از سوی فیفاست که بعد از بحث و جدل فراوان درباره کلمه (or certain fee) حالا این گمانه نیز وجود دارد که جریمه اعلام شده از سوی فیفا نه به دلیل گذاشته شدن این کلمه در قرارداد که به علت همان موضوع عدم پرداخت دستمزد سه ماهه مارک ویلموتس در دوره اول حضورش در ایران است؛ مسئله‌ای که باعث شد تا او پیش از دیدار با عراق قرارداد خود با ایران را فسخ بنماید.

این همان چیزی است که در پرونده آندره‌آ استراماچونی سرمربی ایتالیایی نیز اتفاق افتاده و این مربی ایران را به دلیل عدم پرداخت سه ماهه دستمزدش با توجه به قوانین فیفا ترک کرده است؛ حال استراما می‌خواهد علاوه بر دستمزد سال اول، حقوق سال دوم خود را نیز از استقلال بگیرد.

اگر همانطور که فدراسیون انتظار دارد رأی فیفا بر مبنای این قانون فیفایی صادر شده باشد آن‌وقت بحث‌های مربوط به خود قرارداد و نحوه تنظیم آن و بحث گنجاندن موضوع خسارت سه ماهه در صورت فسخ از هر یک از طرفین، موضوعیت پیدا می‌کند و گمانه‌های قبلی در این زمینه که از سوی برخی افراد به کرات مطرح شده باطل خواهد شد؛ البته با توجه به این‌که فیفا هنوز گِراندز (جزئیات) قرارداد را به فدراسیون فوتبال ایران ارسال نکرده، مشخص نیست که کدام گمانه در این زمینه به حقیقت نزدیک‌تر است.

 

دیدگاه‌ها