کد خبر : 1703411 | 31 مرداد 1399 ساعت 13:15 | 18.7K بازدید | 0 دیدگاه

یادداشت: رونالد کومان و گمان موفقیت

کومان علی رغم داشتن فاکتورهای لازم برای سرمربی گری بارسلونا در صورتی موفق خواهد شد که از نظر روحی و فنی انقلابی مانند همان که در تیم ملی هلند اجرا کرد ایجاد نماید.

یادداشت: رونالد کومان و گمان موفقیت

به گزارش ورزش سه ، پس از حذف تاریخی در بازی یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 2019-2020در مقابل بایرن مونیخ و نیز حذف های سریالی در مراحل حذفی لیگ قهرمانان در سال های گذشته تیم مدیریتی بارسا لزوم تغییرات گسترده در پیکره تیم را در اولویت قرارداده و در اولین اقدام کیکه ستین را اخراج کرده و پس از آن اریک آبیدال مدیر ورزشی باشگاه را که در ماه های اخیر حتی با مسی نیز درگیری پیدا کرده بود و یکی عوامل عدم اطمینان مسی و ستاره های تیم به پروژه های باشگاه بود را کنار گذاشت.


 برای ساختن مجدد تیم می بایست در قدم اول سرمربی تیم انتخاب گردد . انتخاب سرمربی مناسب برای بارسلونا در شرایط کنونی باشگاه یکی از حساس ترین و مهم ترین تصمیم های مدیریت باشگاه خواهد بود که می تواند کارنامه عملکرد چند سال اخیر  آن ها را سیاه تر کرده و یا باعث اغماض از اشتباهات سریالی آنها شود.  قطعا این تغییرات در صورتی که با فلسفه باشگاه همراه باشد هواداران نیز از آن حمایت خواهند نمود. تیم مدیریت باشگاه از میان نام های مطرح شده مانند پوچتینو، تن هاگ، کومان و غیره نزدیک ترین فرد به فلسفه باشگاه یعنی رونالد کومان را به عنوان سرمربی باشگاه معرفی نمود.


 
رونالد کومان، اسطوره ای از سیاره کرایوف


رونالد کومان بازیکن هلندی سال های پیشین بارسلونا و عضو تیم رویایی کرایوف بود. او سابقه قهرمانی در لیگ هلند با آژاکس و آیندهوون را در دهه 80 میلادی داشته و ضمنا با آیندهوون قهرمانی جام باشگاه های اروپا درسال 1988 را نیز تجربه کرده است. او دوران درخشانی را نیز در بارسلونا سپری کرد و به عنوان یکی از ارکان اصلی تیم رویایی کرایوف گل قهرمانی  در بازی مقابل سمپدوریا در فینال جام باشگاه های اروپا در سال 1992 در ومبلی را برای بارسلونا به ثمر رساند. کومان یکی از 5 بازیکن اروپایی است که موفق شده در یک سال علاوه بر فتح سه گانه باشگاهی با تیم ملی کشورش نیز قهرمان رقابت های ملی شود. ضمنا مربی گری را نیز با دستیاری در تیم ملی هلند آغاز نمود و در ادامه نیز دستیاری لوییس فن خال در بارسلونا را در سال 1998-1999 به عهده داشت. او با والنسیا نیز قهرمان کوپادل ری در فصل 2007-2008 گردید.  از سال 2018 سرمربی تیم هلند گردید و موفق شد این تیم را به نایب قهرمان لیگ ملت های اروپا برساند.

 

 

1521070

 

 

کومان موفق می شود؟


برای مدیریت رختکن تیم بزرگی مثل بارسلونا می بایست سرمربی از سابقه درخشانی برخوردارباشد ضمنا باید فلسفه باشگاه را نیز بخوبی بشناسد اتفاقی که بعد از پپ گواردیولا و لوییس انریکه در این باشگاه تکرار نشد و یکی از عوامل اتفاقات اخیر و نیز فشارهای بی امان بر روی والورده نیز همین بود که این اتفاق باعث دور شدن تیم از سبک بازی و فلسفه خود و رخ دادن اتفاقات ناخوشایندی در تاریخ باشگاه گردید. 


مروری کوتاه بر روی سابقه کومان نشان می دهد او به عنوان بازیکن به خوبی جو تیم را می شناسد و فلسفه باشگاه را می داند چرا که ا جزئی مهم از تیم رویایی کرایف بود. ضمن آنکه به عنوان مربی  نیز سابقه دست یاری لوییس فن خال را نیز دارد پس بنابراین با جو رختکن به عنوان مربی و یا بازیکن به هیچ وجه بیگانه نیست. سابقه مربیگری کومان در سال های گذشته به خصوص در تیم هلند  نشان می دهد او نحوه پیاده سازی فلسفه کرایوف که شالوده باشگاه می باشد را به خوبی می داند . ضمنا تیمی را برای لاله های نارنجی پایه گذاری کرد که با استفاده از جوانان مستعد توانستند تیم ملی هلند را که از راه یابی به مسابقات جام جانی 2018 بازمانده بود احیا کرده و با استفاده از ترکیب 4-3-3 و نیز فلسفه مبتنی بر مالکیت توپ و دوندگی بالا بازی های تماشاگر پسندی ارائه نماید که در نتیجه این عملکرد، آنها موفق به کسب عنوان نایب قهرمانی لیگ ملت های اروپا سال قبل شده و همین اواخر نیز دو بار تیم ملی آلمان را نیز شکست دهد.


 با توجه به داشتن دو خصیصه مهم  یک) داشتن سابقه مناسب و دو)تعهد به فلسفه کرویف  حالا او می بایست برای موفق شدن از نظر فنی نیز تغییراتی را در تیم خودش ایجاد نماید تا بتواند مجددا تیم را نظر روحی بازیابی کرده و در مسیر درستش قرار دهد. 

 

 

1521039

 


 

مسئله مسی


وجود مسی قطعا برای او حیاتی است. فوق ستاره ای که می تواند نتیجه بازی ها را رقم بزند به شرطی که همچون سنوات قبل کل بار تیم روی دوشش نباشد. مسی شاید بتواند به تنهایی در لالیگا بار تیم را به دوش بکشد ولی نتایح سال های اخیر نشان داده است در لیگ قهرمانان اوضاع قطعا متفاوت است. اولین و سخت ترین ماموریت کومان صحبت با مسی و متقاعد نمودن او بابت پروژه ای است که در ذهن دارد. او باید مسی را متقاعد کند پروژه اش پروژه برنده است و باشگاه را در مسیر درست قرار خواهد داد. ضمنا  باید از مسی کاپیتانی بسازد که بتواند در زمان های مهم تیم را درون زمین جمع و جور کند. شاید این امر در کنار مسائل فنی تیم یک از مهمترین وظایف کومان باشد.

 

 

1521274

 


تقویت و جوانسازی


بهبود اوضاع خط دفاعی بارسا نسبت به باقی خطوط تیم واجب تر است. باید خط دفاعی خود را تقویت کند جایی که در سال های اخیر بارسا از آن ضربه های زیادی خورده است . در فصل اخیر لالیگا این تیم با دریافت 38 گل بیشترین تعداد گل را نسبت به 5 فصل گذشته دریافت کرده است. اریک گارسیا با عدم تمدید قرارداد خود با منچستر سیتی چراغ سبز را به مدیران باشگاه نشان داده است این موضوع در کنار حضور این بازیکن در لاماسیا باعث می شود به گزینه اول جهت بهبود اوضاع خط دفاعی تبدیل شود.  ضمنا باید جایگزین مناسبی برای آلبا و سمدو پیدا کند تا در صورت مصدومیت و محرومیت و یا آماده نبودن دست او برای چیدن ترکیب باز باشد.


بارسا در خط میانی نیاز به جوان تر شدن دارد جایی که قلب تیم هایی است که با فلسفه توتال فوتبال، فوتبال بازی می کند. هافبک ها باید از آنجا توپ ها را به خوبی به مهاجمان برسانند و در زمان حمله نیز به کمک مهاجمان آمده و با افزایش برتری نفری بتواند قدرت خود را به حریف دیکته و موقعیت های مختلف گلزنی ایجاد کنند. باتوجه به آشنایی کومان به خصوصیات دی یانگ ، می تواند با تغییر پست این بازیکن به کمی عقب تر، از او بازی بهتری گرفته و کمربند میانی تیم را مستحکم تر نمایند. یکی از گزینه های دیگر کومان برای  خط میانی اضافه نمودن بازیکن هلندی دیگری مانند ون دبیک است. البته جذب او باتوجه به آنکه رئال نیز خواهان اوست قطعا سخت خواهد بود. درک خوب دی یانگ و ون دی بیک می تواند صلابت تازه ای به خط میانی بارسا که پس از رفتن ژاوی و اینیستا به طور کامل از هم گسسته است ببخشد. ضمنا آنها در این خط بازیکنان دیگری همچون سرجی روبرتو و بوسکتس پا به سن گذاشته و پیانیچ تازه خریداری شده را نیز در اختیار دارند. در این خط الماس هایی از لاماسیا به نام های ریکی پوچ و مونچو حضور داشته که نشان داده اند سرمایه های آینده بارسا خواهند بود.

 

 

1520361

 


سوارز می‌رود، مارتینز می‌آید؟


برای خط حمله نیز شاهد تغییراتی خواهیم بود قراردادن بازیکنانی کنار مسی و درست کردن خط آتشی که بتواند نتیجه عملکرد تیمی را به ثمر بنشاند دغدغه دیگر کومان خواهد بود. او گریزمان، دمبله و سوارز را همین حالا در تیم خود دارد. گزیرمانی که از استعداد گلزنی بالایی برخوردار است را می بایست احیا نموده و او را در مکانی قرار دهد که بتواند بیشترین کارایی را داشته باشد. دمبله نیز بسیار جوان و بااستعداد ولی بی انضباط است. او می بایست به دمبله بفهماند که در چه جایگاهی قراردارد و هیچ کس بالاتر از تیم در داخل و خارج زمین نخواهد بود. البته احتمال خروج سوارز باتوجه به افزایش سنش نیز وجود دارد. کومان آنسو فاتی جوان را نیز در اختیار داشته که می تواند دستش را برای انتخاب بازتر نماید. به بازیکنان فوق کوتینیو را هم اضافه نمایید. بازیکنی که پس از پایان لیگ قهرمانان می بایست به بارسلونا برگردد. او می تواند در پست پشت مهاجمین و یا وینگر به کمک تیم بیاید. پروژه ای که بارتامئو در سر دارد خرید مارتینز از اینتر است بازیکنی که مسی نیز قبولش داشته و می تواند تیم کومان را ترسناک کند.

 

 

1487889

 

 

کومان علی رغم داشتن فاکتورهای لازم برای سرمربی گری بارسلونا در صورتی موفق خواهد شد که  از نظر روحی و فنی انقلابی مانند همان که در تیم ملی هلند اجرا کرد ایجاد نماید. انقلاب نارنجی رنگ او باید با  بهبود روحیه از دست رفته تیمی، پایین آوردن میانگین سنی تیم ( چه با استفاده از بازیکنان آکادمی لاماسیا و چه با خرید بازیکن) و نیز بازگشت به سیستم 4-3-3 تیم را در مسیری قرار دهد که دوباره شعار "WE COLOR FOOTBALL" در نیوکمپ نقش ببندد.

 

نویسنده: بابک نفرداودی

دیدگاه‌ها