کد خبر : 1704062 | 03 شهریور 1399 ساعت 20:42 | 13K بازدید | 0 دیدگاه

جزئیات اجرای طرح جایزه «رفتار جوانمردانه» در فوتبال ایران

فرد اخلاق نیمه نهایی حذفی چگونه انتخاب می شود؟

به برترین های اخلاق و جوانمردی بر اساس شیوه نامه اجرایی و شاخص های ارائه شده به تیم ها، جایزه «رفتار جوانمردانه» اهداء می گردد.

فرد اخلاق نیمه نهایی حذفی چگونه انتخاب می شود؟

به گزارش "ورزش سه " و به نقل از روابط عمومی سازمان لیگ بر اساس طرح پیشنهادی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران و بررسی های انجام شده و هم فکری سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال با هدف نهادینه کردن رفتارهای جوانمردانه و اخلاقی در میادین ورزشی و ترغیب بازیکنان و عوامل تیم به منش جوانمردی مقرر شد سازمان لیگ در هفته های پایانی لیگ بصورت آزمایشی این طرح را اجرا نماید.

 

حجت الله بهمنی مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی سازمان لیگ فوتبال ایران در این رابطه گفت:" در بازیهای استقلال- سپاهان و پرسپولیس- ذوب آهن نیز این طرح بصورت آزمایشی اجرا شد."


1-    علاوه بر بازیکنان درون زمین، نیمکت نشینان (بازیکنان ذخیره و کادر فنی) نیز مشمول طرح می شوند.
2-    مدیر باشگاه که می توان نقشی بسیار تاثیر گذار داشته باشد، مشمول طرح می شود.
3-    زمان اجرای طرح از قبل از بازی شروع و تا پایان بازی ادامه می یابد. (72 ساعت قبل از شروع بازی)
4-    پرداختن به نکاتی که در جهان ورزش مغفول مانده است.
بهمنی ضمن اعلام این خبر که در مسابقات نیمه نهایی جام حذفی نیز این طرح بصورت آزمایشی اجرا می شود ابراز امیدواری کرد با تعامل بیشتر اساتید و کارشناسان فوتبال، اصحاب رسانه و هواداران فوتبال بتوانیم نقاط ضعف این طرح احصاء و با برطرف کردن آنها در ادوار آتی آن را اجرا کنیم.

 

شیوه نامه طرح جایزه رفتار جوانمردانه
مقدمه
ورزش بعنوان عاملی برای سلامت جسم و سلامت  روح  تعریف  شده  است،  که  تن سالم، روان  سالم  و افراد  سالم  می سازد. اخلاق از مهمترین  بخش های سلامت روح و روان است که رابطه ای مستقیم با ورزش دارد.


بیان طرح
طرح ارائه شده برای یک دوره بازی های گروهی یا تیمی مانند فوتبال، والیبال، بسکتبال، کبدی، راگبی، هاکی روی یخ یا چمن، چوگان، فوتسال، هندبال، واترپلو و... برای یک فصل مسابقات ارائه شده که در گام نخست بصورت آزمایشی  –به دلیل مرجعیت ورزش فوتبال- چهار هفته پایانی لیگ برتر فوتبال پیشنهاد می گردد.
انتخاب یک نفر در هر مسابقه به عنوان فردی که اخلاق و منش بهتر و بارزتری را ارائه می دهد و اهداء تندیس رفتار جوانمردانه به ایشان، گامی بسیار ارزشمند در جهت ترغیب سایر افراد به این امر بوده و موجب فراگیری اخلاق و رفتار مبتنی برمعیار جوانمردانه می شود.
اگر کشورهای غربی در ورزش قانونی وضع کرده که مجازات را برای انجام کار بد یا خطا قرار داده¬اند (دادن کارت زرد و قرمز). از سوی کشور عزیز و اسلامیمان در ورزش قانونی وضع شود که پاداش برای انجام کار خوب در نظر گرفته شود( اهداء جایزه رفتار جوانمردانه).


هدف طرح
مطالعات میدانی و تجربیات گذشته نشان می¬دهد؛ عامل بسیاری از اتفاقات ناگواری که بر روی سکوهای ورزشگاه می¬افتد یا بازیکنان و عوامل تیم هستند و یا در صورت وقوع اتفاقات ناگوار، بازیکنان و عوامل تیم، تا حد زیادی قادر به مهار آن هستند. لذا ترغیب ایشان به رفتارهای اخلاق مدارانه و منش جوانمردی، نقش بسزایی در آرامش سکوها دارد. بر همین اساس جامعه هدف طرح مذکور، بازیکنان، کادر فنی و مدیر باشگاه هر دو تیم در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب ضمن نهادینه کردن رفتارهای جوانمردانه در میان ایشان، همگان را بخوب بودن و خوب زیستن بویژه در عرصه ورزش ترغیب کرده که گامی ارزشمند در جهت سالم سازی و سلامت ورزش و فضاهای ورزشی است.


شاخص های انتخاب  
از سوی فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا (FIFA) یازده اصل اساسی  برای عمل و رفتار در بازی جوانمردانه تعیین شده که از آن جمله می¬توان به موارد زیر اشاره کرد:
صداقت و رفتار اخلاقی
احترام به دیگران
بازی جوانمردانه (Fair Play)
تبعیت از قانون، قواعد و مقررات


علاوه بر شاخص های تعیین شده توسط فیفا، می¬توان معیارهایی که با فرهنگ ما همخوانی دارد را نیز مد نظر قرار داد.
تلاش برای ترویج فرهنگ صحیح در ورزش
احترام گذاشتن به حریف، هم تیمی، داور، مسولان بازی و تماشاگر
آراستگی و وضعیت ظاهری بازیکنان
تبلیغ رشته های ورزشی برای جذب سرمایه¬های انسانی بیشتر به این عرصه
شاخص ها دقیق و قابل اندازه گیری تدوین شده تا سلایق شخصی افراد خدشه¬ای در انتخاب صحیح وارد نکند. (پیوست)


روش اجرا
پس از پایان بازی، نماینده سازمان لیگ (ناظر بازی) موظف به تشکیل جلسه «کمیته انتخاب» است.


کمیته انتخاب متشکل از :
1- معاون فرهنگی یا یکی از مدیران تیم میزبان
2- معاون فرهنگی یا یکی از مدیران تیم مهمان    
3- نماینده فدراسیون (ناظر بازی) 
4-نماینده انجمن هواداران 
5- نماینده مطبوعات


وظیفه کمیته انتخاب؛ بررسی و انتخاب یک فرد از میان تمامی بازیکنان اصلی، ذخیره، کادر فنی یا مدیر باشگاه هر دو تیم که نسبت به شاخص های ذکر شده اهتمام بیشتر و بارزتری داشته باشد، است.
 پس از انتخاب فرد، فرم «صورتجلسه انتخاب رفتار جوانمردانه هفته» تکمیل و پس از ذکر علت انتخاب فرد از سوی کمیته مذکور، صورتجلسه توسط اعضاء کمیته امضاء می¬شود. (پیوست)


تبصره 1 : ملاک ارزیابی، فعالیت های فرد در راستای ایجاد جریان مثبت بین هواداران از 72 ساعت قبل از شروع بازی تا پایان بازی است. اعم از فضای مجازی، فضای رسانه ای و فضای فیزیکی است.
چند نمونه از مواردی که یکی از افراد کادر فنی، بازیکنان ذخیره و یا مدیر باشگاه را شایسته دریافت تندیس رفتار جوانمردانه می نماید.


1-فرض کنیم تماشاگران در حال توهین به یکی از بازیکنان حریف یا داور هستند. یکی از اعضاء کادر فنی و یا یکی از بازیکنان ذخیره در اقدامی پسندیده و موثر، تماشاگران را از این اقدام واداشته و آنان را ترغیب به شعارهای مثبت می کند.
2-فرض کنیم بازیکنان میدان با یکدیگر درگیر شده و موجب توقف بازی شده¬اند، یکی از اعضاء کادر فنی و یا یکی از بازیکنان ذخیره در اقدامی پسندیده و موثر موجب پایان یافتن درگیری و آرام کردن جو ورزشگاه می گردد.


3- فرض کنیم کدورت بین دو سرمربی مانع از روبوسی مرسوم قبل از بازی ایشان میشود، یکی از دو سرمربی با منش جوانمردی و پهلوانی و با تواضع برای خاتمه دادن به این کدورت پیش قدم شده و با روی باز به دیدار مربی دیگر می¬رود (ترویج فرهنگ گذشت و فداکاری).
4-فرض کنیم مدیر عامل باشگاه تدبیری به خرج داده که شرایط بسیار خوبی برای تماشاگران و یا تیم مقابل فراهم گردد (ترویج فرهنگ مهمانوازی).
5-فرض کنیم مدیر باشگاه شرایطی فراهم کرده که علاقه¬مندان تحت پوشش بهزیستی، دارالایتام یا کودکان بیمار به همراه مربیانشان و با مسئولیت مرکز مربوطه بتوانند از نزدیک بازی فوتبال را تماشا کنند و بدین ترتیب شادی و نشاط و امید به زندگی را در ایشان بیفزاید (ترویج فرهنگ یتیم نوازی).


6-فرض کنیم مدیر باشگاه به منظور رفع خستگی و ایجاد نشاط در تماشاگرانی که ساعت¬ها روی سکوهای ورزشگاه منتظر آغاز بازی هستند؛ قبل از شروع بازی اجرای برنامه¬های فرهنگی جذاب و متنوع (موسیقی، استند آپ و...) تدارک دیده باشد (ترویج فرهنگ نشاط و شادمانی).
7-فرض کنیم مدیر باشگاه به منظور پر کردن اوقات فراغت و معرفی جاذبه¬های شهر خود تا زمان شروع بازی برنامه¬ریزی تور گردشگری  برای تماشاچیان تیم مهمان فراهم آورد (ترویج فرهنگ گردشگری)
8-یک کدورت قدیمی بین دو تیم و تماشاگرانشان موجب تشنج سکوها در زمان بازی دو تیم می¬شود. یک مصاحبه صلح آمیز قبل از بازی یا قرار دادن مطلبی در فضای مجازی توسط یکی از عوامل دو تیم میزبان یا میهمان موجب کاهش خشم تماشاگران و یا تلطیف جو حاکم بر ورزشگاه شده و بازی با آرامش برگزار می¬شود.


موثرترین فرد در ایجاد این آرامش شایسته دریافت جایزه رفتار جوانمردانه است.

 

جایزه رفتار جوانمردانه
به منظور ترغیب مدیر، عوامل تیم و بازیکنان به رفتارهای اخلاق مدارانه و منش جوانمردی علاوه بر پاداش¬ها معنوی و اجتماعی، جوایز زیر نیز به فرد برگزیده اهداء می¬گردد.
1-    اهداء تندیس رفتار جوانمردانه هفته
2-    اهداء جایزه نقدی


تبصره: سازمان لیگ فوتبال موظف است، جایگاهی مناسب برای برگزاری مراسم اهداء جایزه مهیا نماید.

 

1522172

 


ویژگیهای اجرایی طرح
برخی از ویژگی اصلی و منحصر بفرد طرح عبارتند از:
5-    علاوه بر بازیکنان درون زمین، نیمکت نشینان (بازیکنان ذخیره و کادر فنی) نیز مشمول طرح می-شوند.
6-    مدیر باشگاه که می توان نقشی بسیار تاثیر گذار داشته باشد، مشمول طرح می¬شود.
7-    زمان اجرای طرح از قبل از بازی شروع و تا پایان بازی ادامه می¬یابد. (72 ساعت قبل از شروع بازی)
8-    پرداختن به نکاتی که در جهان ورزش مغفول مانده است.


دستاوردهای طرح
ترویج فرهنگ جوانمردی 
ترویج فرهنگ مهمانوازی
ترویج فرهنگ گردشگری
ترویج فرهنگ گذشت و فداکاری
ترویج فرهنگ تواضع و گذشت
ترویج فرهنگ نشاط و شادمانی
ترویج فرهنگ یتیم نوازی و بهاء دادن به افراد کم برخوردار
 

 

1522177

 

1522178

 

1522175

دیدگاه‌ها