کد خبر : 1704299 | 05 شهریور 1399 ساعت 10:30 | 19.6K بازدید | 1 دیدگاه

حال و هوای دربی 93 ؛ بی‌خوابی ، استرس و هیجان 

هشت دغدغه مهم یحیی و مجیدی برای بازی بزرگ

در آستانه مسابقه شهرآورد در مرحله نیمه نهایی جام حذفی قرار داریم. با توجه به حساسیت فوق العاده این بازی و قدرت نزدیک دو تیم استقلال و پرسپولیس به یکدیگر، احتمالا یکی از فشرده ترین و جذاب ترین شهرآوردها را طی چند سال اخیر شاهد خواهیم بود.

هشت دغدغه مهم یحیی و مجیدی برای بازی بزرگ 

به گزارش ورزش سه، اگر چه تماشاگر در ورزشگاه حضور نخواهد داشت اما با توجه به این که مسابقه باید حتما یک برنده داشته باشد، به طور خودکار موجب افزایش هیجان می شود.


 فرهاد مجیدی و یحیی گل محمدی سرمربیان سرخابی های پایتخت، دغدغه های مشترک و متفاوتی برای این بازی دارند. هر دو تیم در جنجال های بی نظیری که بابت انتخاب داور به وجود آمد، معترض بودند و به ویژه هواداران سرخابی در فضای مجازی، واکنش های متفاوت و اغلب اعتراضی را نسبت به کرمانشاهی، زاهدی فر و حیدری نشان دادند. باشگاه پرسپولیس برای دومین بار طی چند هفته اخیر، بیانیه اعتراضی نسبت به داوری صادر کرد و حتی داورها را در مظان اتهام بابت اعلام پنالتی های مشکوک برای استقلال قرار داد. البته مهدی قائدی صحبت های تند و تیز پیام حیدری داور بازی استقلال- پیکان پیش را افشا کرد که بسیار جنجال بر انگیز شد. در هر صورت، داوری یکی از دغدغه هایی است که برای هر دو تیم، وجود دارد و ناهماهنگی های اخیر بین کمیته داوران و دپارتمان داوری در انتخاب داور شهرآورد نیز قطعا این آتش را شعله ور تر کرد. 


یکی دیگر از دغدغه های مشترک دو تیم، انتخاب زمان نامناسب برای مسابقات جام حذفی بود زیرا سرخابی های پایتخت باید از 26 شهریور در لیگ قهرمانان آسیا به میدان بروند و مسابقات جام حذفی باعث شد تا عملا هیچ فرصتی برای استراحت بین پایان لیگ و آغاز مسابقات آسیایی برای آنها وجود نداشته باشد.
 اگر چه برخی کارشناس ها میزان انگیزه استقلال را بیش از پرسپولیس می دانند اما به نظر می رسد که چنین تحلیلی را نباید نزدیک به واقعیت دانست. استقلال پس از ناکامی مجدد در لیگ برتر، انگیزه زیادی برای جبران آن ناکامی داشته و قطعا با همه وجود به دنبال اثبات شایستگی خود است. البته نیاز آبی های پایتخت به جام، قطعا بیش از حریف دیرین است اما پرسپولیس نیز قصد دارد تا با تکرار «دو گانه» فصل گذشته، به حریفان نشان دهد که چهارمین قهرمانی اش در لیگ، بدون دلیل نبوده است.

 

اما نگاهی داشته باشیم به دغدغه های متفاوت هر یک از سرمربیان دو تیم. چهار دغدغه اصلی فرهاد مجیدی عبارتند از:

 

مصدومیت های تمام نشدنی


بسیاری از هواداران استقلال معتقدند که آمار مصدومیت های این تیم به طرز غیر عادی بالا رفته و حتی بدنساز تیم خود را متهم می کنند اما فرهاد مجیدی همیشه با این مسئله به شدت برخورد کرده است. استقلال در آستانه شهرآورد نیز چند مصدوم جدید داشته که به جز علی کریمی، سایر بازیکن های مصدوم نمی توانند تیمشان را همراهی کنند. از بدشانسی بزرگ مجیدی، همه این مصدومان نیز هم پُست بوده و در دفاع وسط بازی می کنند. روزبه چشمی که این روزها ستون خط دفاعی تیمش محسوب می شود، بزرگ ترین غایب آبی ها در خط دفاعی است. سیاوش یزدانی نیز به رغم حضور در جلسه تمرینی دوشنبه، مطابق نظر پزشک ها، قادر به همراهی تیمش نیست و محمد دانشگر نیز به جز محرومیت انضباطی، دچار مصدومیت می باشد. البته دانشگر به مربیان خود پیغام داده که به رغم مصدومیت، حاضر به همراهی استقلال در این بازی خواهد بود اما بعید به نظر می رسد که با توجه به غیبت های پیاپی طی تمرینات هفته گذشته، شانسی برای بازی در شهرآورد داشته باشد. به هر حال، مصدومان خط دفاعی بزرگ ترین دغدغه مجیدی است و به جز عارف غلامی، هیچ یک از گزینه های قابل دسترس دیگر برای خط دفاعی را نمی توان جزو انتخاب های مطلوب و ثابت قدم فرهاد در این فصل دانست. برخی احتمال داده اند که شاید شاهین طاهرخانی همچون شهرآورد گذشته، در قلب خط دفاعی به میدان برود و برخی دیگر نیز از احتمال تغییر پست فرشید باقری و حضور او در کنار غلامی صحبت می کنند. البته عظیم گوک و حتی سینا خادم پور نیز از جمله گزینه های دیگر برای خط دفاعی استقلال هستند.

 

 

دفاع روی توپ های هوایی


بر هیچ کس پوشیده نیست که پاشنه آشیل استقلال، خط دفاعی این تیم است و آمار گل های خورده آبی ها، بهترین گواه این مدعاست. حال علاوه بر ضعف خط دفاعی، این مصدومان جدید نیز باعث شده تا همچنان بزرگ ترین دغدغه فرهاد، متوجه قلب دفاع تیمش باشد. به گواه بسیاری از کارشناس ها و چندین گل دریافتی استقلال، یکی از نقاط ضعف بارز دفاعی این تیم، روی توپ های هوایی است. فرهاد مجیدی در بازی جام حذفی مقابل سپاهان، این ضعف دفاعی را با به میدان فرستادن چهار مدافع CB و بستن کناره های زمین، به خوبی بر طرف ساخت. به عبارت دیگر، سرمربی استقلال در این بازی نیز می بایست کناره های زمین را ببندد تا اجازه سانتر به یاران پرسپولیس داده نشود. تنها تفاوت این بازی در مقایسه با دیدار مرحله قبل جام حذفی مقابل سپاهان در این نکته است که مجیدی این بار از وجود سه مدافع کلیدی اش بی بهره بوده و امکان پیاده سازی آن الگوی دفاعی موفق برای وی وجود ندارد.

 

 

جنگ روانی


یکی از نقاط ضعف استقلال طی چند ماه اخیر، عدم حضور یک مدیر رسانه ای یا روابط عمومی در این باشگاه است. به رغم توصیه های فراوان به احمد سعادت مند در این زمینه، هنوز هم اقدامی صورت نگرفته و البته ضررهای بزرگی نیز به پیکره آّبی ها وارد آمده است. حال شاید از خود بپرسید که وجود مدیر رسانه، چه تأثیری در شهرآورد دارد؟ واقعیت این است که بازی های بزرگی همچون این نبرد دیرین تهران، همواره متکی بر جنگ روانی بوده و هر تیمی که در این جنگ روانی پیروز شود، شانس بیشتری برای موفقیت در شهرآورد خواهد داشت. این جنگ روانی، دارای دو فاز است که فاز اول، همانا جنگ روانی در رسانه ها (جنگ رسانه ای) بوده که وظیفه اش بر عهده عواملی همچون مدیر رسانه ای یا مدیر روابط عمومی می باشد تا از منافع باشگاه در رسانه ها دفاع کند. فاز دوم جنگ روانی نیز درون مستطیل سبز است که مجموعه عوامل تیم از جمله سرپرست، عوامل کادر فنی و بازیکن های بزرگ تیم، می بایست در دوئل های رو در رو، بر روح و روان حریف چیره شوند. استقلال حتی در فاز دوم جنگ روانی نیز دچار کمبودهایی روی نیمکت بوده و فقدان یک شخص برای چنین جنگ هایی در کنار زمین چمن به شدت محسوس است. پرسپولیس با وجود افشین پیروانی، عملا در این مورد، بالاتر از استقلال بوده و صدور بیانیه ها و مصاحبه های اخیر پیروانی از بدو قرعه شهرآورد تا به امروز، حاکی از توانایی و آشنایی پیروانی با این مقوله است. او و عوامل رسانه ای باشگاه پرسپولیس با صدور چند بیانیه از جمله اشاره به بحث داوری، استفاده از امکانات 90 به 10 برای شرایط میزبانی روی سکوهای ورزشگاه و حتی اشاره به ناگفته هایی از آخرین شهرآورد در جام حذفی (سال 1390)، تلاش کردند تا در زمینه جنگ روانی، به حریف خود ضربه بزنند.

 

1522161

 

سرنوشت فرهاد در گرو یک برد شیرین


هنوز هم برخی از هواداران استقلال از عملکرد سرمربی جوان تیم خود رضایت کامل نداشته و وی را با آندره‌ استراماچونی مقایسه می کنند. سفر بد هنگام سعادت مند به ایتالیا نیز یک گل به خودی از جانب استقلالی ها بود و دوباره آب را به آسیاب کسانی ریخت که علاقه مند به بحث تکراری و لوث شده درباره بازگشت استراماچونی هستند. مجیدی طی مصاحبه ای که دو ماه گذشته با سایت رسمی باشگاه داشت، به هواداران قول داد که سهمیه آسیایی و قهرمانی جام حذفی را بگیرد و از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا نیز صعود کند. او یکی از سه وعده خود را عملی کرد اما مهم ترین وعده اش یعنی فتح یک جام، در گرویِ پیروزی در شهرآورد است. فرهاد این روزها به خوبی درک کرده که بی رحم ترین چهره فوتبال، نصیب مربیان خواهد شد و حتی محبوبیت کهکشانی اش روی سکوهای آبی نیز به کمکش نخواهد آمد اگر نتواند رضایت قلبی هواداران را جلب کند. همین فشار روحی و روانی، یک دغدغه بزرگ برای سرمربی استقلال است ولی در عین حال، او می تواند از این فشار وحشتناک، یک عامل انگیزشی بزرگ نیز بسازد.

 

 

و حالا نگاهی داشته باشیم به چهار دغدغه اصلی یحیی گل محمدی و تیم پرسپولیس برای شهرآورد؛

 

خط حمله استقلال


اگر چه خط دفاعی پرسپولیس مستحکم ترین دیواره دفاعی در فصل اخیر لیگ برتر بود و همین دفاع آهنین به رهبری سید جلال حسینی، پوکر را برای قرمزها به ارمغان آورد اما بزرگ ترین دغدغه یحیی، قدرت خط آتش حریف است. مثلث مخوف دیاباته- قایدی- مطهری نشان داده که توانایی عبور از هر دیواره رسوخ ناپذیری را دارد. این روزها دیاباته و قایدی بسیار آماده هستند و انگیزه عجیبی دارند. ماموریت اصلی یحیی این است که ابتدا دروازه تیمش را بسته نگه دارد و سپس به فکر زدن ضربه نهایی به حریف باشد. آیا سید جلال و شجاع می توانند با قدرت رهبری و تجربه خود، مقابل خط آتش آبی ها ایستادگی کنند؟ یحیی چه برنامه ای برای مهار شیخ دارد؟

 

1517479

 

جنگ میانه میدان


بسیاری از کارشناس ها معتقدند که بزرگ ترین نقطه قوت پرسپولیس، وجود یک خط هافبک قدرت مند و پُر مهره است. علاوه بر کمال کامیابی نیا، سیامک نعمتی و احمد نوراللهی، باید به سه مهره کلیدی دیگر نیز اشاره کنیم که وجود آنها برای پرسپولیس، یک غنیمت بزرگ در شهرآورد است. مهدی ترابی این روزها مغز متفکر تیمش بوده و گره از مشکلات میانه میدان باز می کند. 11 گل و 8 پاس گل نشان داده که ترابی هم در گلزنی و هم گلسازی بسیار مفید است. بشار رسن نیز طی چند بازی اخیر، دوباره اوج گرفته و حتی مقابل سایپا، 2 پاس گل داد. گل محمدی حساب ویژه ای روی هافبک عراقی تیمش باز کرده است. ناصر محمد خانی در مصاحبه اخیرش گفته که نتیجه این بازی را وحید امیری تعیین خواهد کرد. یحیی در غیاب نادری و انصاری، چاره ای نداشت جز استفاده از امیری در دفاع چپ و جالب این که بازیکن لرستانی پرسپولیس، نمایش خوبی را در این ناحیه از زمین نیز به معرض نمایش گذاشت. تکنیک، سرعت، هوش مندی، پاس ها و سانترهای دقیق و حرکات لب خط امیری از جناح چپ، می تواند خطر بزرگی برای استقلال باشد و قطعا تقابل او با وریا غفوری جالب خواهد بود. البته بزرگ ترین جنگ در میانه میدان را باید جنگ دو مغز متفکر یعنی علی کریمی و مهدی ترابی دانست.

 

1516603

 

فشارهایی که یحیی تحمل می کند!


پرسپولیس در فصل گذشته توانست هر دو جام داخلی را به همراه برانکو ایوانکوویچ به دست بیاورد و در صورت شکست در شهرآورد، نه تنها عملکردش نسبت به فصل گذشته تضعیف می شود بلکه حلاوت قهرمانی لیگ و جشن پوکر نیز تحت الشعاع قرار خواهد گرفت. یحیی قصد دارد به همگان اثبات کند که نقش به سزایی در هدایت کشتی به ارث رسیده برانکو داشته و اگر او ناخدای خوبی در سکان این کشتی نبود، چه بسا جشن پوکر برگزار نمی شد. او به خوبی می داند که شکست در شهرآورد می تواند ضربه مهلکی از لحاظ روحی و روانی به هواداران پرسپولیس وارد بیاورد و دستاورد شخصی خودش را نیز زیر سوال ببرد. یحیی نیز به اندازه فرهاد، تحت فشار قرار دارد و البته او نیز درمقابله با این فشارها، می تواند دو مسیر را انتخاب کند؛ یا زیر این فشارها خرد شود و یا این که از این فشارها، یک عامل انگیزشی مضاعف برای موفقیت بسازد. 

 

1512868

 

شکاف بین مدیریت با بازیکن ها و مربیان


مشکلات و شکاف بزرگی که بین مربیان و بازیکن های پرسپولیس از یک سو و کادر مدیریتی باشگاه از سوی دیگر وجود دارد، یکی از بزرگ ترین دغدغه های هواداران است. نارضایتی یحیی و شاگردانش از عملکرد مدیر عامل در پرداختی ها و جذب بازیکن های جدید، بر کسی پوشیده نیست. حتی شایعاتی که بابت حضور یحیی روی نیمکت سپاهان شنیده می شد نیز در راستای همین نارضایتی هاست. 

 

1522389

 

محمد رضا شعاعی

دیدگاه‌ها