کد خبر : 1704318 | 05 شهریور 1399 ساعت 11:29 | 27K بازدید | 3 دیدگاه

در ستایش پیش دربی؛ چند فریم خاطره انگیز(عکس)

بخشی از جذابیت بازی تیم های استقلال و پرسپولیس نه خود آن بازی که خاطرات و پیشینه ای است که این مسابقات در حافظه هرکدام از علاقمندان دارند.

به گزارش" ورزش سه" هربار که در فوتبال ایران یک دربی انجام می شود،از مدتها قبل از آن همه چیز تحت تاثیر قرار می گیرد و این نه به خاطر همان بازی خاص که قرار است برگزار شود که به این دلیل است که این مسابقه بخشی از تاریخ و حافظه اکثر مردم است. بازی پرسپولیس و استقلال در واقع یک نوع نشانه تاریخی هم می تواند باشد، اینکه در فلان سال و در فلان روز که دربی برگزار شد چندسالمان بود، چکار می کردیم ، چه اتفاقی در زندگی مان رخ داده بود، شرایط اجتماعی ، سیاسی ، اقتصادی و فرهنگی کشور و جهان چگونه بود و....


از اولین مسابقه دو تیم که شانزدهم فروردین سال 1347 در امجدیه برگزار شد تا امروز ، این مسابقه برای علاقمندانش یک شاخص در حافظه و تاریخ زندگی اش به حساب می آید و شاید به همین به خاطر است که روزهای پیش دربی همیشه جذاب تر از خود مسابقه است؛ و اصلا شاید به همین خاطر است که هر چه می گذرد توقع از این مسابقه بیشتر و در پایان بازی معمولا انتظارها برآورده نمی شود چرا که هوادار این مسابقه از روزهای قبل ، در خاطراتش سیر کرده ، خاطراتی که در گذر زمان با رویا و تخیل رنگ آمیزی شده است. 


پس در ستایش پیش دربی نگاهی می کنیم به برخی از فریم های جذاب و خاطره انگیز بازی استقلال و پرسپولیس در گذر تاریخ.


دربی 40


این بازی در مردادماه سال 1374 و در ورزشگاه آزادی برگزار شد. اولین دربی بعد از آن بازی جنجالی سال 73 که هر دوکاپیتان این بازی را دچار محرومیت کرد. فرشاد پیوس کاپیتان پرسپولیس و امیر قلعه نویی در مراسم شروع بازی، ساندروپل داور مطرح فوتبال جهان که در دوره ای سرنوشتش با فوتبال ایران گره خورد، محمد فنایی ، مسعود عنایت و مرحوم علیرضا صادقی جو داورهای مسابقه. یکی از جذاب ترین دربی های تهران که استقلال در نیمه اول سه گل زد و پرسپولیس هرچه تلاش کرد در نیمه دوم با درخشش غلامپور تنها توانست یک گل بزند. این بازی یک صحنه جنجالی هم داشت، گل پیوس که داور آفساید گرفت و بعدها حرف و حدیث زیادی داشت. 

 

1522571


دربی 63


این بازی در مهرماه سال 1386 برگزار شد. بازی رفت دو تیم در لیگ هفتم . دومین سال حضور نیکبخت در پرسپولیس. او در دو بازی دربی سال گذشته اش بشدت از سوی هواداران و سکوهای استقلالی مورد هجمه قرار گرفت. اما در لیگ هفتم حضور او در پرسپولیس کمی عادی تر شده بود. در ابتدای بازی او با آرش برهانی و رضا عنایتی کری می خواند. استقلال در این بازی لباس متفاوتی را به تن کرده بود. روانخواه در نیمه اول گل زد و محسن خلیلی در دقیقه 84 با ضربه سر بازی را مساوی کرد.

 

1522575


دربی 20


یکی از دربی های دهه 50 که در ورزشگاه امجدیه تهران برگزار شد. علی پروین و حسن روشن دو ستاره بزرگ دو تیم که در تیم ملی همبازی بودند و از همان ابتدا رابطه خیلی خوبی با هم داشتند. 

 

1522579


دربی نهم


این بازی در فروردین سال 51  در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. در عکس خروج ناصر حجازی دروازه بان استقلال را می بینیم و توپ که روی سر حسین کلانی مهاجم پرسپولیس فرود آمده است. کلانی در ای صحنه دروازه استقلال را باز کرد. نصرالله عبدالهی مدافع استقلال نیز شاهد این صحنه است. پرسپولیس این بازی را دو بر صفر برد.

 

1522577


دربی14


این عکس دقیقه 88 بازی استقلال و پرسپولیس را نشان می دهد که خردادماه سال 1353 در ورزشگاه امجدیه برگزار شد. هادی نراقی وحسن روشن دو مهاجم استقلال بعد از باز کردن دروازه بهرام مودت دروازه بان پرسپولیس در حال شادی هستند.  این بازی با نتیجه یک بر صفر به نفع تاج به پایان رسید.

 

1522578


دربی 28


در خرداد 1365 و در ورزشگاه آزادی یکی از دربی های جالب تهران برگزار شد. یکی از اولین بازی های استقلال و پرسپولیس که قرار بود به صورت زنده از تلویزیون پخش شود. ستاره این بازی ناصرمحمدخانی بود اما چهره ویژه اش شاهرخ بیانی ستار استقلال که به خاطر مشکلاتی که درون تیم برایش پیش آمد به پرسپولیس رفته بود. شاهرخ شاید خوش شانس ترین بازیکن از این نظر است چرا که شاید تنها بازیکنی باشد که از یکی از دوتیم به دیگری رفته و کمترین آزار و حاشیه را داشته است. او در ابتدای بازی در کنار شاهین بیانی برادر و همبازی سابقش در استقلال عکس یادگاری گرفته است. شاهرخ دراین بازی دو گل زد و نقش اصلی شکست سه بر صفر تیم محبوبش بود.

 

1522576


دربی 43 


در مهرماه سال 1374 دو تیم در حالی به مصاف هم رفتند که پرسپولیس هفت سال بود برابر استقلال به پیروزی نرسیده بود. در این بازی که در ورزشگاه آزادی برگزار شد یحیی گل محمدی سرمربی حال حاضر پرسپولیس در ترکیب پرسپولیس بازی می کرد و این تیم در نهایت با گل دقیقه 87 ادموند بزیک طلسم نبردن در دربی را شکست.

 

1522572


دربی 69

 

مهرماه سال 89 برای استقلالی ها یک دربی جالب رقم خورد.فرهادمجیدی در پایان این بازی و در حالی که استقلال با گل او دربی را برده است. سرمربی استقلال در دربی امشب ، در این بازی در دقیقه 89 در یک کورس با شیث رضایی دروازه علیرضا حقیقی را باز کرد. 

 

1522573


دربی 68


بهمن ماه سال 1388 در ورزشگاه آزادی و بعد از شش مساوی یک ، یک متوالی دو تیم با هم بازی کردند. این صحنه درگیری هادی شکوری مدافع استقلال و هوارملامحمد هافبک عراقی پرسپولیس است. پرسپولیس این بازی را با شوت کریم باقری در دقیقه 88 برنده شد.

 

1522574


منابع عکس: وبسایت تخت جمشید، فدراسیون تاریخ و آمارفوتبال ایران و فوتبال قدیم

 

دیدگاه‌ها