کد خبر : 1704544 | 06 شهریور 1399 ساعت 10:38 | 24.3K بازدید | 2 دیدگاه

تحلیلی بر دربی 120 دقیقه‌ای 

یک نیمه استقلال – یک نیمه پرسپولیس

خط حمله آتشین استقلال در مقابل خط دفاع آهنین پرسپولیس یک بار دیگر شایستگی های خود را به اثبات رساند.

یک نیمه استقلال – یک نیمه پرسپولیس 

به گزارش ورزش سه ، در ابتدای دیدار  تیم پرسپولیس با سیستم  2_4_4  و  تیم استقلال با سیستم 2_3_1_4 پای به میدان گذاشتند که تیم استقلال در زمان دفاع به سیستم 1_3_2_4 تغییر حالت میداد و مهدی قائدی یک خط عقب تر آمده و به هافبک هجومی چپ تبدیل میشد  که تیم استقلال برنامه داشت که در ضد حملات  با صاحپ توپ کردن قائدی در این جناح  تیم پرسپولیس را غافلگیر کند.


آرش رضاوند و مسعود ریگی به عنوان دو هافبک  دفاعی در جلوی خط دفاع تیم استقلال قرار میگرفتند و علی کریمی یک خط جلو تر از آن ها  وظیفه گردش توپ را برعهده داشت و فرشید اسماعیلی در پست هافبک هجومی راست ایفای نقش میکرد. در زمان حمله  خط هافبک تیم استقلال با یک هافبک دفاعی یعنی ریگی و سه وینگر متمایل به مرکز زمین تغییر حالت میداد .رضاوند  به ریگی نزدیک تر و  نزدیک به خط دفاعی و اسماعیلی و کریمی نزدیک به مهاجمین بازی میکردند که وظیفه نفوذ از جناحین بر عهده دو مدافع کناری این تیم ووریا غفوری و میلیچ بود که در این دیدار بسیار پر نفوذ و هجومی ظاهر شدند که پر کردن جای خالی این دو در ضد حملات بر عهده رضاوند و ریگی بود.

 

 

 


قرار نگرفتن کمال کامیابی نیا در ترکیب ابتدایی دیدار باعث تعجب بسیاری شد زیرا درچنین  دیدار های حساسی تقابل های میانه میدان از اهمیت بسیاری برخوردار است و با شروع بازی کاملا مشهود بود که بشار از پس نبردهای میانه میدان بر نخواهد آمد و نورالهی هم با توجه به میل به نفوذ جایش خالی میشد و به تنهایی نمیتوانست با هافبک های میانی استقلال روبرو شود. نکته ای که کادر فنی پرسپولیس خیلی زود متوجه آن شد و دست به تعویض زد .


 پرسپولیس اگر میخواست در این دیدار همزمان از سه مدافع میانی خود محمد حسین کنعانی زادگان؛ سید جلال حسینی و شجاع خلیل زاده استفاده کند بهتر بود که با سه مدافع آرایش ببیند. هر تیمی در مقاطع مختلف شاید مجبور به استفاده از سیستم های مختلف شود و پرسپولیس در چند هفته گذشته در برابر گل گهر سیرجان با اخراج کامیابی نیا مجبور شد به  بازی با سه مدافع روی بیاورد که در آن بازی با توجه به دریافت سه گل و ده نفره شدن  تیم نمیتوان ارزیابی دقیقی برای خط دفاع پرسپولیس ارائه کرد؛  اما پرسپولیس با توجه به داشته هایش میتواند این چینش را یک بار دیگر امتحان کند.قرار گرفتن شجاع خلیل زاده در پست دفاع چپ با توجه به در اختیار داشتن نادری و امیری یکی دیگر از ایراداتی است که به ترکیب پرسپولیس وارد است زیرا با این انتخاب نشان داد انتظار نفوذ از مدافع چپ را ندارد و با این کار ترابی هم در این جناح تنها به نظر میرسید و تنها توجیه قابل قبول این انتخاب؛ بستن راه نفوذ وریا غفوری است.

 

 

 


استقلال بازی را بهتر شروع کرد و خیلی زود به خواسته اش رسید.گل اول استقلال روی عملکرد خوب این تیم  در فاز حمله به دفاع  به ثمر رسید و البته عمل کرد ضعیف تیم پرسپولیس در فاز دفاع به حمله برمیگردد. استقلال  با تجمع در زمین  خود به دنبال بسته فضاها بر حریف بود تا پرسپولیس را ناچار به ارسال از کناره ها بکند و روی ضد حملات و حملات سریع پرسپولیس را غافلگیر کند و اینکه در زمان تصاحب توپ به خوبی توانایی حفظ و گردش توپ را نشان دادند.در نیمه اول استقلال با هدف تر و  با برنامه تر بازی کرد زیرا با توجه به مالکیت کمتر  توپ نسبت به پرسپولیس  آمار بهتری  از این تیم در شوت؛ شوت در چارچوب و ایجاد شانس گل داشت.پرسپولیس در نیمه اول در انتقال توپ با مشکل مواجه بود و علیپور و امیری دو مهاجم این تیم در نیمه اول  کاملا کم کار بودند و در صحنه هایی دیده شد که بشار یا ترابی با پا به توپ  شدن قصد انتقال توپ را دارند.با توجه به آمار رادو بهترین بازیکن پرسپولیس در نیمه اول  محسوب میشد.

 

 

 


در نیمه دوم با ورود نادری در جناح چپ خط دفاع توازن بین کانال های کناری این تیم برقرار شد هر چند پرسپولیس بیشتر میل به نفوذ از سمت راست خود را داشت زیرا عبور از میلیچ راحت تر از غفوری به نظر میرسید و در مقابل نیز استقلال حملات خود را از سمت غفوری برنامه ریزی می‌کرد.پرسپولیس در نیمه دوم از ده نفره بودن استقلال استفاده کرد و روی سانتر از جناحین به گل تساوی رسید.


پرسپولیس در بهترین دقیقه  به گل تساوی دست یافت زیرا هرچه از زمان می‌گذشت میتوانست کار آن ها را دشوار تر کند  زیرا آن ها ضد حملات تیم استقلال را نیز باید مهار میکردند.پرسپولیس در نیمه دوم توان حرکتی روان تری پیدا کرد و استقلال با بیرون رفتن اسماعیلی و آمدن باقری در اجرای شیوه مد نظر خود کمی با مشکل روبرو شد. هرچه به پایان بازی نزدیک تر میشدیم توان استقلال تحلیل میرفت و مشخص بود که اگر پرسپولیس کمی بر فشار خود بی افزایند با توجه ضعف استقلال در خط دفاع می‌تواند دروازه این تیم را باز کنند ولی پرسپولیس نیز در دقایق رو به پایان عقب نشسته بود و  روی ضد حملات تمرکز داشت.در این لحظات استقلال در حالی که در فاز دفاع قرار داشت در دفع  توپ دچار اشتباه شد و در فاز دفاع به حمله موفق عمل نکرد تا پرسپولیس با تصاحب دوباره توپ و حفظ روند هجومی خود با برتری عددی در کانال کناری با یک سانتر و ضعف مدافعان میانی استقلال به گل دوم برسد.

 

 

 


 مجیدی چند دقیقه قبل از گل مجبور به تعویض اجباری شد و مطهری را به جای رضاوند به زمین فرستاد ولی این تعویض باید کمی زودتر شکل میگرفت زیرا استقلال احتیاج به نیروی تازه نفس برای تغییر روند خود داشت.


بعد از گل پرسپولیس؛ استقلال سرا پا حمله شد و پرسپولیس نشان داد به دنبال حفظ توپ است نه ایجاد ضد حمله و با جمع شدن در زمین خود دست به دور کردن بی هدف توپ زد که این در این دقایق خود کشی محسوب می‌شد و در همین اثنا دانشگر پیش تاخته روی یک سانتر گل تساوی را به ثمر رساند.روی گل دوم جاگیری ضعیف کنعانی زادگان  و عدم خروج رادوشویچ نیز کاملا مشهود بود.


از دقایق بعد از گل تا ضربات پنالتی نیز نمی‌شود حرف چندانی زد اگرچه این 30 دقیقه با روندی پیش رفت که آبی‌ها انتظارش را داشتند.تیمی که به برد در ضربات پنالتی مطمئنتر بود!

 


امیر فروزش

 

دیدگاه‌ها