کد خبر : 1705137 | 10 شهریور 1399 ساعت 15:25 | 33.2K بازدید | 0 دیدگاه

گزارشی از تمام فینال‌های استقلال در جام حذفی

شاهکار رحمتی و منصوریان با پیراهن‌های خاص (عکس)

استقلال موفق شد برای دوازدهمین بار به دیدار فینال جام حذفی راه یابد و حالا آبی پوشان در پی کسب هشتمین عنوان قهرمانی خود هستند.

شاهکار رحمتی و منصوریان با پیراهن‌های خاص (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، استقلال پس از پیروزی مقابل پرسپولیس، باید روز پنج شنبه در دیدار پایانی جام حذفی، به مصاف تراکتورسازی برود. این دوازدهمین فینال استقلال و دومین فینال تبریزی هاست. در این گزارش تمام فینال های قبلی استقلال در جام حذفی را مرور می کنیم.


اولین فینال (12 تیر 1357 – ورزشگاه امجدیه تهران )


استقلال یا تاج سابق در دومین دوره برگزاری رقابت های جام حذفی، به دیدار پایانی راه یافت و حریف تیم همای تهران شد. گل اول تیم تاج در دقیقه ۵۵ بازی با تاثیرگذاری نراقی به دست آمد. با پاس این بازیکن مظلومی موفق به فرار شد. خروج سنگربان هما موفقیت آمیز نبود و مظلومی موفق به زدن گل اول برای تیم تاج شد. گل دوم تاج در دقیقه ۷۵ توسط نراقی و از روی نقطه پنالتی به دست آمد. تاج سابق با سرمربیگری ولادمیر جکیچ به نخستین قهرمانی خود در جام حذفی دست یافت.

 

1523734


دومین فینال (26 اسفند 1369 – ورزشگاه آزادی )


استقلال با سرمربیگری مرحوم منصور پورحیدری در راه صعود به دیدار پایانی، از سد تیم های راه آهن تبریز، نیرو راستی باختران، استقلال اهواز، ژاندارمری اصفهان و پاس تهران گذشت و در سوی مقابل نیز ملوان بندرانزلی با مربیگری بهمن صالح نیا در دیدار نیمه نهایی با عبور از سد پرسپولیس، راهی بازی فینال شد. تلاش دو تیم در پایان وقت های عادی و اضافی نتیجه ای نداشت و کار به ضربات پنالتی کشیده شد. در تیم استقلال شاهرخ بیانی تنها بازیکنی بود که پنالتیش را از دست داد و ملوانی ها نیز با گل کردن تمام ضرباتشان، به مقام قهرمانی رسیدند.


سومین فینال (تیر 1375 – ورشگاههای ارتش شیراز و آزادی تهران)


دیدار فینال جام حذفی در فصل 74-75 به صورت رفت و برگشت برگزار شد. استقلال و برق شیراز توانستند به دیدار پایانی صعود کنند. در دیدار رفت که در ورزشگاه شهدای ارتش شیراز برگزار شد، با برتری 3-1 استقلال به پایان رسید. مرفاوی 2 بار و منصوریان یکبار برای استقلال گلزنی کردند. در این بازی بهزاد غلامپور بزرگترین غایب استقلال بود و به دلیل مصدومیت، یحیوی جایگزین او در ترکیب استقلال شد که در دقیقه 68 نیز یک پنالتی را از برقی ها گرفت.


در بازی برگشت که در ورزشگاه آزادی برگزار شد، غلامپور با رفع مصدومیتش درون دروازه استقلال ایستاد. استقلال با گلهای قلعه نویی 2 بر صفر از سد برق گذشت و به مقام قهرمانی رسید. در دقایق پایانی بازی، بهزاد غلامپور از استقلال و عباسی از برق با کارت قرمز داور اخراج شدند تا دو تیم دقایق پایانی را با ده نفر بازی کنند. با اخراج غلامپور، علیرضا منصوریان چند دقیقه پایانی را درون دروازه استقلال قرار گرفت و این تیم به دلیل انجام هر سه تعویض نمیتوانست بازیکن جدیدی را به جای گلرش وارد زمین کند. مرحوم پورحیدری سرمربیگری استقلال را برعهده داشت.


چهارمین فینال (20 تیر 1378 – ورزشگاه آزادی)


چهارمین حضور استقلال در فینال جام حذفی، مصادف شد با اولین و آخرین حضور استقلال و پرسپولیس در دیدار فینال جام حذفی. در این دیدار ابتدا مهدی هاشمی‌نسب در دقیقه ۱۲ از روی نقطه پنالتی گل اول پرسپولیس را به ثمر رساند. در دقیقه ۵۰ سهراب بختیاری‌زاده گل تساوی استقلال را زد. و ۳۵ دقیقه بعد از گل تساوی و در دقیقه ۸۵ افشین پیروانی گل دوم و گل قهرمانی را برای شاگردان علی پروین به ثبت رساند تا سرخپوشان در این فصل علاوه بر قهرمانی در لیگ آزادگان، جام حذفی ایران را نیز به خانه ببرند. در این بازی، سوگنی سکوموروخوف هدایت استقلال را برعهده داشت.


پنجمین فینال (27 خرداد 1379 – ورزشگاه آزادی)


استقلال برای دومین سال پیاپی به دیدار پایانی جام حذفی صعود کرد. آبی ها در راه صعود به دیدار فینال، با نتایج 8 بر صفر و 7 بر یک از سد تیم های مس کرمان و ایرسوتر نوشهر گذشتند. کشاورز تهران و سایپا دیگر قربانیان آبی پوشان برای رسیدن به دیدار پایانی بودند. بهمن کرج نیز که توانسته بود در دیدار نیمه نهایی سپاهان را شکست دهد، حریف استقلال در بازی پایانی بود. استقلال با سرمربیگری مرحوم منصور پورحیدری با 2 گل نوازی و یک گل از علی لطیفی در مقابل تک گل رضا جباری، از سد شاگردان فرهاد کاظمی گذشتند و برای سومین بار به مقام قهرمانی رسیدند.


ششمین فینال (خرداد 1381 – حافظیه شیراز و تختی تهران)

 


استقلال تحت هدایت امیرقلعه نویی توانست در طی دو بازی رفت و برگشت از سد فجرسپاسی عبور کند و به مقام قهرمانی دست یابد. استقلال در شیراز با گلهای یدالله اکبری و سیروس دین محمدی در مقابل تک گل مهرزاد معدنچی از سد فجر گذشتند. شاگردان غلام پیروانی با گلهای محمود خرمزی و مهرزاد معدنچی در مقابل تک گل علی موسوی موفق به جبران نتیجه دیدار رفت شدند ولی اخراج صمد زارع در دقیقه 64، ورق را برگرداند و علی موسوی در دقیقه 74 گل تساوی را وارد دروازه فجرسپاسی و سیدمهدی رحمتی کرد. استقلال در مجموع با نتیجه 4 -3 به مقام قهرمانی رسید.


هفتمین فینال (تیر 1383 – نقش جهان اصفهان و آزادی تهران)


هفدهمین فینال جام حذفی ایران بود بین دو تیم استقلال و سپاهان برگزار شد که در نهایت به قهرمانی سپاهان منجر شد. بازی فینال به صورت رفت و برگشت انجام شد که دیدار رفت در اصفهان و بازی برگشت در تهران برگزار شد. سپاهان دیدار رفت را 3 بر 2 برنده شد. لئون استپانیان، خرمگاه (گل بخودی) و مرتضی هاشمی زاده برای سپاهان، یدالله اکبری و رضا عنایتی نیز برای استقلال گلزنی کردند. در بازی برگشت نیز سپاهان با 2 گل سیدمهدی سیدصالحی از سد استقلال گذشت و قهرمان شد. در این بازی یدالله اکبری یک ضربه پنالتی را برای استقلال از دست داد. امیرقلعه نویی هدایت استقلال و فرهاد کاظمی سرمربی زردپوشان را برعهده داشتند.


هشتمین فینال (خرداد 1387 – سردار جنگل رشت، آزادی تهران)


بیست و یکمین دورهه جام حذفی فوتبال ایران است. این مسابقات از ۲۳ مهر ۱۳۸۶ آغاز شد و با قهرمانی تیم استقلال تهران و نایب قهرمانی پگاه گیلان در ۲۷ خرداد ۱۳۸۷ به پایان رسید. بازی رفت در رشت با تک گل آوسنتی گیلائوری بازیکن سابق استقلال به سود پگاه به پایان رسید. در بازی برگشت مهدی امیرآبادی یک گل برای شاگردام قلعه نویی به ثمر رساند و بازی با همان یک گل به پایان رسید تا کار به وقت های اضافه کشیده شود. در دو تایم 15 دقیقه ای، مجتبی جباری 2 بار دروازه علی نظرمحمدی را باز کرد تا استقلال برای پنجمین بار قهرمان جام حذفی شود.


نهمین فینال (25 اسفند 1390 – ورزشگاه حافظه شیراز)


استقلال و شاهین به دیدار پایانی جام حذفی این فصل از رقابتها راه یافتند. ورزشگاه حافظیه شیراز به عنوان میزبان این بازی انتخاب شد که این امر با مخالفت باشگاه استقلال به دلیل ظرفیت کم و ۲۰ هزار نفری، کیفیت بسیار نامناسب و فاصله ۹۰ کیلومتری با بوشهر روبه رو شد. اما با اصرار سازمان لیگ بازی در همین ورزشگاه برگزار شد. دیدار دو تیم در پایان 120 دقیقه تلاش با تساوی بدون گل به پایان رسید. در آن روز، سیدمهدی رحمتی سنگربان استقلال با پوشیدن طرحی از پیراهن مرحوم ناصر حجازی، درون دروازه استقلال خوش درخشید. محسن یوسفی، فریدون زندی، جی لوید ساموئل و گوران یرکوویچ با گل کردن پنالتی هایشان، قهرمانی استقلال را قطعی کرد. در تیم شاهین نیز ابتدا مهدی نوری ضربه اش را به بیرون زد، رحمتی پنالتی دوم را از امجد شکوه مقام گرفت و علی انصاریان تنها پنالتی شاهینی ها را به گل تبدیل کرد تا استقلال با پیروزی در ضربات پنالتی، به مقام قهرمانی برسد. مصاف وحید طالب لو و مهدی رحمتی از نکات جذاب آن دیدار بود. حمید درخشان نیز سرمربیگری شاهین را در آن روز به عهده داشت. پرویز مظلومی نیز هدایت استقلال را برعهده داشت.

 

1523740

 

1523738


دهمین فینال (9 خرداد 1395 - ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر)


استقلال و ذوب آهن توانستند به دیدار فینال بیست و نهمین دوره مسابقات جام حذفی فوتبال ایران راه یابند. این دیدار به میزبانی ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر برگزار شد. در این بازی که با قضاوت علیرضا فغانی برگزار شد، ابتدا و در دقیقه 20 مهدی رحمتی به اشتباه دروازه خودش را باز کرد تا اینکه امید ابراهیمی در دقیقه 57 و از روی نقطه پنالتی نتیجه بازی را مساوی کرد. تلاش دو تیم نتیجه دیگری در بر نداشت تا اینکه کار به ضربات پنالتی کشیده شد. در پنالتی ها علیرضا رمضانی بازیکن استقلال تنها فردی بود که پنالتیش را از دست داد. بدین ترتیب شاگردان یحیی گل محمدی موفق شدند با پیروزی در مقابل استقلال، به مقام قهرمانی این رقابت ها دست پیدا کنند. پرویز مظلومی نیز سرمربی استقلال بود.


یازدهمین فینال (13 اردیبهشت 1397 - ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر)


استقلال با وینفرد شفر پس از عبور از سد گل گهر، نساجی، ایران جوان و صعنت نفت راهی دیدار پایانی شد. خونه به خونه بابل شگفتی ساز این دوره از رقابت ها نیز از سد تیم های راه آهن، سیاه جامگان، گسترش فولاد و استقلال خوزستان گذشت و به دیدار پایانی رسید. این بازی با تک گل مامه تیام به سود استقلال به پایان رسید تا آبی پوشان برای هفتمین بار عنوان قهرمانی جام حذفی را از آن خود کنند.


دوازدهمین فینال (13 شهریور 1399 – ورزشگاه امام رضا (ع) مشهد)


حالا استقلال برای دوازدهمین بار به دیدار پایانی جام حذفی رسیده است. شاگردان فرهاد مجیدی برای کسب هشتمین عنوان قهرمانی جام حذفی، باید از سد تراکتورسازی عبور کنند. بازی روز پنج شنبه دو تیم می تواند زیبا و دیدنی از آب دربیاید.

 

دیدگاه‌ها