کد خبر : 1705670 | 13 شهریور 1399 ساعت 10:38 | 36.8K بازدید | 1 دیدگاه

استقلال-تراکتور با گلزن‌های مشهور و بی‌شمارش

از آندو و علی کریمی تا دیاباته و جپاروف (عکس)

امشب و در پایان 90 یا 120 دقیقه تکلیف قهرمان دومین جام فوتبال ایران نیز مشخص خواهد شد.

  از آندو و علی کریمی تا دیاباته و جپاروف (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، دیدار پایانی رقابت های جام حذفی ایران با دیدار استقلال و تراکتورسازی برگزار خواهد شد تا تکلیف دومین قهرمان این فصل از رقابت های فوتبال در ایران نیز مشخص شود. استقلال و تراکتوسازی تاکنون 41 بار در رقابت های مختلف با همدیگر بازی کرده اند که حاصل کار دو تیم، 17 پیروزی برای استقلال، 11 برد برای تراکتورسازی بوده و 13 بار نیز کار تیم به تساوی کشیده شده است.


اما از زمان راه اندازی لیگ برتر، این دو تیم 24 بار با یکدیگر روبرو شده اند که برتری از آن تبریزی ها بوده است. تراکتور 9 بار در لیگ برتر استقلال را شکست داده است، آبی پوشان 7 با برنده شده اند و 8 دیدار دو تیم نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.


این دو تیم فقط یکبار در جام حذفی و در دور نیمه نهایی فصل ۹۵-۹۴ در تبریز رودرروی هم بازی کردند که تراکتور با سرمربیگری امیر قلعه نویی ۱-۲ مغلوب استقلال با سرمربیگری پرویز مظلومی شد. تک گل میزبان در آن دیدار را آگوستو سزار زد و دو گل استقلال را سجاد شهباززاده به ثمر رساند. شجاع خلیل زاده در دقیقه ۴+۹۰ همان دیدار با دریافت کارت قرمز از زمین بازی بیرون رفت.

 


در این مطلب به بررسی مهمترین خاطرات به جامانده  از دیدارهای دو تیم می پردازیم:

 

 

بازگشت پس از هشت سال
تیم تراکتورسازی بعد از هشت سال دوری از رقابت‌های لیگ برتر در فصل ۸۸-۸۹ به لیگ برتر بازگشت. آنها با هدایت فراز کمالوند در حالی مهمان استقلال بودند که آبی‌های پایتخت با سرمربی‌گری مرفاوی تیمی نسبتا قدرتمند محسوب می‌شدند. برای استقلال در این دیدار فرهاد مجیدی و حنیف عمران‌زاده گلزنی کردند و مهرداد پولادی و مصطفی اکرامی برای تراکتورسازی دو گل به ثمر رساندند. وحید طالب‌لو دروازه‌بان آن روزهای استقلال در این بازی نمایش خوبی نداشت و در این تساوی تا حد زیادی مقصر بود. او یک گل استثنایی و راه دور از پولادی دریافت کرد.

 

 

پیروزی پس از 15 سال
در لیگ دهم، استقلال با هدایت پرویز مظلومی میزبان تراکتورسازی بود که همچنان فراز کمالوند را به عنوان سرمربی خود در اختیار داشت. استقلال در این بازی ۲ بر ۱ برابر تراکتورسازی شکست خورد. تک گل استقلال را مهدی سیدصالحی به ثمر رساند و برای تراکتورسازی محمد نصرتی و جاسم کرار گلزنی کردند. تراکتورسازی پس از 15 سال توانست موفق به شکست استقلال شود. آنها آخرین بار در لیگ آزادگان و در فصل 1375-76 توانسته بودند با همین نتیجه 2 بر یک از سد استقلال بگذرند.

 

 

1524317

 

 

اولین حضور قلعه‌نویی در تراکتورسازی
دو تیم در لیگ یازدهم نیز مقابل همدیگر صف آرایی کردند. این اولین بار بود که امیر قلعه‌نویی هدایت تراکتورسازی را بر عهده می‌گرفت و این مساله به حساسیت‌های بازی اضافه کرده بود. تیم فوتبال استقلال در این دیدار ۳ بر ۲ مقابل تراکتورسازی شکست خورد. برای استقلال، جباری و فرهاد مجیدی گلزنی کردند و برای تراکتورسازی هم محسن حسینی، احمد آل‌نعمه و لوپز گلزنی کردند. امتیاز این دیدار برای هر دو تیم اهمیت زیادی داشت ولی در نهایت این استقلال بود که شکست خورد. در آن برهه زمانی، اختلافاتی بین فرهاد و قلعه نویی نیز وجود داشت و مجیدی نیز بعد از گلزنی در این دیدار به سمت تماشاگرانی رفت که در حوالی نیمکت تراکتورسازی مستقر بودند و این مساله باعث ایجاد شائبه ‌هایی شد. استقلال در این فصل به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به تراکتورسازی سوم شد. 

 

 

دو گل مجتبی برای زانو زدن ژنرال
استقلال در دیدار برگشت آن سال توانست در هفته پیش از شهرآورد، تراکتور را در تبریز شکست دهد. در نیمه اول آن دیدار، در یک صحنه و بر روی خط دروازه، توپ به بدن احسان حاج صفی برخورد کرد و محسن ترکی داور آن مسابقه اعتقاد داشت حاج صفی با استفاده از دستش مانع از باز شدن دروازه تیمش شده است. احسان از زمین مسابقه اخراج شد تا تراکتور بازی را 10 نفر ادامه دهد. جباری آن پنالتی را به گل تبدیل کرد و در نیمه دوم نیز یک پنالتی دیگر را وارد دروازه تبریزی ها کرد تا استقلال موفق شود تراکتور را شکست داده و با روحیه خوبی به مصاف پرسپولیس برود.

 

 

 وقتی تراکتور رویای استقلال را بر باد داد
در حالی که استقلال در کورس قهرمانی قرار داشت تیم فوتبال تراکتورسازی در هفته آخر رقابت‌های لیگ سیزدهم مقابل استقلال قرار گرفت و موفق شد ۳ بر یک آبی‌های پایتخت را شکست دهد. در این دیدار تک گل استقلال را عمران‌زاده به ثمر رساند و برای تراکتورسازی فرشاد احمدزاده، محمد نصرتی و کریم انصاری‌فرد گلزنی کردند. استقلال با این شکست پنجم شد و از سهمیه آسیایی دور ماند.

 

 

1524320

 

 


ستاره‌ای به اسم نریمان جهان
استقلال با هدایت قلعه‌نویی یک هفته مانده به پایان لیگ چهاردهم به مصاف تراکتورسازی رفت. هر چند استقلال شانس قهرمانی کمی داشت و تراکتورسازی در کورس اصلی قهرمانی قرار گرفته بود اما آبی‌های پایتخت امیدوار بودند که با پیروزی برابر تراکتورسازی و در ادامه پیروزی در داربی، حداقل سهمیه آسیایی را کسب کنند اما این رویا محقق نشد و در نهایت استقلال با حساب ۴ بر ۱ مغلوب تراکتورسازی شد. امید ابراهیمی تک گل استقلال را به ثمر رساند و سامان نریمان جهان سه گل و ادینهیو گل‌های تراکتور را به ثمر رساندند. تراکتورسازی در این فصل و در هفته آخر مقابل نفت تهران متوقف شد و قهرمانی را به سپاهان تقدیم کرد و استقلال هم در هفته آخر به پرسپولیس باخت تا هر دو تیم با تجربه‌ای تلخ لیگ را به پایان برسانند. از نکات جالب این دیدار حضور تیموریان در تراکتورسازی بود. او نیم فصل، بعد از کش و قوس‌های فراوان از استقلال به تراکتور رفته بود.

 

 

1524321

 

 

از فحاشی به قلعه ‌نویی تا اشتباه مرگبار حاج محمدی
باز هم دو تیم استقلال و تراکتورسازی یک هفته مانده به پایان رقابت‌های لیگ برتر در تهران به مصاف هم رفتند. استقلال به همراه پرسپولیس و استقلال خوزستان شانس اصلی قهرمانی بودند و در آن سو امیر قلعه‌نویی با انگیزه‌های زیادی مقابل استقلال قرار گرفت. این دیدار آنقدر حساس بود که فرهاد مجیدی با عنوان تماشاگر ویژه در آن حاضر شد. هیجانات بالای این دیدار آنقدر بود که همان اوایل بازی مهدی رحمتی با امیر قلعه ‌نویی دچار درگیری لفظی شدیدی شد و این درگیری در پایان بازی هم ادامه یافت. در ادامه هواداران استقلال به شدت علیه قلعه ‌نویی فحاشی کردند ولی در نهایت این بازی با پیروزی ۳ بر ۲ تراکتورسازی به پایان رسید. برای استقلال حاج محمدی و شهباززاده گلزنی کردند و گل‌های تراکتور را سزار، سروش رفیعی و نانگ به ثمر رساندند. اشتباه عجیب امین حاج محمدی مدافع آن روزهای استقلال در این دیدار باعث شکست آبی‌ها شد. او در اواخر بازی تلاش کرد توپ را از میان دو مهاجم تراکتورسازی رد کند اما نتوانست و نانگ در موقعیتی تک به تک با رحمتی گل سوم را به ثمر رساند. استقلال با این شکست شانس زیاد قهرمانی خود را از دست داد. بعد از این بازی امیر قلعه‌نویی در نشست خبری به شدت نسبت به فحاشی‌های صورت گرفته واکنش نشان داد و اظهارات تندی را به زبان آورد.

 

 

1524323

 

1524326

 

1524325

 

 

شلیک جپاروف به قلب تراکتور
دو تیم در لیگ هفدهم و در هفته سوم به مصاف هم رفتند. استقلال با علیرضا منصوریان در دو هفته ابتدایی نتایج ناامید کننده ای گرفته بود. آنها مقابل صنعت نفت شکست خورده بودند و برابر استقلال خوزستان نیز به تساوی بدون گل رسیده بودند و در یک دیدار حساس به مصاف تراکتور با سرمربیگری یحیی گل محمدی رفتند. در دقایق پایانی بازی در نیمه اول، سرور جپاروف روی یک شلیک دیدنی از پشت محوطه جریمه، دروازه فرزین گروسیان را گشود تا استقلال با اولین گلش در لیگ برتر، به اولین بردش نیز دست پیدا کند. البته در ادامه، منصوریان به دلیل نتایج ضعیف، از استقلال کنار رفت.

 

 

1524318

 

 

3 گل برای پاگشای تبریزی
استقلال و تراکتور در لیگ هیجدهم بازهم در هفته سوم و باز هم در تهران به مصاف هم رفتند. چند روز پیش از این بازی، استقلال با انتقالی پر سر و صدا، مرتضی تبریزی را از ذوب آهن به خدمت گرفت. تراکتور که با به خدمت گرفتن بازیکنانی نظیر اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، آنتونی استوکس و... به عنوان مدعی قهرمانی معرفی می شد، نیمکتش را به جان توشاک معروف سپرده بود. آنها خیلی زود و روی اشتباه عبدالله زاده دروازه شان را باز شده دیدند. مرتضی تبریزی در اولین بازیش با لباس استقلال دروازه فروزان را باز کرد و فرشید اسماعیلی نیز با شلیکی از پشت محوطه جریمه، تراکتور را 3 گله کرد تا استقلال یکی از قاطع ترین پیروزی هایش را مقابل تبریزی ها تجربه کند.

 

 

1524322

 

 

شب طلوع ستاره ای به نام دیاباته
دیدار رفت استقلال و تراکتور در لیگ گذشته، در تبریز برگزار شد. استقلال با استراماچونی لیگ را خوب شروع نکرده بود و آنها باید به مصاف تراکتور دنیزلی می رفتند که خیلی آماده و سرحال بود. محمدرضا آزادی در دقیقه 20 دروازه حسینی را باز کرد تا تراکتور آماده صعود به صدر جدول باشد. اما در دقایق پایانی نیمه اول، دیاباته روی پاس فوق العاده قایدی، با یک ضربه روی پا، دروازه رشید مظاهری را باز کرد تا اولین گلش را با پیراهن استقلال به ثمر برساند. دیاباته در نیمه دوم نیز 2 بار دیگر مظاهری را مغلوب خود کرد و با یک هت تریک بی نقص، حضورش در فوتبال ایران را به تمامی تیم های لیگ اعلام کرد. هر چند دقایقی بعد ساسان انصاری اختلاف را به حداقل رساند ولی شلیک تماشایی علی کریمی تیر خلاص را بر پیکر تبریزی ها وارد کرد تا استقلال با استراماچونی دست به شگفتی بزرگی بزند و تراکتور را در تبریز با نتیجه 4 بر 2 شکست دهد.

 

1524319

دیدگاه‌ها