کد خبر : 1707436 | 22 شهریور 1399 ساعت 13:05 | 162K بازدید | 6 دیدگاه

فصل تازه طلای پوشان چگونه پیش خواهد رفت

نویدکیا سپاهان قلعه را به هم ریخت!

سپاهان با محرم نویدکیا عازم قطر شده است و در واقع این همان سپاهانی نیست که النصر و السد انتظارش را می‌‌کشند.

نویدکیا سپاهان قلعه را به هم ریخت!

 

به گزارش "ورزش سه"، سپاهان در شرایطی در روز معارفه سرمربی جدید تیم با سپاهان نوین اولین بازی خود را مقابل چشمان محرم نویدکیا برگزار کرد که پیام نیازمند، امید نورافکن، عزت پورقاز، گئورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی فر، رسول نویدکیا، سروش رفیعی، محمد کریمی، یاسین سلمانی، کی روش استنلی و رضا میرزایی از ابتدا در ترکیب اصلی تیم حضور داشتند و در نیمه دوم هم فرصت به بازیکنانی نظیر مهدی ترکمان، محسن مسلمان، محمد نژاد مهدی و محمد طیبی رسید.


یک روز پیش از سفر به قطر نیز سپاهان برای دومین مرتبه طی چند روز و در حالی که محرم نویدکیا شناخت بیشتری نسبت به وضعیت آمادگی بازیکنان پیدا کرده بود، با سپاهان نوین روبرو شد و ترکیب پیام نیازمند، امید نورافکن، عزت پورقاز، گئورگی گولسیانی، دانیال اسماعیلی فر، مهدی کیانی، سروش رفیعی، محسن مسلمان، یاسین سلمانی، کی روش استنلی و رضا میرزایی برای این بازی انتخاب شده بود. در بازی دوم هم تعویض های نویدکیا به این شکل بوده که بازیکنانی نظیر الغسانی و محمد طیبی فرصت بازی پیدا کردند و حالا با این دو بازی تا حدودی می‌توان به نفرات مورد محرم نویدکیا و سیستم مورد نظر او اشاره داشت. 


امیر قلعه نویی در تمام بازی های فصلی که گذشت و همینطور لیگ هجدهم فوتبال ایران، تیم خود را با آرایش 1-4-1-4 به میدان می‌فرستاد؛ ترکیبی که در حملات قابلیت انتقال به 3-3-4 را داشت و در فاز دفاعی 1-5-4 می‌شد و استفاده از کانال های کناری که بیشترین تعداد گل را برای طلایی پوشان در دوران حضور قلعه نویی به ثبت رسانده، اولویت اصلی این سرمربی باتجربه بود. 


اما حالا با حضور محرم نویدکیا شاهد تغییرات زیادی در شیوه چینش نفرات و سیستم و استراتژی تیم در فاز تدافعی و هجومی خواهیم بود. نویدکیا در دو بازی اخیر خود از ترکیب 3-3-4 استفاده کرده و تاکید زیادی بر گردش سریع توپ، استفاده از پاس های کوتاه و خلاقیت فردی بازیکنان برای ایجاد موقعیت های گلزنی داشته است. 


در ادامه به تغییرات احتمالی سپاهان پس از دوران امیرقلعه نویی خواهیم پرداخت. 


خط دروازه؛ بدون تغییر مثل همیشه 


پیام نیازمند اینقدر طی دو سال اخیر خوب کار کرده که هیچ مربی‌ای برای نتیجه گیری بهتر دست به تغییر او نزند. 

 

1525457


خط دفاعی؛ ادامه با ستون‌های تیمِ قلعه‌نویی 


یکی از بدشانسی‌های بزرگ امیرقلعه نوی مصدومیت دو مدافع میانی تیم در نیمه های راه لیگ نوزدهم بود. پس از آسیب دیدگی پورقاز و گولسیانی که تا دقیقه 45 هفته نهم لیگ نوزدهم دروازه پیام نیازمند را با همراهی دیگر بازیکنان تیم بسته نگه داشته بودند، دیگر خط دفاعی سپاهان انسجام سابقش را پیدا نکرد. حالا این دو بازیکن به ترکیب اصلی تیم بازگشته اند و در دو دیدار دوستانه دوباره کنار هم بازی کردند. این دو انتخاب اصلی محرم نویدکیا سرمربی تیم هستند ولی در کنار این دو بازیکن چهره های دیگری نظیر نژاد مهدی و طیبی نیز هستند که دست سرمربی تیم را برای انتخاب دو بازیکن قلب خط دفاعی تیم باز خواهد کرد. مهدی رحیمی، شایان مصلح و مهدی زاده دیگر بازیکنان در دسترس سپاهان برای این پست هستند. البته همانطور که محمدرضا ساکت تایید کرد مهدی مصلح به دلیل بیماری کرونا از سفر با تیم جامانده و مهدی زاده هم مصدومیتی دارد که اجازه حضور در مسابقات را از او گرفته است.

 

1519977

 

مدافعین چپ و راست؛ سورپرایزهای محرم 


مرتضی منصوری و محمد ایران پوریان دو مدافع راست تیم در دوران امیرقلعه نویی بودند و در پست دفاع چپ نیز سعید آقایی، مهدی ترکمان و شایان مصلح بازی می کردند. دو بازی دوستانه اخیر اما شرایط در این دو پست تغییر کرده و شاهد بازگشت امید نورافکن به پست تخصصی‌اش بوده‌ایم؛ جایی که او در پست مدافع چپ توسط محرم نویدکیا استفاده شده و دانیال اسماعیلی فر که توانایی بازی در پست وینگر راست را هم دارد، در پست دفاع راست به بازی گرفته شده است.

 

1518502

 

مثلث خط میانی؛ تغییر انتظارات 


محرم نویدکیا در دو بازی برابر سپاهان نوین ابتدا از رسول نویدکیا، محمد کریمی و سروش رفیعی برای پر کردن بخش میانی زمین خود استفاده کرد و در بازی دوم این سروش، محسن مسلمان و مهدی کیانی بودند که به ترکیب اصلی راه پیدا کردند. آنچه مسلم است، برای محرم نویدکیا بازیسازی تیم و گردش توپ سریع، همانطور که در دوران بازیگری خود او هم شاهد بودیم، اهمیت ویژه ای دارد. انتظار بر این است که بازیکنی نظیر محسن مسلمان برخلاف یک و نیم فصل گذشته، دوران حضور پرکاری را با محرم نویدکیا تجربه کند و بی شک یکی از جذابیت های تیمی که هدایت آن برعهده نویدکیا قرار دارد، آنالیز عملکرد بخش میانی تیم است.

 

 

مثلث هجومی؛ وظایف متفاوت می‌شوند 


وینگرهای چپ و راست تیم در دوران حضور امیرقلعه نویی هم وظایف سنگینی در بخش دفاعی تیم داشتند و هم حملات و پاس های آخر باید توسط آنها ارسال می شد. این احتمالا چیزی است که محرم نویدکیا هم از دو گوش چپ و راست خود طلب خواهد کرد ولی متفاوت از آنچه پیش تر انجام گرفته. نویدکیا در دو بازی پیاپی برابر سپاهان نوین از رضا میرزایی به عنوان گوش راست و یاسین سلمانی به عنوان گوش چپ استفاده کرده است. این موضوع البته به این دلیل بوده که محرم نویدکیا با مصدومیت هایی در این دو پست مواجه بوده و محمدرضا حسینی را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در اختیار نداشته است. اما با پایان این مشکلات، رضا دهقانی، محمد محبی، حسینی، یاسین سلمانی و ابوالفضل عکاشه بازیکنان در دسترس  نویدکیا هستند و باید با انجام کارهای ترکیبی برای استنلی کی روش، سجاد شهباززاده و محسن الغسانی سه انتخاب نویدکیا برای حضور در پست مهاجم هدف موقعیت گلزنی ایجاد کنند.

 

1500315


محدودیت‌های پیش روی نویدکیا 


 البته در روزهای اخیر برخی مسائل و محدودیت ها سبب شده تا برخی بازیکنان کلیدی سپاهان از دسترس نویدکیا خارج باشند و با بازگشت آنها قطعا شاهد تغییراتی به خصوص در بخش تهاجمی تیم خواهیم بود. محمدرضا حسینی، شایان مصلح، مهدی زاده و علی کی خسروی به علاوه دو سه بازیکن که مصدومیت جزئی دارند، مشکلاتی را برای محرم نویدکیا و کادر فنی تیم ایجاد کرده اند.

 

سپاهان ناشناخته به آسیا بازگشت 


بی شک یکی از نقاط قوت سپاهان در 4 بازی پیش رو، ناشناخته بودن این تیم برای حریفان است. هر چند اکثر نفرات فصل گذشته سپاهان حفظ شده اند ولی تفکرات محرم نویدکیا با امیرقلعه نویی متفاوت است و همین موضوع می‌تواند سبب گیج شدن کادر فنی رقیبان اصلی سپاهان یعنی النصر و السد شود.

دیدگاه‌ها