کد خبر : 1708278 | 26 شهریور 1399 ساعت 12:50 | 43.1K بازدید | 4 دیدگاه

تحلیلی بر کسب سه امتیاز مهم سرخ ها برابر التعاون 

چرا پرسپولیسِ یحیی نیمه دوم بهتر است؟

پرسپولیس در یک بازی دشوار و در حالی که نیاز به کسب سه امتیاز داشت روی یک توپ برگشتی از ضربه کرنر به گل رسید تا به لیگ قهرمانان برگردد.

چرا پرسپولیسِ یحیی نیمه دوم بهتر است؟

به گزارش"ورزش سه" برای پرسپولیس بازی با التعاون همانطور که یحیی گل محمدی هم گفته بود حکم فینال برای ادامه  حضور یا خداحافظی با لیگ قهرمانان را داشت. با این حال در شبی که قهرمان چهار دوره متوالی لیگ برتر ایران نزدیک به 50 درصد تغییر در ترکیب اصلی اش ایجاد کرده بود توانست روی تک گل شجاع خلیل زاده بازی را ببرد.


"پرسپولیس دو مهره کلیدی اش را از دست داده بود؛ مهدی ترابی و علی علیپور مهره های مهمی بودند و این باعث شد تا گل محمدی تغییراتی را ایجاد کند. او شیری را هم روی نیمکت نشاند تا سیامک نعمتی در سمت راست بازی کند. شاید این میزان تغییرات باعث ناهماهنگی شده بود اما نشان از تفکر کاملا تهاجمی گل محمدی و پرسپولیس داشت." مهرداد شکاری مربی و کارشناس فوتبال ضمن بیان این موضوع معتقد است که شرایط بازی به شکلی پیش می رفت که مشخص بود این ضربات ایستگاهی هستند که تعیین کننده اند. 


چرا پرسپولیس نیمه دوم بهتر است؟


پرسپولیس از زمان حضور یحیی گل محمدی در این تیم همیشه نیمه دوم نمایش بهتری داشته و در اغلب بازی ها در این نیمه برنده بوده است. دیشب هم این تیم در نیمه دوم بهتر شد و توانست سه امتیاز را هم بگیرد. شکاری در این رابطه معتقد است که این موضوع به توانایی کادرفنی پرسپولیس در تحلیل حریف و شرایط مسابقه مربوط است:" پرسپولیس در برابر التعاون در نیمه دوم عملکرد بهتری داشت. تعویض رمضانی به نظرم تعویض خیلی خوبی بود توانست نتیجه را رقم بزند. اما این را هم قبول دارم که پرسپولیس از زمان حضور گل محمدی در نیمه دوم عملکرد بهتری دارد، دلیل آن هم این است که خود یحیی و کادرفنی اش قدرت آنالیز و تحلیل خوبی دارند. آن ها براساس همین آنالیز خوب از حریفان در نیمه دوم برنامه ریزی می کنند و این تا الان در پرسپولیس جواب داده است." 

 

1527693


بازیکنان جدید


اما یکی از اتفاقات مهم بازی شب گذشته پرسپولیس حضور 5 بازیکن جدید در ترکیب تیم بود که برای اولین بار لباس پرسپولیس را می پوشند. احسان پهلوان، عیسی آل کثیر، سعید آقایی، میلاد سرلک و حامد لک این بازیکنان بودند که در نقل و انتقالات به پرسپولیس پیوستند و یحیی آن ها را در این بازی مهم به میدان فرستاد. کارشناس و مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا در این ارتباط هم گفت:" این تغییرات چند نکته در خودش دارد. اصلی ترین موضوع این است که گل محمدی براساس خواسته هایش بازیکن گرفته است. واقعیت این است بازیکنانی که پرسپولیس در فصل نقل و انتقالات هیچکدام ستاره نبودند اما او حامد لک را به دروازه بان اول تیمش ترجیح داد، سرلک را در پست کلیدی هافبک دفاعی به میدان فرستاد. همینطور  پهلوان، آقایی و آل کثیر...این ها همه بازیکنان خوبی هستند اما همانطور که گفتم ستاره نبودند و مشخصا با هدف تاکتیکی و براساس برنامه فنی گل محمدی آمده اند. موضوع بعدی هم اما انگیزه این بازیکنان است که به تیم کمک می کند. گل محمدی البته چند بازیکن کلیدی اش را نداشت ولی بازیکنان جدید انگیزه و انرژی بالایی را با خودشان به تیم آورده بودند چرا که آن ها آمده اند که در پرسپولیس ستاره شوند."


ضربه ایستگاهی


نماینده های فوتبال ایران در لیگ قهرمانان بعد از برگزاری بازی های فرسایشی لیگ برتر به این مسابقات آمدند ضمن اینکه پرسپولیس و استقلال به خاطر بازی های جام حذفی از این نظر بیشتر فرسوده شده اند. این موضوع قطعا بازیکنان را از نظر جسمی و روانی تحت فشار قرار می دهد. شکاری در این رابطه گفت:" این فشار شادابی را از بازیکنان گرفته و باعث خستگی عمومی تیم ها شده است. بی شک خستگی بازیکنان بر روند بازی دیشب نیز تاثیرگذار بود به شکلی که می شد فهمید در این بازی ضربات ایستگاهی تعیین کننده خواهند بود. پرسپولیس هم این را می دانست و  با تعویض هایی که انجام داد توانست روی همین حربه به گل برسد هرچند روی این گل حیاتی نباید از توان فیزیکی و روحی و البته قدرت تکنیکی و گلزنی شجاع خلیل زاده گذشت. شجاع در این صحنه یک گل بسیار دشوار را زد."
او درباره گل شجاع افزود:" با وجود اینکه می گوییم تیم ها و بازیکنان از فشردگی بازی ها خسته هستند اما خلیل زاده در دقیقه 82 بازی از خط دفاعی به هجده قدم حریف آمده بود. کار جالب تر او که مربوط به هوش بالایش می شود این بود که بهتر از همه بازیخوانی کرد. او به جای رفتن دنبال توپ ، نقطه نهایی فرود را در ذهنش محاسبه کرده و در فضای مناسب حضور پیدا کرد. ضمن اینکه ضربه او به توپ و گلی که زد نشان داد این بازیکن شم گلزنی و تکنیک بالایی هم دارد. پرسپولیس قطعا با حضور بازیکنانی که تجربه بالایی در لیگ قهرمانان دارند می تواند از بازی های سخت اینچنینی امتیاز بگیرد."

 

1527694


فینال دوم

پرسپولیس روز جمعه باید یک بار دیگر با التعاون بازی کند. یک بازی دشوار و سرنوشت ساز که می تواند تاحدودی تکلیف صعود را مشخص کند:" بازی بعدی شرایط متفاوتی دارد. التعاون در بازی دیشب انگیزه اش با پرسپولیس متفاوت بود اما مسابقه جمعه برای آن ها هم یک فینال به حساب می آید. با این وجود می توان امیدوار بود پرسپولیس با هماهنگی بیشتر بازیکنانش بتواند نمایش بهتری داشته باشد ضمن اینکه گل محمدی نشان داده که قدرت آنالیز و تحلیل بالایی دارد و با شناخت بهتر از این تیم می تواند به دومین برد پیاپی برابر التعاون برسد."

دیدگاه‌ها