کد خبر : 1709022 | 30 شهریور 1399 ساعت 12:20 | 14.4K بازدید | 0 دیدگاه

پاسپورت آمریکایی ایلخان نوری چگونه لو رفت؟

خداحافظی رئیس دوتابعیتی بدون استعفا

ایلخان نوری، رئیس فدراسیون نجات‌غریق که مادر آمریکایی الاصل دارد، بعد از کش و قوس های فراوان مجبور شد کنار برود.

خداحافظی رئیس دوتابعیتی بدون استعفا

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از همشهری، این هفته وزارت ورزش، سرپرست فدراسیون نجات‌غریق و غواصی را معرفی می‌کند؛ درحالی‌که از ریاست 4ساله ایلخان نوری، رئیس این فدراسیون 15ماه باقی‌مانده و او حاضر نشده از سمت خود استعفا بدهد. 


نوری روز چهارم دی 1396با رأی کاملی که از مجمع گرفت به ریاست فدراسیون رسید، اما یک روز بعد اعلام شد که او دوتابعیتی است. مصطفی میرسلیم که 28سال رئیس این فدراسیون بود، ادعا کرد براساس ماده ۹۸۹ قانون مدنی ایران، دادن شغل دولتی به افرادی که دوتابعیتی هستند، ممنوع است و بنابراین ریاست نوری در فدراسیون غیرقانونی است، اما وزارت ورزش ادعای میرسلیم را رد کرد. محمدرضا داورزنی، معاون وقت وزیر 9دی‌ماه همان سال در مجمع انتخاباتی فدراسیون شنا گفته بود نوری دوتابعیتی نیست و 2پاسپورت ندارد. نوری هم همان روزها در دفاع از خودش گفته بود که تابعیتش انتسابی است، نه اقدامی؛ مادرش آمریکایی‌الاصل است و به همین دلیل تابعیت این کشور را دارد. در گزارش‌هایی که علیه نوری نوشته می‌شد، ادعا شده بود که او چون داماد سیدعلی آقازاده، استاندار استان مرکزی است، توانسته با وجود منع قانونی به ریاست فدراسیون برسد. نوری این اتهام را هم مهرماه سال گذشته در گفت‌وگو با ایسنا رد کرد: «همه تأییدیه‌های لازم را برای شرکت در انتخابات از مراجع ذی‌صلاح دریافت کردم و مشکلی برای شرکت در انتخابات نداشته‌ام.»

 

1528927


تا یک سال پیش سندی برای تأیید دوتابعیتی بودن نوری وجود نداشت، اما یکباره یکی از خبرگزاری‌ها تصویر پاسپورت آمریکایی نوری را منتشر کرد و حتی دی‌‌ماه وزیر ورزش از مجلس بابت این موضوع تذکر گرفت. شایعه شده که نزدیک به 12رئیس فدراسیون دوتابعیتی هستند و حتی چند نفری تابعیت آمریکا را دارند، اما چرا فقط نوری مجبور است فدراسیون را ترک کند؟ 


نوری درباره این اتفاقات سکوت کرد، ولی یکی از نزدیکان او به همشهری می‌گوید: «تفاوت نوری با بقیه این است که سند دوتابعیتی بودن او لو رفته است. سال پیش یکی از کارکنان فدراسیون تصویر پاسپورت آمریکایی نوری را در فدراسیون پیدا کرد و به یکی از خبرگزاری‌ها داد.» گفته می‌شود با وجود انتشار تصویر پاسپورت آمریکایی نوری در خبرگزاری‌ها، وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک جدی‌تر پیگیر شدند تا  او را در فدراسیون حفظ کنند. مخالفان می‌گویند با نفوذ پدر همسر نوری، مسئولان ورزش برای حفظ او تلاش می‌کردند، اما دوست نوری می‌گوید: «همه از مدیریت او راضی هستند. سال قبل 5میلیارد تومان درآمدزایی داشته، بدهی ندارد و چند کرسی در فدراسیون آسیایی و جهانی دارد.»


مهدی علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش صبح چهارشنبه در مجمع سالانه فدراسیون تیروکمان گفت که نوری استعفا داده و وزارت ورزش هم این استعفا را پذیرفته، اما چند ساعت بعد در مراسم پاکسازی دریاچه آزادی که بیشتر مراسم خداحافظی نوری بود، او گفت که استعفا نداده است: «با توجه به مصلحت ورزش کشور در نامه‌ای از وزارت و وزیر خواستم در مورد من تصمیم بگیرند. من هم منتظر تصمیم وزارت هستم.» بعد از این اظهارنظر نوری بود که‌ علی‌نژاد در گفت‌وگو با همشهری تأیید کرد نوری استعفا نداده است: «نوری نامه استعفا ننوشته و فقط نامه داده که وزارت ورزش تصمیم نهایی را بگیرد. او خیلی برای این ورزش زحمت کشید، اما ما نمی‌توانیم بالاتر از قانون باشیم و طبق قانون رفتار کردیم.» گفته می‌شود نوری که در فدراسیون جهانی و آسیا کرسی دارد، قرار است از این به بعد به‌عنوان مشاور در فدراسیون باشد.

دیدگاه‌ها