کد خبر : 1709484 | 01 مهر 1399 ساعت 15:13 | 41.1K بازدید | 2 دیدگاه

علی کریمی - استقلال؛ لذت و رنج یک وابستگی

بر اساس آمار سایت یازده در بین هافبک‌های دفاعی و میانی لیگ، علی کریمی با میانگین نمره ۷/۲۵ بهترین عملکرد را داشته است.

علی کریمی - استقلال؛ لذت و رنج یک وابستگی

به گزارش "ورزش سه"، او اگر دو بار اخراج در طول فصل را نداشت، احتمالا در بین بازیکنان استقلال هم بهترین نمره را اخذ می‌کرد و دیاباته را پشت سر می‌گذاشت.


علی کریمی با خصوصیات منحصر به فردش در ٢ فصل اخیر، تبدیل به لنگر میانه میدان استقلال شده است.


هم در شروع بازیسازی از عقب زمین، و هم در انتقال مثبت (از دفاع به حمله)، استقلال  به شدت وابسته به حضور کریمی‌ست. این وابستگی پس از حضور استراماچونی در استقلال و شیفت این مربی به سیستم ۳_۵_۲ بسیار بیشتر شد.


مربی ایتالیایی پس از مدت کوتاهی به شناخت درستی از ضعف‌ها و توانایی‌های بازیکنانی که در اختیار داشت رسید. استقلال در ابتدای فصل در پست وینگر، بازیکنانی با توانایی‌های مدنظر استراماچونی در ترکیب نداشت. مربی ایتالیایی برای غلبه بر این مشکل تصمیم به تغییر سیستم گرفت، با تغییر پست وریا به وینگ‌بک راست و اضافه کردن میلیچ در چپ، مشکل کناره‌ها را تا حدی حل کرد. ولی برای بازی با سیستم ۳-۵-۲ مد نظر استراماچونی، یکی از مهم ترین پست‌ها هافبک دفاعی با توانایی به عهده گرفتن نقش رجیستاست. بازیکنانی که بتوانند چنین مسئولیتی را به عهده بگیرند، باید دارای توانایی‌های گسترده و متنوعی باشند.


به جز مسئولیت‌های کلاسیک هافبک دفاعی‌ها که توپ‌گیری در جلوی مدافعان و تخریب بازی حریف در مناطق کلیدی زمین خودیست، وظایف بسیاری در بازیسازی و انتقال‌ها نیز به عهده رجیستا گذارده می‌شود.


برای درک بهتر این نقش(پست) در زمین مسابقه، تصور کنید که به پای هر بازیکن تیم خودی طنابی بسته شده است، سر دیگر تمام این طناب های فرضی در قلابی بسته شده است که در دستان هافبک میانی است. و با این قلاب فرضی در دست، با هر حرکتی در طول و عرض زمین به تیم خودی جهت می‌دهد.


در زمان بازیسازی از عقب زمین نیز وظیفه برقرار کردن لینک بین مدافعان و هافبک‌ها و رهبری تاکتیک‌های پرس گریزی اغلب بر دوش هافبک میانیست.


استراماچونی با درک درست از توانایی‌ها و خصوصیات بازی کریمی، تیمش را بر محور هافبک میانی خلاقش ارنج کرد. و به اصطلاح قلاب را به دستان علی کریمی سپرد.


این تصمیم بیش از پیش استقلال را به حضور علی کریمی در زمین وابسته کرده است. به آمار علی کریمی در این فصل که دقت کنیم متوجه خواهیم شد که با میانگین تقریبا ۲ پاس کلیدی در هر بازی (با توجه به این موضوع که بیشتر فصل را در نقش هافبک دفاعی بازی کرده است)، چه میزان از بار موقعیت سازی آبی‌ها بر دوش این هافبک خوش‌فکر نهاده شده است.

 

1529746


 

مشخصه دیگر بازی کریمی در میانه میدان دید درست و سرعت تصمیم‌گیری در زمان انتقال از دفاع به حمله است. حضور علی کریمی در ترکیب استقلال میانگین تعداد پاس لازم برای ایجاد موقعیت را پایین می‌آورد. و سرعت تیمی در زمان انتقال مثبت را بالا می‌برد.
بر اساس آمار یازده کریمی در طول فصل اخیر، بیشترین پاس کلیدی، رتبه دوم در پاس گل، و رتبه سوم در گلزنی را بین هم تیمی‌های خود ثبت کرده است.

 

نیمه اول بازی مقابل الشرطه در نبود کریمی استقلال آشفته و سردرگم بود. لینک بین مدافعان و هافبک‌ها به درستی برقرار نمی‌شد و مهاجمان استقلال یکی از کمترین لمس توپ‌های این فصل خود را ثبت کردند. ولی در نیمه دوم با حضور کریمی ریتم و ساختار بازی استقلال متعادل‌تر شد.به آمار سایت یازده برای حضور یک نیمه‌ای کریمی دقت کنید :

 


1529747

 

 

با توجه به اهمیت ساختاری پست بازی کریمی و زمان کم تا شروع فصل جدید و نمایش ضعیف نیمه اول استقلال مقابل تیم عراقی، مدیران باشگاه برای ادامه همکاری یا جایگزینی کریمی باید به سرعت تصمیم‌گیری کنند. در صورت جدایی مرد قلاب‌دار میانه میدان استقلال، کادر فنی جدید هم باید به سرعت یک تصمیم سخت بگیرد، که قلاب‌دار دیگری انتخاب کند، یا طناب‌ها را به ترتیب دیگری متصل کند.
احسان صدری

دیدگاه‌ها