کد خبر : 1710187 | 05 مهر 1399 ساعت 12:00 | 6.9K بازدید | 0 دیدگاه

حواس کسی به پرونده های سنگین در فیبا و FIVB هست؟

بازیکن خارجی در فوتبال ممنوع، در بسکتبال و والیبال آزاد!

بدهی به بازیکنان خارجی در لیگ های بسکتبال و والیبال هم برای باشگاه‌ها دردسرساز شده، اما بیشتر نگاه‌ها همچنان به فوتبال است.

بازیکن خارجی در فوتبال ممنوع، در بسکتبال و والیبال آزاد!

به گزارش "ورزش سه"، در شرایطی که بدهی های سنگین به بازیکنان و مربیان خارجی در فوتبال باعث شد تا ابتدا وزارت ورزش و سپس سازمان لیگ قانون منع ورود بازیکنان و مربیان خارجی برای لیگ بیستم به تصویب برسانند؛ در رشته های دیگر همچون والیبال و بسکتبال جذب بازیکن و مربی خارجی کاملا آزاد است. 


شاید تصور این باشد که باشگاههای حاضر در لیگ برتر والیبال و بسکتبال در سال های اخیر خوش حساب بودند و توانستند با خارجی هایی که وارد ایران شدند، به خاطر دستمزد پایین تری که نسبت به فوتبالیست ها داشتند، تسویه حساب کنند، اما اینطور هم نبوده و به ویژه در والیبال نمونه های زیادی از عدم پرداخت این بدهی ها وجود دارد. 


حالا می بینیم که این روزها با وجود نزدیک شدن قیمت دلار به 30 هزار تومان همچنان باشگاههای حاضر در لیگ برتر والیبال و بسکتبال بازیکن خارجی جذب می کنند و از طرف فدراسیون ها هم با وجود بدهی های سابق هیچ محدودیتی در نظر گرفته نشده است. 


در لیگ برتر والیبال که چند هفته ای است استارت خورده، فعلا 4 بازیکن برزیلی در ترکیب تیم های هورسان رامسر(دو بازیکن)، شهداب یزد و خاتم اردکان حضور دارند. 


در لیگ برتر بسکتبال هم که قرار است از یک ماه دیگر استارت بخورد، این روزها تیم ها در پی جذب بازیکن خارجی هستند. شهرداری گرگان با "پری پتی" بازیکن آمریکایی خود تمدید قرارداد کرده و شیمیدر خبر از جذب دو بازیکن از قاره آمریکا داده است. "کلوین آمایو" اهل کشور کانادا سابقه بازی در لیگ های NCAA آمریکا، گرجستان و ایران را به همراه دارد. همچنین ایلوی وارگاس عضو تیم‌ ملی دومنیکن، سابقه بازی در دو جام جهانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹، حضور در لیگ های NCAA و لیگ کشورهای اسپانیا، یونان، فرانسه، آرژانتین و برزیل را در کارنامه دارد.

 

1530663


مهرام، ذوب آهن و نفت آبادان هم در صف خرید بازیکن خارجی برای حضور در لیگ برتر سال 99 هستند و با بازیکنانی از کشورهای اروپایی و آمریکایی به توافق هم رسیده اند. 


اما شاید بد نباشد در ادامه نگاهی به بدهی های باشگاههای حاضر در دو لیگ بسکتبال و والیبال به بازیکنان خارجی بیاندازیم و آن ها را با فوتبالی ها مقایسه کنیم. 

 

والیبال؛ محرومیت 8 باشگاه از خرید بازیکن خارجی!


اگر اخبار والیبال را دنبال می کنید، حتما در سال های اخیر مصاحبه های تند دراگان تراویسا و پدرش علیه باشگاه شهرداری ارومیه و حتی فدراسیون والیبال ایران به چشمتان خورده که هنوز بعد از چند سال نتوانستند بدهی خود را دریافت کنند. یوبومیر تراویسا به عنوان مربی و دراگان تراویسا به عنوان بازیکن 4 سال قبل در نیم فصل نخست در تیم شهرداری ارومیه حاضر بودند. این پدر و پسر ایتالیایی به بهانه تعطیلات کریسمس ترک کردند و دیگر بازنگشتند؛ اما به خاطر بدهی باشگاه ایرانی دست به شکایت بردند و بارها مصاحبه کردند. 


"لوکاس ژیگادلو" بازیکن بانک سرمایه که بعد از انحلال این تیم به دنبال طلب خود بود، همچنان پیگیر طلب خودش است. 


اما تلخ ترین اتفاق در این زمینه سال گذشته رخ داد؛ جایی که تیم والیبال شهرداری ورامین به دلیل عدم پرداخت مطالبات بازیکنان خارجی‌اش از حضور در جام باشگاه‌های جهان سال جاری محروم شد. آندره کوتسموس اوکراینی در سال ۹۶ و آندریاس دیمیتریوس فراگوس یونانی در سال ۹۳ که هر دو در پست دریافت کننده عضو تیم‌های شهرداری ورامین و متین ورامین بودند، بازیکنانی هستند که نسبت به عدم دریافت مطالبات خود اعتراض کرده‌‌اند و باعث این محرومیت شدند. 

 

1530664


چندی پیش هم در آستانه شروع فصل جدید لیگ برتر والیبال اخباری به گوش رسید که باشگاه‌های تعاون گنبد، متین ورامین، شهرداری اراک، عمران شهرداری ساری و سایپا تهران از نقل و انتقال بازیکنان بین‌المللی محروم هستند و سه باشگاه شهرداری ارومیه، شهرداری تبریز و شهرداری ورامین نیز علاوه بر این محرومیت، امکان حضور در مسابقات بین‌المللی را ندارند!


با این حال فدراسیون همچنان راهکاری برای برخورد با این باشگاهها در نظر نگرفته؛ اتفاقاتی که ممکن است در نهایت برای والیبال ایران دردسرساز شود.

 

بسکتبال؛ خوش حساب تر اما بازهم دردسرساز


با اینکه باشگاههای بسکتبال خوش حساب تر از والیبالی ها و فوتبالی ها هستند و اکثرا دیر یا زود با بازیکنان خارجی خود تسویه حساب می کنند، اما در این رشته هم نمونه های زیادی داشتیم که باشگاهها به ویژه آن هایی که از لیگ کنار رفتند، طلب بازیکنان خود را پرداخت نکردند. همین ذوب آهن که برای فصل پیش رو به دنبال جذب بازیکن خارجی است، تا چندی پیش پنجره نقل و انتقالاتی اش به خاطر بدهی به خارجی ها بسته بود و در نهایت با پرداخت بدهی ها توانست مشکل خود را حل کند. در نمونه های قبلی هم باشگاههایی همچون فولاد ماهان و شهرداری تبریز که سابقه قهرمانی در لیگ برتر بسکتبال را هم دارند، بعد از انحلال نه تنها طلب بازیکنان داخلی، بلکه طلب خارجی ها را هم پرداخت نکردند تا پرونده هایی علیه آن ها در فیبا تشکیل شود.

دیدگاه‌ها