کد خبر : 1710399 | 06 مهر 1399 ساعت 11:05 | 134.8K بازدید | 12 دیدگاه

سرخ‌ها جای رئال را در ذهن سرمربی السد گرفته اند

ژاوی - پرسپولیس؛ دشمنانی که همدیگر را دوست دارند!

تقابل ژاوی با پرسپولیس تکراری ترین بازی لیگ قهرمانان آسیا در تمام این سال ها بوده؛ یک دیدار ویژه که شاید برای اسطوره بارسا شبیه به یک دربی باشد.

ژاوی - پرسپولیس؛ دشمنانی که همدیگر را دوست دارند!

به گزارش ورزش سه، از فروردین ۱۳۹۷ تا مهرماه ۱۳۹۹ زمان زیادی گذشته و خیلی چیزها در فوتبال تغییر کرده اما تقابل پرسپولیس با السد، همچنان وجه بی تغییر لیگ قهرمانان آسیا است. آن موقع شماره شش اسطوره ای بارسلونا به عنوان خرید جدید السد به تهران آمد و در مقابل هواداران پرسپولیس نقش آفرینی کرد و حالا این پرسپولیس است که به دوحه رفته تا رودرروی شاگردان ژاوی ارناندس قرار بگیرد.

 

اگر پرسپولیس - السد نقطه اشتراک سه فصل اخیر لیگ قهرمانان آسیا باشد، ناکامی ژاوی نیز بخشی بزرگ از این دیدار خواهد بود؛ ناکامی در سرگروهی، ناکامی در صعود به فینال، ناکامی در خداحافظی با برد و حالا شاید ناکامی در کسب عنوان لیگ قهرمانان به عنوان مربی.

 

 

در مجموع ژاوی و پرسپولیس شش بار در مقابل یکدیگر قرار گرفتند تا تقابل السد - پرسپولیس برای ژاوی چیزی شبیه به بارسلونا - رئال مادرید در اسپانیا باشد. یک دربی هیجان انگیز که ژاوی بارها در آن حضور یافت و مسابقات سخت و حساسی را در مقابل تیم مادریدی برگزار کرد. به نظر می‌رسد پرسپولیس جای رئال مادرید را به عنوان یک رقیب سنتی در ذهن ژاوی گرفته و این به طوری است که حتی دیداری که پرسپولیس بخشی از آن نیست هم ژاوی درباره این تیم اظهار نظر می‌کند و در نشست خبری قبل از بازی با پرسپولیس، تقابل با سرخ ها را «پرشورترین» بازی عمرش می‌خواند.

 

 

* شجاع: ژاوی می‌خواست سر به تنم نباشد!

 

اولین تقابل پرسپولیس با ژاوی در فروردین ۱۳۹۷ و مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ رقم خورد؛ جایی که شاگردان برانکو ایوانکوویچ برای گرفتن صدرنشینی تلاش می‌کردند و در نهایت نیز حریف قطری را در تهران شکست دادند.

 

در اولین تجربه سفر او به ایران برای بازی با سرخ ها، اگرچه سکوهای زیادی در ورزشگاه خالی بود اما هواداران خود را به فرودگاه امام خمینی و هتل اسپیناس پالاس رسانده بودند تا کاپیتان سابق بارسلونا را ببیند؛ آن زمان شاید کمتر کسی تصور می‌کرد که ژاوی بیش از هر پایتخت آسیایی دیگری به جز دوحه، در تهران رویت شود.

 

 

اما در زمین سبز آزادی، خبری از میهمان نوازی ایرانی نبود. کمال کامیابی نیا و شجاع خلیل زاده برای مهار این فوق ستاره به هرچیزی متوسل شدند و در نهایت هم کار به درگیری لفظی کشید تا شجاع بعد از بازی بگوید: «فکر می‌کنم که ژاوی یک جورایی می‌خواست سر به تن من نباشد! باید ژاوی را می‌زدیم، هم من و هم کمال ژاوی را چند‌بار زدیم.»

 

 

* اینجا لندن نیست آقای مهندس!

 

۹ سال پس از این که یاران ژاوی ارناندس با پیراهن زرد توانستند در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، از سد چلسی بگذرند و به فینال برسند، ژاوی با پیراهنی به همان رنگ به ایران آمد تا شکست در بازی رفت را جبران کند و به قهرمانی در آسیا نزدیک شود اما آنچه در استمفوردبریج لندن رقم خورد، در آزادی تهران اتفاق نیفتاد.

 

مهندس السدی ها که نمایش درخشانی را داشت، در آخرین دقایق بازی فرصت گلزنی پیدا کرد اما قرار نبود که سرنوشتش با اینیستا یکی شود و بتواند گل صعود به فینال لیگ قهرمانان را بزند؛ پس یک سیو استثنایی از علیرضا بیرانوند سبب شد تا این حسرت برای همیشه در دل ژاوی باقی بماند.

 

 

این نتیجه در حالی رقم خورد که او چند هفته پیش با همین لباس نمایش درخشانی را مقابل استقلال داشت و به پیروزی ۳-۱ تیمش کمک کرد اما این بار پرسپولیسی ها با حضور پرتعداد هوادارانشان مانع از این اتفاق شدند و به دیدار نهایی رفتند.

 

* وقتی ژاوی عضوی از پرسپولیس شد

 

آخرین روز دوران بازیکنی ژاوی هم در تهران رقم خورد و اغراق نیست اگر بگوییم او در مقابل «کابوس» آخرین سالهای فوتبالش، کفش ها را آویخت و چقدر کنایه آمیز که در این بازی تشریفاتی هم شکست خورد.

 

 

ژاوی که صعودش با السد را به مرحله بعدی قطعی کرده بود، در حالی مقابل سرخ ها به میدان رفت که تیم برانکو نیز از لیگ قهرمانان آسیا حذف شده بود اما با این حال قرمزها به نتیجه ای جز پیروزی رضایت ندادند تا ژاوی ناکام مطلق در مقابل پرسپولیس باشد. این بار البته بازی پرسپولیس و السد در حضور کم تعداد هواداران برگزار شد تا خداحافظی اسطوره اسپانیایی آنچنان هم مجلل نباشد.

 

اما نکته ویژه این بازی پیش از استارت مسابقه رقم خورد؛ جایی که ژاوی در کنار پرسپولیسی ها در عکس تیمی قرار گرفت و این فریم ویژه را خلق کرد. 

 

 

* دوحه؛ هت‌تریک ژاوی یا دبل پرسپولیس؟

 

اگرچه ژاوی در تهران نتوانسته پرسپولیس را شکست دهد و همیشه بازنده بوده اما در دوحه شرایط متفاوتی را داشته است. این دو تیم سه بار در جاسم بن حمد قطر به مصاف یکدیگر رفتند که السد دو بار موفق به پیروزی شد و یک بار شکست خورد.

 

تک شکست یاران ژاوی در نیمه نهایی سال ۲۰۱۸ بود که اتفاقا درگیری های جالبی هم بین ژاوی و بونجاح با شجاع خلیل زاده شکل گرفت. دو پیروزی نیز در مرحله گروهی لیگ قهرمانان ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ رقم خوردند که یکی باعث حذف پرسپولیس شد.

 

فصل گذشته یاران ژاوی در دیداری حساس با گل دقیقه ۹۵ بغداد بونجاح سرخ ها را از پیش رو برداشتند تا ژاوی نیز سهم پیروزی خود را از این بازی داشته باشد. اولین تقابل دو تیم هم در قطر در روز گلزنی سیامک نعمتی، با برد ۳-۱ سفیدهای دوحه به پایان رسید.

 

* فصل جدید؛ انگیزه انتقام - روحیه تکرار!

 

حالا ژاوی دوران بازی را پشت سر گذاشته و دوره جدیدی از فوتبال را پیش روی خود می‌بیند و در همین هنگام، فصل جدیدی از تقابل با پرسپولیس هم در مقابل او قرار دارد.

 

سرمربی السد امروز نه به عنوان هافبک شماره شش بلکه به عنوان سرمربی در مقابل پرسپولیس قرار خواهد گرفت و فارغ از انگیزه های مختلف برای پیروزی، انگیزه انتقام از قرمزپوشان را هم خواهد داشت.

 

از آن سو پرسپولیسی ها وظیفه دارند تا در غیاب برانکو ایوانکوویچ، یک برد دیگر را هم برابر السد به دست بیاورند تا شاید در آخرین سال حضور کاپیتان سابق بارسا در السد، او را با حسرت های مختلف راهی مقصد بعدی اش کنند.

 

 

اولین تقابل ژاوی با پرسپولیس در فروردین ۱۳۹۷؛ او برای دومین بار به ایران سفر کرد و در دومین تقابل با پرسپولیس شکست خورد تا السد صدرنشینی گروه را از دست بدهد.

 

در آخرین بازی دوران بازیگری ژاوی، با همان لبخند همیشگی به سراغ عکس تیمی پرسپولیس می‌رود و عضوی از آن ها می‌شود؛ پایان شاید باورنکردنی برای تقابل او با پرسپولیس به عنوان فوتبالیست‌.

 

ژاوی که با پیراهن زرد استقلال را حذف کرد، یک ناکامی بزرگ را کنار ستاره سابق اتلتیکو مادرید تجربه می‌کند؛ یک شکست به یادماندنی که مانع از صعود السد به فینال لیگ قهرمانان آسیا شد.

دیدگاه‌ها