کد خبر : 1710595 | 07 مهر 1399 ساعت 08:14 | 148.3K بازدید | 19 دیدگاه

با احسان حاج صفی برخورد خوبی نشد

نویدکیا: دلم می‌خواهد به پرسپولیس تبریک بگویم

محرم نویدکیا در یک مصاحبه مفصل به سوالات مختلفی، از دوران خداحافظی تا بازگشت به فوتبال به عنوان سرمربی پاسخ صریح داد.

نویدکیا: دلم می‌خواهد به پرسپولیس تبریک بگویم

 

به گزارش "ورزش سه"، برنامه ضربه آزاد شبکه اصفهان آخرین برنامه خود را به عملکرد سپاهان در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا اختصاص داده بود و سوالی پیامکی در همین رابطه در شرایطی مطرح کرده بود که محرم نویدکیا میهمان ویژه برنامه به شمار می رفت.

 

سوال پیامکی به شرح زیر بود.
به نظر شما مهمترین دستاورد کادر فنی و تیم فوتبال سپاهان از بازی های لیگ قهرمانان آسیا چه بود؟
1-  اعتماد به بازیکنان جوان و آکادمی
2-  احیای بازیکنان نیمکت نشین
3-  محک جدی محرم نویدکیا و کادر فنی
4-  میدان تداکارتی جدی برای بازیکنان و کادر فنی
5-  تمام موارد.

 

تیم فوتبال سپاهان در بازی های لیگ قهرمانان آسیا با محرم نویدکیا که در شروع کار مربیگری با قرعه سختی مواجه شده بود، کارش را با دو شکست آبرومندانه مقابل النصر آغاز کرد و سپس با العین به تساوی بدون گل رسید و یک پیروزی روحیه بخش پایان کار طلایی پوشان در آوردگاه آسیایی مقابل السد بود.

 

مشروح صحبت های خواندنی سرمربی سپاهان را در ادامه می‌خوانید.

 

ترجیح دادم استراحت کنم و فکر خوبی هم بود
نویدکیا در شروع، اینطور در مورد سال های دوری از فوتبال حرف‌هایش را آغاز کرد:« نزدیک به 4 سال از فوتبال دور بودم. ترجیح دادم مدتی استراحت کنم و فکر می کنم فکر خوبی بود تا به آرامش برسم. به کارهایی که می‌خواستم انجام دهم، یکی یکی رسیدم.» 

 

1531398

 

حرف نزدم تا مشکلی برای سپاهان ایجاد نشود
او سپس ادامه داد:« شرایط من هم خاص بود. یعنی اگر نقطه نظر یا پیشنهادی داشتم، شاید خیلی جذاب نبود. شاید به مذاق هوادار یا رسانه‌ها خوش می‌آمد ولی شاید مشکلاتی برای باشگاه ایجاد می کرد و برای همین ترجیح دادم بیشتر تماشاگر باشم. هوادار باشم و از دیدن بازی های تیمم لذت ببرم.» 

 

این سکوت جایی به مذاقم خوش نمی‌آمد 
نویدکیا در مورد روزهایی که سپاهان در 4 سال اخیر سپری کرده، اضافه کرد:« یک جاهایی به مذاقم خوش نبود و احساس می کردم که سپاهان باید حتما بهتر از این ها باشد ولی در کل تصمیمی بود که گرفتم و خیلی هم از این موضوع ناراحت نیستم.» 

 

حس کردم 29 سال در کارم دخالت بیجا داشته‌ام 
بخش بعدی حرف های مجری برنامه که سعید ساکت برادر محمدرضا ساکت مدیرعامل سپاهان بود، به صورت غیرمستقیم دعوت به همکاری امیرقلعه نویی از محرم نویدکیا را نشانه گرفت و از او خواست تا در این مورد شفاف سازی کند که آیا پیشنهادی جدی در این زمینه مطرح بوده یا خیر. نویدکیا به این سوال اینطور واکنش نشان داد:« اگر بخواهم واقعیت را بگویم، من اواخر فوتبالم با سیستم مدیریت باشگاه به مشکل خوردم و به این نتیجه رسیدیم که از هم فاصله بگیریم. یکی دو بار بحث هایی ایجاد شد که دوباره همکاری کنیم ولی به نتیجه نرسید. آقای کرانچار به من پیشنهاد کرد که با ایشان همکاری کنم ولی من تازه از فوتبال خداحافظی کرده بودم و حس بدی داشتم. گفتن این مطلب سخت است. به عنوان مثال شما در یک کارخانه 29 سال کار می کنید و درست سال آخر کارتان به شما می گویند، شما 29 سال دخالت کرده اید. حس خوبی نبود، چون من با تمام وجودم در اختیار باشگاه بودم و هیچ وقت سرخود کاری نمی کردم. مدیران هم اگر چیزی از من می‌خواستند، سعی می کردم تمام و کمال به خاطر تیم انجام دهم. سال های آخر به همین خاطر برایم سخت بود و دوست نداشتم این اتفاق برایم بیفتد. برای همین ترجیح دادم تا کمی استراحت کنم و ریکاوری بشم و کمی از نظر مغزی، ذهنی و هوشی به خودم برسم و بعد کار را شروع کنم.» 


نمی‌خواستم مربیگری را با سپاهان شروع کنم
نویدکیا در بخش بعدی حرف‌هایش به شروع کار از سپاهان اشاره کرد و در این مورد توضیح داد:« اینکه مربیگری را از سپاهان شروع کنم، اصلا مطرح نبود ولی خب خوشبختانه این اتفاق برایم افتاده و خیلی هم خوشحالم.» 

 

کار کردن من با قلعه‌نویی به صلاح دو طرف نبود 
سعید ساکت پس از اتمام صحبت های محرم نویدکیا بار دیگر به این موضوع اشاره کرد که آیا به طور ویژه از امیرقلعه نویی پیشنهادی برای حضور در کادر فنی سپاهان دریافت کرده یا خیر که او به این سوال اینطور پاسخ داد:« بله آقای قلعه نویی دو بار با من صحبت کردند و با اینکه می دانستم ایشان مربی موفقی است و تیم هایش همیشه موفق بوده اند، ترجیح دادم آرامش داشته باشم و کار نکنم. خیلی محترمانه از ایشان معذرت خواهی کردم و فکر می کنم به صلاح هر دو طرف بود.»

 

از ذوب‌آهن و گل گهر پیشنهاد داشتم ولی ...
محرم نویدکیا در پاسخ به این سوال که پیش از سپاهان تیم های دیگری نظیر ذوب آهن، ماشین سازی و گل‌گهر هم به صورت جدی برای استخدام او به عنوان سرمربی دست به کار شده اند، عنوان کرد:« در مورد باشگاه ذوب آهن صحبت هایی جزیی بود ولی خیلی جلو نرفت. چون دیدگاه ها متفاوت بود. من دوست دارم اگر قرار است با باشگاهی کار کنم، با مسئولان تراز اول آنها کار کنم. اینکه از پشت قضیه من را به مجموعه ای بچسبانند یا جایی با زد و بند کار کنم را دوست ندارم. من آقای محمدی و کربکندی را کامل می شناسم. با آن عزیزانی که با من صحبت کردند، گفتم می‌توانیم به صورت رو در رو صحبت کنیم ولی اینکه قضیه مشخص نباشد  و فلان شرکت بخواهد این کار را بکند، بهتر است قضیه ادامه پیدا نکند. در مورد گل گهر هم صحبت هایی انجام شد. من با آقای جواهری در این مورد صحبت کردیم ولی به سرانجام نرسید و قسمت این بود که من از سپاهان شروع کنم.» 

 

1531403

 

در ابتدا بحث من و ساکت در مورد مربیگری نبود 
سوال بعدی از محرم نویدکیا در مورد قبول کردن هدایت سپاهان در شرایط سخت بود و او در واکنش به این موضوع اضافه کرد:« واقعیت بحث من و سپاهان اولش با تماس آقای ساکت شروع شد. آقای ساکت گفتند همدیگر را ببینیم و در مورد مسائل تیم صحبت کنیم. بحث ما دوستانه بود و اصلا بحث مربیگری سپاهان نبود. من و آقای ساکت شناخت خوبی نسبت به یکدیگر داریم. ما 10 سال با هم کار کرده بودیم و جلسات متعددی با هم برگزار کرده بودیم. ایشان گاهی به عنوان کاپیتان نظر من را می پرسید، ولی خب در اصل تصمیم نهایی را ایشان می گرفت. با این حال گاهی مثل مشاور با هم صحبت می کردیم و 10 سال خیلی خوب را با هم داشتیم. وقتی ایشان از من خواست تا در مورد مسائل تیم صحبت کنیم، من با کمال میل پذیرفتم و خیلی استقبال کردم. سه چهار مرتبه در مورد مسائل مختلف با هم صحبت کردیم. کم کم صحبت های آقای ساکت به این سمت رفت که اگر بخواهیم در مورد خودت و مربیگری‌ات صحبت کنیم، چه دیدگاهی داری؟ در این مورد هم صحبت کردیم  و در جلسه آخر به اینجا ختم شد که در هیئت مدیره صحبت کنیم. در جلسه آخر بحث بازی های آسیایی پیش آمد.» 

 

بعد از جلسه 5 ساعته قبول کردم مربی سپاهان باشم 
او سپس به دوران بازیگری اشاره کرد و افزود:« خب این را باید بگویم که من زمانی که بازی می کردم، خیلی از مواقع باید در شرایط سخت مشکلات را به عنوان کاپیتان حل می کردم. الان هم حس کردم باشگاه شرایط سختی دارد؛ حداقل چیزهایی که به گوش من رسید. اینکه با دو سه مربی صحبت کرده بودند و آنها با اینکه گفته بودند، می آیند ولی نتوانستند یا نیامدند. در همین حین مطمئن بودم که باشگاه دنبال یک مربی تراز اول است. من هم موافق این موضوع بودم. ولی خب مربی خارجی نمی توانستند بیاورند. ما یک شب خیلی در این مورد حرف زدیم و 5 ساعت طول کشید. بعد از این جلسه قبول کردم که جام باشگاه ها هم مربی تیم باشم.»  

 

گفتم باید دیدگاه های خودم را پیاده کنم 
نویدکیا با اشاره به شرایط تیم ادامه داد:« من بعد از اینکه قبول کردم تیم را در بازی های جام باشگاه های آسیا مربیگری کنم، یا باید می گذاشتم تیم با سبک قبلی بازی کند یا اینکه روش خودم را پیاده می کردم. با دیدگاه های خودم نمی توانستیم نتایج خوبی بگیریم. با این حال اعضای هیئت مدیره از من حمایت کردند و گفتند شما دیدگاه های خودتان را پیاده کنید و برای سال های آینده برنامه ریزی کنید و ما هم همین کار را کردیم.» 

 

دو بازی آخر به این نتیجه رسیدم که محک بزنم 
سوال بعدی از محرم نویدکیا در رابطه با بازی های سپاهان با محرم نویدکیا در رقابت های آسیایی بود و او در مورد نگرش خود در این مسابقات اینطور توضیح داد:« اول دوست داشتم این تیم نتیجه بگیرد ولی دو بازی اول خیلی ایده آل نشد؛ با اینکه به نظرم بازی های خوبی انجام دادیم. بازی سوم با توجه به اینکه النصر و السد قبلش با هم بازی کرده بودند، شرایطمان سخت شد و سعی کردم منطقی تر نگاه کنم. سعی کردم در دو بازی آخر به این دید نگاه کنم که بیشتر بچه ها را محک بزنم. 4 بازی فوق العاده برای من بود. متاسفانه تیم صعود نکرد ولی برای خود من که تازه شروع کردم و در حال هماهنگ کردن بازیکنان هستم، 4 بازی ایده آل برای من بود و خیلی چیزها از این 4 بازی یادگرفتم که در آینده به من کمک خواهد کرد.»

 

نتایج ایده آلی نگرفتیم ولی ...
نویدکیا در ادامه و در واکنش به این سوال که چه چیزهایی از این 4 بازی دوستانه به دست آورده، اضافه کرد:« ببینید ما قبل از اینکه از اینجا برویم، به استثنای یک بازیکن که گفت می خواهد از تیم جدا شود، از بقیه نفرات استفاده کردم. بقیه نفراتی که استفاده نکردم آسیب دیده بودند. دو بازیکن مشکل داشتند. سه بازیکن آسیب دیده بودند. کمی هم برایم سخت بود، چون باید بچه ها را جابجا می کردم. مثلا امید نورافکن را که در دوسال اخیر اکثر بازی ها را هافبک بازی کرده، به دفاع چپ آوردم. محمد کریمی را یک بازی هافبک دفاعی بازی دادم. محسن الغسانی را مدام بین وینگر و مهاجم جابجا کردم. سجاد شهباززاده را بین وینگر و مهاجم جابجا کردم. بچه ها را خیلی تغییر دادم. رضا میرزایی را هم وینگرو هم دفاع راست بازی دادم. تغییر دادم تا بفهمم در کدام پست ها می توانم با بچه ها در آینده کار کنم. از لحاظ نتیجه گیری ایده ال نبود ولی با آن چیزی که در ذهنم داشتم، خوب بود چیزهای زیادی برای آینده یادگرفتم.» 

 

1531404

 

بازیکنان چند میلیون دلاری نباید دلیل نتیجه نگرفتن بشود 
بخش بعدی حرف های نویدکیا با اشاره به صحبت های سعید ساکت مجری برنامه بود که معتقد بود بازیکنان تیم های عربی قیمت های میلیون دلاری و چند برابری سپاهان دارند و نتیجه نگرفتن را به این موضوع مرتبط کرده بود. نویدکیا با رد این موضوع اینطور توضیح داد:« اینکه آنها بازیکن چند میلیون دلاری دارند، خب این یک واقعیت هست ولی دلیل نمی شود چون آنها بازیکن چند میلیون دلاری دارند، ما بازنده باشیم. بله این یک واقعیت هست. یادم هست ما سالی که نائب قهرمان آسیا شدیم، بازیکنان تیم ما را اگر همه را با هم جمع می کردیم، به اندازه یکی از بازیکن های تیم های حریف نمی شد و الان هم همینطور است ولی آن زمان ما تا نائب قهرمانی رفتیم. این دلیل نمی شود که چون آنها بازیکن میلیون دلاری دارند، من بیایم و اینجا بگویم ما باید می باختیم. یا بگویم من چون تازه وارد بودم، ما باید می باختیم. نه. از دید من این ها 90 درصد توجیه است. من وقت کمی داشتم ولی شاید می شد بهتر تصمیم گرفت یا ایده آل تر برنامه ریزی کرد. من تا آنجایی که در توانم بود، سعی کردم بهترین تصمیم را بگیرم.»

 

به پرسپولیس تبریک می گویم/ کار خوب را باید تقدیر کرد
نویدکیا سپس به پیروزی پرسپولیس برابر السد اشاره کرد و به تمام پرسپولیسی ها و همینطور هواداران فوتبال در ایران پیروزی آنها مقابل السد را تبریک گفت و به نکته مهمی در ادامه اشاره کرد:« من مثلا امروز بازی پرسپولیس را دیدم والسد را بردند و به مرحله بعد رفتند. دوست دارم این پیروزی را به همه پرسپولیسی ها تبریک بگویم. من این بازی را دیدم. وقتی یک کار خوب است، باید همه از آن تقدیر کنند. خیلی هم خوب است. من نیمه دوم بازی پرسپولیس را دیدم. بازی خیلی خوبی انجام داد. من دلم می خواهد به خودشان، به هوادارانشان و حتی همه مردم ایران تبریک بگویم. امیدوارم بهتر و بهتر رو به جلو بروند و حتی تا قهرمانی آسیا پیش بروند. من هیچ وقت دیدگاهم این نیست که چون خودم شرایط خوبی نداشته ام، سایر تیم ها هم شرایط خوبی نداشته باشند. نه. من باید خودم را تغییر بدهم و من باید تیم بهتری برای بازی ها درست کنم. من باید دیدگاه ها و ایده های بهتری بیاورم. اگر کسی بهتر از من آن کار را انجام می دهد، باید به او تبریک گفت.»

 

حرف های خوبی برای گفتن در لیگ داریم 
سوال بعدی از محرم نویدکیا در رابطه با دلیل استفاده از امید نورافکن در پست مدافع چپ بود و اینکه چرا این تصمیم را گرفته است. نویدکیا در واکنش به این سوال گفت:« من شایان مصلح را نداشتم و آقای ترکمان هم آسیب دیدگی جزئی داشت. بازی سوم که بازی کرد، دوباره آسیب دید و شاید چند هفته ای او را نداشته باشیم. چون نورافکن قبلا در این پست بازی کرده بود، ترجیح دادیم در این پست به او بازی بدهیم. در مورد آماری که شما ارائه کردید، باید این موضوع را بگویم که تعداد پاس برای یک مدافع زیاد عامل تعیین کننده ای نیست. پاس زمانی اهمیت دارد که شما در زمین حریف و پشت محوطه جریمه می‌خواهید ایجاد موقعیت کنید. آنجا ممکن است اشتباهات زیاد شود و ممکن است هافبک ها اشتباه کنند. الان در دنیا هافبک هایی تراز اول محسوب می شوند که توپ کم لو می دهند. خودشان را از موقعیت سخت خارج می کنند و پاس های صحیح می دهند. در کل من وقتی هر چهار بازی را نگاه می کردم، متوجه شدم که 80 درصد پاس های ما صحیح است و این برای من خوشایند بود که تیم می تواند با تمرینات معمولی در فاز دفاعی و فاز هجومی تا 80 درصد پاس صحیح بدهد، این شانس را داریم که روزهای خیلی بهتری داشته باشیم. به هر حال این واقعیت است که تیم هایی که در اصفهان بازی می کنند، عقب تر بازی می کنند. فضاها کمتر است و ما باید بتوانیم در این فضاهای کم به هم پاس بدهیم و موقعیت سازی کنیم. فکر می کنیم در این بازی های سنگین تیم توانست خودش را نشان دهد و فکر می کنم حرف های خوبی برای گفتن داشته باشیم.» 

 

با بچه‌ها سفت و سخت صحبت کردم 
صحبت بعدی محرم نویدکیا در مورد مبتلا شدن شایان مصلح و محمدرضا حسینی و چگونگی کنترل بازیکنان بود. او در واکنش به این سوال بیان کرد:« یکی از آنها که اصلا ندیدم. آقای مصلح که آمدند هم تستشان مثبت بود و نتوانستند اضافه شوند. به خاطر همین من با مسئولان باشگاه و حتی خود باشگاه خیلی صحبت کردم. در روز آخر هم با بچه ها جلسه گذاشتم و سفت و محکم در این مورد با آنها صحبت کردم، چون ما از هر بعدی که حساب کنید در مقابل پولی که می گیریم و کم هم نیست، وظیفه داریم که در قبال این پول در خدمت تیم باشیم. من سوالم این است. بازیکنی که به این مشکل مبتلا می شود، دو هفته باید به قرنطینه برود و 2 هفته هم زمان نیاز دارد تا به شرایط بازی برسد. این یک ماه. پس اگر یک بازیکنی که رعایت نکند، ممکن است یکماه نباشد. آیا این بازیکن حاضر است 10 درصد قراردادش را به خاطر این موضوع بازگرداند؟ این خیلی موضوع مهمی است. این موضوع برای بازیکنان نیست و همه باید رعایت کنند. اگر بچه ها رعایت نکنند، واقعا در آینده به مشکل می خوریم.» 

 

حمایت از من نباید زیاد از حد باشد 
محرم نویدکیا در رابطه با حمایت بی چون و چرایی که از او درمیان فوتبالدوستان اصفهانی وجود دارد، اینطور صحبت هایش را آغاز کرد و گفت:« واقعیت این است که من یک بازیکن بودم ولی هواداران سپاهان فراتر از یک بازیکن به من محبت داشتند و برای خودم باورکردنی نبود. حتی آن زمانی که رفتم و خانه نشستم و حالا که مسئولیت تیم با من است. این حمایت مسئولیت من را سنگین تر می کند که وقت بیشتری بگذارم و بهتر و هوشمندانه تر فکر کنم تا آنها را خوشحال کنم؛ ولی واقعیت هایی را دوست دارم بگویم و اینکه دوست ندارم، چون آنها من را دوست دارند، واقعیت ها را کتمان کنند. ببینید یک واقعیت هایی مخصوصا در چند سال گذشته پیش آمده است.  برای من سنگ تمام گذاشته اید ولی نباید زیاد از حد شود. باید به فکر نام سپاهان بود. محرم را دوست دارید واین جای خودش را دارد. من هم اگر یک روزی نتوانم به تیم کمک کنم، خیلی محترمانه کنار می روم تا فرد دیگری به تیم کمک کند. بارها این را گفته ام. ولی اینکه این حمایت ها زیاد از حد بشود، خیلی جذابیت ندارد. تا اینجا از هواداران ممنونم. این را می خواهم به هواداران عزیزمان بگویم که زیاد کاری به بازیکن ها نداشته باشند. ببینید من خودم را می شناسم. هر طوری که این بازیکن ها بازی می کنند، چیزی است که من از آنها خواسته ام. مطمئن باشید اگر بازیکنی چیزی غیر از خواسته من را در زمین انجام دهد، به او بازی نمی دهم. اصلا آنها را کنار می گذارم. چون آبرویم را دوست دارم و دوست دارم با دیدگاه های من بازی کنند. در این 4 بازی هم با دیدگاه های من بازی شد. البته عیب و ایراد هم داریم و باید حل کنیم. می خواهم بگویم بازیکن چیزی را انجام می دهد که من می خواهم. اگر مشکلی پیش آمد یا کار درست پیش نرفت یا مثل بازی آخر پاس رو به عقب آنها به گل خودمان رفت، من از آنها خواسته ام. من به آنها گفته ام که با خیال راحت بازی کنند. می خواهم بگویم این ها خواسته های من است و تا جایی که می توانید اگر انتقادی هم هست باید به من باشد و نباید به بازیکنان باشد.»

 

هرکسی دوست ندارد با من کار کند، برود
او سپس به سال های حضورش در فوتبال اروپا اشاره کرد و در واکنش به این سوال که تمام مسئولیت ها در تیم را متوجه خودش می داند، گفت:« من در اروپا و آلمان خیلی چیزها یاد گرفتم. من آنجا دیدم که سرمربی مسئول همه چیز است. اینکه بخواهیم بهانه بیاوریم، درست نیست. من بیرون از فوتبال آدم احساسی ای هستم. ولی در بحث حرفه ای باید مطلق چیزی باشد که با مدیرعامل به توافق رسیده ایم و اگر کسی نمی تواند با شرایط من کنار بیاید، خیلی راحت می تواند از تیم جدا شود. من به همه بازیکنانم گفته ام که اگر کسی دوست ندارد برای سپاهان بازی کند، خودم به او کمک می کند که برود. من قبلا که بازیکن بودم این را تجربه کرده ام که اگر بازیکنی دو سه سطح پایین تر از بازیکنان تراز اول تیم باشد ولی سپاهان را دوست داشته باشد، نتایجی که به دست آمد، در طی زمان خیلی بهتر خواهد شد. تا بازیکنانی که دوست دارند به خاطر شهرت و مطبوعات در سپاهان نباشند. من روز اول به بازیکنان گفته ام که اگر کسی می خواهد برود، با کمال میل او را کمک می کنیم.» 

 

1531400

 

از این بخش سوالات مردمی توسط سعید ساکت مجری برنامه برای نویدکیا خوانده شد و از او خواسته شد تا به صورت کوتاه به این سوالات پاسخ بدهد.


*الگوی محرم نویدکیا در میان مربیان خارجی چه کسی است و از بین سبک های های مختلف فوتبال به چه سبکی علاقمند هستند؟
نویدکیا- « من زمانی که تازه فوتبال را یاد می گرفتم، طرفدار آرسنال بوده ام و همیشه آرسن ونگر را دوست دارم. نمی گویم الگویم است، چون او را از نزدیک ندیده ام و بیشتر دلی است. من نمی دانم باید شبیه چه کسی باشم و به این موضوع فکر هم نکرده ام. من سعی می کنم تجربیاتِ مثبت خودم با مربیان مختلف را جمع کنم و سعی کنم یک مقدار حرفه ای به سرمربیگری فکر کنم. نمی توانم بگویم الگویم شخص خاصی است و در حال رفتن در مسیر خودم هستم.» 

 

*برای برطرف کردن مشکل گلزنی سپاهان چه راهکاری دارید؟ آیا قرار است بازیکنی جذب شود و اگر بله چه بازیکنی قرار است به تیم اضافه شود؟
نویدکیا- « واقعیت این است که من به بازیکنانم ایمان دارم. من خیلی نمی خواهم تغییرات ایجاد کنم؛ مگر اینکه کسی دوست نداشته باشد، در تیم بماند. ما بازیکن خارجی نمی توانیم بگیریم و بازیکنان داخلی هم یا قرارداد دارند و هم اینکه مهاجم تراز اولی که بتواند به تیم کمک کند یا قرارداد دارد و خیلی کم هستند. من از تیمم راضی هستم. ما باید کاری کنیم که وینگرهای ما بیشتر در موقعیت گلزنی قرار بگیرند. اینکه فقط مهاجم گل بزند، به نظرم من اشتباه است و باید وینگرها در شرایط گلزنی قرار بگیرند. باید در این شرایط راهکارهایی که داریم را تقویت کنیم.» 

 

*گزینه های احتمالی دستیاری محرم نویدکیا در سپاهان چه کسانی هستند؟
نویدکیا- در این مورد تصمیمات خوبی با آقای ساکت گرفتیم. چون قطعی نیست نمی توانیم در مورد کسانی که قرار است با آنها همکاری داشته باشیم، صحبت کنم ولی در دو سه روز آینده قطعا به جمع بندی می رسیم. ولی این را دوست دارم بگویم که محمود کریمی خیلی رضایت به کار کردن ندارد ولی امیدوارم به خاطر من که سال ها است که با هم دوست هستیم، می خواهم این خواهش را از او داشته باشم که در این مسیر به من کمک کند. امروز با هم صحبت کردیم. خیلی دوست ندارد کار کند ولی من از او خواهش کردم که به من کمک کند. حالا قرار بر این شده که فکرهایش را بکند. امیدوارم فکرهایش در این مسیر مثبت باشد و به برادر کوچک‌ترش در این مسیر کمک کند تا کارهای خوبی با هم برای سپاهان انجام بدهیم.» 

 

خیلی دوست دارم محمود کریمی کنارم باشد 
نویدکیا در ادامه در این مورد و درباره دعوت صریح از محمود کریمی برای حضور در کادر فنی تیمش توضیح داد:« من واقعا دلم می خواهد که محمود بیاید. من به ایشان اعتماد دارم. از نظر فنی واقعا آدم قابل اعتمادی هست و از نظر اخلاقی هم که بی نظیر است. خیلی دوست دارم که ایشان کنارم باشد. افراد دیگری هم مدنظرم هستند. امیدوارم به جمع بندی برسیم و در طول دو سه روز آینده معرفی خواهند شد.» 

 

1531396

 

*برای کادر پزشکی و بدنسازی چه فکری دارید؟
نویدکیا- « سلامتی بازیکنان برای من خیلی اهمیت دارد. برای اینکه یک بازی انجام بدهم و ببرم، اینطور نیست که به بازیکنان فشار بیاورم. مثلا الان آقای محبی باید یک جراحی کوچک روی زانو داشته باشند. من حتی نمی خواستم ایشان را به جام باشگاه ها ببرم ولی به اصرار خودش و اینکه پزشکان گفتند مصدومیتش شدیدتر نمی شود، او را بردم. احتمال زیاد سه شنبه جراحی می کند و 4 الی 5 هفته بعدی در اختیار تیم خواهد بود.»

 

محبی باید برای کیفیت فوتبالی خودش بیشتر تلاش کند
او سپس در مورد کیفیت محبی اضافه کرد:« این بچه برای بازی کردن آمپول می زد. من نمی خواستم او را ببرم ولی اصرار کرد. من به خود او هم گفتم که بازیکنی مثل محبی باید فراتر از این ها فوتبال بازی کند. با این توانایی هایی که خدادادی دارد و خدا به او محبت کرده، باید برای فوتبال خودش بیشتر تلاش کند و باید کیفیت خودش را بالاتر برود و قطعا می تواند در تیم های درجه یک اروپا بازی کند. او خیلی قوی است ولی این به تنهایی کمک نمی کند و باید نوع بازی کردنش را تغییر بدهد و نباید با یک سبک خاص بازی کند.» 

 

*مورد دیگر بحث استفاده از بازیکنان آکادمی است. دلیل خروج بازیکنان آکادمی از اصفهان و باشگاه سپاهان از دیدگاه شما چیست؟ آیا نظارتی نیست یا جریان از دست مدیریت باشگاه خارج است؟
نویدکیا- « من خودم از آکادمی سپاهان به اینجا رسیدم. همه چیز را گردن بازیکنان نمی توانم بیاندازم. سیستم مدیریتی هم گاهی ضعیف عمل کرده که خیلی از بازیکنانی که اینجا پرورش یافته اند و فوتبال یاد گرفته اند، الان در تیم های دیگر بازی می کنند. الان اگر تمام بازیکنان آکادمی سپاهان در سراسر ایران را جمع کنید، تیمی قوی خواهند شد که حتی می توانند قهرمان شوند. متاسفانه یک جاهایی ما در کارهای مدیریتی ضعیف کار کرده ایم و باید این را قبول کنیم. از طرفی بازیکن وقتی در حال پیشرفت است، پیشنهادهایی دریافت می کند که وسوسه کننده است و برخی از بازیکنان جوان هستند و شاید مشاوره های خوبی ندارند و به خاطر مبالغ ناچیز حاضر می شوند از سپاهان بروند. این هم یک معضل است. امیدوارم بازیکنانی که از اینجا رشد می کنند، این را بفهمند که سپاهان برای آنها زحمت کشیده است و برای یک مقدار هوادار بیشتر نباید زحمت ها را نادیده بگیرند. از طرفی باشگاه هم باید طوری رفتار کند که به بازیکنان آکادمی کمتر از بازیکنان دیگر پول بدهد، چون در آکادمی بزرگ شده اند. اگر واقعا بازیکنان خوبی هستند، باید به دید یک بازیکن خوب به آنها نگاه شود. این را هم البته قبول ندارم بازیکنی که 5 بازی هم نکرده، پول خوبی بگیرد. بازیکن آکادمی باید حداقل یک سال فیکس بازی کرده باشد و یکبار هم به تیم ملی دعوت شده باشد تا پول خوب بگیرد. باید یک بالانسی وجود داشته باشد. اینکه فقط بگویند، اصفهانی است و مال آکادمی است و باید پول بدهیم، منطقی نیست.» 

 

روزهایی را به یاد دارم که سپاهان پول رستوران نداشت ! 
صحنه خداحافظی محرم نویدکیا در شرایطی که دسته گل به گردن او بود و احسان حاج صفی در حال بیرون بردن او و ناتمام گذاشتن مراسم خداحافظی اش بود، دیگر صحنه منتخب برنامه بود. نویدکیا در واکنش به این صحنه که پس از 4 سال برای او تداعی شد، گفت:« خب روز سختی بود. روز معمولی ای نبود. من از 14 سالگی در سپاهان بوده ام. از 17 سالگی به تیم بزرگسالان آمدم و روزهای خیلی خوبی را سپری کردم. من سعی می کنم آدم منطقی ای باشم. شما گفتید در بازیگری آسیب هم دیدید. شاید اگر آسیب نمی دیدم، سال ها در خارج از کشور بازی می کردم و این اتفاقات برایم رخ نمی داد. شاید خیلی چیزها برای پیشرفت کردن را مصدومیتم از من گرفت ولی واقعا خاطرات خیلی زیبایی از سپاهان دارم؛ از جام هایی که گرفتیم و خوشحالی مردم. من از سیمان سپاهان بودم تا فولاد مبارکه سپاهان. من تنها سیمان سپاهانی هستم که در باشگاه مانده ام. من روزهای سختی را در باشگاه به یاد دارم. روزهایی که حتی پول بلیت پرواز نداشتیم. در تالش پول نداشتیم که به رستوران برویم. به خاطر همین بعضی اوقات چیزهایی از بازیکنان می بینم که با اخلاقم همخوانی ندارد. آنها باید بدانند که الان امکانات نسبتا خوب است؛ مخصوصا در سپاهان. نمی خواهم بگویم کمبود نیست ولی به هر حال هست ولی امیدوارم مواظب خودشان و تیمشان باشند.» 

 

1531406

 

با احسان و علی کریمی و شریفی خوب برخورد نشد ! 
حرف های بعدی مجری در مورد احسان حاج صفی بود و اینکه آیا می تواند دستش را مانند روز خداحافظی نویدکیا به سمت سپاهان برای کمک کردن دراز کند. نویدکیا به این سوال اینطور واکنش نشان داد:« من احسان را خیلی دوست دارم. او واقعا پسر خوبی است. یکی از جاهایی که من می گویم مشکل مدیریتی داشتیم، سر داستان احسان بود. حتی سر ماجرای جدایی علی کریمی. حتی سر ماجرای مهدی شریفی که سوء تفاهم ایجاد شد. ما باید مدیریت می کردیم. خب به هر حال این ها جوان هستند و روی آنها تاثیر می گذارند. در مورد احسان من می دانم که او یکسال دیگر با تیمش قرارداد دارد و من نمی توانم از او انتظار داشته باشم که تیمش را رها کند و بیاید. من به اصول حرفه ای پایبند هستم و او هم بازیکن حرفه ای است. حالا یک سال دیگر قرارداد دارد، اگر سال بعد دوست داشته باشد، با کمال میل در خدمت او هستیم.»

 

1531405

 

از هواداران در مورد عقیلی گلایه دارم 
قاب بعدی هادی عقیلی و محرم نویدکیا را نشان می داد و محرم با دیدن این تصویر شروع به گلایه از هواداران تیم کرد و افزود:« در مورد هادی من کمی از هواداران دلخور هستم. چون واقعا باید بیش از این برای هادی ابراز احساسات کنند. برای من خیلی راحت اتفاق افتاد و من را دوست دارند ولی هادی خیلی برای این تیم زحمت کشید. با شرایطی که پیش آمد، انتظار داشتم هواداران بیشتر برای او ابراز علاقه می کردند.»

 

1531402

 

قلعه نویی را دوست دارم وتیم خوبی به من داده است 
قاب بعدی محرم نویدکیا و امیرقلعه نویی بودند. محرم با دیدن این عکس بیان کرد:« من واقعا آقای قلعه نویی را دوست دارم. ایشان از من خواستند که کمک کنم ولی واقعا نمی توانستم. شرایط ایده آلی نداشتم. از ایشان معذرت خواهی کردم. از ایشان هم ممنونم، چون خیلی تیم خوبی درست کرده اند. این تیم و این بازیکنان الان دست من هستند و نمی توانم فرار رو به جلو کنم که بازیکن کم داریم و از این مسائل. تیم خیلی خوبی داریم. آقای قلعه نویی خریدهای خوبی کرده اند واین دیگر بستگی به من دارد که چطور از این بازیکنان استفاده کنم.» 

 

1531399

 

حرف های پایانی؟ 
اینکه می گویند من زیاد مخالف دارم، درست نیست. به هر حال ممکن است اختلاف سلیقه باشد. درست نیست برای کسانی که مخالفند و نظر مثبت به من ندارند، در فضای مجازی حاشیه ایجاد نشود. امیدواریم منطقی باشیم و  کمک کنیم که سپاهان رو به جلو حرکت کند.

 

بزرگترین آرزوی محرم به عنوان سرمربی سپاهان؟
دوست دارم در جام باشگاه های جهان نتایج درخشانی را بگیریم.
در پایان این برنامه نتیجه نظرسنجی به این صورت بود که 80 درصد تمام موارد را درباره دستاورد سپاهان در بازی های آسیایی انتخاب کرده بودند.

دیدگاه‌ها