کد خبر : 1713131 | 20 مهر 1399 ساعت 16:02 | 24K بازدید | 3 دیدگاه

تحقیر لیسبون پایان دنیا نیست

بازگشت از 8-2؛ درس بزرگ یوهان کرویف برای کومان

رونالد کومان برای بازگرداندن حیثیت از دست رفته بارسا کار دشواری پیش رو دارد ولی یوهان کرویف افسانه ای 37 سال پیش به او درس بزرگی داد.

بازگشت از 8-2؛ درس بزرگ یوهان کرویف برای کومان

به گزارش "ورزش سه"، به نقل از اسپورت، بارسلونا فصل 20-2019 را با شکست 8-2 از بایرن به اتمام رساند تا دستخوش تحولات بزرگی شود. از تغییر مربی گرفته تا فروش ستاره هایی چون لوئیس سوارز و آرتورو ویدال باعث شده تا بارسا با تیمی متفاوت و جوان شده نسبت به سال قبل پای به فصل جاری بگذارد.

بسیاری روی بارسا به عنوان مدعی اول قهرمانی لالیگا و تیمی صاحب شانس برای فتح لیگ قهرمانان نگاه نمی کنند ولی شاید یوهان کرویف اسطوره هلندی باشگاه کاتالان بتواند الگوی خوبی برای بازگشت این تیم باشد.

 

 

1535070

 

 

کرویف سال 1981 و پس از چند سال بازی در ایالات متحده به آژاکس بازگشت. او که انگار دوباره جوان شده بود، نقش اصلی را در دو قهرمانی متوالی آژاکس در فصول 82-1981 و 83-1982 لیگ هلند ایفا کرد و در حالی که انتظار دریافت پیشنهاد تمدید قرارداد را داشت،  در فهرست مازاد باشگاه قرار گرفت.

 

 

1535073

 

تام هارمسن رئیس وقت باشگاه معتقد بود کرویف پیر شده و در سطح بازی برای آژاکس نیست. او قصد جوانگرایی در تیم را داشت و پس از فسخ قرارداد با کرویف، دو بازیکن جوان را وراد تیم کرد. رونالد کومان و مارکو فان باستن دو بازیکنی بودند که به تیم اول آژاکس راه پیدا کردند و در واقع این جوانگرایی به قیمت اخراج کرویف تمام شد.

 

کرویف در انتقالی عجیب راهی فاینورد دشمن اصلی آژاکس شد و هم تیمی رود گولیت جوان شد. او خیلی زود در بازگشت به ورزشگاه آژاکس شکستی تاریخی را تجربه کرد.

در بازی رفت لیگ و در ورزشگاه المپیک آمستردام، آژاکس در نیمه اول 3-2 بر فاینورد یوهان کرویف غلبه کرد. میهمان در نیمه دوم برای زدن گل تساوی جلو کشید ولی 5 گل دیگر دریافت کرد تا سنگین ترین شکست خود در تاریخ دربی هلند را تجربه کند.

 

 

1535071

 

 

کرویف پس از اتمام بازی مقابل خبرنگاران قرار گرفت و با اطمینانی خاص گفت:« در پایان فصل قهرمان خواهیم شد.»

کمتر کسی می توانست در آن لحظه به حرف او اعتماد کند ولی در نهایت چنین شد. فاینورد نه تنها در بازی برگشت آژاکس را 4-1 شکست داد که در جام حذفی نیز این تیم را در نیمه نهایی حذف کرد و در فینال نیز توانست عنوان قهرمانی را کسب کند تا فاینورد با کرویف دبل کند.

در پایان همان فصل، کرویف اعلام بازنشستگی کرد و پس از تغییر و تحولات در کادر مدیریتی آژاکس به این تیم با عنوان مدیر ورزشی بازگشت. او خیلی زود دوره مربیگری را نیز پشت سر گذاشت و بعدها روی نیمکت بارسلونا تاریخ سازی کرد.

 

 

1535074

 

دیدگاه‌ها