کد خبر : 1714455 | 28 مهر 1399 ساعت 12:22 | 67.9K بازدید | 9 دیدگاه

مهمترین ورزشکار ایران در سطح اول جهان 

علیرضا فیروزجا مثل کیلین امباپه اما در شطرنج!

علیرضا فیروزجا شطرنجباز نوجوان ایرانی با لقب استاد بزرگ به یکی از بهترین های این رشته در جهان ورزش تبدیل شده است.

علیرضا فیروزجا مثل کیلین امباپه اما در شطرنج!

به گزارش "ورزش سه"، او لقب نابغه را در بین اهالی شطرنج و ورزشی ها به خود اختصاص داده است. نوجوانی 17ساله که در حال حاضر در رده اول رده بندی  زیر 20سال این رشته در جهان است و رده هفدهم در بین بهترین شطرنجبازان حال حاضر جهان در لایو ریتینگ رده بندی فدراسیون جهانی شطرنج را در اختیار دارد. 


کافی است سری بزنیم به سایت فدراسیون جهانی شطرنج (فیده) و نگاهی بندازیم به سیر صعودی این الماس درخشان ایرانی تا مسیر نابغه شدن او را ببینیم. راهی که به گفته خودش با روزی 16 ساعت تمرین و ممارست به اینجا ختم شده است. کارشناسان این رشته او را رقیب اصلی کارلسن برای تصاحب تاج قهرمانی جهان می دانند. او با استعدادترین شطرنجباز نوجوان حال حاضر جهان است که هنوز به سن 18سالگی نرسیده است . پسر همین خاک و همین سرزمین، از شهرستان بابل در استان مازندران و متولد خردادماه 1382.

 

1536911


چهار سال قبل و در اکتبر 2016 فیروزجا با ریتینگ 2469 استاد بین المللی شطرنج بود و در رده 85 بهترین شطرنج بازان جوان جهان قرار داشت. نابغه در مسیر رشد قرار گرفته بود و در 13سالگی در لیست 100 شطرنج باز تاپ جوان جهان قرار داشت.


سه سال قبل و در اکتبر 2017 فیروزجا ریتینگ 2525 شطرنج را تصاحب کرده بود و  در رده 47 بهترین شطرنج بازان جوان جهان قرار داشت. نابغه در یک سال 56 واحد ریتینگ خود را ترقی داده بود و در 14سالگی اهداف بزرگتری را دنبال می کرد. فیروز جا برای رسیدن به سطح بالای شطرنج به دنبال رسیدن به لقب استاد بزرگی این رشته بود.

 

1536913


نابغه 8 ماه بعد و در اواخر می 2018 به لقب استاد بزرگی مفتخر شد تا با درجه 2561 رده 27 بهترین های این رشته در سطح جوانان تصاحب کند؛ افتخاری بزرگ برای نوجوانی 15ساله. 


نوجوان ایرانی که لقب استاد بزرگی را تصاحب کرده بود، حالا به رده بندی سطح جوانان راضی نبود. علیرضا به دنبال پیدا کردن جایگاه در بین بهترین های شطرنج جهان بود. نابغه برای رسیدن به 100 شطرنج باز برتر جهان 10 ماه وقت نیاز داشت. رشد شگفت انگیز فیروزجا آغاز شده بود. او در بهمن ماه 1397 با درجه 2657 رده 95 بهترین شطرنج بازان جهان را تصاحب کرد. این مهم در حالی اتفاق افتاد که یک ماه قبل از آن فیروزجا نفر چهارم بهترین شطرنجباز جوان جهان شده بود.


فیروزجا در یکسال 71 واحد دیگر به درجات بین المللی خود اضافه کرد و در اسفند 98 با درجه 2728 نفر 21 رده بندی شطرنج جهان در 16سالگی شد. او حدود دو ماه قبل از آن و درحالیکه درجه اش 2723 بود نفر اول ریتینگ داران این رشته در رده جوانان شده بود؛ عنوانی با افتخاری ماندنی و در سن 16سالگی!

 

1536912


جهانی شدن ویروس کرونا و تعطیلی تورنمنت های ورزشی به رشته شطرنج هم سرایت کرد تا  ترمز سیر صعودی فیروجا که در طی سه سال کم نظیر بود به مدت 7 ماه کشیده شود. علیرضا که در طی این مدت بیکار نبود و در مسابقات آنلاین این رشته یکی از فعالترین شطرنج بازان جهان بود، بعد از 7ماه به سوپرتورنمنت نروژ دعوت شد و بعد از 10 رقابت با بهترین های جهان 20 واحد دیگر به ریتینگ خود اضافه کرد و درجه خود را به 2748رساند. حالا او بالاتر از ناکومورا بزرگ آمریکایی و در نزدیکی های قهرمان اسبق جهان ویسوآناتان آناند ایستاده است. جایگاهی رفیع در دنیای شطرنج، جایگاهی که شاید هیچ یک از کارشناسان این رشته در ایران به این زودی ها برای هیچ ایرانی آن را نمی دیدند.


افتخارات الماس درخشان و نابغه ایرانی به قدری زیاد است که در این مقال نمی گنجد. شاید اگر بخواهیم یکی ازآن ها را به یاد بیاوریم ، نایب قهرمانی او در مسابقات شطرنج سریع قهرمانی جهان برای ما تداعی خواهد شد. جایی که او بعد از ناکومورا بهترین سرعتی باز جهان رده دوم را به خود اختصاص داد، هر چند موفق شد او را در همان تورنمنت و در مسابقات برق آسا شکست دهد! زحمات فیروزجا بر هیچ کس پوشیده نیست، برای رسیدن به این سطح و این عنوان با افتخار در بین اهالی شطرنج او سختی های زیادی را تحمل کرده است. افتخار ایران برای رسیدن به قله شطرنج جهان هنوز راه زیادی دارد. هر چند جهان شطرنج برای مراسم تاج گذاری او و انتقال قدرت از کارلسن باید از همین حالا سفارش فرش قرمز را بدهد.
*محمدرضا تقی خانی

دیدگاه‌ها