کد خبر : 1714604 | 29 مهر 1399 ساعت 11:00 | 4.9K بازدید | 1 دیدگاه

فدراسیون قانون داشتن مدرک مربیگری را اجرا کند

مهاجری: قول ندادم اما مس کرمان صعود می‌کند

وقتی فدراسیون قوانینی برای مربیان لیگ برتر و لیگ یک در نظر گرفته باید آن را هم اجرا کند و اجازه ندهد سرمربیان بدون مدرک روی نیمکت بنشینند.

مهاجری: قول ندادم اما مس کرمان صعود می‌کند

به گزارش ورزش سه و به نقل از ایران ورزشی ، رضا مهاجری سرمربی مس کرمان یکی از دو مربی لیگ یک است که مدرک حرفه‌ای دارد. مهاجری که کارش را به عنوان سرمربی از لیگ ۲ شروع کرده بود و کم‌کم به لیگ برتر رسید، معتقد است فدراسیون فوتبال فقط نباید قانون داشتن مدرک حرفه‌ای را اعلام کند و باید در این زمینه سختگیری‌های لازم هم صورت بگیرد که تیم‌ها به سراغ مربیان بدون مدرک نروند. البته سرمربی مس کرمان اعتقاد دارد تجربه هم می‌تواند کمک زیادی به موفقیت در مربیگری داشته باشد اما تلفیق آن با مدرک مربیگری، شانس موفقیت را بالا می‌برد. 

 

رضا مهاجری که امید زیادی به موفقیت مس کرمان در فصل پیش رو دارد، درباره شرایط تیمش، مدرک مربیگری تیم‌های لیگ یک و لیگ برتر صحبت‌های جالبی دارد.
 
وضعیت مس کرمان این روزها چطور است؟
ما از ۲۵، ۲۶ شهریور بود که تمرینات‌مان را شروع کردیم که حدود یک ماه از آن زمان می‌گذرد. در این مدت تغییرات زیادی داشتیم که به خاطر آن مجبور شدیم تمرینات را زودتر شروع کنیم. خیلی دوست داشتم تیم فصل گذشته حفظ شود چون آن تیم، شایسته بود و فقط به خاطر یک گل کمتر نتوانست به لیگ برتر صعود کند. به همین دلیل وقتی با باشگاه صحبت کردیم از آنها خواستم تیم را نگه دارند و تمام شاکله آن حفظ شود تا بتوانیم با اضافه کردن ۳، ۴ بازیکن، روند خوب مس را ادامه دهیم اما متأسفانه همه رفتند.


چند بازیکن از فصل گذشته در مس کرمان ماندند؟
فقط ۲ بازیکن ماندند و بقیه جدا شدند.


یعنی قرارداد همه آنها تمام شده بود؟
بله، قراردادها تمام شد و اگر رشید فرخی و امیر طاهر هم ماندند به خاطر این بود که قرارداد داشتند. با رفتن بازیکنان، مجبور شدیم یار جمع کنیم که خدا را شکر تیم خوبی شد و با همدلی و وفاق برای بهتر کار کردن و صعود قدم برمی‌داریم. البته صحبت کردن در مورد صعود، راحت نیست اما تلاش می‌کنیم در همه زمینه‌ها موفق عمل کنیم.

 

1510999


مسابقات لیگ یک هم ۲ هفته به تعویق افتاد. این تصمیم به ضرر مس کرمان است که از شهریور کارش را شروع کرده یا به نفع تیم‌تان؟
واقعیت این است که اگر ۳، ۴ روز دیرتر تعویق لیگ را اعلام می‌کردند به ضرر ما می‌شد چون طبق برنامه‌ریزی داشتیم جلو می‌رفتیم و اگر به پیک کار می‌رسیدیم به ضرر ما می‌شد اما قبل از آن، اعلام شد که خدا را شکر این تأخیر به نفع ما خواهد شد.


در این مدت، بحث‌های زیادی در مورد مدرک مربیان لیگ برتر و لیگ یک مطرح شده که طبق آن، مربیان لیگ برتری باید مدرک حرفه‌ای داشته باشند و مربیان لیگ یک هم مدرک درجه A آسیا. با توجه به این مسأله، فکر می‌کنید چند مربی در لیگ یک مدرک A آسیا را دارند؟
من تعداد ندارم اما فکر می‌کنم اکثر همکاران ما در لیگ یک مدرک A آسیا دارند.


اما در لیگ برتر نیمی از مربیان مدرک حرفه‌ای ندارند که این مسأله عجیب است.
به نظرم اگر فدراسیون چنین قانونی در نظر گرفته باید آن را کامل اجرا کند. مثلاً اینطور نباشد مربی که مدرک ندارد با عنوان دیگر روی نیمکت بنشیند.


بحث اصلی همینجاست. اینکه مثلاً فلان مربی اگر مدرک حرفه‌ای ندارد چرا باید به عنوان سرپرست یا مربی یا بازیکن روی نیمکت بنشیند...
کلاً خوب نیست بدون مدرک کار کردن. به هر حال مربیانی که مدرک گرفته‌اند، مدارج لازم را طی کرده‌اند و توانسته‌اند این دوره‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند که مدرک بگیرند. اگر این سختگیری‌ها اعمال شود به نفع خود مربیان است اما وقتی می‌دانند جا پای محکمی دارند، آن را به بعد موکول می‌کنند. در صورتی که نیاز است کلاس‌ها را بگذرانند.


البته یک سری معتقدند تجربه مهم‌تر از مدرک است و به همین دلیل به مربیانی که مدرک ندارند، اعتماد می‌کنند.
درست است. هم تجربه مهم است و هم مدرک اما اگر هر دو با هم باشد خیلی بهتر خواهد بود. زمانی که من دستیار آقای فیروز کریمی در داماش بودم گفتم که باید علم بدنسازی را به تیم بیاوریم. به این صورت که هم تجربه باشد و هم علم. تلفیق این دو به ما خیلی کمک کرد و خروجی بهتری داشت. 

 


این مسأله که شما مدرک حرفه‌ای دارید اما در لیگ برتر نیمی از مربیان این مدرک را ندارند و کار می‌کنند، شما را ناراحت نمی‌کند؟

چرا. خود من زمانی که می‌خواستم سرمربیگری را شروع کنم، از لیگ ۲ شروع کردم و سیاه‌جامگان را به لیگ یک آوردم و بعد از آن هم به لیگ برتر که در ادامه هم به پدیده و نساجی (قبل از حدادیان) آمدم. در این مدت کلاس‌های مربیگری زیادی گذراندم تا توانستم سرمربی تیم‌های لیگ برتری شوم. تیم‌هایی که در زمان حضور من، مشکلات زیادی داشتند. در زمانی که در این تیم‌ها کار می‌کردم حس کردم دارم از مربی برنده خارج می‌شوم و به مربی تبدیل می‌شوم که به دنبال نگه داشتن تیم در لیگ برتر است.


نگه داشتن تیم در لیگ برتر هم خوب است...
بله اما روح برنده شدن داشت از من خارج می‌شد. خدا را شکر الان شرایط در مس کرمان خوب است و اگر سخت‌افزار به صورتی باشد که ما را از اهداف دور نکند، می‌توانیم به اهداف‌مان برسیم. من با مس کرمان قرارداد ۳ ساله دارم که طبق آن قرار است تیم را به لیگ برتر بیاوریم و در آنجا هم هدایتش را به عهده داشته باشم.


یعنی برای صعود به لیگ برتر به باشگاه قول دادید؟
قولی ندادم اما به امید خدا تمام تلاش‌مان این است که بتوانیم به لیگ برتر صعود کنیم.


خیلی‌ها می‌گویند ریسک بزرگی کردید سرمربی تیمی شدید که فصل گذشته تا لحظه آخر شانس صعود داشت و فقط به خاطر یک گل کمتر نتوانست صعود کند. این مسأله و انتظارات هواداران، بدون شک کار را برای شما سخت خواهد کرد.
بله، خیلی‌ها این حرف را به من زدند اما من مس کرمان را آگاهانه انتخاب کردم و تمام تلاش‌مان این است که تیم را بالا بیاوریم چون می‌دانم همه بچه‌ها، کادرفنی و مدیریت باشگاه، شایستگی حضور در لیگ برتر را دارند.

دیدگاه‌ها