کد خبر : 1714867 | 30 مهر 1399 ساعت 16:22 | 62.7K بازدید | 5 دیدگاه

20 سال پس از یک شب تکرارنشدنی

جهنمی ترین ال کلاسیکوی تاریخ؛ کشتار فیگو در نوکمپ (عکس)

20 سال مثل برق و باد گذشت. روزی که لوئیس فیگو تاوان جنجالی ترین انتقال تاریخ فوتبال را در نوکمپ پس داد.

جهنمی ترین ال کلاسیکوی تاریخ؛ کشتار فیگو در نوکمپ (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، لوئیس فیگو پس از 5 سال درخشان با پیراهن بارسا تصمیم به جدایی از این تیم و انتقال به رئال گرفت. یک جابهجایی بسیار جنجالی که به دلیل اختلافات او با "جوزپ نونیز"، رئیس وقت بارسا رخ داد. مدیر برنامه های فیگو با فلورتینو پرز پیش قراردادی امضا کرده بود که در صورت انتخاب پرز به عنوان رئیس رئال، فیگو راهی این باشگاه شود؛ در غیر این صورت(زیر پا گذاشتن توافق) باید غرامت سنگینی می دادند.

پرز در میان حیرت همگان، انتخابات را از لورنزو سانز برد و ستاره پرتغالی به این ترتیب از بارسا راهی رئال شد. پرز برای جذب فیگو 62 میلیون یورو بند فسخ او را به بارسلونا پرداخت کرد.

 

 

1537510

 

 

21 اکتبر 2000 فیگو با پیراهن رئال به نوکمپ بازگشت و انتظار فضایی جهنمی را هم داشت. سال 1995 مایکل لادروپ که مستقیما از بارسا راهی رئال شده بود نیز جوی مشابه را تجربه کرد ولی خورخه والدانو مدیر ورزشی وقت رئال معتقد بود فرق فیگو و لادروپ در این است که فیگو می داند دقیقا چه چیزی انتظارش را می کشد.

 

 

1537483

 

 

خوان گاسپارت رئیس بارسا در مورد استقبال از فیگو گفته بود: « ما اینجا قرار نیست به فیگو خوش آمد بگوییم. وقتی ما به مادرید می آییم با گل مورد استقبال قرار نمی گیریم.» 

جوزپ نونیز اما در مورد جدایی فیگو دیدگاهی رادیکال نداشت: « فیگو یک حرفه ای واقعی است. به شما اگر سه میلیارد پزوتا بدهند، چکار می کنید؟»

 

رائول پیش از بازی به موندودپورتیوو گفته بود که فیگو نوکمپ را ساکت خواهد کرد و ویسنته دل بوسکه مربی وقت رئال هم معتقد بود فیگو از پس فشار نوکمپ بر می آید.

پپ گواردیولا هم به فیگو هشدار داد که استقبال از او مثل اسقبال هواداران رئال از لوئیس انریکه در برنابئو خواهد بود.

 

 

1537507

 

 

یک روز قبل از بازی فیگو به مارکا گفت:« گاهی حس می کنم من قاتلی چیزی هستم در حالی که اصلا خودم را یک خائن نمی بینم. از بازی در نوکمپ ترسی ندارم و فقط از این بیم دارم که با حرکتی غیر ورزشی و خشن مواجه شوم.»

 

 

1537509

 

 

نشریه اسپورت، روز بازی با انتشار و توزیع پول های کاغذی بین هواداران که روی آن تصویر فیگو با عنوان مزدور چاپ شده بود خبرساز شد. باشگاه بارسلونا نیز اعلام کرد قصدی برای جمع آوری بنرهای ضد فیگو در نوکمپ ندارد مگر اینکه روی آنها توهین زشتی نوشته شده باشد.

شب قبل از بازی هواداران بارسا مقابل هتل رئال تجمع کردند و با خواندن سرود رسمی تیم و فریاد علیه فیگو مانع خواب راحت بازیکنان شدند. 

 

 

1537486

 

 

روز بازی ستاره پرتغالی در میان سوت و اعتراض شدید هواداران بارسا وارد میدان شد و رکورد 112 دسیبل در نوکمپ به ثبت رسید. او در عمل نتوانست هیچ کار خاصی انجام دهد و هنگام ضربات کرنر با مزاحمت هواداران بارسا روبرو می شد و در نهایت شاهد شکست 2-0 تیمش برابر بارسا بود.

تیم سرافرر توانست با گل های لوئیس انریکه و سیمائو بر رئال مادرید که کاملا تحت تاثیر جو ورزشگاه قرار داشت پیروز شود.

 

 

1537484

 

 

فردای بازی فلورنتینو پرز رئیس رئال گفت:« تصور می کردم فضای نوکمپ فقط فیگو را تحت تاثیر قرار دهد ولی کل تیم را تحت تاثیر قرار داد.»

والدانو گفت:« نتوانستیم حریف نوکمپ شویم.» لوئیس انریکه:« بدون شک فیگو بهترین بازیکن رئال بود.» کارلس پویول:« من و هواداران اجازه ندادیم فیگو کار خاصی انجام دهد.» یوهان کرویف:« نوکمپ نه تنها فیگو که کل رئال را بلیعد. عجیب ترین بازی عمرم بود.»

 

 

1537487

 

 

فیگو هنگام پرواز برگشت به خبرنگاران گفت:« بیشتر به خاطر هم تیمی هایم متاسفم. ناراحتم که شکست خوردیم.»

 

خوان گاسپارت در بیستمین سالروز بازگشت فیگو به نوکمپ با پیراهن رئال و موج وحشتناک سوت و فحاشی به او گفت:« واکنش هواداران هوشمندانه بود. بازیکنان بزرگی قبلا از بارسا رفته بودند بدون اینکه اتفاق خاصی رخ بدهد. شکلی که فیگو بارسا را ترک کرد، برای هواداران قابل درک نبود. پس از 20 سال هنوز آن شب بازگشت او به نوکمپ به یاد آورده می شود. فیگو مثل یک خائن بارسا را ترک کرد و قدردان باشگاه نبود. تصمیم او غلط بود و هواداران هرگز او را نبخشیدند.»

 

 

1537508

 

 

 

گاسپارت در روز انتخابش به عنوان رئیس بارسا با خبر وحشتناک انتقال فیگو به رئال روبرو شد. او در مورد جدایی فیگو گفت:« شبی که من رئیس بارسا شدم، بهترین بازیکن لالیگا راهی رئال شد. بله، از لوئیس فیگو صحبت می کنم. آن یک بازی کثیف، شبانه و خیانتکارانه از سوی دوست خوبم فلورنتینو پرز بود. پرز شروعی اینگونه در باشگاه رئال مادرید داشت.»

 

 گاسپارت ادامه داد:« همان شب فیگو به من زنگ زد و گفت خوان، دو بلیت دارم یکی برای بارسلونا یکی برای مادرید. به او گفتم فرودگاه به استقبالت می آیم ولی پاسخ داد که اگر به رئال نروم، ایجنتم باید مبلغی هنگفت را به عنوان غرامت پرداخت کند. او گفت که حاضر است در بارسا بماند اگر ما حاضر شویم این غرامت را پرداخت کنیم و اینکه دوست ندارد خیانت کند. من گفتم این مبلغ را پرداخت خواهیم کرد ولی فیگو گفت باید چکی به عنوان ضمانت بدهم.

 

 

1537485

 

 

تصور کنید ساعت 12 شب چنان درخواستی از من داشت. به او گفتم من به نام بارسا قطعا به تعهدم عمل خواهم کرد ولی او فردایش به رئال پیوست. برنامه پرز دقیق و حسابگرانه بود. اگر فیگو به رئال می رفت برایش عالی می شد و اگر نمی رفت هم مبلغی هنگفت به عنوان غرامت می گرفت.»

 

 

1537489

 

 

نقش فلورنتینو پرز: « من در مورد انتقال فیگو به رئال، نقش پرز را بیشتر می بینم و او را مقصر اصلی می دانم. پرز جوان بود و کاری غیرقانونی انجام داد.»

 

رخ به رخ با فیگو:« به عنوان یک عاشق بارسا حس این را داشتم که به من خیانت شده است. از او خواستم رخ به رخ ملاقات کنیم تا برایش توضیح بدهم ولی پاسخی به من نداد. او فرم کار را رعایت نکرد.»

 

دیدگاه‌ها