کد خبر : 1715038 | 01 آبان 1399 ساعت 15:44 | 17.8K بازدید | 2 دیدگاه

هواداران به دنبال تکرار تاریخ؛  

از شاهین تا سپاهان؛ طلایی‌ها 66 ساله شدند (عکس)

دوم آبان ماه سالگرد تاسیس یکی از پرافتخارترین باشگاه های فوتبال ایران و اولین تیم ایرانی حاضر در جام باشگاه های جهان است.

 از شاهین تا سپاهان؛ طلایی‌ها 66 ساله شدند (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، باشگاه سپاهان اصفهان در دوم آبان ماه سال 1332 با همت محمود حریری که از ملی پوشان فوتبال ایران بود تاسیس شد. نام این باشگاه با توجه به اینکه حریری در باشگاه شاهین توپ می زد و شعبه این باشگاه را در شهر اصفهان تاسیس کرده بود، "شاهین اصفهان" شد. پس از چهارده سال و به دنبال انحلال باشگاه شاهین، نام باشگاه شاهین اصفهان به سپاهان تغییر کرد.

 

 

1537742

 


در سال 1372 برای رفع مشکلات مالی، باشگاه سپاهان تحت حمایت کارخانه سیمان سپاهان قرار گرفته و نامش به "سیمان سپاهان اصفهان" تغییر یافت. زردپوشان اصفهانی تا سال 1379 با این نام در مسابقات فوتبال ایران حضور داشتند و در این سال باشگاه تحت حمایت مجتمع فولاد مبارکه درآمده و نامش به "فولاد مبارکه سپاهان اصفهان" تغییر یافت و تا به امروز نیز با همین نام شناخته می شود.

 

 

1537740

 


فردا دوم آبان ماه سالگرد تأسیس باشگاه سپاهان و البته سالروز حضور سپاهان در جام باشگاه های جهان است. اتفاقی که در دوران اول مدیریت محمد رضا ساکت در سپاهان رخ داد و هنوز برای هیچ باشگاهی از فوتبال ایران تکرار نشده است؛ به مناسبت این دو رویداد، دوم آبان ماه سال ها پیش در تقویم ورزشی، به نام روز سپاهان شناخته می‌شود.


از باشگاه سپاهان در تاریخ ورزش ایران روزهای زیادی را می‌توان برشمرد؛ تیمی که با کاپیتانی محرم نویدکیا پنج عنوان قهرمانی لیگ برتر و در جام حذفی فوتبال ایران هم چهار قهرمانی کسب کرده، اما شاید مهمترین عنوان سپاهان که آنها را تبدیل به باشگاهی ویژه در فوتبال ایران می‌کند، حضور در جام باشگاه های جهان است.

 

 

1537741

 

سپاهانی ها در فاصله سال های 88 تا 91 قدرت بلامنازع فوتبال ایران به شمار می رفتند و هیچ تیمی یارای مقابله با آنها را نداشت. زردپوشان در این دوره که بهترین دوره تاریخ شان نیز به شمار می رود موفق شدند سه بار متوالی فاتح لیگ برتر فوتبال ایران شوند.

 


دوم آبان سالروز رویدادیست که همزمان با  ایام تولد و تاسیس باشگاه توسط مرحوم حریری، نام سپاهان در کنار تیم های بزرگی همچون آث میلان، بوکاجونیورز آرژانتین، پاچوکای مکزیک، وایتاکرزیونایتد نیوزلند، ساحل تونس و اوراواردز ژاپن قرار گرفت تا پس از کسب اولین نایب قهرمانی لیگ قهرمانان آسیا با روش جدید برگزاری، سپاهان تا به امروز اولین نماینده فوتبال ایران در جام باشگاه های جهان باشد. هر چند که پرسپولیس از همین حالا جواز حضور در رقابت های جام باشگاه های جهان در سال 2021 را که قرار است با حضور 24 تیم برگزار شود را به دست آورده است. 

 

 

1537743

 


این یک اتفاق تاریخی برای فوتبال ایران بود و نام طلایی پوشان فوتبال ایران در کنار نام‌های بزرگ فوتبال جهان قرار گرفت. سپاهان در آن مسابقات دو مرتبه به میدان رفت؛ دیدار اول که مقابل وایتاکر یونایتد نماینده کشور اقیانوسیه برگزار شد، با نتیجه 3 بر یک به سود سپاهان خاتمه یافت؛ گل های این مسابقه برای طلایی پوشان فوتبال ایران را دو بار عماد رضا و یک بار عبدالوهاب و تک گل نماینده اقیانوسیه هم با گل به خودی هادی عقیلی ثبت شد.

 

 

1537739

 


در دیدار دوم اما شاگردان بوناچیچ (سرمربی وقت سپاهان) با نتیجه 3 بر یک مقابل اوراواردز شکست خوردند و تنها گل سپاهان را محمود کریمی ثبت کرد. در پایان هم میلان تیم قدرتمند آن سال های اروپا موفق به شکست بوکاجونیورز و قهرمانی شد. 


حالا هواداران سپاهان که بار دیگر کاپیتان دوست داشتنی سال های گذشته خودشان را به عنوان سرمربی و سکاندار تیم می‌بینند، امیدوارند بار دیگر حضور در این مسابقات را تکرار کنند و اینبار درخشنده‌تر ظاهر شوند؛ اتفاقی که محرم نویدکیا نیز آن را به عنوان بزرگ‌ترین آرزوی دوران مربیگری خود یاد کرده است.

 

 

1537744

دیدگاه‌ها