کد خبر : 1715260 | 03 آبان 1399 ساعت 10:37 | 21.5K بازدید | 3 دیدگاه

انتخاب بهترین پدیده مسابقات سال 2010 توسط ای اف سی

از سردار تا مینامینو، قهرمان‌های زیر 16 سال کجا هستند

مسابقات جوانان کنفدراسیون فوتبال آسیا همیشه بستر مناسبی برای معرفی بهترین استعدادهای جوان آسیا فراهم کرده تا مهارت ها و توانایی های خود را از سنین پایین به نمایش بگذارند.

از سردار تا مینامینو، قهرمان‌های زیر 16 سال کجا هستند

به گزارش"ورزش سه" 24 اکتبر( امروز 3 آبان) 10 سال از آغاز رقابت های قهرمانی زیر 16 سال در ازبکستان می گذرد جایی که تعدادی از بزرگترین ستارگان حال حاضر فوتبال آسیا اولین گام هایشان را در فوتبال قاره برای تیم های ملی کشورشان برداشتند.


با گذشت یک دهه از آن مسابقات ، که پس از شکست میزبان با قهرمانی تیم کره شمالی به پایان رسید ، سایت کنفدراسیون آسیا نگاهی به پیشرفت و رشد چشمگیر ستاره های جوان آن دوره از رقابت ها انداخته است.


تاکومی مینامینو (ژاپن)
24 بازی 11 گل
باشگاه فعلی: لیورپول؛ باشگاه های سابق: سرزو اوزاکا ، ردبول سالزبورگ


در آن مسابقات ژاپن با دو بار تجربه قهرمانی در مسابقات حضور پیدا کرد. در این تیم یک مهاجم بازی می کرد که اکنون هواداران فوتبال آسیا به خوبی او را می شناسند: تاکومی مینامینو بازیکن لیورپول که در آن زمان فقط 15 سال داشت.

 

1538023


مینامینو قبل از اینکه تیمش در یک چهارم نهایی برابر عراق به پیروزی برسد در مرحله گروهی با سه گل زده عملکردی عالی داشت. البته رویای او و ژاپن در نیمه نهایی و بعد از شکست مقابل کره شمالی به پایان رسید اما این مهاجم عنوان بهترین گلزن مسابقات را به طور مشترک به دست آورد. دوسال بعد و پیش از حضور در تیم ملی بزرگسالان او اولین بازی باشگاهی خود را در لیگ ژاپن انجام داد و استعدادش خیلی زود توجه فوتبال اروپا را به خود جلب کرد. 


پنج سال حضور او در اتریش و ردبول سالزبورگ همراه با موفقیت بود در حالی که او در فینال جام ملت های آسیا 2019 نیز برای ژاپن گلزنی کرد و سپس به تیم لیورپول قهرمان اروپا و لیگ برتر انگلستان پیوست.

 

1538022


سردار آزمون (ایران)
51 بازی 33 گل 
باشگاه فعلی: زنیت سن پترزبورگ ؛ باشگاه های سابق: سپاهان ، روبین کازان ، روستوف


تیم ایران در این رقابت ها سردار آزمون 15 ساله را به عنوان یک استعداد آینده دار در ترکیب تیم خود داشت اما این تیم در نهایت نتوانست نتایج خوبی بگیرد و از مرحله گروهی صعود نکرد. 


آزمون در پیروزی 5 بر یک ایران مقابل عمان یک گل برای ایران زد اما در دوبازی نتوانست برای ایران گلزنی کرده و این تیم را به سوی صعود ببرد. 

 

1538020


سردار سال 2013 و در سن 17 سالگی به روسیه رفت و در آنجا استعداد خودش را با روبین کازان و روستوف نشان داد در حالی که از سال 2014 یک بازیکن موفق در رده های ملی نیز بوده است. او از آن زمان در 51 بازی برای ایران 33 گل زده و به عنوان ستاره بزرگ تیم ملی ایران شناخته می شود.


در رده باشگاهی ، او یک انتقال بزرگ را تجربه کرد چرا که به تیم زنیت سن پترزبورگ پیوست جایی که توانست دو عنوان قهرمانی پیاپی را همراه این تیم در لیگ روسیه و همچنین عنوان بهترین گلزن مسابقات را به دست بیاورد. 

 

1538016

 

عمر خریبین (سوریه)
44 بازی 18 گل
باشگاه فعلی: الهلال؛ باشگاه های سابق: الوحده ، باشگاه نیروی هوایی ، ال مینا ، الظفرا ،پیرامیدز

 

فقط 5 دقیقه از اولین بازی عمر خریبین در رقابت های قهرمانی زیر 16 سال آسیا می گذشت که او گلزنی را شروع و دروازه کره شمالی را باز کرد. 

 

1538017


سوریه از مرحله گروهی صعود کرد اما در یک چهارم نهایی پس از شکست مقابل ازبکستان دیگر تورنمنت برای این بازیکن شانزده ساله به پایان رسید اما خریبین در سال های آینده کارهای بزرگتری در آسیا انجام داد.در سال 2017 توانست 10 گل در رقابت های لیگ قهرمانان آسیا به ثمر برساند و عنوان آقای گلی رقابت ها را به دست آورد هرچند الهلال در فینال برابر اوراوا ردز شکست خورد.


در عرصه ملی ، وقتی سوریه در رقابت های مقدماتی جام جهانی 2018 حضور پیدا کرد خریبین یکی از ستاره های تیم ملی سوریه بود.

 

1538021

 

میلوس دگنک (استرالیا)
28 بازی 1 گل
باشگاه فعلی: ستاره سرخ بلگراد؛ باشگاه های سابق: VfB اشتوتگارت دوم ، مونیخ 1860 ، یوکوهاما اف. مارینوس ، الهلال


استرالیا بعد از صعود از گروهی متشکل از تیمور شرقی، ویتنام و ژاپن عملکرد بسیار خوبی برای رسیدن به نیمه نهایی در ازبکستان ارائه داد. تساوی بدون گل این تیم مقابل ژاپن تنها مسابقه ای بود که میلوس دگنگ در آن بازی کرد اگر چه او در بازی قبلی یک بازیکن نیمکت نشین بود.

 

1538019


استرالیا در یک مرحله یک چهارم نهایی امارات را شکست داد اما در نیمه نهایی مغلوب میزبان شد هرچند درخشش و پیشرفت دگنگ در سال های بعد ادامه داشته و او در 18 سالگی به اشتوتگارت در آلمان پیوست. 
این مدافع متولد کرواسی قبل از پیوستن به یوکوهاما اف مارینوس در ژاپن چند فصلی را با مونیخ 1860 سپری کرد.او پس از اولین حضور خود در تیم ملی استرالیا در سال 2016 ، به این تیم کمک کرد تا به جام جهانی 2018 راه پیدا کرده و سپس یکی از بازیکنان اصلی تیمش در جام ملت های آسیا 2019 باشد. 


دگنگ در سال 2018 به اروپا بازگشت و به غول فوتبال صربستان ،ستاره سرخ بلگراد پیوست.

 

1538015

 

ضرغام اسماعیل (عراق)
53 بازی3 گل
باشگاه فعلی: الزورا؛ باشگاه های سابق: الشرطه ، ریزه اسپور


مسابقات سال 2010 در ازبکستان به نوعی با ظهور پدیده‌ای به نام ضرغام اسماعیل در عرصله ملی همراه بود. در حالی که عراق در مرحله یک چهارم نهایی حذف شد اما این بازیکن سمت چپ در سال 2014 یکی از ستون های اصلی عراق برای رسیدن به عنوان قهرمانی زیر 22 سال آسیا شد. 


در جام ملت های 2015 آسیا به عنوان یکی از بازیکنان اصلی عراق بازی کرده و به این تیم کمک کرد تا به نیمه نهایی برسد. او در مرحله یک چهارم نهایی و بازی پرهیجان برابر ایران یکی از گل های تیم ملی عراق را به ثمر رساند. او در پایان در تیم منتخب تورنمنت حضور داشت.

 

1538024


سال بعد در المپیک ریودوژانیرو در تیم ملی عراق حضور و همراه این تیم نمایش خوبی داشت از جمله مساوی برابر برزیل که حذف این تیم از مرحله گروهی را به شکستی افتخارآمیز بدل کرد.


در زمینه باشگاهی ضرغام اسماعیل قبل از پیوستن به همتیمی سابقش در تیم ملی عراق علی عدنان، در ریزه اسپورترکیه ، در الشرطه عراق حضور داشت. او بعد از مصدومیت های طولانی در دو فصل حضورش در ریزه اسپور به عراق بازگشت و به الزورا رقیب تیم الشرطه پیوست.

 

1538025


در پایان این گزارش مخاطبان سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا می توانند از میان این بازیکنان ، بهترین ستاره را  که از رقابت های زیر16 سال 2010  به فوتبال آسیا معرفی شدند از طریق این لینک انتخاب کنند.


توضیح اینکه در زمان نگارش این مطلب سردار آزمون بازیکن تیم ملی ایران با 53 درصد آرا از مجموع 66 رای بیشترین رای را به دست آورده است.

دیدگاه‌ها