کد خبر : 1715787 | 06 آبان 1399 ساعت 10:33 | 9.6K بازدید | 2 دیدگاه

دهه شصتی ها علیه کهنه سوارها 

لیگ بیستم؛ جوان‌های باتجربه و مسن‌های تازه کار!

تیم ماشین سازی جوان ترین سرمربی تاریخ برتر را در اختیار دارد، وحید بیاتلو متولد سال 1367!

لیگ بیستم؛ جوان‌های باتجربه و مسن‌های تازه کار! 

به گزارش "ورزش سه"، در فوتبال ما که روزگاری بازیکنان از 27 سالگی برای خود نامی دست و پا می‌کردند و ستاره‌هایی داشتیم که اوج فوتبال‌شان از 35 سالگی به بعد رقم می‌خورد؛ حضور یک مربی 32 ساله به نام وحید بیاتلو روی نیمکت ماشین‌سازی، می‌تواند بسیار جالب توجه باشد. البته که در سطح فوتبال دنیا نیز چنین سنی برای یک سرمربی فوتبال غیرمتعارف، اما جذاب برای رسانه‌ها است. موفق‌ترین نمونه بین‌المللی جولیان ناگلزمان 33 ساله است که فصل گذشته حتی تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا با تیم لایپزیش پیش رفت. 

 

 نکته‌ی جالب توجه آنکه در هفته‌ی اول رقابت‌های لیگ برتر، ماشین سازی باید به مصاف شهر خودرو برود که سید مهدی رحمتی را روی نیمکت خود دارد؛ مجموع سنی سرمربیان دو تیم در این دیدار به عدد 60 خواهد رسید، فقط سه سال بیشتر از مسن‌ترین سرمربی لیگ یعنی امیر قلعه‌نویی!

 

1528842

 

قلعه‌نویی که روزگاری نه‌ چندان دوری به تازگی به عنوان سرمربی استقلال انتخاب شده بود و یکی از جوان‌ترین سرمربیان لیگ برتر نام داشت، حالا با لقب مسن‌ترین سرمربی لیگ برتر فصل را شروع خواهد کرد. 


نکته جالب درباره تیم گل گهر آن است که این تیم فصل پیش را نیز با پیرترین سرمربی لیگ استارت زده بود. وینگو بگوویچ سرمربی سیرجانی‌ها در نوزدهمین دوره لیگ برتر با 70 سال مسن ترین سرمربی لیگ برتر بود.  تیم گل گهر این رکورد را بار دیگر حفظ کرد و این‌بار با کاهش 12 ساله سن سرمربی خود تنها کمک کرده‌اند میانگین سنی مربیان لیگ برتر کاهش یابد. 

 

1529368


نکته‌ی دیگر درباره سن سرمربیان لیگ برتر این است که در فصل گذشته 4 سرمربی بالای 60 سال در لیگ برتر فوتبال ایران فعالیت داشتند که البته هیچ کدام تا انتهای لیگ نتوانستند صندلی خود را حفظ کنند. بگوویچ، دنیزلی، فرکی و کالدرون نفراتی که وارد دهه هفتم زندگی خود شده بودند و روی نیمکت تیم های لیگ برتر حضور داشتند. البته در فصول قبل برانکو ایوانکوویچ با سن بالای 60 همه جامها را درو کرد.


حذف مربیان خارجی از لیگ بیستم کار را به آنجا رسانده که دو سرمربی بالای 50 سال در لیگ برتر حضور دارند که هر دو از استقلالی‌های لیگ هستند. امیر قلعه نویی و محمود فکری به ترتیب 58 سال و 51 سال دارند. 
لیگ بیستم از نظر میانگین سنی مربیان، با 41.1 سال جوان‌ترین لیگ تاریخ رقابت‌های لیگ برتر می‌باشد، اتفاقی که می تواند مانند دو روی سکه عمل کند، یا جسارت مربیان یک لیگ فوق العاده را به ارمغان بیاود و یا اینکه دانش فنی پایین، یک لیگ بی‌کیفیت را به ما تقدیم کند.

دیدگاه‌ها