کد خبر : 1715793 | 06 آبان 1399 ساعت 10:56 | 49.9K بازدید | 5 دیدگاه

تعهدات سنگین با وام و چک برای مدیر بعدی

گزارش: 30 میلیارد پول برانکو از کجا جور شد؟

پرسپولیس در آستانه پشت سر گذاشتن یک سد بلند و غیرقابل ترک خوردن است. دیگر چیزی از بدهی کلان باشگاه به برانکو نمانده و به نظر می‌رسد باشگاه در حال پشت سر گذاشتن ماجرایی است که تا همین یک ماه قبل گذشتن از آن غیرممکن به نظر می‌رسید.

گزارش:  30 میلیارد پول برانکو از کجا جور شد؟

 به گزارش ورزش سه و به نقل از ایران ورزشی ، باشگاه پرسپولیس بعد از پرداخت و تسویه حساب با دستیاران برانکو که خود مبالغ آنها با جرایم‌شان عدد قابل توجه و سنگینی می‌شد باید از غول بدهی به برانکو می‌گذشت.
بعد از مدتی و در آستانه محرومیت باشگاه از فیفا، پرسپولیس تنها موفق شده بود 230 هزار یورو از رقم یک میلیون و 150 هزار یورویی به برانکو را پرداخت کند و عمده طلب این مربی باقی مانده بود.


با این وجود طی یک ماه گذشته و درست همزمان با بالا گرفتن شدید نرخ ارز پرسپولیس موفق شد بخش عمده‌ای از طلب برانکو را پرداخت کند. در واقع با قسط 80 هزار یورو پرداخت شده در ابتدای هفته جاری حالا فقط 40 هزار یوروی دیگر باقی مانده تا طلب برانکو تسویه شود.


در واقع پرسپولیس تا اینجای کار چیزی حدود یک میلیون و 110 هزار یورو از بدهی برانکو را پرداخت کرده که اگر مبلغ یورو را 34 هزار تومان در نظر بگیریم بودجه‌ای بالغ بر 38 میلیارد تومان به دست آورده تا این پول را پرداخت کند و با در نظر گرفتن اینکه 40 هزار یورو (حدود 1/4 میلیارد تومان باقیمانده طلب برانکو + 60 هزار فرانک جریمه فیفا (حدود 1/8 میلیارد تومان) به چیزی حدود 3/2 میلیارد تومان دیگر نیاز دارد تا پنجره نقل و انتقالاتی باشگاه را باز کند.


اما باشگاه پرسپولیس این 38 میلیارد تومان را از کجا فراهم کرد؟


مشخص بود باشگاه پرسپولیس برای فراهم کردن این پول کلان کار دشواری در پیش خواهد داشت و رسول پناه همواره از این مسأله به عنوان مهم‌ترین معضل باشگاه یاد می‌کرد. او در صحبت‌هایش به این نکته اشاره داشت که هیچ‌کس برای تهیه این پول و پرداخت بدهی برانکو کمک نمی‌کند و همه آنهایی که در این خصوص هشدار می‌دهند یا وعده کمک و همراهی داده‌اند هرگز پا پیش نگذاشته‌اند.

 


باشگاه پرسپولیس 230 هزار یورو اولیه را از دریافتی کارگزار اسانسری دریافت کرد و به واقع بخشی از مطالبات خود از کارگزارش را پیشخور کرد تا اصطلاحاً بدهی برانکو را زخمی کرده باشد و به FIFA ثابت کند قصد پرداخت پول ایوانکوویچ را دارد. با این حال چیزی بالغ بر 5 برابر آن پول هم باید تهیه می‌شد تا این پرونده بسته شود.


گفته می‌شود باشگاه پرسپولیس برای تهیه باقیمانده بودجه لازم از بانک گردشگری که اسپانسر باشگاه به حساب می‌آید یک وام 9/6 میلیارد تومانی گرفته است. البته دریافت این وام بی حساب و کتاب نبوده است و باشگاه امتیاز کارت هواداری را به این بانک سپرده تا به نوعی آن وام کلان را با این امتیاز یر به یر کند هر چند پرداخت سود وام هم برعهده باشگاه پرسپولیس خواهد بود.


پیش از این باشگاه پرسپولیس در همکاری با بانک کوثر که یکی از اسپانسرهایش بود این کارت هواداری که می‌توانست برای دارندگانش تخفیف‌ها و امتیازاتی قائل شود را صادر می‌کرد که این همکاری به جایی نرسید و اصلاً مشخص نشد چه تعداد کارت صادر شد و دارندگان این کارت‌ها بهره‌ای از آن بردند یا خیر اما حالا بانک گردشگری برای این مهم پا پیش گذاشته و از حدود دو هفته قبل با تبلیغ این کارت و امتیازات و مزایایش در حال جذب هواداران برای دریافت این کارت است.


اما داستان به همین جا ختم نمی‌شود چرا که باشگاه بعد از پرداختی اول کارگزار و این وام از اسپانسر به چیزی حدود 20 میلیارد تومان دیگر دست یافته که موفق شده تا اینجای کار پیش بیاید. گفته می‌شود باشگاه این مبالغ را از تعدادی افراد حقوقی قرض کرده و به ازای این دیون به آن افراد چک داده است. حالا پرسپولیس در آستانه تسویه کردن این بدهی سنگین است اما هم سود وام را باید بپردازد و هم سود قرض‌هایی که از اشخاص دریافت کرده را باید در مدتی مشخص پرداخت کند که طبیعتاً کار راحتی نیست.


در واقع به نظر می‌رسد تنها راهکار مدیریت وقت باشگاه این بوده که به هر نحوی شده از این بحران فرار کند و با پرداخت بدهی برانکو و جریمه FIFA شرایط را برای باز شدن پنجره فراهم کند اما تمام مشکلات و بدهی سنگین روی دوش مدیر بعدی خواهد افتاد و تعهدات تازه‌ای برای باشگاه ایجاد می‌شود که تیم مدیریتی بعدی باید فکری به حال آن کند. این را بگذارید کنار مطالبات کالدرون و دستیارانش، بودیمیر و بازیکنان و کادر فنی فعلی تا مشخص شود مدیرعامل بعدی قرار است در بدو ورود به باشگاه با چه کوهی از بدهی و مشکل مواجه شود.

دیدگاه‌ها