کد خبر : 1716176 | 08 آبان 1399 ساعت 10:58 | 38.8K بازدید | 0 دیدگاه

کولمن، المپیک را از دست داد

داستان عجیب محرومیت سریع‌ترین مرد جهان

کریستین کولمن، سریع‌ترین مرد کنونی جهان، بازی‌های المپیک پیش رو را از دست خواهد داد، چراکه دو سال از شرکت در مسابقات محروم شده است.

به گزارش ورزش سه و به نقل از ایران ورزشی ، مأموران دوپینگ سه‌بار تلاش کرده بودند از او تست دوپینگ بگیرند که موفق نشده بودند و حالا اعلام شده دلیلی که او برای غیبتش آورده، منطقی نیست.

 

 

1539434

 


این دونده سرعت آمریکایی که در مسابقات جهانی سال گذشته در رشته دوی 100متر قهرمان شد، گفته بود در دسامبر 2019 به این دلیل نتوانست تست دوپینگ بدهد که برای خرید کریسمس بیرون رفته بود. در آن هنگام آزمایش‌کنندگان به خانه او رفتند ولی او در خانه نبود. کولمن همچنین گفت در ساعت 8:15 شب یک مسابقه فوتبال آمریکایی را در خانه تماشا کرده است. مأموران تست دوپینگ باید یک ساعت صبر کنند تا ورزشکار به محل تست برسد و توضیحی که کولمن داده، به این معنی است که مأموران تست دوپینگ او زودتر از این موعد محل را ترک کرده‌اند. این توضیح او از سوی یک دادگاه مستقل قاطعانه رد شد و به این ترتیب او تا 13 مه 2022 از حضور در رقابت‌ها محروم خواهد بود.


در حکم دادگاه آمده است: «رسیدهای خرید نشان می‌دهد این ورزشکار دست‌کم از ساعت 7:13 به خرید مشغول بوده است. او یک غذای مکزیکی در ساعت 7:53 خریده و در ساعت 8:22 هم 16 قلم جنس در مرکز بزرگ فروشگاه وال‌مارت خریداری کرده است. این ورزشکار گفته در ساعت‌های بین 8 تا 8:10 به خانه رسیده، غذایش را هنگام تماشای بازی خورده و سپس دوباره به بیرون رفته است. ما این حرف‌های او را نمی‌توانیم بپذیریم. غیرممکن است او غذای مکزیکی را در ساعت 7:53 خریده باشد (آن هم از رستورانی که تا محل اقامتش 5 تا 9 دقیقه فاصله دارد)، با ماشین به خانه برگشته باشد، خودرواش را پارک کرده باشد، به محل اقامتش رفته باشد، غذایش را خورده باشد و در لحظه شروع بازی، یعنی 8:15، آن را تماشا کرده باشد. او همچنین بعد از آن به فروشگاه رفته و تا ساعت 8:22 هم 16 قلم جنس خریده است.»


به این ورزشکار 24ساله که مبلغ قراردادش با نایکی تقریباً هفت‌رقمی است، گفته شده اگر توضیحاتش درست بوده باشد باید دو مأمور دوپینگ که بیرون خانه منتظرش بوده‌اند را دیده باشد. در حکم دادگاه آمده است: «دو مأمور دوپینگ هم در محل حاضر بودند و او را ندیدند. آنها گفتند در آن ساعت چراغ خانه او روشن نبوده است؛ آن هم در یک شب تاریک زمستان. مشخص است که او پیش از خرید ساعت 8:22 به خانه نرفته است. ما به‌راحتی می‌توانیم بگوییم او به خانه نرفته بوده.»

 

 

1539433

 


کولمن در 16 ژانویه 2019 هم تست دوپینگ نداد و نسبت به این موضوع اعتراضی نداشت، اما در 26 آوریل 2019 هم تست دوپینگ نداد و در 9 دسامبر 2019 هم اعلام نکرد در چه محلی ساکن است. دادگاه اعلام کرده: «رفتار او کاملاً سهل‌انگارانه و حتی از روی حس بی‌مسئولیتی بوده است. ما درک می‌کنیم برای یک مرد جوان که استعداد بالایی دارد، خیلی سخت است که ناگهان در معرض دید همگان باشد. اما این نوع موفقیت و درآمدهایی که نصیب او می‌شود باعث می‌شود او مسئولیت‌هایی داشته باشد که باید آنها را به‌صورت جدی بپذیرد؛ مانند سایر ورزشکاران دنیا.»


کولمن همچنین از مأموران دوپینگ انتقاد کرده و گفته بود آنها هنگام خریدش باید با او تماس می‌گرفتند تا بپرسند کجاست، چراکه در دفعات قبلی هم همین کار را کرده بودند. اما طبق حکم دادگاه، مأموران دوپینگ هیچ تعهدی نسبت به این موضوع نداشته‌اند، چراکه بارها زنگ در خانه او را زده‌اند.


او سال گذشته هم به‌دلیل سه‌بار گزارش نکردن محل اقامتش در آستانه محرومیت قرار داشت اما محروم نشد. دادگاه اعلام کرده تعجب‌آور است که او از تجربه قبلی درس نگرفته و همچنان بی‌ملاحظه بوده است.
البته تا حالا تست دوپینگ کولمن مثبت نشده است. او حالا 30 روز فرصت دارد از دادگاه عالی ورزش درخواست رسیدگی به این پرونده را داشته باشد. وکیل او گفته این محرومیت پیش از مسابقات انتخابی المپیک در آمریکا برطرف خواهد شد.

دیدگاه‌ها