کد خبر : 1716866 | 11 آبان 1399 ساعت 21:50 | 26.2K بازدید | 1 دیدگاه

مروری بر دروازه بانان بزرگ لالیگایی؛

از زوبی زاره تا کاسیاس؛ یک عدد مقدس در لالیگا

در طول تاریخ در لالیگا دروازهبانهای نامداری در تیم های بزرگ به میدان رفتهاند.

از زوبی زاره تا کاسیاس؛ یک عدد مقدس در لالیگا

به گزارش "ورزش سه"، برخی از بهترین دروازه بان های تاریخ بخشی از دوران حرفه ای خود را در فوتبال اسپانیا گذراندند و حالا دروازهبانهای شماره یک این فصل نیز در حال تلاش برای تکرار موفقیت های گذشته هستند.

 

در قسمت اول این مجموعه که در مورد افسانه نمادینترین شماره پیراهن ها در فوتبال اسپانیاست، ما در مورد دروازه بانانی صحبت می کنیم که شماره یک را به خود اختصاص داده اند. در اینجا نگاهی به 20 دروازه بانی که در  لالیگا شماره یک را به تن کرده و ده سنگربان افسانه ای که قبل از آنها صاحب این لباس بودند خواهیم انداخت.

 

دروازه بان هایی که این فصل مالک شماره یک تیم های لالیگایی هستند؛

 

فرناندو پاچکو (آلاوس)، اونای سیمون (اتلتیک بیلبائو)، ایوو گربیچ (اتلتیکو مادرید)، مارک آندره تراشتگن (بارسلونا) جرمیس لدسما (کادیز)، دیگو رودریگز (الچه)، روبن یانز (ختافه)، روی سیلوا (گرانادا)، آلوارو فرناندز (هوئسکا)، کوکه وگاس (لوانته)، سرجیو هررا (اوساسونا)، تیبو کورتوا (رئال مادرید)، جوئل روبلس (بتیس)، الکس ریمیرو (رئال سوسیداد)، جوردی مسیپ (رئال وایادولید)، توماس واچلیک (سویا)، ژائوم دومنه (سی. والنسیا)، سرخیو آسنخو (ویارئال)

 

1540300

 

در لالیگا در هر پست شاهد حضور بازیکنان با استعدادی هستیم، اما لیگ برتر اسپانیا از نظر دروازه بانان نیز در شرایط خوبی قرار دارد، زیرا برخی از بهترین سنگربانان جهان نیز در اسپانیا بازی می کنند.

 

یکی از آنها تیبو کورتوا است که برای اولین بار در کارنامه باشگاهی خود در این فصل، شماره یک را پوشیده است. پیش از این، این دروازه بان بلژیکی همیشه شماره 13 را به تن می کرد، اما کورتوا به دلیل نقش آفرینی در ترکیب رئال مادرید برای کسب عنوان قهرمانی در 2019/20 و همچنان عملکرد درخشان در چند هفته اول لایق پوشیدن این شماره نمادین در رئال مادرید بوده است.

 

1540305

 

در بارسلونا نیز شماره یک بر تن یکی از بهترین دروازه بان های جهان یعنی مارک آندره تراشتگن است. این سنگربان آلمانی در طول شش سال حضور در لالیگا نه تنها مهارت بالایی در دفع توپ بازیکنان حریف نشان داد، بلکه در زمینه ارسال و بازیسازی از عقب زمین نیز سطح جدیدی از توانایی را در لالیگا ارائه داده است.

 

در فصل گذشته تراشتگن حتی با ارسال پاس گل برای لوئیس سوارز در دیدار مقابل ختافه و پاس گل آنتوان گریزمان در مسابقه برابر مایورکا، دو پاس گل در لالیگا نیز به نام خود ثبت کرد.

 

البته فقط مشهورترین و بزرگترین باشگاههای سانتاندر لالیگا نیستند که درون دروازه خود استعدادهای فوق العاده ای در اختیار دارند. سرخیو آسنخو در ویارئال و روئی سیلوا در گرانادا هر دو به رکورد 100 عکس العمل در فصل گذشته لالیگا رسیدند و همچنین اونای سیمون فصل گذشته آنقدر خوب در ترکیب بیلبائو بازی کرد که در دو اردوی آخر اسپانیا توسط لوئیس انریکه دعوت شده است.

 

10 نام افسانه ای در تاریخ لالیگا که شماره یک را بر تن کرده اند

 

ایکر کاسیاس (رئال مادرید)، سانتیاگو کانیزارس (سلتاویگو، رئال مادرید، والنسیا)، ویکتور والدس (بارسلونا)، خوزه آنخل ایریبار (اتلتیک بیلبائو)، پاکو بویو (سویا، رئال مادرید)، آندونی زوبی زارتا (اتلتیک بیلبائو، بارسلونا، والنسیا)، میگوئل رینا (کوردوبا، بارسلونا، اتلتیکومادرید)، مونچی (سویا)، لوئیس آرکونادا (رئال سوسیداد)، توماس انکونو (اسپانیول)

 

1516882

 

غالبا بهترین دروازه بانان تاریخ لالیگا در مقطعی از دوران ورزشی خود لباس شماره یک را بر تن کرده اند. برخی نیز دیگر گزینه ها مانند شماره 13 را انتخاب کرده اند.

 

ریکاردو زامورا، شاید بزرگترین دروازه بان لالیگا و کسی که جایزه بهترین دروازه بان فصل به نام اوست و در پایان فصل به دروازهبانی که کمترین گل دریافتی را داشته است، اهدا می شود؛ در سال 1947 و قبل از اینکه هنوز بازیکنان شماره پشت لباس بزنند از فوتبال خداحافظی کرد. اما غالبا دیگر دروازه بان های بزرگ و نامدار در تاریخ فوتبال اسپانیا این شماره را با افتخار پوشیده اند.

 

پیراهن شماره یک رئال مادرید بر تن معتبرترین دروازه بان های تاریخ بوده و متعلق به افسانه هایی مانند پاکو بویو و ایکر کاسیاس است. این دو دروازه بان اسپانیایی در مجموع بیش از 1000 بار در رقابت های لالیگا به میدان رفته اند. بویو با 542 در رده پنجم لیست تعداد بازی در لالیگا و کاسیاس با 510 حضور در رتبه هفتم حضور دارد.

 

آندونی زوبی زارتا را باید نامی پیشرو در لیست باسابقه ترین بازیکنان لالیگا دانست. زوبی زارتا در طول دوران حرفه ای خود در کل در باشگاه های بیلیائو، بارسلونا و والنسیا در مجموع 622 مسابقه در سطح اول لالیگا انجام داده است. نام زوبی زارتا یادآور خاطرات درخشان در دو باشگاه است. اول در  بیلبائو با قهرمانی پشت سر هم در دهه 1980. دیگری در بارسلونا به عنوان دروازه بان تیم رویایی یوهان کرویف که در نهایت هم به همراه این تیم  در سال 1992 برای اولین بار موفق به فتح عنوان قهرمانی در جام باشگاه های اروپا شد.

 

همانطور که بالاتر ذکر شد، جایزه زامورا عنوانی است که به دروازه بانی با کمترین تعداد گل خورده در پایان هر فصل داده می شود و تعدادی از دروازه بان های نام برده شده در این مطلب چندین بار در دوران حرفه ای خود این جایزه را کسب کرده اند.

 

1025715

 

به عنوان مثال ویکتور والدس در بارسلونا پنج بار موفق به کسب این عنوان شد و  سانتیاگو کانیسارس در طول دوران حضور در تیم هایی چون سلتاویگو و والنسیا چهار بار این جایزه را کسب کرد.

 

از دیگر نامهای برجستهای که در طول حضور در لالیگا شماره یک را پوشیده اند می توان به میگوئل رینا، پدر پهپه رینا و توماس انکونو، که به عنوان یکی از 10 دروازه بان بزرگ تمامی ادوار از سوی نشریه فرانس فوتبال معرفی شده و در سبک خود درخشان بود، اشاره کرد. همچنین مونچی که تمام دوران ورزشی خود را در سویا گذراند و حالا در پست مدیر ورزشی حتی بیشتر به عنوان یکی از اسطوره های باشگاه سویا شناخته می شود.

 

محتوای اختصاصی ورزش‌سه با همکاری رسمی لالیگا laliga
This Content Is Provided By Laliga In Partnership With Varzesh3

دیدگاه‌ها