کد خبر : 1717814 | 17 آبان 1399 ساعت 12:09 | 3.7K بازدید | 0 دیدگاه

صالحی امیری: فیفا با اساسنامه عقلانی برخورد کرد

انتخابات فدراسیون فوتبال تا دیماه برگزار می شود

رییس کمیته ملی المپیک گفت: فرآیند فوتبال باید آزاد، منطقی و دموکراتیک باشد اما باید در ورود دقت کرد تا افراد صاحب صلاحیت بیایند.

انتخابات فدراسیون فوتبال تا دیماه برگزار می شود

به گزارش "ورزش سه"، سیدرضا صالحی امیری، رییس کمیته ملی المپیک که به تازگی از بند بیماری کرونا رهایی یافته، در گفت و گو با رادیو تهران درباره مسائل مختلف از جمله انتخابات فدراسیون فوتبال به صحبت پرداخته است.


در قرنطینه می خواندم و می نوشتم
تست من و چند نفر از همکارانم بدون علائم دو هفته قبل مثبت شد. برای اینکه دیگر همکاران آلوده نشوند، من دو هفته در قرنطینه بودم. البته برایم مفید بود چون می خواندم و می نوشتم و کارهای مطالعاتی خودم را انجام می دادم. واقعیت این است مردم در شرایط سختی هستند. آن چیزی که من در آمار رسمی و غیررسمی می بینم، واقعا نگران کننده است. انشاله ملت از این فشاری که گرفتارش شده، خارج شود. 


نهایتا 20 سهمیه دیگر برای توکیو می گیریم
در مجموع ما با داشتن 52 سهمیه حدود 70 تا 75 درصد سهمیه های خود را گرفتیم. پیش بینی سجادی به عنوان سرپرست کاروان این است که بین 10 تا 20 سهمیه دیگر داشته باشیم. در دنیا کسب سهمیه حدود 75 درصد اتفاق افتاده است. البته همه کشورها از جمله ما دچار خسارت شدیم. ما در اوج اردوها در داخل و خارج بودیم، اما به یک باره با بحران کرونا همه چیز تغییر کرد. شرایط دچار یک توقف شد، اما خدا را شکر هم وزارت ورزش و هم کمیته ملی المپیک تمهیداتی را در نظر گرفتند. ما تجهیزاتی برای ورزشکاران المپیکی و ورزشکاران دارای شانس تهیه کردیم و برای آن ها فرستادیم. همچنین برخی از ورزشکاران در ورزشگاهها به صورت انفرادی تمرین می کنند. 


فیفا با اساسنامه فدراسیون فوتبال عقلانی برخورد کرد
چیزی که اهمیت دارد، این است که فیفا برخورد عقلانی با اساسنامه کرد و با واقعیت های ایران خودش را انطباق داد. عمده بحث روی یک کلمه خصوصی بودن فدراسیون بود. در دنیا نهاد عمومی غیردولتی خیلی مطرح نشده، اما در ایران ما قانون داریم. 15 نهاد را به عنوان نهاد عمومی غیردولتی معرفی کردند که فدراسیون های ورزشی به ویژه فوتبال مشمول همین قانون هستند. به همین خاطر خوشبختانه فیفا این موضوع را پذیرفتند. بقیه مسائل جزیی و مربوط به محدودیت های سنی است که رفع می شود. 


نهایتا تا دی ماه انتخابات برگزار می شود
امروز با آقای نبی صحبت می کردم که با جدیت پیگیر برگزاری انتخابات هست. قرار است قبل از پایان سال میلادی پرونده انتخاب بسته شود و انشاله در آذرماه این اتفاق می افتد. حداکثر اگر تاخیر را هم در نظر بگیریم، در دی ماه این اتفاق می افتد.


مدیری بیاید که میان همه اجزای فوتبال همگرایی ایجاد کند
مشکل ما این است که هر کسی احساس می‌کند می‌تواند مجموعه‌ای را اداره کند، وقتی وارد می‌شود و می‌بیند نمی‌تواند کار را انجام دهد به فرافکنی روی می‌آورد. یک مدیر باید ظرفیت ملی داشته باشد یعنی قدرت بسیج‌گری، توانایی برای جذب اسپانسر و توانایی برای حل مشکل را داشته باشد. شما می‌بینید فدراسیون فوتبال با نهاد اجتماعی، استان‌ها، وزارت ورزش و ... کار دارد. نکته دیگر شناخت از مجموعه فوتبال است. فوتبال مجموعه بزرگی است و چند صدهزار بازی می‌کنند و چندین میلیون نفر هوادار هستند. شما در برنامه‌های زنده می‌بینید 6 میلیون پیامک داریم این نشان می‌دهد جامعه نسبت به فوتبال حساس است. نکته سوم اینکه مدیر باید قدرت انسجام‌بخشی و همگرایی داشته باشد. اگر به دنبال مناقشه باشید کل فوتبال مناقشه دارد. باید مدیری بیاید که بتواند میان همه اجزای فوتبال همگرایی ایجاد کند در غیر این صورت دچار حاشیه می‌شود. مدیری که این توانایی‌ها و روحیه اجماع‌سازی را نداشته باشد نمی‌تواند کار را انجام دهد.


باید برای ورود افراد باصلاحیت دقت کرد
فرآیند فوتبال باید آزاد، منطقی و دموکراتیک باشد اما باید در ورود دقت کرد تا افراد صاحب صلاحیت بیایند. این افراد محدود هستند و از انگشتان دست کمترند. در اینجا بحث انتخاب مربی و ورزشکار نیست بلکه انتخاب یک مدیر است. فوتبال بیش از هر چیزی به مدیر نیاز دارد.


برگزاری المپیک توکیو قطعی است

آخرین جلسه‌ای که توماس باخ با نخست‌وزیر ژاپن داشت اعلام کردند المپیک در سال 2020 یعنی سوم مرداد 1400 برگزار می‌شود. این موضع IOC است اما 3 وضعیت محتمل است؛ اول اینکه شرایط مرداد سال آینده مثل امروز باشد در این صورت المپیک با پروتکل‌های لازم و بدون تماشاگر برگزار می‌شود. دوم اینکه واکسن می‌آید و در شرایط ایمن مردم به ژاپن می‌روند. 40 میلیون توریست برای حضور در این بازی‌ها پیش‌بینی شده است. 60 میلیارد دلار ژاپن درآمد پیش‌بینی کرده است. مورد سوم اینکه کرونا تخفیف پیدا کند و واکسن نباشد. در چنین وضعیتی با ملاحظات دیگری المپیک برگزار می‌شود. رویدادهای کسب سهمیه اعلام شده که آذرماه کشتی برگزار می‌شود و بعد از آن وزنه‌برداری برگزار می‌شود.

دیدگاه‌ها