کد خبر : 1718089 | 18 آبان 1399 ساعت 14:32 | 30.5K بازدید | 0 دیدگاه

حسن یزدانی رقبا را به یک وزن بالاتر می فرستد

ترفند تکراری برای خروج از زیر سایه "بولدوزر"!

بعد از علیرضا کریمی، حالا دومین رقیب حسن یزدانی هم تصمیم گرفته برای نماندن زیر سایه این ستاره به یک وزن بالاتر کوچ کند.

ترفند تکراری برای خروج از زیر سایه "بولدوزر"!

به گزارش "ورزش سه"، داستان وزن 86 کیلوگرم کشتی آزاد ایران در نوع خودش عجیب و پیچیده است. در سال هایی که کشتی ایران نمی تواند ستاره های زیادی را در دل خودش کشف کند؛ گویا بیش از نیمی از ستاره ها قرار است از این وزن سردر بیاورند.


حسن یزدانی بعد از قهرمانی در المپیک ریو تصمیم گرفت به یک وزن بالاتر در میان اوزان المپیکی کوچ کند؛ یعنی 86 کیلوگرم. با حضور چنین ستاره ای که در دنیا هم تقریبا بدون رقیب است، بقیه مدعیان این وزن در ایران باید راه چاره ای برای خودشان می اندیشیدند.


علیرضا کریمی؛ کوچ به یک وزن بالاتر
اولین مدعی در این وزن علیرضا کریمی بود که برنز مسابقات جهانی 2015 در همین وزن را در کارنامه خود داشت و نشان داده بود که می تواند در آینده تبدیل به کشتی گیر بزرگی شود. کریمی که می دانست با حضور حسن یزدانی شانس چندانی برای ملی پوش شدن حتی در مسابقات جهانی ندارد، با وجود داشتن دو طلای آسیا در وزن 86 کیلو، بعد از حدود یکی، دو سال چانه زنی با خودش کوچ کردن به یک وزن بالاتر را در نظر گرفت. با اینکه کریمی بارها گفته بود وزن بدنش فقط به 86 کیلو می خورد، اما حتی حاضر نشد با حسن یزدانی مبارزه رودررویی داشته باشد و از سال 2018 به 92 کیلو رفت تا شانس خود را در این وزن بیازماید.


این حربه خیلی زود هم جواب داد و او نه تنها در وزن 92 کیلو یک برنز از جهانی بوداپست در سال 2018 کسب کرد، بلکه پا را فراتر هم گذاشت و با اعتماد رسول خادم در بازی های آسیایی در وزن 97 کیلوگرم روی تشک رفت و به مدال طلا هم رسید.

 

1542293

 


علیرضا کریمی که از این تصمیم خود خشنود بود، برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک وزن 97 کیلو را نشانه گرفت، اما سال قبل هم در همان 92 کیلو روی تشک مسابقات جهانی حاضر شد. این بار دستاورد او با شکست در فینال مقابل جی دن کاکس، یک مدال نقره بود.
و حالا کریمی که چند ماهی است زانوی مصدوم خود را جراحی کرده، همچنان برای پوشیدن دوبنده تیم ملی در المپیک در وزن 97 کیلوگرم تلاش می کند؛ کاری که با توجه به وزن کمتر بدن او کمی سخت به نظر می آید.


کامران قاسمپور؛ فرار از دست همشمهری
حالا هم نوبت به کامران قاسمپور رسیده که به عنوان یک کشتی گیر باتکنیک و حتی می توان گفت مدعی در سطح جهان، قید مبارزه با حسن یزدانی را بزند و به یک وزن بالاتر فکر کند. در چند سال اخیر که کامران به عنوان همشهری و رقیب حسن یزدانی، رودرروی او در انتخابی قرار می گرفت و شکست می خورد، همه می گفتند که اگر روزی یزدانی هم نباشد، نباید خیلی نگران مدال 86 کیلوی ایران در مسابقات جهانی باشیم. کامران قاسمپور که همواره از در رفاقت با حسن یزدانی وارد می شد و بعد از شکست ها هم از او حمایت می کرد، با کسب دو طلا در مسابقات زیر 23 سال جهان و یک طلای آسیایی در سال 2019 توانایی های خود را نشان داده بود، اما از شانس بدش در وزنی قرار گرفته بود که هیچ کس نمی توانست از توانایی های حسن یزدانی چشم پوشی کند.

 

1542294

 


در نهایت چند روز قبل از انتخابی تیم ملی برای مسابقات جهانی 2020، کامران قاسمپور هم کاسه صبرش لبریز شد چون دیگر نمی خواست با شکست برابر حسن یزدانی پشت خط بماند. او هم با وجود اینکه وزن بدنش به کشتی گیران 92 کیلو نمی خورد، به یک وزن بالاتر رفت و همه رقبایش را با نمایشی دیدنی شکست داد. خیلی از کارشناسان کامران قاسمپور را در زیرگیری صاحب سبک می دانند و حتی معتقدند او در این بخش بهترین کشتی گیر ایرانی است. حالا باید دید با ریسکی که قاسمپور پذیرفته، او هم می تواند مثل علیرضا کریمی در مسیر خوشبختی گام بردارد و در مسابقات جهانی هم به مدال برسد یا خیر.

 


تجمع ستاره ها در یک وزن؛ شانس خوب یا بد؟
اینکه حسن یزدانی، کامران قاسمپور و علیرضا کریمی دقیقا با سن و سالی مشابه و البته وزنی نزدیک به هم در یک دوره در تیم ملی کشتی آزاد جمع شده اند را می توان از دو جنبه نگاه کرد. اول اینکه تجمع مدعیان می تواند رقابت را داخل ایران جذاب تر کند و در نهایت کشتی گیر آماده تری را به مسابقات جهانی و المپیک بفرستد. اما از سوی دیگر ممکن است خیلی ها بگویند ای کاش این کشتی گیران با وزنی کمتر یا بیشتر می توانستند در اوزان دیگر قرار بگیرند که شاید از همین حالا مشخص است ایران شانس برای کسب مدال جهانی و المپیک در آن ها ندارد. حسن یزدانی اما بدون توجه به این اتفاقات همچنان با قدرت در ایران و جهان می تازد؛ کشتی گیری که چند روز قبل لقب "بولدوزر" را از اتحادیه جهانی گرفته و مدعی اصلی طلای المپیک است.

 

1542295

دیدگاه‌ها