کد خبر : 1718261 | 19 آبان 1399 ساعت 13:15 | 19.1K بازدید | 0 دیدگاه

آنها می‌توانند قهرمان لالیگا شوند؟

اوج‌گیری رئال سوسیداد با داوید سیلوا

رئال سوسیداد در حال حاضر بعد از گذشت 9 هفته از فصل جدید لالیگا صدرنشین این لیگ شده و با حضور داوید سیلوا روزهای خوبی را پشت سر می گذارد.

اوج‌گیری رئال سوسیداد با داوید سیلوا

به گزارش "ورزش سه"، به نقل از وبسایت هفت‌یک، اولین گل داوید سیلوا در لالیگا پس از بیش از یک دهه در دیدار اخیر این تیم به ثمر رسید که هافبک 34 ساله با ضربه سر که به ندرت می‌زند، توانست یکی از گل‌های پیروزی 4-1 رئال سوسیداد مقابل سلتاویگو را به نام خود ثبت کند. در دیدار هفته گذشته، این هافبک سابق منچسترسیتی ، برای اولین بار پس از ترک والنسیا در سال 2010، اولین پاس گلش را برای یک تیم اسپانیایی ارسال کرد؛ جایی که او هم تیمی‌هایش، پورتو و الکساندر آیزاک، را در پیروزی 4-1 مقابل اوئسکا صاحب موقعیت گل کرد.

چنین نتایجی منجر به این شد که تیم جدید سیلوا حالا پس از 8 دیدار در صدر جدول لالیگا باشد؛ در حالی که 18 گل به ثمر رسانده و 4 گل دریافت کرده است. با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن فصل 21-2020 در تمام اروپا، هافبک سابق تیم ملی اسپانیا می‌تواند به تیمش کمک کند برخلاف انتظارها در کورس قهرمانی بماند. یک منبع نزدیک به رختکن سوسیداد گفت:” فصل گذشته مارتین اودگارد بازیکنی کلیدی برای تیم بود ولی به نظرم سیلوا جای او را پر کرده است. کمی طول کشید تا دوباره به لالیگا عادت کند ولی در نهایت، کیفیت ، کیفیت است.”

 

1542652

داوید سیلوا بعد از 10 فصل درخشان در منچسترسیتی، در تابستان گذشته به لالیگا برگشت.

 

 

به نظر می‌رسید تابستان گذشته سیلوا راهی لاتزیو شود ولی پس از اینکه رئال مادرید، مارتین اودگارد را پس از حضور قرضی اش در سوسیداد به مادرید فراخواند، “لا رئال” (لقب سوسیداد) توانست سیلوا را راهی سن سباستین کند. این کار هوشمندانه توسط روبرتو اولابه، مدیر ورزشی باشگاه، انجام شد که زمانی دروازه بان رئال سوسیداد بود و همچنین پی‌ تر ترکیبی را شامل ژابی آلونسو جوان در این تیم دور هم جمع کرده بود که در فصل 03-2002، تا آستانه قهرمانی لیگ رفت.

پس از چهار سال حضور در قطر و در کمپ اسپایر، اولابه در سال 2018 به آنوئتا بازگشت. از زمان بازگشتش و پس از حذف ژابی پریه‌تو و ایمانول آگریتکس از صحنه، او توانست نسل باشگاه را تغییر دهد و تیمی جدید تحت هدایت مربی سابق جوانان باشگاه یعنی ایمانول آلگواسیل شروع به فعالیت کرد.

منبع نزدیک به رختکن تیم گفت:” روبرتو اولابه مدتی است که فعالیت می‌کند و تصمیمات خیلی خوبی گرفته است. مدیران باشگاه او را استخدام کرده و قدرت بسیاری به او دادند. او بازیکنانی را جذب کرده که فوتبال خوبی بازی می‌کنند و کاملا با نیاز تیم منطبق هستند. آلگواسیل چندان شناخته شده نیست ولی می‌داند که می‌خواهد تیمش چطور بازی کند و فلسفه باشگاه را درک می‌کند. آنها سیستم جوانان خیلی خوبی دارند- فقط به بازیکنان جوانی که در این تیم بازی می‌کنند، توجه کنید.”

از 16 بازیکنی که در دیدار هفته گذشته مقابل سلتا بازی کردند، 12 بازیکن از رئال سوسیداد B( تیمی که یابی آلونسو هدایتش را برعهده دارد) به تیم اصلی رسیده اند و هیچکدام از 25 سال بزرگتر نبودند. شاید جذاب ترین بازیکن اهل باسک در ترکیب “لا رئال”، میکل مرینو باشد که اولابه در سال 2018 با 12 میلیون یورو از نیوکاسل خرید. از دست دادن بهترین بازیکن باسکی سال های اخیر به حدی برای اتلتیک بیلبائو، همشهری سوسیداد، سنگین بود که آنها به کلی سیستم آکادمی و بازیکن یابی شان را دچار تغییر کردند. مرینو که 24 سال دارد، در تیم ملی اسپانیا و در خط میانی فیکس بازی می‌کند و کوکه و سائول نیگز، هافبک های مشهور اتلتیکومادرید را نیمکت نشین خود کرده است.

 

1542651

روبرتو اولابه بعد از 4 سال حضور در کمپ اسپایر، به سوسیداد برگشت و نقش زیادی در تغییر نسل در این باشگاه داشت.

 

 

با این حال مرینو مقابل سلتا از ابتدا در ترکیب حضور نداشت و آلگواسیل تلاش کرد پس از شکست خفیف 1-0 مقابل ناپولی در لیگ اروپا- تیمی که پر از بازیکنانی با کیفیت چمپیونزلیگ است- از ترکیبی چرخشی استفاده کند. پیروزی راحتی که به دست آمد منجر به این شد که مرینو در کنار آیساک، هافبک با استعداد و با تجربه سوئدی ( که از اهداف بارسلونا نیز هست)، ناچو مونرئال و عدنان یانوزای روی نیمکت بنشیند.

ترکیب سپید و آبی پوشان با حضور بازیکنان جوان و کمتر شناخته شده، همچنان مستحکم به نظر می‌رسید؛ بازیکنانی که سعی دارند با نمایش‌های درخشان، نامی برای خود دست و پا کنند. یکی از آنها، کریستین “پورتو” پورتوگس، مهاجم کناری است که در سال 2019، با 10 میلیون یورو از خیرونا خریداری شد؛ همان سالی که تیم کاتالان به دسته پایین تر سقوط کرد. مقابل سلتا، پورتو دو پاس گل هوشمندانه برای ویلیان ژوزه، مهاجم برزیلی ارسال کرد که گل سوم و چهارم را به همراه داشت و انرژی او که به تیم منتقل می‌شود و روند فوق العاده اش، کیفیت متفاوتی به تیم اضافه کرده است.

یک منبع نزدیک به پورتو گفت:” چیزی که سوسیداد نیاز داشت، شخصیتی مثل پورتو بود. لا رئال بازیکنان خوبی دارد ولی آنها ساکت و بی سر و صدا هستند. به قول ما اسپانیایی ها خونسردند، مثل خیلی از بازیکنان جوانی که از تیم‌های پایه به تیم اصلی رسیده اند. آنها به کسی نیاز دارند که تکانی به بازی‌شان بدهد؛ همان کاری که پورتو انجام می‌دهد. او کیفیت جنگندگی را به تیمش اضافه کرده، همینطور گلزنی و ارسال پاس گل. این کاری است که آنها انجام می‌دهند و چیزی که در تیم پایه به چشم نمی‌خورد.”

پورتو در بین دو نیمه به جای میکل اویارسابال، به میدان رفت؛ کاپیتان تیم که روی گل دومی که به ثمر رساندند، هوشمندی و مهارت بالایی نشان داد. اویارسابال حالا با پنج گل در صدر جدول گلزنان لالیگا قرار گرفته ( و پورتو نیز در جمع  6 نفره چهارگلی هاست). اویارسابال هنوز 23 سال دارد و 55 گل و 37 گل در 205 بازی برای تیمش به ثبت رسانده و دیر یا زود او را در چمپیونزلیگ خواهیم دید؛ چه در پیراهن لارئال و چه در پیراهن تیمی بزرگتر یا ثروتمندتر.

 

1542653

سوسیداد که فصل گذشته به فینال کوپا دل ری رسید (دیدار نهایی هنوز برگزار نشده)، این فصل به دنبال فتح لالیگاست.

 

 

اولابه برای فروش بازیکنانش تحت هیچگونه فشاری نخواهد بود زیرا باشگاه تحت هدایت یوکن آپریبای که مدت‌هاست روی صندلی ریاست نشسته، به خوبی توانسته شرایط اقتصادی را مدیریت کند و ورزشگاه را برای زمانی که هواداران اجازه حضور پیدا می‌کنند، بازسازی کرده است.  آنها همچنین یک فینال از فصل گذشته پیش رو دارند؛ فینال کوپا دل‌ری مقابل همشهری شان، اتلتیک بیلبائو که از فصل گذشته به زمانی موکول شد که هواداران اجازه حضور در ورزشگاه را داشته باشند؛ هر چند که در هر صورت در ماه آوریل برگزار می‌شود.

در این مدت، چندین بازیکن جوان با استعداد و چندین بازیکن با تجربه که هوشمندانه خریده شده اند، با اختلاف جذاب ترین تیم لالیگا در این فصل بوده اند. ترکیب فعلی رئال مادرید و بارسلونا با آن تیم جذاب گذشته فاصله زیادی دارد و اتلتیکومادرید نیز دوران گذار را سپری می‌کند. دیگر تیم‌های قدرتمند مثل سویا و ویارئال هم هنوز چیزی نشان نداده اند و احتمال سقوط والنسیا بیشتر از قرار گرفتنش در بین 4 تیم برتر است.

تنها اتلتیکو در سال 2014 توانست سلطه قدرتمند رئال و بارسا بر قهرمانی لیگ در 15 سال اخیر را بشکند و رئال سوسیداد در این مدت تنها 4 بار در جمع 4 تیم برتر بوده است. هنوز راهی طولانی پیش روی آنهاست ولی این فصل، غیرقابل پیش بینی ترین فصل است و سیلوا می‌تواند با مهارت‌های خاصش تیم را در مسیری طولانی پیش ببرد.

 

 

دیدگاه‌ها