کد خبر : 1720666 | 02 آذر 1399 ساعت 15:28 | 31.9K بازدید | 2 دیدگاه

ژنرال همچنان در صدر همه محاسبات

بزرگ‌ترین حسرت قلعه نویی در 57 سالگی

پر افتخارترین مربی لیگ برتر با پنج قهرمانی حالا پیرترین مربی همین لیگ شده است.

بزرگ‌ترین حسرت قلعه نویی در 57 سالگی

به گزارش "ورزش سه"، امیر قلعه نویی که در دوران فوتبال و مربیگریش فرماندهی بود که به  لقب ژنرال هم رسید همچنان در صدر است.صدر جدول لیگی که پنج بار قهرمانش شده و حالا بعد از یک سال سخت در کمرکش مشکلات حل نشدنی سپاهان دوباره از گرمای دو برد متوالی لذت می‌برد. 


قلعه‌نویی فرمانده به دنیا آمده . فرماندهی که در حضور بزرگترهای تیم شاهین در 22سالگی بازوبند کاپیتانی می بست و استقلال و پرسپولیس شکست می داد. پاس گل می داد و در حضور خیل تماشاگران دو تیم اول پایتخت در ورزشگاه آزادی مرد اول میانه میدان می شد در زمین چمن مثل پیر لیت بارسکی آلمانی .یک پا دو پا می‌زد و  پاس تک به تک به فورواردهای شاهین ،مرتضی یکه؛ محمود پازوکی و کریم باوی می‌داد.آنها  با بودن قلعه نویی در شاهین دروازه های همه تیم های تهرانی را به توپ می بستند،هر چند تیم خوش ترکیب شاهین  آن سال ها فقط به دو نایب قهرمانی بسنده کرد و جام باشگاه های تهران در سال های 64 و 65را به درخشش دو ناصر داد.( در سال 64 استقلال با درخشش ناصر حجازی در ضربات پنالتی و در سال 65 پرسپولیس با کاشته بی نقص ناصرمحمدخانی در فینال جام حذفی شاهین را شکست دادند.)


امیر در اوج جوانی از شاهین به السدقطر رفت و خیلی زود به استقلال آمد. هر چند اولین حضورش در کنار آبی ها با از دست دادن پنالتی برابر رقیب دیرینه همراه شد، ولی او ماند در کنار تیم و این تیم را در سخت ترین شرایط ترک نکرد و خاطرات زیادی با استقلال به یادگار گذاشت. از دو پاس گل بی نقص در فینال لیگ آزادگان در برابر پرسپولیس که زمینه ساز قهرمانی آبی ها در جام باشگاه های آسیا شد تا ماندن در کنار باشگاه و هواداران در روزهایی که با تصمیم نابجای مدیران باشگاه در لیگ سه به میدان رفتند. او در استقلال هم کاپیتان بود ، در حضور ورمزیار که سابقه بیشتری از او داشت بازوبند را می بست و بازیساز تیمی بود که بهترین هافبک های آن زمان فوتبال ایران در زمین داشت.

 

1500041

 

 


شاگرد مرحوم استانکو در تیم ملی مربیگری را با نت برداری از نحوه تمرینات او شروع کرد و خیلی زود به دستیاری حجازی رسید، کشاورز ،برق تهران و استقلال اهواز دیگر تیم هایی بودند که او در آنها مربیگری کرد . اما این تیم ها برای  جاه طلبی ها امیر قلعه نویی ساخته نشده بودند.او خیلی زود و در 40سالگی به استقلال رسید و در سه فصلی که در این تیم بود  آنها را به مقام نایب قهرمانی ، سومی و در نهایت قهرمانی رساند تا آبی ها با قدرت رهبری او به اولین قهرمانی شان در لیگ برتر برسند.


آبی های پایتخت  در تاریخ لیگ برتر دو بار دیگر این قهرمانی را تکرار کردند که در هر دو بار امیر قلعه نویی سرمربی آنها بوده است . آنها در فرم جدید لیگ قهرمانان آسیا یکبار به مرحله نیمه نهایی رسیدند که آن هم با هدایت مردی اتفاق افتاده است که رد پایش در اکثر موفقیت های این تیم در دو دهه 80و 90دیده می شود. او با سپاهان هم دو بار سابقه قهرمانی در لیگ برتر را دارد تا پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ برتر تا فصل بیستم باشد. رکوردی که لیاقتش را داشت .

 

 

1457295

 

 

او که یکی از بهترین های تاریخ مربیگری در فوتبال ما است، در بدترین شرایط فدراسیون فوتبال  هدایت تیم ملی را در جام ملتهای 2007به عهده گرفت تا بدون شکست از این تورنمنت کنار برود، باخت تیم او به کره در ضربات پنالتی رقم خورد تا قلعه نویی خیلی زود از تیم ملی جدا شود و به عرصه باشگاهی برگردد و این هنوز بزرگترین حسرت ژنرال است.

 

هافبک ریز نقش دهه 60فوتبال ایران حالا 57سالگی را تمام کرده است ، او همیشه اول بوده است و به این تنهایی در ارتفاعات جدول عادت کرده است . ژنرال فوتبال ایران  در شب تولدش هم با تیم گل گهر در صدر جدول لیگ بیستم در پایان هفته دوم قرار دارد تا نشان دهد دوران مربیگریش هم مانند دوران فوتبالش پر شکوه ادامه خواهد داشت .


 شاید پر بیراه نباشد که آبی ها که او را جزیی از بدنه تاریخ باشگاه می دانند به او لقب بزرگی داده اند: "امیرجام ها ".

دیدگاه‌ها