کد خبر : 1721034 | 04 آذر 1399 ساعت 10:55 | 10.7K بازدید | 0 دیدگاه

بیست و هفتمین جدال آبی های تهران و سبزهای تبریز

استقلال-ماشین سازی ؛ نیم قرن جنگ و مراوده

استقلال در سومین هفته از رقابت های لیگ برتر بیستم در یک بازی حساس و مهم به مصاف تیم فوتبال ماشین سازی تبریز می رود.

به گزارش"ورزش سه" بازی استقلال و ماشین سازی از جهات مختلف بازی مهمی است. استقلال که با هدف کسب قهرمانی در لیگ برتر بعد از سال ها پا به مسابقات گذاشته بعد از یک برد و یک شکست باید در تهران سه امتیاز این بازی را خانگی را بگیرد تا در ابتدای فصل از رقبای جدی قهرمانی عقب نماند. اما رقیب استقلال تیمی که فصل گذشته در دو بازی رفت و برگشت و با وجود سرمربی ایتالیای  آندره آ استراماچونی توانست حریف سرشناس و پرطرفدارش را در تبریز و تهران شکست دهد.


علاوه بر این ها بازی دو تیم قدمتی در حدود نیم قرن دارد. استقلال و ماشین سازی اولین بار در مرداد 1350 در شهر رشت و در مرحله نیمه نهایی جام منطقه ای به مصاف هم رفتند. مسابقه ای که در نهایت باگل های علی جباری، جواد قراب ، غلامحسین مظلومی برای استقلال و گل عباس اسدزاده برای ماشین سازی به سود آبی های تهران به پایان رسید. 

 

1546542


بعد از 50 سال


استقلال و ماشین سازی بعد از حدود 50 سال از اولین دیدارشان در فوتبال باشگاهی ایران ، اینبار در فضایی متفاوت و خالی از تماشاگر در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می روند. فصل گذشته هر دو بازی دو تیم بازی های جنجالی بود. 


دو تیم فصل گذشته در هفته اول مسابقات لیگ نوزدهم در تبریز مصاف هم رفتند. این اولین مسابقه رسمی آندره آ استراماچونی به عنوان سرمربی استقلال بود هرچند استقلال این بازی را یک هیچ باخت و آن نشست خبری جنجالی مرد ایتالیایی در اتاق کنفرانس ورزشگاه بنیان دیزل رقم خورد. 


در دقیقه 93 این بازی محمددانشگر یک موقعیت خطرناک را با خطا روی سامان نریمان جهان گرفت و نه تنها توسط داور اخراج شد که اتابک زارعی چند ثانیه بعد توپ را به تور دروازه استقلال دوخت.

 

1546543


استقلال در بازی برگشت فصل گذشته شرایط متفاوتی داشت. استراماچونی رفته بود و این تیم  شرایط مستحکمی روی نیمکتش نداشت که در تهران به مصاف ماشین سازی رفت. سبزهای تبریز فصل گذشته یک تیم نسبتا پرمهره و جنگجو بودند و یکی از بهترین فصولشان را در لیگ برتر رقم زدند. بازیکنانی مثل حامد لک، احمدزنده روح، سامان نریمان جهان، بابک مرادی در ترکیب تیم توانستند در آزادی هم کار بزرگی انجام داده و در دو بازی از استقلال شش امتیاز بگیرند. 


دو تیم در این فصل اما در شرایط متفاوتی به مصاف هم می روند. دیگر نه خبری از استراماچونی روی نیمکت استقلال هست و نه حامد لک درون دروازه ماشین سازی. لک به پرسپولیس رفته ، زنده روح در گل گهر بازی می کند و البته بابک مرادی یکی از ستاره های فصل قبل لباس استقلال را پوشیده است. رسول خطیبی نیز که از نیمه های فصل گذشته تیم را ترک کرد نیز جای خودش را به یکی از جوانترین سرمربیان لیگ برتری (بیاتلو) داده است. با این وجود استقلال با محمودفکری نیز به اندازه استقلالِ استراماچونی در بازی برابر ماشین سازی به برد احتیاج دارد.


این تیم در 26 جدال رودررویی که با ماشین سازی در نزدیک به نیم قرن داشته 12 بار به پیروزی رسیده ، 9 بار مساوی کرده و 5 بازی را هم باخته است. علیرضا منصوریان سرمربی حال حاضر تراکتور و مربی و بازیکن سابق استقلال با زدن 2 گل در جدال های رودررو با ماشین سازی بهترین گلزن استقلال در این دیدار به حساب می آید. 

 

1546540


نکته جالب دیگر اینکه ناصرحجازی اسطوره باشگاه استقلال در لیگ آزادگان سال 74/75 هدایت ماشین سازی را به عهده داشت با این تیم مقابل استقلال که سرمربی اش مرحوم منصور پورحیدری بود به میدان رفت. 
استقلال در این سال ها از ماشین سازی بازیکنان خوبی هم گرفته است. علیرضا اکبرپور که از همان تیم ناصرحجازی به استقلال آمد یکی از آن ها بود. جاوید شکری، داریوش شجاعیان نیز دیگر بازیکنانی بوده اند که در این سال ها از ماشین سازی به استقلال آمده اند. 


شیخ دیاباته مهاجم گلزن استقلالی ها آخرین بازیکن این تیم است که در بازی برابر ماشین سازی گلزنی کرده است. مهدی قائدی زوج او در خط حمله نیز در یگ هجدهم و در بازی رفت تک گل آبی ها را به ثمر رساند.

دیدگاه‌ها