کد خبر : 1721056 | 04 آذر 1399 ساعت 12:09 | 17.7K بازدید | 0 دیدگاه

استقلال آماده تقابل با تیم سابق ناصر حجازی(عکس)

شاگردان محمود فکری در حالی هفتمین دیدار خود در تاریخ لیگ برتر را در برابر ماشین سازی انجام می دهند که عمده دیدارهای دو تیم برای سالها قبل است.

استقلال آماده تقابل با تیم سابق ناصر حجازی(عکس)

به گزارش "ورزش سه"، استقلال و ماشین سازی در سومین دیدار خود در لیگ بیستم، روز چهارشنبه در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می روند. دیداری که از ساعت 16:15 برگزار خواهد شد.


این هفتمین جدال دو تیم در تاریخ لیگ برتر خواهد بود. پیش از این و در 6 دیدار گذشته دو تیم، استقلال و ماشین سازی هر کدام 2 بار به پیروزی رسیده اند و 2 بار نیز دیدار دو تیم با نتیجه تساوی به پایان رسیده است.


نخستین دیدار دو تیم در لیگ برتر، در تاریخ ۲۱ شهریور ۹۵ در استادیوم آزادی برگزار شد که با تساوی یک – یک به پایان رسید. کاوه رضایی تک گل استقلال را به ثمر رساند و سامان نریمان جهان نیز گل تبریزی ها را وارد دروازه آبی پوشان کرد.

 

1546578


آخرین بازی دو تیم نیز دیدار برگشت سال گذشته بود. در روزی که آبی ها با جدایی آندره آ استراماچونی و بدون سرمربی به مصاف حریف رفتند و بازی را نیز با نتیجه 2 بر یک واگذار کردند. در آن مسابقه هر چند دیاباته استقلال را پیش انداخت، اما شاگردان رسول خطیبی با گل های قادری و زنده روح، بازی را برنده شدند. در این تصویر، علی کریمی را می بینید که پس از گل زنده روح که از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، توپ را به میانه میدان می برد تا بازی را سریعتر به جریان بیندازد.


استقلال و ماشین سازی در فصل گذشته، نخستین دیدار خود در لیگ نوزدهم را برگزار کردند. دیداری که جنجال های زیادی به پا کرد و با طوفان استراماچونی سرمربی آبی ها در کنفرانس خبری همراه بود. جایی که جنتلمن ایتالیایی به دلیل نبودن مترجم در کنارش و سایر مسائل پیش آمده، به ستوه آمده بود. استقلال آن دیدار را با گل دقیقه 96 اتابک زارعی به حریف واگذار کرد. دیداری که سامان نریمان جهان کاپیتانی تیمش را برعهده داشت.

 

1546579


اما بیشتر رقابت های دو تیم مربوط به سالها قبل است. استقلال و ماشین سازی اولین بار در تاریخ 15 مرداد ۱۳۵۰  در مرحله نیمه نهایی جام منطقه ای  در رشت به مصاف هم رفتند که این بازی با پیروزی 3 بر یک استقلال به پایان رسید. عباس اسد زاده تک گل ماشین را به ثمر رساند و در سوی مقابل نیز جباری، قراب و غلامحسین مظلومی گل های استقلال را وارد دروازه حریف کردند.


استقلال و ماشین سازی 4 بار نیز در رقابت های جام حذفی با یکدیگر روبرو شده اند که سهم هر تیم یک برد بوده و 2 بار نیز تلاش دو تیم به نتیجه مساوی ختم شده است.


دو تیم در 11 بهمن 70 در تبریز به مصاف هم رفتند که حاصل کار دو تیم نتیجه تساوی بدون گل بود. از نکات جالب آن بازی این بود که تیم استقلال به دلیل مشکلاتی که در پروازهای تهران به تبریز رخ داده بود، این بازی را ده نفره بازی کرد و تعدادی از بازیکنان بعد از بازی به تبریز رسیدند. دیدار برگشت نیز 7 روز بعد برگزار شد که تبریزی ها با تک گل علوی برنده شدند و به مرحله بعد صعود کردند.


در سومین دیدار دو تیم در 14 بهمن 75 و در رقابت های جام حذفی نیز کار استقلال و ماشین سازی در تبریز به تساوی بدون گل انجامید. اما استقلال در دیدار برگشت و در ورزشگاه آزادی، با گل های حسن زاده، مرفاوی و پرورش خواه از سد ماشین سازی گذشت و به مرحله بعد راه یافت.


به طور کلی و پیش از شروع رقابت های لیگ برتر، استقلال و ماشین سازی 20 بار به مصاف هم رفته بودند که حاصل آن 10 پیروزی برای استقلال، 3 برد برای ماشین سازی و 7 تساوی برای دو تیم بود.

 

1546576


اما بد نیست بدانید که مرحوم ناصر حجازی اسطوره باشگاه استقلال و فوتبال ایران در مقطعی از دهه هفتاد هدایت ماشین‌سازی را برعهده داشت و در سال ۷۴ این تیم را به عنوان بهترین تیم شهرستانی لیگ رساند.


ناصرخان پاییز سال ۷۵ از ماشین‌سازی به استقلال پیوست و تا آخرین روز‌های زندگی ‌اش همواره از تبریز به عنوان یکی از شهر‌های مورد علاقه ‌اش یاد می ‌کرد. البته این تیم ماشین ‌سازی با آن تیمی که حجازی هدایتش را برعهده داشت، متفاوت است. این تیم در واقع همان گسترش فولاد است که نامش عوض شد. البته ناصرخان در گسترش فولاد هم برای مقطعی کار کرده است.

 

1546577

سال ۷۳ در مقطعی ناصر حجازی هدایت تیم ماشین سازی تبریز را برعهده داشت.


جدا از بحث ناصرخان، استقلال در سال ۷۵، دو بازیکن کمکی هم از ماشین‌ سازی برای شرکت در جام باشگاه‌ های آسیا جذب کرد. جاوید شکری و علیرضا اکبرپور که بعداً به صورت قطعی استقلالی شدند.


میان استقلال و ماشین‌ سازی بازیکنان زیادی هم بوده ‌اند که سابقه حضور در هر دو تیم را یدک می ‌کشند. آتیلا حجازی، داریوش شجاعیان، امین حاج ‌محمدی، علیرضا اکبرپور، جاوید شکری، شاهین طاهرخانی و... از جمله این نفرات محسوب می‌شوند. همچنین رسول خطیبی سرمربی فصل گذشته ماشین‌ سازی نیز برای مقطعی در استقلال توپ زده است.

دیدگاه‌ها