کد خبر : 1721288 | 05 آذر 1399 ساعت 13:33 | 26.5K بازدید | 0 دیدگاه

پویا اسبقی از شغل جدیدش در اروپای شمالی می‌گوید

از کرج تا یوتیبوری؛ سرمربی تیم ملی سوئد ایرانی است؟

مربی جوان ایرانی-سوئدی بعد از موفقیت در سطح باشگاهی حالا هدایت تیم زیر 21 سال سوئد را به عهده گرفته تا در ساخت دوره جدید فوتبال این کشور سهیم باشد.

از کرج تا یوتیبوری؛ سرمربی تیم ملی سوئد ایرانی است؟

به گزارش"ورزش سه" پویا اسبقی مربی ایرانی شاغل در فوتبال سوئد ، بعد از حذف تیم ملی این کشور از مرحله نهایی جام ملت های زیر21 سال اروپا، هدایت این تیم را به عهده گرفت:"احساس کردم دیگر دوری از فوتبال کافی است."


او درباره حضورش در تیم ملی سوئد هم گفت:" آنچه اکنون اتفاق افتاده بیشتر از آنچه فکر می کردم بوده است."
این مربی جوان اهل ایران و شهر کرج است. خانواده اش وقتی که او دوسال داشت به سوئد مهاجرت کردند. علاقه اش به فوتبال باعث شد در 15 سالگی به تیم زرگارد در دسته پنجم فوتبال سوئد بپیوندد. دوران فوتبال او به عنوان بازیکن بسیار کوتاه بود و در 23 سالگی بازی را کنار گذاشت اما مربیگری را به طور جدی آغاز کرد و توانست در 31 سالگی به عنوان جوانترین مربی تاریخ لیگ برتر سوئد  روی نیمکت دالکورد بنشیند.


عملکرد او باعث شد تا تیم یوتیبوری یکی از مطرح ترین تیم های فوتبال این کشور اسبقی را به خدمت بگیرد. او در 87 مسابقه روی نیمکت یوتیبوری(گوتبرگ) نشست و یک قهرمانی را نیز در جام حذفی فوتبال سوئد همراه این تیم کسب کرد.


 در اوایل سال جاری این مربی 35 ساله سه ماه پیش و پس از اینکه امتیازات زیادی را به دست نیاورده بود از یوتیبوری جدا شد اما حالا کار جدیدش را در تیم ملی زیر21 سال سوئد آغاز می کند.
" این واقعا لذتبخش و زیبا است. این یک محیط جدید و متفاوت برای من است چرا که تا قبل از این فقط در محیط باشگاه ها بوده ام." پویا اسبقی به "فوتبال اسکانالن" می گوید و همچنین تاکید می کند که این یک اتفاق هیجان آور در زندگی حرفه ای اش بوده است:" جای تردید زیادی نبود. ما جلساتی داشتیم که آن ها طرح هایشان را گفتند و احساس کردم این همان چیزی است که می خواهم و دوست دارم انجام بدهم.

 

1546880

 


-تیم ملی زیر 21 سال سوئد نتوانست هفته گذشته جواز حضور در مسابقات قهرمانی زیر21 سال اروپا را به دست بیاورد و با شکست از ایتالیا این شانس را از دست داد. مسابقاتی که اسبقی آن ها را از نزدیک دنبال می کرد.
" آن ها شروع خوبی نداشتند اما بعد نتایج خوبی گرفتند و در پایان کار هم فرصتی وجود داشت. اما به طور کلی در مرحله مقدماتی عملکرد و نتایج برای رسیدن به مرحله بعدی کافی نبود. باید تلاش کنیم که در مسابقات زیر 21 دوره آینده حضور داشته باشیم.


-امیدوارید به عنوان سرمربی تیم زیر21 سوئد به چه اهدافی دست پیدا کنید؟
فرقی نمی کند در چه رده ای ، تیم ملی سوئد همیشه می خواهد در مراحل نهایی تورنمنت های بزرگ حضور داشته باشد. به موازات این ما می خواهیم در روند تولید بازیکن موثر باشیم. ما باید تلاش کنیم تا جایی که ممکن است یک تیم ملی خوب داشته باشیم و تیم زیر 21 سال می تواند یک مکمل موثر باشد.

 


-پیشرفت سریعی در کار مربیگری در فوتبال سوئد داشته اید. چگونه به این موضوع نگاه می کنید.
خیلی از این حرفتان ممنونم اما من هنوز مربی نسبتا جوانی در فوتبال هستم. به خاطر اعتمادی که در این سال ها به من شده واقعا تشکر می کنم.این باعث شد تا به عنوان مربی پیشرفت کنم. در محیط های مختلفی کار کرده ام از دالکورد به یفله و سپس یوتیبوری رفتم و الان سرمربی تیم زیر 21 سال هستم. قبول دارم این روند خوبی است و تلاش می کنم آن را ادامه بدهم

 


او ادامه می دهد:
من به کار در باشگاه عادت کرده ام که هر روز با بازیکنان در ارتباط هستید و می توانید روی آن ها تاثیر بگذارید. اما اکنون مساله اصلی مربوط به برنامه ریزی است و این چیزی است که به آن عادت ندارم. عصبی نیستم اما کنجکاوتر شده ام و همچنین متقاعد شده ام با گذشت زمان با شرایط تطبیق بیشتری پیدا می کنم.


-از وقتی یوتیبوری را ترک کردید چه احساس دارید؟
به طور کلی بعد از این اتفاق احساس کردم فاصله گرفتن از فوتبال برای مدتی برایم خوب بوده است. از زمانی که کارم را به عنوان مربی شروع کرده بودم هیچگاه چنین تعطیلاتی را نداشتم و این تجربه جالبی بود حتی اگر در ابتدا کمی احساس خوبی نداشته باشید. پس از دو ماه احساس کردم دیگر کافی است و باید کار کنم. بنابراین منتظر سال جدید هستم تا کارم را شروع کنم.

 


آیا بازی های یوتیبوری را تماشا می کنید؟
واضح است که تماشا می کنم. در ابتدا خیلی با جدیت بیشتری نگاه می کردم اما من همیشه مسابقات لیگ برتر را نگاه می کنم و دلیلی ندارد حالا که بخشی از کارم هست به آن بی توجه باشم. درست است دیدن تیمی که تقریبا سه سال زیر نظر خودم تمرین کرده ابتدا عجیب بود. من با تیم ارتباط قوی داشتم و حالا دیدن از این زاویه کمی حس عجیبی داشت. اما با گذشت زمان این فاصله بیشتر می شود و این ذات فوتبال است. در کل تجربه متفاوتی بود.

 

1546881

 

 

-آیا پیشنهادی از باشگاه های دیگر داشتید؟
پیشنهادات کمی بیشتر از چیزی بود که فکر می کردم آن هم در حالی که فصل در جریان است اما این به نوعی تایید شدن برایم حس خوبی داشت.

 


-دستیارانتان در تیم ملی زیر 21 سال سوئد مشخص شده اند؟
این موضوعی نیست که در حال حاضر مشخص باشد بلکه اکنون گفت و گوهایی را در این ارتباط انجام می دهیم. باید گزینه های مورد نظرمان را بررسی کنیم اما این را بگویم که اینروزها یکی از مهمترین کارهای من همین است.

دیدگاه‌ها