کد خبر : 1721458 | 06 آذر 1399 ساعت 01:55 | 68.9K بازدید | 0 دیدگاه

گلی که وارد تاریخ شد

گل قرن؛ ستاره آسمانی، تو از چه سیاره‌ای آمده‌ای؟

دیه گو مارادونا زننده گل قرن است؛ گلی که در حضور 114 هزار تماشاگر در آزتک مکزیک به پیتر شیلتون زد.

گل قرن؛ ستاره آسمانی، تو از چه سیاره‌ای آمده‌ای؟

به گزارش "ورزش سه"، گل قرن؛ بله زننده گل قرن کسی نبود جز دیه گو مارادونای حالا فقید.

گل تمام بازی ها و حرکتی که تاریخی شد. گلی که دیه گو به انگلیسی ها در جام جهانی 1986 مکزیک زد. گلی که همه فوتبال دوست ها بی نهایت بار تماشایش کرده اند. گلی که وارد تاریخ جام های جهانی و فوتبال شد و فیفا آن را به عنوان گل قرن 20 نیز معرفی کرد.

 

مارادونا در بازی با انگلیس در یک چهارم نهایی جام جهانی 1986 دو گل زد و تیمش را یک تنه راهی نیمه نهایی کرد و آنجا نیز خودش کار صعود به فینال را با گلزنی به بلژیک تمام کرد. 

 

 

1547189

 

 

22 ژوئن 1986 ورزشگاه آزتک مکزیک در حضور 114580 تماشاگر، تیم ملی آرژانتین تنها 4 سال پس از جنگ مالویناس با بریتانیا، برابر تیم ملی انگلیس قرار گرفت. دقیقه 9 نیمه دوم،  آرژانتین به لطف گل دست خدای دیه گو با یک گل جلو بود اما دیه گو یک گل فراموش نشدنی دیگر زد.

شماره 10 از میانه زمین توپ را گرفت و جلو رفت. حالا مارادونا از پیتر بردسلی و پیتر رید گذشته و از میانه میدان نیز عبور می‌کند، سومین ستاره انگلیس، کنی سانسوم نیز در یک تعقیب بیهوده به بردسلی و رید می‌پیوندد.

 

 

1547190

 

 

مارادونا از دست تری بوچر و تری فِنویک نیز فرار کرده و وارد محوطه پیتر شیلتون می‌شود، خورخه والدانو و خورخه بوروچاگا منتظر پاس مارادونا هستند، اما دیه گو هم‌تیمی‌های امیدوار خود را نادیده می‌گیرد.

بعد از طی کردن 45 متر و گذر از سد پیتر شیلتون، دومین تلاش بوچر برای مقابله با مارادونا نیز اثربخش نیست و تکل او نیز نمی‌تواند مانع گل شدن ضربه مارادونا شود. توپ از کنار تیر وارد دروازه می‌شود و ویگتور هوگو مورالس گزارشگر اروگوئه ای-آرژانتینی که در آستانه گریه کردن است می‌گوید: «ستاره آسمانی، تو از چه سیاره‌ای آمده‌ای؟» 

 

مورالس روی این صحنه گزارشی تاریخی و فراموش نشدنی دارد:« توپ به مارادونا می رسد، دو نفر احاطه اش کرده اند. مارادونا توپ را در کنترلش دارد. نابغه فوتبال از سمت راست حرکت می کند، سومی را هم دریبل می کند؛ می خواهد به بوروچاگا پاس بدهد ...همچنان مارادونا، نابغه، نابغه، نابغه، نابغه، راتاتا راتاتا راتاتا...گلللللللللللللل...می خواهم گریه کنم، خدای من، زنده باد فوتبال. گل استثنایی...دیه گو مارادونا، ببخشید نمی توانم مانع اشک هایم شوم....مارادونا در یک حرکت تاریخی، بهترین گل همه تاریخ را زد..... ستاره آسمانی تو از کدام سیاره آمده ای؟ برای اینکه همه انگلیسی ها را جا بگذاری؟ برای اینکه یک ملت مشت هایش را گره کند و برای آرژانتین فریاد بکشد؟ آرژانتین 2 انگلیس صفر. ممنون خدا؛ ممنون مارادونا برای این اشک ها.

 

انگلیسی‌ها حالا با دو گل عقب افتاده‌اند؛ آن هم با گلی که بعدا به عنوان بهترین گل در تاریخ جام‌های جهانی انتخاب شد.

 

 

1547188

 

 

این دو گل و در واقع این بازی مرحله یک چهارم نهایی بعدها در بین اساطیر فوتبال قرار می‌گیرد. اهمیت این بازی بعد از آنکه پیراهن شماره 10 مارادونا را استیو هاج انگلیسی بعد از سوت پایان بازی از دشمن ریزنقش خود گرفت، مشخص می‌شود؛ پیراهنی که تخمین زده می‌شد بالاتر از یک میلیون دلار فروخته شود اما او هرگز حاضر نشد آن را به حراج بگذارد.

 

 

 

دیدگاه‌ها