کد خبر : 1721603 | 06 آذر 1399 ساعت 18:30 | 198.1K بازدید | 21 دیدگاه

برای اولین بار در لیگ برتر رخ داد :

یک بازیکن ایرانی گفت خطا روی من پنالتی نبود!

جنجال داوری در بازی دو تیم ذوب آهن و پیکان با اعلام خطای پنالتی برای شاگردان تارتار در نهایت به شکلی عجیبی دنبال شد.

یک بازیکن ایرانی گفت خطا روی من پنالتی نبود!

 

به گزارش "ورزش سه"، ذوب آهن که زخم خورده از دو بازی قبلی خود و اشتباهات داوری در این دیدارها بود، اینبار در فولادشهر برابر پیکان قرار گرفت. در شرایطی که این دیدار با تساوی یک - یک تا دقیقه 82 دنبال می‌شد، اعلام یک ضربه به سود پیکان تشنج بزرگی در زمین و حتی منطقه فنی دو تیم شکل داد.

 

این بازی که با دو گلی که ابراهیم صالحی در دقیقه 33 و میلاد جهانی در دقیقه 35 برای دو تیم به ثمر رسانده بودند، دنبال می‌شد در ادامه در صحنه مشکوکی که در محوطه جریمه شکل گرفت داور بازی به علامت پنالتی در سوت خود دمید.

 

سیدرضا مهدوی، داور این بازی که سوتی جنجالی به صدا در آورده بود، باعث خشم بازیکنان ذوبی و کادرفنی ذوب آهن شد. در ادامه تنش شکل گرفته به منطقه فنی روی نیمکت ذوب آهن رفت و رحمان رضایی که پیش از این اعتراض تندی را متوجه داوری بعد از پشت سر گذاشتن دو هفته و اشتباهات داوری دنبال کرده بود، این بار هم اعتراض خود را به این موضوع و اعلام پنالتی علیه تیمش نشان داد. او از داور چهارم و ناظر بازی درخواست داشت که با حضور در کنار دوربین تلویزیونی کنار زمین، صحنه مربوطه را مورد بازبینی قرار داده و اشتباه خود را جبران کند!

 

1547485

 
اما در ادامه اتفاقی جالب توجه و قابل ستایش رقم خورد. پورامینی، هافبک پیکان که نقش اصلی این پنالتی را داشت و داور به زعم خطا روی این بازیکن توسط مدافع ذوب آهن، خطای پنالتی را اعلام کرده بود، در گفتگویی که با داور داشت به موضوع عدم خطای حریف اعتراف کرد تا یک فیرپلی فوق العاده را از خود به جا بگذارد. 

 

هافبک جنوبی پیکان که در دوران حضور در پارس جنوبی و زیر نظر مهدی تارتار ستاره شده بود و راهی تیم پیکان شد، در دومین فصل همکاری با تارتار یک اقدام شایسته و اخلاقی از خود به جا گذاشت. او در گفتگو با داور بازی با اشاره به اینکه مدافع حریف برخوردی با او نداشته، باعث شد تا مهدوی بار دیگر به سمت محوطه جریمه بازگردد و اینبار توپ را در اختیار ذوب آهن قرار داده و خطای پنالتی را تغییر دهد. 

 

1547484

 

در شرایطی که بحث بکارگیری ساختار VAR در فوتبال ایران که از دو سال قبل استارت خورده بود و تا به امروز به نتیجه نرسیده است، قرار بود با دست یابی به مدل طراحی شده ویدئوچک ایرانی کار را آغاز کند اما در شرایطی که اعتراض به عملکرد داوری و اشتباهات آن طی فصول اخیر به بحث اصلی و کش مکشی بزرگ تبدیل شده، این موضوع هنوز به سرانجام نرسیده و شاید امشب و در دیدار دو تیم ذوب آهن و پیکان، روز بهره‌برداری از مدل ایرانی آن بود؛ مدلی بر پایه حرکت اخلاقی و فیرپلی بازیکن پیکان که داور را از یک اشتباه بزرگ و تاثیرگذار نجات داد. 

 

1547483

 

با این حال لحظاتی بعد از تصمیم مهدوی برای تغییر تصمیم خود در اعلام پنالتی به سود پیکان، اینبار بازیکنان و نیمکت نشینان پیکان بودند که بی اطلاع از اعتراف بازیکن خودی، اعتراض خود را شکل دادند و ماحصل آن دریافت کارت زرد از سوی امیر روستایی بود. اقدام پورامینی اما در شرایطی که بازی با تساوی یک – یک دنبال می‌شد و این پنالتی در لحظات پایانی بازی می‌توانست دو امتیاز بیشتر به حساب پیکان وارد کرده و آنها را به دومین برد پیاپی خود برساند، قابل قدردانی و ستایش به نظر می‌رسد. رفتاری که همواره فدراسیون جهانی فوتبال به آن تاکید دارد و در دیدارهای بین المللی شاهد این هستیم که پرچم Fair Play پیشاپیش بازیکنان وارد زمین می‌شود و هر ساله تقدیر ویژه‌ای از بازیکنان و تیم‌هایی که این اقدام را سرلوحه خود قرار می‌دهند، صورت می‌دهد.

 

پورامینی در این دیدار و در فصلی که اشتباهات داوری باعث شکل گیری حلقه اعتراضی بزرگی در تمامی دیدارها از داخل زمین تا روی نیمکت شده، می‌تواند یک اقدام ارزشمند و قابل ستایش محسوب شود و تنش های شکل گرفته در این زمینه را کاهش دهد. حداقل تا زمانی که VAR به صورت رسمی وارد فوتبال ایران شود و به این درگیری و اعتراضات خاتمه یا آن را کاهش دهد.

 

1547489

 

1547552

حسین پورامینی (چپ) هافبک دفاعی پیکان در بازی امروز نزد داور رفت و تلاش کرد رای او به سود تیمش را برگرداند.

 

1547486

 

عکس ها از نورویک آلاوردیان

دیدگاه‌ها