کد خبر : 1722084 | 09 آذر 1399 ساعت 10:32 | 3.8K بازدید | 1 دیدگاه

یک دنیا درخواست از داوران با یک میلیون

هفته سوم تمام شد ولی داوران هنوز لباس ندارند!

این روزها که لیگ برتر فوتبال ایران چند هفته‌ای هست که سال بیستم خود را آغاز کرده، بار دیگر فشار و هجمه روی جامعه داوری بالا گرفته است.

هفته سوم تمام شد ولی داوران هنوز لباس ندارند!

به گزارش "ورزش سه"، بیانیه نویسی باشگاه‌ها، تهدید به کناره‌گیری از مسابقات، زیر سوال بردن انتخابات‌های کمیته داوران، اعتراض‌های شدید در کنار خط و ... بخشی از رفتارهای جامعه فوتبال علیه داوران، تنها طی همین سه هفته بوده است.


این شرایط در حالی برای داوران فوتبال در ایران ایجاد شده، که آنها نیز در حال دست و پنجه نرم کردن با مشکلات زیادی هستند و تمرکز کامل برای حضور در مسابقات از آنها گرفته شده است.

 

 چند سالی می‌شود، سیستم کمک داور ویدئویی (VAR)، تغییر بزرگی در بازی فوتبال ایجاد کرده و جلوی بسیاری از اشتباهات بزرگ داوران را گرفته است. پیش از اینکه لیگ نوزدهم آغاز شود، تلاش‌هایی جدی برای پیاده سازی VAR انجام شد، ولی درنهایت به دلیل مشکلات مالی، این کار به سرانجام نرسید. در آن مقطع ایجاد زیرساخت‎‌‍‌های لازم برای این تکنولوژی نزدیک به 4 میلیارد تومان سرمایه نیاز داشت، که حالا با افزایش قیمت دلار، خرید تجهیزات این سیستم چند برابر شده است.


دستمزد پایین داوران یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های داوری کشور است. یک داور حرفه‌ای در سطح اول فوتبال ایران، در صورتی که همیشه در دسترس باشد و عملکرد بسیار خوبی داشته باشد، حداکثر 16 بازی به او خواهد رسید و این یعنی چیزی حدود 16 میلیون درآمد برای قضاوت در بالاترین سطح فوتبال ایران طی یک‌سال! 


البته تفاوت در دستمزد مربیان و بازیکنان یک امر طبیعی در فوتبال دنیا به شمار می‌رود، ولی حداقل در سایر کشورها ارزش‌گذاری مناسبی روی خدمتی که داوران ارائه می‌کنند، صورت گرفته؛ به عنوان مثال در کشورهای کره جنوبی، ژاپن، چین و امارات، دستمزد در نظرگرفته شده برای داوران، چیزی حدود 2 هزار دلار برای هر مسابقه تعیین شده است. علاوه بر این، در ساختار داوری این کشورها، برخی داوران تراز اول، به استخدام درمی‌آیند و ماهانه حقوق دریافت می‌کنند و این یکی از دلایلی بود که علیرضا فغانی را ترغیب به ترک ایران کرد، تا در کنار 4 داور استرالیایی دیگر از این مزیت بهره‌مند شود. در کشورهای کره‌جنوبی، چین و ژاپن نیز چنین مکانیزمی ایجاد شده است. حال آنکه کشور امارات دستمزد داوران را مانند ایران به ازای هر بازی درنظر گرفته است.

 


علیرضا منصوریان و ابراهیم صادقی دو مربی جوان لیگ برتر، بخشی از صحبت‌های خود در نشست خبری پیش از دیدارهایشان در هفته سوم را به مشکلات داوری اختصاص دادند و تاکید کردند تا زمانی که دستمزد داوران ایران در رقابت های فوتبال افزایش پیدا نکند، شاهد ادامه مشکلات و اعتراض‌ها در زمینه داوری خواهیم بود. پیشنهاد ابراهیم صادقی در نظر گرفتن مبلغی بین 4 تا 6 میلیون برای قضاوت در هر مسابقه لیگ برتری شد. منصوریان اما عقد قرارداد با داوران را پیشنهاد کرد و معتقد است کف قرارداد یکساله با داوران لیگ برتری باید 500 میلیون تومان باشد و برای داوران حاضر در لیگ های دسته اول و دوم فوتبال ایران، به ترتیب 300 و 150 میلیون تومان در نظر گرفته شود. 


البته که نداشتن VAR و پایین بودن دستمزد، تنها معضلات جامعه داوری فوتبال ایران نیستند و بی ثباتی در راس کمیته داوران فدراسیون فوتبال، معضل دیگری است که طی ماه‌های اخیر، تمرکز داوران را از بین برده است.


در این بین فراهم نبودن امکانات اولیه نظیر نداشتن پیراهن برای قضاوت، شرایط را از نظر روانی سخت‌تر هم کرده است. جالب است بدانید که کمیته داوران در هر سال، فقط یکدست پیراهن شورت و پیراهن ست برای قضاوت در اختیار داورانش قرار می‌‌دهد و در لیگ بیستم، هنوز همین یک دست هم به داوران داده نشده و آنها با لباس‌هایی که از سال قبل در اختیار دارند، سه هفته ابتدایی لیگ را قضاوت کرده‌اند.


این‌ها بخشی از مشکلات جامعه داوری کشور هستند که در هفته سوم مسابقات لیگ بیستم بار دیگر شاهد ادامه بیانیه نویسی باشگاه ها علیه آنها بوده ایم و به نظر نمی رسد تا زمانی که سیستم VAR پیاده نشود و دستمزد داوران در بالاترین سطح فوتبال ایران یک میلیون تومان به ازای هر بازی باشد، شاهد تغییر اساسی در روند موجود باشیم.

دیدگاه‌ها