کد خبر : 1722917 | 12 آذر 1399 ساعت 15:50 | 32.7K بازدید | 1 دیدگاه

ده سال پیش در چنین روزی

وقتی بلاتر فوتبال جهان را شوکه کرد (عکس)

ده سال پیش در چنین روزی سپ پلاتر رئیس وقت فیفا نام روسیه و قطر را به عنوان میزبانان جام های جهانی 2018 و 2022 از پاکت در آورد و مقابل دوربین های خبری نشان داد.

وقتی بلاتر فوتبال جهان را شوکه کرد (عکس)

به گزارش"ورزش سه"، روز 2 دسامبر سال 2010 (11 آذر 1389) سپ بلاتر با اعلام نام میزبانان جام های جهانی2018 و  2022 جهان فوتبال را در شوک فرو برد.


در حالی که پیش از انتخاب میزبانان جام جهانی دو دوره، فیفا حضور تیم های عضو یوفا را در نامزدی جام جهانی 2022 رد کرد ، روسیه، انگلستان، پرتغال/اسپانیا و همچنین بلژیک/هلند به عنوان نامزدهای مرحله نهایی جام جهانی 2018 انتخاب شدند . انگلستان به مرحله آخر رقابت نرسید و در نهایت این روسیه بود که میزبانی را از پرتغال/اسپانیا و بلژیک/هلند برد.


دادن میزبانی به روسیه یکی از مواردی بود که سپ پلاتر را در نهایت از ریاست فیفا پایین کشید. مانند قطر که در همان روز نامش از پاکت به عنوان میزبان جام جهانی 2022 خارج شد و البته بعدها پرونده هایی درباره پرداخت رشوه برای اخذ میزبانی مطرح شدند. سال گذشته وزارت دادگستری ایالات متحده اعلام کرد که روسیه و قطر برای کسب میزبانی به فیفا رشوه داده اند.

 

1549592


براین اساس اعضای عالی رتبه پیشین فیفا ۵ میلیون دلار از بخش‌های مختلف در روسیه گرفته بودند.درباره جام جهانی قطر هم دو عضو تاثیرگذار فیفا با دریافت رشوه کمک کردند تا میزبانی به این کشور برسد.


درحالی که آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و استرالیا هم نامشان در میان کاندیداها وجود داشت کشوری که تا پیش از آن کمترین امید نسبت به میزبانی اش وجود داشت برنده شد.


استرالیایی ها تا آخرین لحظه فکر می کردند که اولین جام جهانی را به بخش اقیانوسیه جهان می برند اما این قطر بود که با لابی های قدرتمندش توانست میزبانی را از کشورهای مدعی بگیرد. البته که قطر در این سال ها با هزینه بسیار زیاد تمام تلاشش را کرده تا نشان بدهد شایستگی میزبانی این رقابت ها را دارد.


یکی از مهمترین مواردی که میزبانی قطر را تحت الشعاع قرار می داد گرمای هوای این کشور در زمان برگزاری مسابقات بود اما آن ها توانستند دمای ورزشگاه ها را تا حد نرمال کاهش بدهند.  قطر با سرعت زیادی در حال آماده سازی برای برگزاری رقابت های جام جهانی است و دیگر تمام دنیا به نظر پذیرفته اند که اولین جام جهانی را در کشوری کوچک و ثروتمند در خاورمیانه برگزار کنند.


قطر برای اینکه ساختارهایش را محک بزند و البته توانایی های میزبانی اش را نشان بدهد در یکسال گذشته و در حال شیوع کرونا برگزاری مسابقات فوتبال را در سراسر جهان تحت الشعاع قرارداده از بازی های مهم بین المللی میزبانی کرده و میزبانی اش تا حدودی موفقیت آمیز بوده است.

 

دیدگاه‌ها