کد خبر : 1723320 | 14 آذر 1399 ساعت 21:39 | 49.3K بازدید | 1 دیدگاه

توازن تیمی عامل موفقیت سیرجانی‌ها؛

نکته ویژه امیرقلعه‌نویی با گل‌گهر (عکس)

شاید صدرنشینی گل‌گهر سیرجان تا پایان فصل به درازا نینجامد، ولی آنها همین حالا به تمام مدعیان ثابت کرده‌اند، که چه تیم ترسناکی دارند.

نکته ویژه امیرقلعه‌نویی با گل‌گهر (عکس)

به گزارش "ورزش سه"، اگر کسی در پایان لیگ نوزدهم که گل‌گهر به سختی و با دلهره توانست سهمیه خود را در لیگ برتر حفظ کند، می‌گفت این تیم در لیگ بیستم و در پایان هفته چهارم صدرنشین خواهد بود، احتمالا کسی او را جدی نمی‌گرفت؛ اما مدیران این باشگاه با انتخاب یک سرمربی بزرگ و سپس اجرایی کردن درخواست‌های امیرقلعه‌نویی، نشان دادند، اهداف بزرگی در سر دارند و حالا در پایان هفته چهارم تیمشان را با 10 امتیاز از 4 مسابقه صدرنشین می‌بینند.


اینکه این موفقیت چطور رقم خورده، بی شک دلایل مختلفی دارد؛ با این حال ما در این مطلب سعی داریم، آنچه امیرقلعه‌نویی به عنوان یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های مجموعه گل‌گهر انجام داده را مورد بررسی قرار بدهیم.

 

خریدهای مناسب با توجه به تاکتیک تیمی


یکی از کارهای ویژه امیرقلعه نویی خرید بازیکانی نظیر آرمین سهرابیان، سعید صادقی، علیرضا علیزاده، علیرضا آشوری، میلاد زکی پور و درنهایت علیرضا حقیقی در خط دروازه بود، که توازن خاصی به ترکیب گل‌گهری‌ها نسبت به فصل گذشته بخشیده و با درک خوبی که از اندیشه‌های کادر فنی تیم پیدا کرده‌اند، تصور موفقیت گل‌گهر بدون این بازیکنان و البته سایر بازیکنان تیم سخت به نظر می رسد.

 

1548924

 

تغییر سیستم هدفمند


امیرقلعه‌نویی تیم فوق‌العاده‌ای را در سپاهان تشکیل داده و محرم نویدکیا هم بارها در مصاحبه‌های خود از نفراتی که در اختیار دارد، تمجید کرده است. او اما در گل‌گهر برخلاف دو سال گذشته دیگر از سیستم 3-3-4 که در دفاع به 1-5-4 تبدیل می شد، استفاده نمی کند و از سیستم 2-4-4 باکس یا سیستم 2-2-2-4 استفاده می‌کند؛ جایی که آرمین سهرابیان به عنوان یکی از بهترین خریدهای قلعه‌نویی در کنار علیرضا ابراهیمی دو مدافع وسط تیم هستند و بهنام برزای و میلاد زکی پور دو بازیکن سابق استقلال در پست دفاع چپ و راست بازی می کنند. یک خط جلوتر علیرضا علیزاده و احمد زنده روح دو هافبک تدافعی تیم هستند و سعید صادقی و علی اصغر عاشوی نیز دو هافبک تهاجمی تیم برای تغذیه گادوین منشا و یونس شاکری.


تصمیم به‌جا در مورد برزای


بهنام برزای در سال گذشته موفقیت زیادی در ترکیب آبی پوشان گل گهری نداشت ولی امیرقلعه نویی با تغییر پست این بازیکن و استفاده از او در پست دفاع راست، هم به بخش تدافعی تیم خود استحکام بخشیده و هم در بخش هجومی از سرعت این بازیکن و ارسال‌هایش به بهترین نحو در چارچوب استراتژی تیم برای رسیدن به گل بهره برده است.

 

1550256

 

چهار هافبک با وظایف متفاوت


علیرضا علیزاده و احمد زنده روح دو هافبک جنگنده گل گهر یک خط جلوتر از خط دفاعی چهار نفره تیم هستند که توانسته اند ارتباط خوبی با دو هافبک دیگر تیم یعنی عاشوری در سمت چپ و سعید صادقی در سمت راست برقرار کنند؛ دو هافبکی که کمتر به کناره های زمین متمایل می شوند و با اضافه شدن به بخش میانی زمین، فرصت را برای اضافه شدن برزای و زکی پور به حملات نیز فراهم می‌شود.


شاکری و منشا


منشا و شاکری دو عضو بسیار مهم گل گهر به شمار می روند. منشا با 4 گل و یک پاس گل و شاکری هم با یک گل و یک پاس گل، از بهترین بازیکنان تیم طی 4 هفته گذشته بوده اند. شاکری در سیستم امیرقلعه نویی بازیکن هدف به شمار می رود و توانسته با منشا زوج بسیار خوبی در خط هجومی تشکیل دهد؛ زوجی که با زوج عاشوی و صادقی از چپ و راست خط میانی گل گهری ها حمایت می شود.

 

1545538

 

بهترین خط هجومی با خط دفاعی مستحکم


امیرقلعه‌نویی با اقداماتی که در گل گهر انجام داده، این تیم را در پایان هفته چهارم با 7 بار گلزنی در لیگی که به سختی در آن گل‌ها رد و بدل می‌شوند، به بهترین خط هجومی لیگ در میان تیم های بزرگی نظیر استقلال، پرسپولیس، سپاهان، تراکتور، فولاد و ... بدل کرده و پس از شاگردان یحیی گل‌محمدی که تاکنون گلی دریافت نکرده‌اند، تنها دو مرتبه دروازه علیرضا حقیقی باز شده تا گل‌گهر در کنار تیم های نظیر استقلال، نفت مسجد سلیمان، تراکتور و نساجی مازندران، مدعی کسب عنوان بهترین خط دفاعی لیگ بیستم هم باشد.

 

1550257


ضدحملات برق آسیا


یکی از نکات جالب توجه به در مورد گل گهر با امیرقلعه نویی ضدحملات خطرناک این تیم است که دو نمونه از آن را می توانیم روی گل سوم به سپاهان و همینطور گل دوم به مس رفسنجان مشاهده کنیم؛ جایی که منشا و سعید صادقی با پاس های استثنایی خود، سبب تک به تک شدن مهاجمان تیم با گلر حریف می شوند. در بازی با سپاهان این منشا بود که با پاس خود شاکری را با نیازمند تک به تک کرد و در مقابل مس رفسنجان هم پاس خوب سعید صادقی. تیم هایی که قصد حمله کردن و بردن گل گهر را دارند، نمی توانند ضدحملات سریع و برق آسای تیم امیرقلعه نویی را نادیده بگیرند.


تیمی که یقه تمام مدعیان را می‌گیرد


برای توصیف تیم امیرقلعه نویی باید نقل قولی از دکتر حمیدرضا صدر در مورد ایتالیا به زبان آورد. جایی که او در مورد این تیم در جم جهانی  2018 اینطور توضیح داد:« ایتالیا شاید مدعی عنوان قهرمانی نباشد، ولی می‌تواند منجر به حذف هر تیمی شود، که مدعی عنوان قهرمانی است.» در مورد تیم امیرقلعه نویی نیز باید از همین نقل قول استفاده کرد و برای این تیم متوازن نوشت:« گل‌‎گهری ها شاید مدعی اول کسب عنوان قهرمانی لیگ بیستم نباشند ولی با تیمی که امیرقلعه‌نویی ساخته، می‌توانند یقه هر مدعی‌ای را بگیرند و البته کارشناسی نیست که منکر شانس بسیار بالای آنها در کسب سهمیه آسیایی لیگ قهرمانان سال 2022 باشد.»

دیدگاه‌ها