کد خبر : 1723368 | 15 آذر 1399 ساعت 12:10 | 30.2K بازدید | 2 دیدگاه

پروژه‌ای برای میزبانی ملموس تر

چرا تراکتور از یادگار کوچ کرد؟ (گزارش)

تیم تراکتور از هفته پنجم، بازی های خانگی خود را در ورزشگاه سپهبد قاسم سلیمانی برگزار خواهد کرد.

چرا تراکتور از یادگار کوچ کرد؟ (گزارش)

به گزارش ورزش سه، باشگاه تراکتور تصمیم گرفت تا مکان دیدارهای خانگی اش را تغییر دهد. بر اساس تصمیم باشگاه تراکتور و موافقت سازمان لیگ، شاگردان منصوریان از هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر در استادیوم اختصاصی خود (سپهبد قاسم سلیمانی) مقابل حریفان صف ‌آرایی می‌ کنند. این تصمیم مسئولین و کادرفنی تراکتور، برای حفظ و بهبود کیفیت چمن استادیوم یادگار امام تبریز گرفته شده است. این ورزشگاه چند وقت پیش با هزینه فراوانی بازسازی شده بود. این تصمیم باشگاه تراکتور در صورتی که مدیریت صحیحی در ادامه متوجه آن شود، می تواند مزایای بسیاری برای این تیم داشته و حس میزبانی بیشتری را به اعضای تیم در داخل زمین و در حین انجام بازی ها، القا کند.

 

حذف یک دغدغه بزرگ در فصل سرما


یکی از دغدغه های همیشگی تیم تراکتور در فصل سرما، وضعیت چمن ورزشگاه یادگار امام بود. این ورزشگاه با وجود داشتن سیستم هیتینگ، در روزهای برفی تبریز، بارها از میزبانی بازی های تراکتور ناتوان مانده است. با توجه به شرایط آب و هوایی شهر تبریز و موقعیت جغرافیایی ورزشگاه یادگار امام، تراکتوری ها در بخش قابل توجهی از فصل این مشکل را داشتند؛ برای مثال هفته گذشته در اولین برف سال 99، چمن ورزشگاه یادگار امام که روی آن کاور کشیده نشده بود، پوشیده از برف شد و سیستم هیتینیگ نیز نتوانست پاسخگو باشد و بازی با یک روز تاخیر برگزار شد. در ورزشگاه سپهبد قاسم سلیمانی اما این شرایط وجود ندارد. 

 

از همان زمانی که این ورزشگاه را با نام بنیان دیزل و به عنوان ورزشگاه اختصاصی باشگاه گسترش فولاد (ماشین سازی فعلی) می شناسیم، مسئولان ورزشگاه، حساسیت زیادی روی چمن آن داشته و دارند به گونه ای که تمامی تیم های میهمان از کیفیت چمن ورزشگاه بنیان دیزل لب به تحسین می گشایند. چمن این ورزشگاه همواره در بین دو نیمه و پس از پایان بازی ها توسط افرادی که یکی از وظایفشان همین کار است، به صورت کاملا حرفه ای مورد مرمت قرار می گیرد تا از حالت یکدستی خارج نشود. اهمیت چمن در این ورزشگاه به حدی بالاست که پس از پایان بازی هفته چهارم مقابل گل گهر، بلافاصله عملیات مرمت چمن انجام و در حالی که هیچ بازندگی وجود نداشت و در روزهای آتی نیز بارشی پیش بینی نشده بود، روی آن کاور کشیده شد. به این ترتیب تراکتوری ها دیگر دغدغه چمن نخواهند نداشت و می توانند با خیالی راحت در این ورزشگاه و روی چمن هموار آن بازی کنند.

 

1547438

 

القای حس میزبانی با دوز بالاتر

 

پس از تغییرات مالکیتی که در باشگاه تراکتور صورت گرفت، ساختمان این باشگاه تغییر مکان داده و به ورزشگاه سپهبد قاسم سلیمانی نقل مکان کرد. تمرینات تیم نیز در این ورزشگاه انجام می شود و بازیکنان تراکتور در طول هفته، خود را در این محل برای انجام بازی های لیگ آماده می کنند. برگزاری بازی در محلی که، بازیکنان در طول هفته در آن حضور یافته و حس خانه را به آن ها می دهد، بی شک می تواند القای حس میزبانی با دوزی بالاتر را در آن ها به وجود بیاورد. در چنین شرایطی و با توجه به اینکه هواداران به عنوان یار دوازدهمِ به تمام معنای تراکتوری ها در ورزشگاه حضور ندارند، بازیکنان این تیم از راه هایی دیگر، حس میزبانی گرفته و از امتیاز آن برای کسب نتایج بهتر در بازی های خانگی بهره می برند. 

 

تراکتور که همواره در خانه تیمی خطرناک تر بوده، در ورزشگاه خالی یادگار نتوانسته روزهای خوب خود را تکرار کند اما این تغییر مناسب می تواند شرایطی متفاوت را برای بازیکنان به وجود بیاورد. حس میزبان بودن در ورزشگاه جدید با توجه به برنامه روزانه تراکتوری ها بالاتر هم رفته چرا که آنها با تصمیم کادر فنی صبح در این ورزشگاه حضور یافته و پس از صرف صبحانه به تمرین می پردازند و بعد از صرف ناهار، راهی خانه هایشان می شوند. به این ترتیب آنها زمان زیادی را روزانه در این محیط صرف می کنند و حضور در ورزشگاه سپهبد قاسم سلیمانی از نظر روانی آن ها را در روزهای بازی در شرایطی به مراتب بهتر از قبل قرار خواهد داد.

 

1547726

 

انعطاف بالا برای ایجاد جذابیت های بصری


یکی از اقداماتی که باشگاه های بزرگ اروپایی در مقطع فعلی در جهت پر کردن جای خالی هواداران انجام داده اند، تزئین سکوها به روش های مختلف است. در اکثر ورزشگاه های بزرگ اروپایی شاهد به نمایش گذاشته شدن تصاویر چاپ شده هواداران روی سکوهای خالی در اندازه های واقعی هستیم، به طوری که از داخل زمین حس حضور آنها به بازیکنان هر چند بسیار ضعیف القا شود. استفاده از پرچم های بزرگ و نمادهای خاص هر باشگاه بر روی سکوها با بهره گرفتن از جادوی نورپردازی، از دیگر اقداماتی است که حس میزبانی را در این ورزشگاه ها بالاتر برده است. ویژگی مثبت ورزشگاه سپهبد قاسم سلیمانی این است که انجام چنین اقداماتی در آن در مقایسه با ورزشگاه یادگار امام بسیار آسان تر و پر ثمرتر است چرا که هم از نظر جغرافیایی با توجه به قرار گرفتن ورزشگاه یادگار امام در بین دو کوه، امکان اجرایی کردن بسیاری از این کارها وجود ندارد و هم به دلیل ظرفیت بالای این ورزشگاه، پر کردن آن با چیزهایی که در بالا به آن ها اشاره کردیم کاری زمان بر، پر هزینه و پر خطر است.

 

در ورزشگاه سپهبد قاسم سلیمانی اما به راحتی می توان شرایطی مشابه ورزشگاه های اختصاصی تیم های اروپایی را به وجود آورد. ظرفیت کم این ورزشگاه و تعداد اندک سکوه ها و البته نزدیکی آنها به زمین بازی باعث می شود تا هم اجرای اقدامات بالا به راحتی صورت پذیرد و هم نتیجه کار تاثیر بیشتری روی روان بازیکنان تراکتور ایجاد کند. باشگاه تراکتور می تواند از این مزیت بزرگ به خوبی استفاده کند. با توجه به محیط ورزشگاه فعلی، تجهیز سکوها با پرچم های بزرگ و نمادهای باشگاه تراکتور بسیار راحت تر از ورزشگاه قبلی است. در ورزشگاه سپهد سلیمانی، باشگاه تراکتور می تواند به سبک باشگاه های خارجی، سکوها را با پرچم های بزرگ، تصاویر هواداران و نمادهای ویژه باشگاه به رنگ سرخ آراسته و فضای میزبانی بیشتری را در بازی های خانگی ایجاد کند.

 

1547295

 

مدیریت صدا، دیگر ویژگی مثبت ورزشگاه جدید

 

مدیریت بخش صدای ورزشگاه سپهبد سلیمانی نیز از دیگر نقاط قوت آن است. در این ورزشگاه، باشگاه تراکتور می تواند مدیریت بیشتر و بهتری روی صداهای پخش شده در ورزشگاه که بیشتر مربوط به صدا ضبط شده هواداران است، داشته باشد. مدیریت خوب و حرفه ای این بخش می تواند از نظر روانی تاثیر مثبت زیادی روی بازیکنان تیم داشته باشد. یکی از مهمترین نقاط قوت تراکتور داشتن هواداران پرشوری بود که نود دقیقه با تشویق های بی امان خود، بازیکنان تیم میهمان را کلافه کرده و از سوی دیگر باعث تهییج بازیکن تیم خودشان می شدند. در شرایطی که بهره بردن از این مزیت با توجه به محدودیت های کرونایی میسر نیست، استفاده بهینه از امکانات صوتی موجود در ورزشگاه ها با رعایت قوانین موجود می تواند یک ویژگی مثبت دیگر برای ورزشگاه سپهبد سلیمانی باشد.

سعید عبدی

 

دیدگاه‌ها