کد خبر : 1723815 | 17 آذر 1399 ساعت 11:00 | 59K بازدید | 4 دیدگاه

گفت‌وگوی جذاب با دو سرمربی تاریخی بایرن

بایدن، هاینکس را به فوتبال بازمی‌گرداند؟

هانسی فلیک سرمربی بایرن مونیخ و یوپ هاینکس سرمربی سابق و اسطوره باشگاه در مصاحبه‌ای مفصل با نشریه آلمانی کیکر شرکت کردند.

بایدن، هاینکس را به فوتبال بازمی‌گرداند؟

به گزارش "ورزش سه"، هانسی فلیک یکی از پدیده‌های مربی‌گری آلمان به حساب می‌آید. او در مدت زمان نسبتاً کوتاهی که هدایت بایرن مونیخ را بدست گرفته بسیار موفق بوده و حالا به عنوان یکی از بهترین مربیان حال حاضر دنیا شناخته می‌شود. نشریه آلمانی کیکر برای بررسی شرایط کاری هانسی فلیک یک مصاحبه آنلاین با حضور او و یوپ هاینکس سرمربی سابق و محبوب سالهای گذشته بایرن ترتیب داد که توسط چند نفر از روزنامه‌نگاران این نشریه مدیریت می شد.

 

1551024

 

فلیک فصل گذشته در اولین فصل حضورش به عنوان سرمربی بایرن مونیخ توانست با این تیم به سه جام قهرمانی دست پیدا کند. آخرین بار که بایرن موفق به کسب چنین موفقیتی شده بود در سال 2013 و با هدایت یوپ هاینکس بود. هانسی فلیک در این مصاحبه چندین بار اشاره کرد که او و کادر فنی اش از میراث یوپ هاینکس استفاده می‌کنند و حتی گفت که از برنامه‌های تمرینی کادر فنی او در سال 2013 بهره برده است.

 

موفقیت خارق العاده هانسی فلیک در بایرن مونیخ

یوپ هاینکس: در تاریخ فوتبال هیچوقت سابقه نداشت که یک مربی بتواند در مدت یک سال چنین موفقیت بزرگی بدست بیاورد. من 34سال منتظر ماندم تا بتوانم در یک فصل سه جام بدست بیاورم. ولی هانسی ظرف 10 ماه به این موفقیت رسید. کاری که او کرده استعداد می‌خواهد و صرفاً آموزش دادنی نیست. من کلاهم را به افتخار او برمی دارم.

 

توضیح یوپ هاینکس درباره رقص معروفش بعد از قهرمانی در سال 2013

هاینکس: باستین شواین‌اشتایگر از من خواست جلوی چیزی حدود هزار نفر آن کار را انجام بدهم و گر نه خودم اصلاً چنین کاری نمی‌کردم.

 

1551036

 

کیکر: تو هم امسال موقع رقص قهرمانی کارت همینقدر خوب بود هانسی؟

 

فلیک: خوشحالم که فیلمی از آنها بیرون نیامد و منتشر نشد.

 

استعداد فلیک برای برقراری ارتباط مناسب

هاینکس: هانسی استعداد عالی‌ای برای برقراری ارتباط و بدست آوردن دل همه دارد. فوتبال صرفاً در تکنیک و قوای بدنی خلاصه نمی شود. فوتبال روح دارد و این روح هم بسیار مهم است. اینکه مربی بداند چطور باید با بازیکنان و کادر فنی رابطه برقرار کند از اهمیتی بنیادی برخوردار است. هانسی از این نظر کارش فوق العاده است.

 

فلیک: یوپ، بخشی از کادر فنی من در فصل 2012-2013 با تو کار کرده اند. هم عده‌ای از مربیان و هم چند نفر از فیزیوتراپ‌ها. آنها به من کمک می‌کنند تا بتوانم روی مسائل ضروری تمرکز داشته باشم. فارغ از فوتبال جذاب و موفقی که تیم بازی می‌کند، این کنار هم بودن و رابطه خوب هم یکی از لذت بخش‌ترین مزیتهای کار کردن در بایرن مونیخ است. یکی دیگر از شباهتهای من و تو این است که تو هم بعد از پیروزی‌ها خوشحالی بیش از حد نداشتی و بلافاصله کار کردن برای وظیفه بعدی‌ات را شروع می کردی

 

هاینکس: این طبیعی است که آدم بعد از پیروزی تیمش هم لذت ببرد و هم آرامش خودش را حفظ کند. یک مربی باید فوراً به فکر بازی بعدی باشد. فوتبال سرعت زیادی دارد و اگر با این سرعت همراه نشوید عقب می مانید.

 

چالش مربی‌گری در بایرن مونیخ

 

فلیک: یوپ خوب می داند که در بایرن مونیخ هم باید پیروز شد و هم باید خوب بازی کرد.

 

هاینکس: با این برنامه فشرده فعلی پیروزی‌های با اختلاف کم کاملاً طبیعی است. از زمانی که هانسی سکان هدایت تیم را بدست گرفته بازیکنان از نظر بدنی فوق العاده آماده اند. دکتر برویش در حوزه بدنسازی و آمادگی بدنی چهره برجسته ای است. یک مربی در کل برای موفق شدن به کادر فنی‌ای حرفه‌ای، وفادار و هماهنگ نیاز دارد.

 

فلیک: در کمپ تمرینی که در دوحه قطر داشتیم یک برنامه را به بازیکنان معرفی کردیم که نشان می‌داد برای رسیدن به سه جام قهرمانی چه مسیری را باید طی کنیم. ما هم مثل یوپ در سال 2013 روزی سه بار تمرین می‌کردیم. ما از برنامه‌های تمرینی یوپ هم استفاده می‌کردیم.

 

1551022

 

فلیک: تیم ما به تدریج اعتماد به نفس پیدا کرد و همه نسبت به موفقیت‌مان حس خوبی داشتیم. در این دوره که تیم در حال آماده سازی بود همه خیلی عالی همکاری کردند و شاهد غر زدن و شکایت کردن کسی نبودیم. چون همه به کادر فنی و تیم مربی گری اعتماد داشتند. یادم می‌آید تیاگو آن روزها به سراغم آمد و گفت مربی، این دوره وحشتناک سخت بود.

 

در ستایش تمرین مداوم

هاینکس: تنیسورها صدها بار به توپ ضربه می‌زنند بدون اینکه خسته شوند. از سرویس گرفته تا فورهند و بک‌هند و والی. در فوتبال هم شما باید هر روز حرکات ابتدایی را تمرین کنید. تنها راهی که تیم می‌تواند بازی با پاس‌های زیاد را خوب اجرا کند همین است. شما امروز در بایرن می بینید که این روش جواب داده.

 

درباره حفظ انگیزه تیم بعد از موفقیتهای بزرگ

فلیک: لوئیس همیلتون هر سال قهرمان فرمول یک می‌شود ولی او باز هم می‌خواهد تک تک مسابقات را ببرد. همین ذهنیت و روحیه است که او را قهرمان می‌کند. ما هم از هیچ موفقیتی احساس رضایت کامل نداریم. ما باید چه در تمرین و چه در بازی ها همیشه با تمام توان تلاش کنیم.

 

هانسی فلیک و سرعت رسیدن به اوج موفقیت

فلیک: من 55ساله‌ام و برایم مهم بود که خیلی زود به موفقیت برسم. نمی توانستم 34 سال دیگر برای موفقیت صبر کنم.

هاینکس: بعد از هشتاد سالگی چیزی به اسم موفقیت دیگر خیلی سخت بدست می‌آید.

 

1551026

 

میراث تیم یوپ هاینکس و بایرن 2013 در بایرن مونیخ امروز

هاینکس: هر تیمی استیل خاص خودش را دارد. مثلاً مسی، از مارادونا کپی نمی‌کند. هر کس باید راه خودش را برود. ولی البته هر کسی می‌تواند از هر چیزی و از هر کسی بیاموزد.

 

تغییر سبک بایرن مونیخ توسط فن‌خال در سال 2009

هاینکس: فن‌خال یکی از بهترین مربیان تاریخ فوتبال بود. من بازی‌های تیم او را زیاد تماشا کرده ام و از بازی تهاجمی و موقعیتی او و از نقشه‌هایش در فاز حمله لذت برده ام. او در عین اینکه تیمش را فوق العاده تهاجمی روانه میدان می‌کند اما تیم او روکشی از ثبات دارد که از بیرون همه چیز را آرام نشان می‌دهد.

 

فلیک: یوپ، من هم در اولین روزهای کارم به عنوان مربی علاقه زیادی به فوتبال هلند داشتم. به کسانی مثل فوپ دی‌هان یا لوئیس فن خال. پس ما علائق فوتبالی مشترک هم داریم.

 

علت ترک بایرن مونیخ توسط هاینکس بعد از فتح سه جام در سال 2013

هاینکس: من بایرن را ترک نکردم. تیم را از من گرفتند. هانسی اما باهوش تر از من بود و ادامه داد.

 

1551023

 

هاینکس: ما در سال 2012 در همه رقابتها دوم شدیم و در فینال لیگ قهرمانان در خانه خودمان بدترین نتیجه را گرفتیم. معمولاً هیچ مربی ای در بایرن از چنین شرایطی قسر در نمی رود. اولی هوینس آن زمان به خاطر من خیلی جنگید. وقتی کسی مثل گواردیولا را بتوانید جذب کنید برای باشگاه بزرگی مثل بایرن طبیعی است که به این فکر بیفتد. اینکه ما در نیمه دوم فصلی که آخرش سه جام بردیم آنقدر عالی کار کنیم قابل پیش بینی نبود. این بود که من در سال 2013 توانستم با آرامش خاطر و خیال راحت بازنشسته بشوم.

 

مربی بایرن باید دائم پیروز شود؛ فقط پیروزی و بس

فلیک: ما پنج قهرمانی بدست آوردیم ولی من می دانم اگر دو بازی ببازیم شرایط چطور می‌شود. برای همین است که بهترین راه برای ماندگار شدن در بایرن پیروزی است. فقط همین. اما چیزی که برای من واقعاً مهم است مسیری است که طی می‌کنیم و پیشرفتی که تیم پشت سر می‌گذارد. موفقیت امروز با روش‌های امروز موفقیت فردا را تضمین نمی‌کند.

 

همانطور که هاینکس با رئال هم قهرمان چمپیونزلیگ شد، فلیک هم می‌تواند؟

فلیک: من در حال حاضر مسیر موفقی را با بایرن سپری می‌کنم و به فکر ادامه موفقیت این تیم هستم. من از حضور در مونیخ راضی ام. سال 2019 که به اینجا آمدم بلافاصله احساس کردم در خانه خودم هستم. این باشگاه بهترین فرصتها را در اختیارم گذاشته.

 

1453246

 

صحبتهای هاینکس درباره سه جام بایرن در سال 2020

هاینکس من در خانه تنهایی شاهد قهرمانی‌های بایرن بودم. من فوتبال را تنهایی نگاه می‌کنم چون دوست ندارم کسی مزاحمم بشود. در فینال لیگ قهرمانان با اینکه می دانستم بایرن تیم بهتری است و روحیه بهتری هم دارد ولی خیلی تنش و استرس داشتم.

 

بایرن و لیورپول، دو قدرت اصلی اروپا در سالهای آتی؟

هاینکس: ممکن است. اگر هر دو تیم همیشه بازیکنان خود را کامل در اختیار داشته باشند.

فلیک: من در حال حاضر تمام حواسم را به بایرن داده ام ولی نمی‌خواهم با حرف یوپ مخالفت کنم. او تجربه بیشتری دارد و بازی‌های همه لیگ‌ها را تماشا می‌کند.

 

هاینکس و رئیس جمهور جدید آمریکا

هاینکس: وقتی سن رئیس جمهور جدید آمریکا را می بینم به این فکر می افتم که من هم به مربی گری برگردم. بازیکنانی که بایرن در حال حاضر دارد ترکیب ایده آلی است. هانسی، تو ترکیبی از بهترین بازیکنان را داری که داشتن‌شان آرزوی هر مربی‌ای است. این البته وظیفه بسیار بزرگ و دشواری است که البته لذت‌بخش هم هست.

 

 

 

 

 

دیدگاه‌ها