کد خبر : 1727843 | 07 دی 1399 ساعت 13:02 | 37.4K بازدید | 2 دیدگاه

چرا دربی را جمعه برگزار نمی‌کنید؟

فتاحی: پرسپولیس باید قبل از فینال بازی می‌کرد

رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ معتقد است سازمان لیگ باید از همان ابتدا برنامه 30 هفته ابتدایی لیگ را اعلام کند.

فتاحی: پرسپولیس باید قبل از فینال بازی می‌کرد

به گزارش "ورزش سه"،  رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ سعید فتاحی صبح امروز با حضور در برنامه سلام صبح بخیردر خصوص درباره وضعیت برنامه‌ریزی رقابت‌های لیگ برتر که حرف و حدیث های زیادی به وجود اورده صحبت کرد. او در ابتدا با بیان اینکه در برنامه ریزی نباید هیچ فرقی را بین تیم ها قائل شویم گفت:« به این شکل نیست که هر کسی بتواند درباره برنامه ریزی لیگ نظر بدهد و باید این را بدانیم برنامه ریزی لیگ فوتبال یکی از سخت‌ترین کارها در مدیریت این رشته است. وقتی این مسابقات را برنامه ریزی می‌کنید باید تمام ۱۶ تیم حاضر در لیگ برتر را در نظر بگیرید. مهم‌ترین بحثی که در لیگ وجود دارد بحث عدالت است و نباید بین تیم‌ها فرقی قائل شد. یعنی باید به شکلی برنامه ریزی شود که همه تیم ها چه تیم  صدر و قعر جدول به یک چشم دیده شوند. تفاوتی هم بین تیم پرطرفدار و بدون طرفدار، تیم شهرستانی و پایتخت نشین نباشد.»

 

او  در ادامه افزود: « مهم‌ترین بحث هم این است که قبل از شروع مسابقات و وقتی تمام تیم‌ها بدون امتیاز هستند، دست کم برنامه 15 هفته اول لیگ را بدهید. متأسفانه از سال گذشته به دلیل شرایط کرونایی مسئولان سازمان لیگ فقط برای دو تا سه هفته برنامه ریزی می‌کنند. البته سال گذشته زمانی که در این سازمان عضویت داشتم، برنامه ۳۰ هفته را اعلام کرده بودم، اما پس از قطع همکاری من، دوستان به خاطر کرونا که حق می دهم به آنها  مسابقات را دو سه هفته‌ای برنامه ریزی کردند که البته برای فصل گذشته به آنها حق می‌دهم.»

 

رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال درباره اینکه چرا در لیگ های خارجی کل لیگ را اعلام کردند بیان کرد: «امسال تمام کشورها مانند ایتالیا، اسپانیا برنامه ۳۸ هفته خود را قبل از شروع فصل اعلام کردند. ما هم از ۶-۵ سال قبل چنین کاری انجام دادیم، به این دلیل که تمام تیم‌ها بدانند چه زمانی و با چه تیمی بازی دارند. این امر به سود فوتبال است. اگر بخواهیم بحث فنی را در نظر بگیریم، کادر فنی از برنامه ریزی مسابقات اطلاع دارد و مدیران هم برای اعزام تیم‌ها به مناطق مختلف و رزرو محل اردو برنامه ریزی می‌کنند. حتی خبرنگاران و اهالی رسانه هم می‌توانند طبق همان برنامه از قبل اعلام شده برنامه ریزی‌ها را انجام دهند، اما با برنامه ریزی‌ فعلی همه بلاتکلیف هستند و این موضوع به فوتبال کشورمان لطمه می‌زند.»

 

فتاحی در باره نامشخص بودن تکلیف دیدارهای پرسپولیس ـ ذوب‌آهن، پرسپولیس ـ سپاهان، پرسپولیس ـ مس رفسنجان توضیح داد: باید به تیم‌های حریف پرسپولیس هم حق بدهیم. وقتی برنامه ریزی مسابقات را هفته به هفته انجام می‌دهیم باید حق اعتراض برای تیم ها را قائل باشیم زیرا شرایط مانند اول فصل نیست و متفاوت است. یک تیم انتهای جدول است و یک تیم در قعر جدول قرار دارد اما وقتی برنامه ۱۵ هفته ابتدایی فصل را اعلام کنید، کار راحت تر می‌شود. 

 

وی افزود: در هر لیگی به دلیل  شرایط جوی، آلودگی هوا، کرونا و حضور در لیگ قهرمانان آسیا امکان لغو برخی مسابقات وجود دارد و باید این شرایط را هم در نظر گرفت. پرسپولیس سال ۲۰۱۸ به فینال لیگ قهرمانان صعود کرد و در آن زمان وضعیت خیلی سخت‌تر بود، زیرا از مرحله یک هشتم نهایی به بعد مسابقات به صورت رفت و برگشت انجام می‌شد، اما طبق همکاری با باشگاه پرسپولیس و برانکو بازی‌های این تیم را برگزار کردیم و کمترین دیدارهای معوقه را داشتیم.

 

رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ فوتبال در ادامه خاطرنشان کرد:« با توجه به تجاربی که در سال‌های اخیر و از طریق گفتگو با مربیان مختلف به دست آوردم،  نظر من این است اگر پرسپولیس بازی‌هایش را قبل از دیدار فینال لیگ قهرمانان این فصل انجام می‌داد، در شرایط مسابقه قرار می‌گرفت. بزرگ‌ترین مشکل ما بحث مسابقات آسیایی است. وقتی تیم‌ها مراحل نهایی لیگ قهرمانان صعود می‌کنند، کار بسیار مشکل می‌شود.»

 

1424958

 

فتاحی افزود: «در زمان حضور یکی از مسئولان فیفا در تهران آیتم‌های خود را به وی نشان دادم. برخی آیتم‌ها بین تمام کشورها مشترک است اما در ایران به دلیل بحث ورزشگاه‌ها، فاصله شهرها و برخی روزهای خاص محدودیت‌هایی داریم که وی اعلام کرد با این وضعیت کارتان خیلی سخت است. البته ما همیشه برنامه ۴-۳ سال بعد را هم تدوین می‌کردیم و اگر مسابقات با نظم بهتری برگزار می‌شد به سود همه بود.»

 

وی در باره این که آیا سازمان لیگ باید درخواست باشگاه استقلال برای برگزاری دیدار پرسپولیس و سپاهان قبل از دربی را قبول می‌کرد، توضیح داد: « برخی بازی‌ها خاص است و هیچ کس نمی‌تواند آن را کتمان کند. دو بازی اصلی لیگ ما هم دیدار رفت و برگشت استقلال و پرسپولیس است که حساسیت‌های خاص خود را دارد. این مسائل را باید مدیریت کنیم، همان گونه که کادر فنی دو تیم نسبت به این بازی حساسیت ویژه‌ای دارند. حتی تعداد روزهای قبل از این مسابقه را باید در نظر بگیریم. مثلاً اگر پرسپولیس قبل از دربی خارج از تهران بازی دارد، باید یک روز زودتر این مسابقه را برگزار کند و سفر به شهرستان را هم باید در نظر گرفت.»

 

رئیس سابق کمیته مسابقات افزود: «فردی که مسئول برنامه ریزی است باید روی آن اشراف داشته باشد. می‌توانم درباره کار یک سرمربی نظر بدهم اما نمی‌توانم به جایش تصمیم بگیرم. بهتر بود برنامه ۱۵ هفته این فصل اعلام می شد و این موضوع هم ربطی به کرونا ندارد. در آن صورت اگر هر بازی به تعویق می‌افتاد وسط مسابقات آن دیدار معوقه را برگزار می‌کردند و این اتفاق نمی‌افتاد که هر تیمی بگوید بازی نمی‌کنم. وقتی این کار را دیر انجام می‌دهید طبیعتا چنین مشکلاتی هم به وجود می‌آید.»

 

فتاحی سازمان لیگ فوتبال اضافه کرد: «وقتی امتیازها متفاوت باشد، خواسته‌ها هم کمتر و بیشتر خواهد شد. روز گذشته شنیدم باشگاه گل گهر هم اعلام کرده پس از دیدار خود با استقلال دیگر در لیگ برتر بازی نمی‌کند تا دیدار تمام تیم‌ها مساوی باشد. این روال کار است و همه باشگاه‌ها باید بازی‌های برابری داشته باشند. اگر به خاطر شرایط جوی یا هر عامل دیگری یک مسابقه لغو شود باید هر چه سریع‌تر آن برگزار کرد. یک فصل باید با نظم  خاص خود جلو برود، زیرا احتمال دارد یک بازیکن محروم شود و نباید حق هیچ تیمی ضایع شود.»

 

وی اضافه کرد:« اصل لیگ مبنی بر عدالت است و این موضوع باید برای تمام تیم‌ها باشد نه یک تیم خاص. اگر باشگاهی فشار می‌آورد تا بازی‌اش لغو شود، در صورت نداشتن دلایل منطقی نباید مسابقات این تیم را لغو کرد. اکنون در سازمان لیگ نیستم، اما به صورت مثال برای لغو دیدار پرسپولیس و ذوب‌آهن باید دلایل مستند و خوبی وجود داشت. طبیعتا با باقی ماندن یک مسابقه همین بساط هم پیش می‌آید.»

 

مسئول سابق برگزاری رقابت‌های لیگ برتر افزود:  «زمانی که من در سازمان لیگ بودم برنامه ۳۰ هفته را تحویل مربیان داده و نظر آنها را می‌خواستم. با مدیران باشگاه‌ها جلسه گذاشته و نظرات آنها را در برنامه اعمال می‌کردم و فقط این گونه بود که نظرات را بشنویم.هیچ برنامه‌ای بی عیب نیست، اما برای توسعه فوتبال باید برنامه به شکلی تنظیم شود که لیگ را جلو ببریم. حتی طرحی را به AFC ارائه کردیم تا بازی‌های شرق و غرب آسیا از هم جدا شود.»

 

فتاحی درباره این که شنیده می‌شود سازمان لیگ تاریخ‌های ۲۱ و ۲۲ دی یا ۲۵ و ۲۶ این ماه را برای برگزاری دربی پیش رو در نظر گرفته، گفت: «دربی یک بازی خاص است و باز هم تأکید می‌کنم وقتی می‌خواهید برای لیگ برنامه ریزی کنید نباید یک بازی و یک هفته را ببینید. باید برنامه کل سی هفته را در نظر بگیرید. بازی دربی باید برای برگزار کننده، فدراسیون و هر دو تیم اولویت داشته باشد. بهتر است به هواداران احترام  گذاشته و دیدار پرسپولیس و استقلال را در یک روز تعطیل برگزار کنیم. مردم اکنون ورزشگاه نمی‌روند و باید دست‌کم شرایطی فراهم شود تا بتوانند مسابقه دربی را در خانه خود تماشا کنند. ترجیحا اگر دربی آخر هفته باشد خیلی بهتر است و ساعت برگزاری مسابقه هم خیلی اهمت دارد.»

 

وی  در گفت و گو با برنامه سلام صبح به خیر ادامه داد:« یادم می‌آید یک سال ۴ تیم ایرانی در مرحله گروهی لیگ قهرمانان حضور داشتند اما بالای ۲۶-۲۵ هفته رقابتهای لیگ را در آخر هفته برگزار کرد. این موضوع خیلی خوب است. زیرا در کل دنیا به خاطر احترام به هواداران مسابقات را بیشتر مسابقات را در آخر هفته برگزار می‌کنند تا تیم‌ها درآمد خوبی هم داشته باشند.»

دیدگاه‌ها