کد خبر : 1730532 | 21 دی 1399 ساعت 10:37 | 148.4K بازدید | 30 دیدگاه

سایه‌روشن‌های تاکتیکی بازی بزرگ

دربی را برایتان پیش‌بینی کردیم! (عکس)

دربی 94 در چه شرایط فنی برگزار می‌شود؟ این مطلب یک پیش بینی از فکروخیالی است که سرمربیان دو تیم برای دربی دارند.

دربی را برایتان پیش‌بینی کردیم! (عکس)

به گزارش ورزش سه ، استقلال و پرسپولیس در شرایطی متفاوت پای به شهرآورد خواهند گذاشت. آبی‌ها پس از مدت‌ها به صدرنشینی لیگ رسیده‌اند و قرمزها پس از مدت‌ها صدرنشینی، این فصل کمی متزلزل به نظر می‌رسند. ولی با نگاهی به آمار فردی و تیمی متوجه خواهیم شد که عملکرد فنی دو تیم خیلی فاصله زیادی از یکدیگر ندارد و شاید تفاوت میانگین امتیاز دو تیم محصول تفاوت دو تیم در خط حمله باشد.

 

پیش آنالیز شهرآورد


استقلال و پرسپولیس در شرایط متفاوتی پای به شهرآورد خواهند گذاشت. آبی‌ها پس از مدت‌ها به صدرنشینی لیگ رسیده‌اند و قرمزها پس از مدت‌ها صدرنشینی، این فصل کمی متزلزل به نظر می‌رسند. ولی با نگاهی به آمار فردی و تیمی متوجه خواهیم شد که عملکرد فنی دو تیم خیلی فاصله زیادی از یکدیگر ندارد. و شاید تفاوت میانگین امتیاز دو تیم محصول کلینیکال‌تر بودن استقلال در خط حمله باشد.

 

1561065


*استقلال


استقلال با محمود فکری پس از چند بازی ابتدایی، حالاپیشرفت و سازمان یافتگی در تیمش نمایان شده است. ۴۲۳۱ مد نظر فکری به تیم خورانده شده است. و چفت و بست‌هایش درست به نظر می‌رسد. سمت راست استقلال با موسوی و وریا نقطه قوت آبی‌هاست. وریا غفوری که در دوران شفر هم تجربه درخشانی در پست وینگر داشت به سرعت در نقش جدید جا افتاده است، و با تکیه بر سرعت و توانایی بالای حمل توپ خود نقش بسیار زیادی از بار هجومی تیم را به دوش می‌کشد. بر اساس آمار سایت یازده وریا غفوری در بین بازیکنان استقلال با متوسط ۱/۷ دریبل موفق در هر بازی بهترین عملکرد را بین هم تیمی‌هایش به ثبت رسانده است. در سمت چپ خط دفاعی استقلال به تناوب نادری، ملیچ و دانشگر در این فصل به کار گرفته شده‌اند. هر کدام از این بازیکنان ویژگی‌های‌منحصر به فردی به تیم فکری اضافه خواهند کرد. شاید بزرگترین تردید ترکیب اصلی آبی‌ها انتخاب مدافع چپ باشد. میلیچ یکی از بهترین بازیکنان استقلال در دربی گذشته بوده است. و بر اساس آمار سایت یازده در همین فصل هم با توجه به دقایق اندک حضورش در زمین با آمار متوسط ۱/۲ پاس کلیدی در هر بازی  بین تمام بازیکنان استقلال بهترین آمار را ثبت کرده است. ( البته ملیچ در این فصل بیشتر در خط هافبک به کار گرفته شده است).با توجه به حضور قائدی در سمت چپ هجومی استقلال، لینک میلیچ و قائدی از یک سمت و وریا و موسوی در سمت دیگر می‌تواند، کناره‌های زمین استقلال را بسیار قدرتمند کند.


محمد نادری اگر از لحاظ فیزیکی به آمادگی کامل رسیده باشد، با توجه به توازن عملکردش در فاز دفاع و حمله گزینه محافظه کارانه‌تر ولی همچنان جذابی به نظر می‌رسد. محمد دانشگر هم که در دو بازی آخر استقلال در پست مدافع چپ بازی کرد، در نبردهای هوایی و عملکرد دفاعی در زمان ضربات ایستگاهی و کرنر که پاشنه آشیل استقلال در سال‌های اخیر به حساب می‌آید، کمک شایانی به بسته نگاه داشتن دروازه تیم کرده است. 


در خط میانی مهدی‌پور هم در تخریب و هم در ارسال پاس‌های موثر آمار خوبی به ثبت رسانده است. بر اساس آمار سایت یازده مهدی‌پور با میانگین ۱ پاس کلیدی در هر بازی بعد از میلیچ رتبه دوم و با میانگین ۲/۴ تکل موفق در هر بازی رتبه دوم را بعد از رضاوند در اختیار دارد. این عملکرد برای هافبکی که سال اول حضورش را در استقلال تجربه می‌کند، شایان توجه است. ولی احتمالا کلیدی ترین بازیکن خط میانی استقلال آرش رضاوند است. رضاوند که در این فصل هم در پست هافبک دفاعی و هم در نقش هافبک بازیساز به کار گرفته شده است، هم آمار دفاعی درخشانی دارد و هم در ریتم دادن و بازیسازی برای تیمش بسیار موثر عمل کرده است. 


یکی از چالش‌های جذاب فکری انتخاب مهاجم هدف خود از بین ارسلان و دیاباته خواهد بود. ارسلان مطهری در دو بازی آخر استقلال هم گل زده است هم بسیار مسئولانه  و در خدمت تیم بازی کرده است. ارسلان در زمان بازپس گیری توپ و پرس تیمی بسیار فعال و جنگنده نشان داده است. و در نبردهای هوایی هم آمار میانگین۳/۸ نبرد هوایی موفق در هر بازی را ثبت کرده است، که پس از دو مدافع میانی تیم (مرادمند و غلامی) در رتبه سوم است.

 

1561063

 

از سویی حضور شیخ دیاباته در ترکیب استقلال ورای کیفیت فنی غیر قابل کتمانش، در عملکرد تیمی استقلال در فاز حمله تاثیرگذار است. دیاباته با توجه توانایی فیزیکی منحصر به فردش، پشت به دروازه هم بسیار مهاجم خطرناکیست. و حضورش به عنوان مهاجم هدف، توانایی لینک شدن با قائدی و وریا در زمان حمله و انتقال از دفاع به حمله را بسیار بالاتر می‌برد.


احتمالا نگرانی اصلی آبی‌ها در خط دفاع خواهد بود. در ۹ بازی گذشته استقلال فقط ۴ گل خورده است، ولی تقریبا در تمام بازی ها اشتباه تیمی و فردی موثری در خط دفاع داشته اند. که با عملکرد درخشان رشید مظاهری در درون دروازه اغلب منجر به گل نشده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این اتفاقات احتمالا تغییر ناگزیر ترکیب نفرات خط دفاعی آبی‌ها به علت مصدومیت و محرومیت در بازی‌های گذشته بوده است.


استقلال در شهرآورد پیش رو برای اولین بار در این فصل تمام نفرات خود را در اختیار دارد و هیچ مصدوم و محرومی نخواهد داشت. با توجه به عمق ترکیب خوب استقلال و قانون ۵ تعویض، در شرایط فرضی استقلال می‌تواند مثلا در دقیقه ۷۰ اسماعیلی، شجاعیان و مطهری را به بازی بیاورد. که با توجه به دست خالی رقیب روی نیمکت، برگ برنده مهمی در دستان محمود فکری خواهد بود.


*پرسپولیس


پرسپولیس پس از فروکش کردن هیجان‌های فینال آسیا و از دست دادن بشار رسن در لیگ‌برتر موفق به کسب پیروزی نشده است. نتایج به دست آمده کمی هواداران قرمز را نگران شهرآورد پیش‌رو کرده است، ولی آمار و نمرات تیمی پرسپولیس، تفاوت چشمگیری را با رقیب سنتی نشان نمی‌دهد. در واقع یحیی گلمحمدی و کادرش با توجه کمبود عناصر تهاجمی در ترکیب تیم‌شان، ناگزیر تصمیم به تغییر آرایش و سبک بازی آشنای این سال‌های پرسپولیس گرفته‌اند. 


پرسپولیس در بازی مقابل سپاهان چیدمان ۴۲۳۱ با حضور سرلک، کامیابی‌نیا و نوراللهی به صورت همزمان را امتحان کرد. این ترکیب که در فاز دفاع به ۴۵۱ تبدیل می‌شد عرض خط میانی پرسپولیس را بیشتر می‌کند و راهکار مناسبی برای مقابله با نقطه قوت سپاهان و به خصوص استقلال که حملاتشان از کنار‌ه‌ها طراحی می‌کنند، به نظر می‌رسد. کادر فنی پرسپولیس به این نتیجه رسیده‌اند که حداقل تا نیم‌فصل باید کمی واکنشی‌تر و عملگراتر بازی کنند، تا از کورس قهرمانی خیلی عقب نمانند. و با جذب چند بازیکن در نیم‌فصل و پایان محرومیت آل‌کثیر فرصت حمله دوباره به قهرمانی پنجم را داشته باشند.

 

1561062


پرسپولیس در خط دفاعی با حضور سیدجلال و کنعانی زادگان در دفاع میانی و حامد لک در درون دروازه با ۲ گل خورده بهترین عملکرد دفاعی بین تیم‌های لیگ را ثبت کرده است. مدافعان کناری پرسپولیس هم (نعمتی و آقایی) در آمار دفاعی جزو نفرات برتر تیم به حساب می‌آیند. بر اساس آمار سایت یازده سیامک نعمتی و سعید آقایی به ترتیب با میانگین ۲/۷ و ۲/۳ تکل موفق در هر بازی بهترین عملکرد را بین هم تیمی‌هایشان به ثبت رسانده اند. 


نقطه اتکای ترکیب پرسپولیس یا به عبارتی لنگر خط میانی قرمزها میلاد سرلک است. سرلک در چهار فاز بازی مهره تاثیرگذاری به حساب می‌آید. در زمان دفاع با دوندگی و بازی‌خوانی بی نظیرش فضاها را برای حریف محدود می‌کند و مرتب در حال توپ‌گیری و دعوا بر سر فضاهای حیاتی در زمین است. در زمان انتقال از دفاع به حمله توانایی و اعتماد به نفس ارسال پاس‌های طولی و خط شکن را دارد. و در فاز انتقال منفی هم همواره با پوشش فضای پشت مدافعان کناری حضوری موثر دارد. بر اساس آمار سایت یازده میلاد سرلک با میانگین ۵/۶ قطع توپ در هر مسابقه بهترین عملکرد را بین هم تبمی‌هایش دارد.


احمد نوراللهی در چیدمان جدید پرسپولیس مقابل سپاهان در پست شماره ۱۰ به بازی گرفته شد. احمد در نقش جدید در زمان بازیسازی حریف وظیفه دارد فشار بر هافبک دفاعی حریف را حفظ کند. و در زمان حمله با توجه به توانایی بالای احمد در سرزنی  به مهاجم هدف تیم اضافه شود. البته این احتمال وجود دارد که نوراللهی در بازی مقابل استقلال به کناره‌ها متمایل شود تا آزادی عمل مدافعان کناری استقلال را محدود کند.


احسان پهلوان و وحید امیری هم موثرترین مهره‌های هجومی پرسپولیس به حساب می‌آیند که  بر اساس آمار سایت یازده احسان پهلوان با میانگین ۱/۱ پاس کلیدی در هر بازی و  وحید امیری  با میانگین ۱ پاس کلیدی در هربازی بهترین عملکرد را در این بخش از آن خود کرده‌اند. وحید امیری با میانگین ۱/۷ دریبل موفق در هر بازی هم بین همبازیان خود در رتبه اول قرار دارد.


چالش بزرگ کادرفنی پرسپولیس ریکاوری ذهنی چند بازیکن این تیم است که در هفته‌های اخیر فشار زیادی را از سوی هواداران متحمل شده‌اند. پرسپولیس با توجه به عمق کم ترکیبش برای شهرآورد پیش رو نیاز به بازیابی آرامش تیمی و آمادگی روانی تمام بازیکنان خود دارد. ماموریتی سخت برای کادرفنی و شاید آخرین شانس برای مغضوبین.


با نگاهی به آمار کلی دو تیم پیش از شهرآورد به این نتیجه خواهیم رسید که تفاوت چشم‌گیری بین دو تیم وجود ندارد. بر خلاف باور شکل گرفته این روزها، با توجه به سبک و روش هر دو تیم احتمالا بازی بسیار نزدیکی را شاهد خواهیم بود. و کلید پیروزی در این مسابقه در دستان تیمی خواهد بود که در نبرد کناره‌های زمین پیروز باشد.
احسان صدری

دیدگاه‌ها