کد خبر : 1730986 | 23 دی 1399 ساعت 09:53 | 100.7K بازدید | 0 دیدگاه

مرور دربی 94 با آنالیزور برانکو 

حبیب‌اللهی: تعویض دیاباته نقطه عطف بازی بود

تعویض دیاباته تاثیر مثبتی در تیم استقلال نداشت و اتفاقا پرسپولیس را بر بازی مسلط کرد.

حبیب‌اللهی: تعویض دیاباته نقطه عطف بازی بود

به گزارش "ورزش سه"، پرسپولیس برای دومین بازی متوالی پیروزی دربی را در دقایق پایانی از دست داد. در دیدار جام حذفی محمد دانشگر بود که چند دقیقه پیش از سوت پایان دروازه رادوشوویچ را باز کرد و این بار مهدی قایدی با حرکتی تماشایی به حامد لک گلزنی کرد تا استقلال دوباره از شکست مقابل رقیب سنتی فرار کند. 


 
بازار اظهارنظر درباره این بازی بسیار داغ است کاربران پرسپولیسی در شبکه های اجتماعی، به انتقاد یا تمجید از عملکرد تیم یحیی گل محمدی پرداخته اند. در این بین احمد نوراللهی در کانون توجهات قرار دارد و حضورش در خط حمله همچنان جزو موضوعات داغ حوزه پرسپولیس است. درباره این موضوع و همچنین دیگر اتفاقات مسابقه دربی با فرزاد حبیب الهی آنالیزور سابق پرسپولیس در دوره برانکو ایوانکوویچ گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید: 


 
* با صحبت از ترکیب دو تیم و گل زودهنگام استقلال شروع کنیم. 
ترکیب استقلال همان چیزی بود که همه به آن فکر می‌کردند. ترکیب پرسپولیس که منتشر شد، برخی فکر کردند آرایش تیم 3-3-4 باشد اما با شروع بازی متوجه شدیم که پرسپولیس دوباره 2-4-4 بازی می‌کند، البته آرایشی که با توجه به شکل بازی نوراللهی، در عمل 1-1-4-4 بود. د. 
 
گل زودهنگام در بازی های این چنینی می‌تواند در برنامه های هر دو تیم تاثیر منفی بگذارد. چون شکل بازی هر دو تیم را نسبت به آنچه انتظار و برنامه‌اش را داشتند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. چیزی که من دیدم، در همان نیمه اول پس از گل، تا چند دقیقه، شکل بازی مانند دقایق پایانی بازی بود؛ یعنی هر دو تیم عجله زیادی داشتند. استقلال در انتقال از دفاع به حمله عجول بود و پرسپولیس هم برای رسیدن به دروازه حریف، در بازیسازی کمی عجول بود. با این حال در 15 دقیقه پایانی نیمه اول، بازی شکل متعادل پیدا کرد. 

 

1561815


 
* ارزیابی تان از پرسپولیس در این بازی چیست؟ 
همچنان پروژه اصلی کادرفنی پرسپولیس این است که تناسبی میان آرایشش و نیروهای هجومی پیدا کند. از طرفی علاقه دارند که تیم 2-4-4 یا مشتقی از این سیستم را  بازی کند و از طرف دیگر زوج خط حمله را باتوجه به نیروی انسانی خود هنوز پیدا نکرده اند.. 


 
* مهدی عبدی هم ستاره امروز پرسپولیس بود و خاطره اولین دربی مهدی طارمی را برای پرسپولیسی ها زنده کرد. 
این که مهدی عبدی به اولسان گل می‌زند و در واقع گل های مهمی را به ثمر می‌رساند اما بازهم از ترکیب خارج می‌شود، بخشی از آن به خاطر تحرک پایین است. فکر می‌کنم کادرفنی پرسپولیس باتوجه به نیروی جوانی عبدی، از او انتظار دارد که دینامیک تر، پویاتر و دونده تر بازی کند و زمانی که توپ ندارد فشار زیادی را روی مدافعان حریف بگذارد و عبدی که یک مهاجم باهوش است، نیاز دارد در این زمینه پیشرفت کند.  
با همه اینها، عبدی در محوطه جریمه حریف، شاید بهترین بازیکن پرسپولیس باشد و دقیقا مدل مهاجمانی است که در فرهنگ فوتبال انگلیس به‌شان می‌گویند "FOX IN THE BOX" یعنی  "روباه در محوطه جریمه"، که اشاره به قدرت تمام‌کنندگی یک مهاجم مادرزاد دارد. گل عبدی به اولسان شبیه همین گل او به استقلال بود؛ یک ضربه ساده به زاویه مناسب. فکر می‌کنم کادرفنی پرسپولیس همچنان از عبدی می‌خواهند تحرک مناسب را هم به بازی بدون توپ خود اضافه کند، اما به هرحال عبدی در به نتیجه رساندن حملات تیم‌اش کیفیت مناسبی دارد. 


 
* نقطه عطف و مهم ترین لحظه تاکتیکی بازی کجا بود؟ 
فکر می‌کنم تعویض اول استقلال بود. مهم این است که شما اثر تعویض را در جریان بازی ببینید؛ منظورم این است که تعویض دیاباته با موسوی را به دلیل گل نزدن دیاباته نقد نمی‌کنم، بلکه اثر فنی آن در جریان بازی مطلوب نبود. غفوری با این تعویض به دفاع راست رفت. دفاع استقلال با این تغییر تقویت نشد اما سمت راست خط میانی و خط سوم این تیم تضعیف شد.   
در این بازی ها، تعویض مدافع اصولا یک ریسک بزرگ است. آقای فکری این ریسک را برداشت و احتمالا هدفش این بود که با آوردن دیاباته، خط دفاع پرسپولیس را عقب نگه دارد اما در جریان بازی، این ایده عملی نشد، چون پرسپولیس در مالکیت توپ پیشرفت کرد و قدرت دیاباته در دریافت اول روی زمین و هوا، تبدیل به "افزایش توان استقلال در کنترل بازی" نشد. این فکر می‌کنم نقطه عطف اصلی بازی بود، چون استقلال با این تعویض، در حمله قوی‌تر نشد، اما در سمت راست و انتقال از دفاع به حمله تضیف شد. 

 

1561775


 
* دقایقی بعد از این تعویض هم پرسپولیس موفق به گلزنی شد. 
بعد از گل اول، یک دوربین در صحنه آهسته تصویری را از زمانی نشان داد که مدافع پرسپولیس هنوز توپ را ارسال نکرده است. کنعانی زادگان توپ را بلند می‌فرستد و مرادمند و وحید امیری برای دوئل اول هوایی می‌پرند. در لحظه این دوئل اول هوایی بین مرادمند و امیری، دو مدافع دیگر استقلال یعنی نادری و غلامی پشت مرادمند هستند و باید به هم نزدیک شوند و البته نزدیک عبدی شوند تا روی توپ دوم، یعنی بعد از دوئل هوایی، مهاجم پرسپولیس نتواند به فضای پشت خط دفاع استقلال برسد. اما عجیب بود که دو مدافع استقلال در فاصله زیاد از هم باقی ماندند و عبدی به راحتی توپ دوم رو گرفت و حرکت کرد و ضربه آخر را بدون فشار زد.. 
این یکی از صحنه‌هایی بود که نشان می‌داد استقلال در کنترل بازی در نیمه دوم مشکل دارد. مشابه چیزی که در بازی با گل گهر هم دیده بودیم. در واقع هرچه که توان هجومی استقلال با قایدی، ارسلان و دیاباته چشمگیر است اما استقلال در محافظت از گل خود زمانی که جلو افتاده، دچار ضعف است چون در کنترل بازی مشکل دارد. توجه کنید که کنترل بازی این نیست که شما دفاعی بازی کنید، این است که در موقعیت های متفاوت دفاعی، رفتارهای فردی و جمعی مناسبی داشته باشید و در فاز بازی با توپ هم تسلط در حدی باشد که حریف از دروازه خودی دور بماند. ما این را در استقلال ندیدیم و اشتباهات فردی و جمعی زیادی دیدیم. 

 
* در مجموع دربی هیجان انگیزی را دیدیم. 
دربی هیجان انگیزی بود اما خب هر دو تیم مسائلی داشتند که قطعا به دنبال اصلاح آن خواهند بود. خط دفاعی پرسپولیس بعد از این که جلو افتاد در 20 دقیقه آخر بازی خیلی عقب رفت و این به بازیکنان استقلال کمک کرد که بتوانند در فضاهای بین خطوط مانور بدهند و گل دوم استقلال هم به همین شکل به ثمررسید.

 

 
* در پایان؛ فکر می‌کنید نقطه ضعف دو تیم چه بود؟ 
هر دو تیم وقتی گل زدند و جلو افتادند، در کنترل بازی افت کردند. پرسپولیس در بازی های دوحه (قبل از فینال)، تلاش داشت تا حریف را از یک سوم دفاعی خود دور نگه دارد. در شکل اول پرسینگ شدیدی داشت و در شکل دوم هم که در بلاک بازی می‌کرد، حریف نمی‌توانست خیلی به دروازه پرسپولیس نزدیک شود اما مقابل استقلال، در دقایق پایانی پرسپولیس عقب رفت و اگرچه استقلال موقعیتی نداشت اما پرسپولیس سرانجام از همین زاویه ضربه خورد. پرسپولیس زیرساخت فنی مطلوب، برای اصلاح این مشکلات را دارد و استقلال هم قطعا کادرفنی‌اش به این نکاتی که گفته شد، آگاه است و در ادامه انتظار می‌رود استقلال را در فاز "بدون توپ" مسلط‌تر ببینیم.

دیدگاه‌ها