کد خبر : 1737691 | 26 بهمن 1399 ساعت 20:41 | 32.6K بازدید | 2 دیدگاه

فتاحی: برنامه‌ریزی را انجام دادیم؛

اجرای VAR از سال ۱۴۰۱ در ایران به یک شرط!

یکی از کاندیداهای ریاست فدراسیون فوتبال وعده داده تا در صورت برنده شدن در انتخابات، کمک داور ویدئویی را نهایتا تا دو سال دیگر به لیگ برتر می‌آورد.

اجرای VAR  از سال ۱۴۰۱ در ایران به یک شرط!

به گزارش "ورزش سه"، راه‌اندازی سامانه VAR از سال ۱۴۰۱ یکی از وعده های انتخاباتی مصطفی آجرلو است که در برنامه چشم‌اندازه وی نیز به همین شکل دیده شده است؛ بر همین اساس با سعید فتاحی، رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ و یکی از نواب رئیس آجرلو در انتخابات گفت‌و‌گو کردیم.

 

فتاحی در خصوص امکان تحقق این وعده انتخاباتی گفت: راه‌اندازی VAR‌ طبق بررسی‌های انجام شده و پیش‌بینی‌های صورت گرفته در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و فصل آتی مسابقات لیگ برتر امکان‌پذیر خواهد بود.

 

رئیس سابق کمیته مسابقات سازمان لیگ اضافه کرد: در فروردین سال ۹۸ دوره آموزشی VAR در قطر زیر نظر فیفا برگزار شد و با توجه به موضوعات مهمی که جهت اجرای این طرح وجود دارد، حداقل ۶ ماه لازم است که تیم‌های داوری، ناظران و بخش‌های دیگر با نحوه اجرای سامانه آشنا شوند. البته کارهای مقدماتی پیش از این انجام شده و در ایران ۴ نفر این دوره را دیده‌اند؛ از جمله آقای رفعتی و خود من. به هر ترتیب فکر می‌کنم طبق برآورد و برنامه‌ریزی که در برنامه اجرایی داشته‌ایم امکان اجرای VAR از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ وجود خواهد داشت.


او یادآور شد: موضوع اجرای VAR از مسائل مورد توجه آقای آجرلو در برنامه انتخاباتی ایشان است که طبق برنامه برآورد لازم را در این خصوص داشته‌ایم. امکان ورود تجهیزات با برخی تمهیدات وجود دارد و پیش‌بینی لازم در این خصوص شده است؛ همچنین بخش دیگری از تجهیزات را می‌توانیم در داخل کشور تهیه کنیم. در واقع تولید کامل سامانه VAR در کشور توجیه اقتصادی ندارد چون شاید حداکثر به ۲۰ عدد نیاز باشد که برای این تعداد نمی‌توان خط تولید راه‌اندازی کرد. به همین دلیل بخش اصلی سامانه را می‌توان وارد کرد و تجهیزات جانبی هم در داخل کشور تامین می‌شود.

 

فتاحی تصریح کرد: ‌پلن اجرایی این طرح به طور کامل آماده شده که بر این اساس نخستین اقدام استفاده از نخستین سامانه در مرکز ملی فوتبال جهت آموزش است. ‌در گام‌های بعدی در چند ورزشگاه می‌توان VARرا نصب کرد تا  رفته رفته از سال‌های بعد به‌طور کامل در تمام مسابقات از این سامانه استفاده شود.

دیدگاه‌ها